Drážní úřad se mimořádně zaměří na lanovky

Lanová dráha, ilustrační foto. Pramen: Drážní úřadLanová dráha, ilustrační foto. Pramen: Drážní úřad

Kabinových a sedačkových lanovek je v České republice celkem 120. K mimořádným událostem dochází velmi zřídka.

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dolf

Omlouvám se doplňuji 114 kusů.

dolf

Lanovek a lyžařských vleků pod dozorem DU, to by mohl pan ředitel vědět. provedení jednoho opravdového dozoru trvá v průměru dva dny a na DÚ jsou dva odborně způsobilí zaměstnanci. Systémová chyba je na MD, že i zákonem omezili prevenci, např. DI na státní dozory více jak dva roky nesmí.

Tomas

Dobrý večer, veškeré nejasností vysvětlí zatím utajené video. Internet se hemží stovkami kamer typu webcam z lyžařských středisek a najednou je Ještěd jako by bez kamer.

mgr.pavel

Tyto aktivity „stalo se neštěstí, rychle zkontrolovat ostatní“ stejně nikdy nepochopím. Buď je systém kontrol nastaven v pořádku, pak jsou tyto extra kontroly zbytečné. Anebo je systém kontrol slabý, pak se má změnit jejich harmonogram či důkladnost, a nedělat takovou pokryteckou jednorázovou hurá akci. Ta ve mne evokuje myšlenku, zda nemá drážní úřad taky kus másla na hlavě.

Navíc, dělat kontroly, když ještě neznám příčinu pádu..?

Air Traveller

Lid si to žádá … tyhla „hurá akce“ jsou většinou jen uklidnovatko na pomalejší část populace (takoví ti, co na twitteru pindaj „a co dělala dražní úřad, že nechal tu lanovku spadnout“… jsou sice hloupí, ale je jich dost).

Air Traveller

Mimochodem, třeba diskutující „zdeněk“ hned pod vámi je přesně ten případ , který zmiňuji.

dolf

Přesně tak, vlk se nažral a koza zůstala celá. Vždyť na DU jsou jen dva lidi schopni něco zkontrolovat na úrovni. Je chyba systémová na MD, že zákonem omezil prevenci ato se postupně projevuje ve všech druzích dopravy. Nízké ohodnocení a poměry na DU způsobují, že namají odborníky a od příštího roku bude ještě huř. Napsal bych více, ale byl bych asi napadán, obdoba je i na DI.

zdenek

Prostě jsou NAPROSTO neschopní. Defektoskopická kontrola lana co 2 roky… Po Itálii ji měli nařídit OKAMŽITĚ. A okamžitě tam měli naběhnout.. Interval zkrátit. Kreténi.

Tomáš679.2

Kolik států po pádu lanovky v Itálii zkrátilo intervaly kontrol a okamžitě naběhlo na kontroly lanovek? To, že se někde utrhne výtah neznamená, že se tak stane i jinde (jistě, čím více výtahů, tím větší pravděpodobnost) . Když traktor na poli narazil do sloupu… To se bude také opakovat? A nebo mají teď všichni naběhnout a začít kolem sloupů v poli stavět protitankové ježky?

zdenek

Oni měli zkontrolovat tento jeden TYP lanovky. Který je v ČR tuším JEDEN kus. Ne všechny ostatní. Které mají jedno lano a silnější.

zdenek

Je.. Ti jsou užiteční jak saně v létě..
Teď.. se zaměří na ostatní lanovky. Přitom lanovka v Liberci tohoto typu je v ČR jediná?

Poutník99

A není to náhodou přiznání, že dohled neprobíhal tak, jak měl?

dolf

máte plnou pravdu, trochu znám poměry na DU.

Samo

Mimoriadne udalosti sú výnimočné, preto teraz ideme zvýšiť dohľad nad lanovkami.

Okej, takže čisté PR.

Milan alias Skeptik

Retro je fajn, dokud pravidelně slyšíme, jak stará technika spolehlivě funguje, kolik přepravila cestujících nebo zboží, čím je unikátní a jak se pravidelně kontroluje a vylepšuje. Do té doby, než něco selže a ukáže se, že poslední bezpečnostní pojistka je člověk, který měl zatáhnout za brzdu… Škoda ztraceného života, je velké štěstí, že to nedopadlo mnohem hůř.

