Drážní záhada poničených vlaků. SŽ příčinu zatím nenašla, ČD ukázaly poškozená kola
Regionova v Novém Městě na Moravě. Foto: knesl kynčl architekti
Kontrolní jízdy drezínou problémy neodhalily.
Kontrolní jízdy drezínou problémy neodhalily.
Ahoj pánové, také mi to připadá jako vada kola, popřípadě špatně podštěrkovaného styku koleji na jedné straně a pokud ano, viděl bych to někde u výměny a MUVkem to nenajdou, to je lehké. Snad na to přijdou v brzku.
Náš učitel technologie („Picka“) nevynechal při výkladu železniční kola a jejich výrobu. Dle něho (i učebnice) jde o t.zv.Griffinovu litinu. Odlitek kola vzniká ve zvláštní pískové formě, která má po obvodu zadusány chladící kruhy. Tím dojde při chladnutí k automatickému zakalení ráfu vysoké tvrdosti, zatímco střed kola zůstává měkčí pro obrábění ložiskového otvoru. Pokud ovšem není stoprocentně dodrženo obvodové chlazení odlitku, tak může dojít k vytvoření slabší nehomogenní vrstvy, vlastně „obruče“. Po čase používání se obruč ojíždí a vznikají trhliny jako na snímku, protlačením tvrdého obvodu do měkčího materiálu kola. Tolik praví „Picka“ učitel.(+).
Pokud to jsou opravdu snímky z inkriminované soupravy, velmi bych se přikláněl k technologické chybě při výrobě dvojkolí. To by musel, ale potvrdit defektoskopický test. Velmi to připomíná následky pittingu, tedy defekty tvrzených povrchů vlivem únavy materiálu.
Podobná záhada s poškozenými koly se docela nedávno řešila i na trati Starkoč – Broumov. Brejkák s vozem potom pomalu zkušebně projížděl celou trať, pořád se „to“ kontrolovalo a pořád vše v pořádku… Až po čase se zjistilo, že to dělá jedna z relativně nových výhybek ve Václavicích…
A jak to dělá?
To netuším, říkali to fíři, možná JPP, ale jezdil s nimi tehdy i tražmistr a od té doby je klid…
To se vysvětlí, soudruzi! 😃
Předpokládám, že chlapi zkoušeli a hledali i nemožné. Já bych asi šel po výhybkách a taky styky. Jenže já opravoval drážní vozidla, tzn. umím vyměnit dvojkolí, ale neumím opravit trať. Proto si netroufám radit. Jsou vůbec nějaké postupy pro takové případy?
Trať nepochybně musí splňovat normy. Problém obecně v technice začíná, když jsou věci normove v pořádku a prostě nefungují. Viz třeba kdysi ta CD nebo co to bylo na fungl nových Pendolinech. Tady bych, jako snad každý inženýr, zkontroloval trať, a když to nepomáhá, tak bych začal zkoumat kola: únava? Ráz shora nebo z boku? Přejetí nějakého hrbolu? Určitě hodně napoví zkušený strojvedoucí. Zkušený v tom smyslu, že zná svůj konkrétní vlak z jiné trati, takže „tady“ postřehy nějaké neobvyklé chování: „divné“ vibrace, nějaký ráz… O vlacích moc nevím, ale tohle je obecný diagnostický postup: hledej nestandartní skutečnosti. A ptej… Číst vice »
Zmínil bych, že z Tišnova nahoru došlo v uplynulých měsících k asanaci a zajištění okolních skal. Okolí je rovněž výrazně prořezáno od křovisek, od stromů, skály jsou pod novým sítem a byli opraveny či vznikly nové zábrany proti padání kamení.
Možná při těchto pracích některý stroj poškodil trať. Zajímal bych se jaké stroje tu pracovaly a na kterých místech a na ty bych se zaměřil.
Co na to defektoskopie, já jsem tomu pracovně říkal protržená panenská blána. Tohle může vzniknout na spoji, lehké klepnutí, potom špína. Klasická trhlina vypadá jinak.