Tomáš679.2

Bohužel jsme zhýčkaní a myslím si, že člověk by měl být vždy ten poslední, kdo může neštěstí zabránit. Samozřejmě až po všech automatických systémech v případě jejich selhání. Moc se spoléháme na automatizaci a na to, že něco vyřeší vše za nás. Pokud by byla možnost, že obsluha se může dostat do situace, kdy by brzdu obsloužit nemohla, tak holt nějaký popruh připnutý k zápěstí jako u čtyřkolek pro vypnutí motoru při pádu jezdce. Ale víte čemu se divím? V době kamer na každém sloupu, komínu u čápů nebo na jiných místech nemůžou být kabinky vybaveny každá dvěma kamerami (jedna… Číst vice »

Qěcy

Jenže ta Ještědská LD podle všeho má automatickou záchrannou brzdu a navíc i její ruční ovládání.

Tomáš679.2

Právě. A je mi záhadou proč jedna brzdila a duhá ne. Jediné co mě napadá je to, že zásadní rozdíl mezi jednou a druhou kabinou byl v zcela rozdílném zatížení. Nemohlo právě toto zatížení u plné lanovky způsobit, že kabina zastavila a u prázdné nebyla brzdná síla dostatečná ?

Air Traveller

ne. tato hypoteza zcela odporuje fyzice.

Y.K.

Jedna z kabin vlekla zbytek tažného lana což mohlo zpomalit dění v ní po jeho přetržení, druhá asi nevlekla nic nebo málo což naopak vyústí v dramatickou akceleraci po laně. V horní části kopce je také značně vyšší sklon.

Záleží na spoustě faktorů. Kde se tažné lano přerušilo, kde byly kabiny v ten moment. Pomalejší průběh dá průvodčímu šanci, dramatický, kdy tam lidi mohou lítat jak nudle v bandasce naopak šance značně snižuje.

Tomáš679.2

Souhlasím. Tedy jak to je? Má lanovka nějaký automatický brzdící systém, a nebo je odkázána jen na zásah obsluhy?

Y.K.

Jak to máme bezpečně vědět? Na internetu nic moc není. Rozhovory uvádí manuální systém s obsluhou. Musíte vydržet a počkat na zprávy DI, kde bude podrobná analýza. Pokud někdo nepustí nějaký technický detail dříve.

Tomáš679.2

„Kabinových a sedačkových lanovek je v České republice celkem 120. K mimořádným událostem dochází velmi zřídka.“ Zbývá jen dodat: A když už se stane, tak to stojí za to (rozuměj za lejno). Přesně jak zde bylo napsáno. Pokud vše doposud probíhalo jak mělo a toto byla „náhoda“, tak se není třeba znepokojovat. Pokud se vše kontrolovalo jak mělo, tak o všech kontrolách jsou na příslušných místech údaje kde je možno ověřit platnosti. Pokud by se přišlo na nějakou nesrovnalost, může vyrazit neohlášená kontrola. Je to jako kdyby určitému typu auta upadlo kolo a na Stk by museli všichni provozovatelé tohoto… Číst vice »

dolf

Já spoléhám jen na šetření Policie CR, pokud pojedou po vlastní linii, za pomocí starých znalců. DU ani DI nemá odborníky na lanovky a vleky, kontrolují jen papíry a některým ani nerozumí jejich obsahu.

Air Traveller

ajajaj .. tahle pseudoinsiderská latina… to vždycky pobaví 🙂

prag

Možná jste o tom neslyšel, ale když se na nějakym autu stane neobvyklá technická závada, tak často výrobce svolává auta ze stejné serie do servisu. Nic tak zvláštního ..

Tom

České dráhy přišly o svoji jedinou dráhu, tak by se konečně mohly přejmenovat na České vlaky.

Tomáš679.2

Ne, nemohly. A víte proč?
Dráha může být autodráha, horská dráha, lanová dráha, oběžná dráha, brzdná dráha.
Ale pokud České dráhy provozují železnici….
Eisen=železo, Eisenbahner-nádražák, Eisenbahn=vlak a nebo Eisenbahn= železnice a z toho typicky počeštěné „železná dráha“.