Však vy to tady vyřešíte, hoši. Jako vždycky všechno, nejpozději zítra v poledne bude jasno.
Jeví se to jako několik příčných trhlin. Ty těžko uděláte najetím na něco ležícího na kolejnici. Pak tam vidím několik asi centimetrových otisků, což může být klidně od kamínků třeba na primitivní konstrukci přejezdu.
Všechno teplo při brždění u LL špalků je vstřebáváno do dvojkolí,litina teplo částečně pohltí (zjednodušeně).Přesně tyto trhliny jsem viděl u vozů LL.
Tak znova. Minimálně 10let nic a pak tohle? Navíc, kolik asi myslíte, že ty špalky vyrobí na té padesátce navíc s retardérem tepla? To nejsou 80 tunové nákladní vozy s laminátkou jedoucí stovkou dolů kopcem…
že by nudící se mládež?
Nudící se mládež vyrábí příčné trhliny v obručích?
To není nudící se mládež, to zkrátka nějací soudruzi udělali chybu, ať už na SŽ nebo ČD.
Tak já si myslím,že problém není na trati,ale u souprav.Pokud mají LL špalky,tak bych příčinu hledal tam.Hodně dopravců od LL ustopilo a problém byl právě zničená kola.
Tak ono se tam 10 let nic neděje a pak se najednou 2x během půl rokuzačnou mrvit kola, jo? Navíc to poškození bylo i na brejlovcích. A prohlédněte si laskavě tu fotku, jak by tohle mohly způsobit kompozitní špalky?
Nesmysl, u nás jezdí spousta vozů s LL brzdami a nic takového se neděje a to jezdí i přes 100km/h, ne pomaličku jako tento courák z článku
Nic složitého,pokud mají LL špalky,tak bych příčinu hledal tam.
Kolikrát jsi tu hloupost sem ještě napsal? Zatím jsem ji našel jen třikrát 🙂
Zlý jazykové tvrdí, že měřící vůz sice žádný problém nenašel, ale vrátil se s poškozenými koly.
Perfektní příspěvek, dlouho jsem se tak nenasmál.
Co je humorného na situaci, kdy je zastavený provoz na trati, protože dochází z neznámých důvodů k poškozování vozidel a vzniku škod v řádu statisíců? 🤔
vždyť tam psal, že směje mému příspěvku a ne stavu trati.
Jo tak. To mě nějak uteklo…🙂
👏👏👏😃
Kvalitní humor je třeba ocenit. 🙂
Má někdo informace, dle čeho se určilo, že neznáma chyba, kterou SŽ nemůže najít, se nachází v úseku NMNM- Nedvědice a rozhodně ne ŽnS-NMNM ani Ned-Tiš?
Protože se na vozidlech, která se pohybují jen v úseku Nové Město – Žďár žádné závady na kolech neprojevily..
Teď se nabízí otázka jestli to není jen souhra náhod. Pokud by se jednalo o konkrétní úsek a poškození by se mělo týkat jen vozidel jezdících po tomto úseku dovedu si představit, že by se to muselo projevit u všech vozidel. Pokud by se mělo jednat jen o některá pak to může záviset na četnosti nasazení vozidla na daném úseku pokud by to mělo být způsobeno vadou na trati.
Žádná souhra náhod. Je to fakt. Úplně stejný průběh jako loni v září…
Proč mi to připomíná začátky 843, kdy se musely měnit celý dvojkolí. A tuším i profil..
Taky nevím proč vám to připomíná. Tohle je totiž úplně jiná situace…
Už loni v září došlo k poškození nejen lokomotiv 754, ale stejně tak i všech jednotek 814.2 a 814 které tam jezdily. Z Maloměřických regionov zůstala jen jedna nepoškozená a ta jezdila v úseku Nové Město – Žďár..
Už loni v září došlo k poškození…
No a mezi tím se dělo co? Vše v pořádku? Pak to vypadá, jakoby někdo cosi pokládal na koleje a dal si pauzu. Jízdou se těžko stopy najdou, chtělo by to pochůzku, zejména kontrolu v místě styků. A co strojvedoucí, ti neucítili při jízdě nic?
Konaly se pochůzky, konaly se jízdy SHV i HV. Něco málo se našlo a vypadalo to, že je příčina odstraněna. Strojvedoucí asi necítili nic, poněvadž na tom svršku to asi ani není možné…
Co tedy byla (domnělá?) příčina?
Těžko říct. Oficiálně se nic nedělo a neoficiálně se ke mě nic nedostalo…
Tohle vypadá na něco sofistikovaného. Zkrátka nějaká zvláštnost ve stylu kolo-kolejnice. Třeba jako příčné smýkání kol kvůli geometrii temene kolejnice. Nejspíš více vlivů současně v nějakých hraničních parametrech.
Jen z toho, co o tom vím můžete být pravdě nejblíž. Jestliže se závada projevuje na hnacích nápravách a tažná jsou v pořádku mohou být příčinou úhly. To období klidu mohlo vzniknout po přebroušení kolejí a když se to sjelo, tak se to mohlo projevit zas.
Mezitím nic…
Ne to dělají UFO.
Já bych všem vlakům nainstaloval na každý podvozek kameru. A každý večer je kontroloval. Když by se nějaké kolo poškodilo, tak by šlo místo poškození aspoň zhruba vystopovat.
Zkuste jet s kopce z NMnM a ucítíte jak vagony hází-jsou to nákolky,koleje i nevyrovnaný účinek brzd. Při cestě Jeseníku při obdobném spádu to nedělá!
Prosím o vysvětlení. Jsou to nákolky i nevyrovnaný účinek brzd. To prosím znamená co?
Nepleteš si nákolky s okolky? To je celkem častá věc, že lidi ty pojmy zaměňují.
To je drsný to kolo …. to už opravdu nevěstí nic dobrého … v tomto případě mimořádnou výluku chápu …
Jen nechápu jak by se to mohlo stát. Spíše to vypadá jako únava nebo vada materiálu.
Kdyby to byla vada materiálu kola, nevyskytovalo by se to poškození na jednom jediném úseku tratě, v celé síti.
Samozřejmě máte pravdu. Prostě mi to jen tak na první pohled z fotky přišlo.
Kontrolní jízdy drezínou nic neodhalily“
Super. Tak co by to tak mohlo být. Jedna trať, jeden konkrétní úsek (nebo místo) ….že by nějaký záškodník co zkouší co kola vlaků vydrží?
Jestli ona ta drezína neváží o dost míň. Třeba se to projeví jen pod zátěží, ideálně s kamerou namířenou na kola.
Nechápu proč pořád tady plácáte o sabotážích? To že se jich teď stalo několik naráz neznamená že každá závada je sabotáž. Železnice je složité zařízení, kde se občas stane že nějaký ten milimetr se sekne na velmi nevhodném místě, kde je to dost blbý na to aby to udělalo velký problém ale zároveň to není vidět a už není železnice. To se zkrátka stát může a i když to pravidelné cestující opravdu nas*re tak hledat v tom něco víc není na místě.
Jsou to trhliny, otisky, nebo vydrolení, nebo co vlastně?
Ale jsou zajímavé ty dva jakoby otlaky kruhového tvaru jako kdyby kolo najelo na něco s půlkulatou hlavou.
A na ty příčné mě napadá snad jediné vysvětlení
https://youtu.be/GKPDhTCffNw?t=44
Nechápu jak to že se v Srbsku ta železnice ještě úplně nerozpadla, když to takhle zanedbávají.
https://www.youtube.com/watch?v=9I8DHiVjUgA
Tohle klidně může být příčina.
A to ta Regionova patří mezi nejlehčí vozidla na dráze. Co to asi musí dělat s těžšími vlaky?
Taky drsný kolo
https://www.youtube.com/shorts/Nz20BxYSTNM?feature=share
Tak to už je trochu vyšší level.