Tom

To jsou žvásty… dráha (drážní doprava) – soustava dopravních zařízení, která vozidlo vedou a na nichž je závislé, například kolejové, trolejové nebo lanové vedení:
železniční dráha
tramvajová dráha
trolejbusová dráha
lanová dráha
důlní dráha
průmyslová dráha
horská dráha (lunaparková atrakce)
V technicko-právním významu jsou součástí dráhy i její pomocná zařízení, například elektrické měnírny, nástupiště, staniční budovy.

99,99% z toho patří pod Správu železnic a ne pod ČD

Tomáš679.2

A nebo taky:
Pojem dráha označuje zprvu cestu nebo trasu (či linii), na které se pohybuje objekt (viz jízdní dráha, dálnice, letištní dráha, vzletová a přistávací dráha); pojem železnice tedy precizně označuje druh jízdní dráhy. Teprve z něj vychází používání slova „železnice“ pro dopravní prostředek (jízdní dráha a vozidla), které je dále zkracováno na dráhy.“

xyz

Ale ČD jsou „jen jeden z mnoha dopravců“, tzn. žádné „železné koleje“ neprovozují.

Tomáš679.2

Železnice-vlaky, koleje a příslušné zařízení sloužící k přepravě
Synonymum-dráha

Jak prosté. A pokud není vlak dopravní prostředek, tak už opravdu nevím co jiného by to mohlo být. To , zda to či ono spadá do správy jednoho či druhého v tomto případě nehraje příliš velkou roli.

Qěcy

Nepřišly. ČD vlastní a provozují desítky kilometrů kolejí a mají dokonce i své vlastní výpravčí na ústředním stavědle.
😛

Gwann

buď to kontrolovali řádně a není pro tento krok důvod nebo neradne…a pak se můžou činovníci DU posadit v extrémním případě i na lavici obzalovanych, minimálně je ale patří vyrazit.

BND 30

Já bych nebyl tak vyhrocený. Pořád je tu možnost lidské chyby či nezjištěné vady materiálu. Za to na DÚ opravdu nikdo nemůže.

Leinad

Nezjištěná vada kterého materiálu? Tažného lana a brzdného lana zároveň?

Y.K.

Brzdné lano je co? Nic takového na Ještědu není.

Tomáš679.2

Brzdné lano …..tak to mě napadá jen to lano natažené přes přistávací dráhu na letadlové lodi sloužící k zastavení letadel

Pája

Asi myslel přítažné.

JackBrno

Které ovšem z logiky věci brzdit nemůže 🙂

Y.K.

Tak

JackBrno

Žádné „brzdné lano“ na lanovkách neexistuje. Funkci brzdění vykonává tažné lano. Takže skutečně stačí selhání jednoho lana a je vymalováno. Potom už musí zafungovat nouzová brzda, která ale zafungovala jen u jedné kabiny.

Y.K.

Existuje, ale je vzácné. Třeba pozemní lanovka na Petřín má brzdná lana. U visutých lanovek to myslím neexistuje, brzdit se dá o nosná lana.

Chronosphere

Blbost. Kabina musí brdit na nosném laně. Nebo k čemu by tam byla ta ruční – nouzová brzda? Ostatně není jediná, ještě musí být brzda automatická, reagující na přerušení tažného lana bez zásahu obsluhy. Ten bordel tam byl patrně poněkud větší, když kabina s lidma sjela vlastně půl svahu než se zastavila. Mimochodem taková jízda se dá přirovnat ke skoku o gumě,ale tam lezou lidí dobrovolně.

prag

Zcela jistě to nebylo půl svahu. Ta horní musela být v okamžiku přetržení dost vysoko nad podpěrou, jinak by na ní nevypadla.

Gwann

pak to ale kontrolovali řádně a tudíž tato mimořádná kontrolní akce je jen populismus

BND30

O tom nejsme vepři.

Y.K.

Proč? Tomu se říká předběžná opatrnost. Přes existující „systém“ se stal průšvih, takže logicky DÚ poněkud „prohrábne kamna“, tedy extra si posvítí rutinní činnosti s cílem zjistit, jestli tam někde něco nezahnívá.

Gwann

v tom případě kontrolovali neradne a je třeba vyvodit důsledky i pro kontrolující urad

Y.K.

Tak hlavně že máte jasno kdo co zanedbal a koho je třeba potrestat. K čemu vyšetřování příčin.

Jenda-71

Jen alibistická póza.

Tomáš679.2

Nebo přesně vědí po čem mají jít.

Leinad

Po něčem, po před nehodou přehlíželi?

Tomáš679.2

Neříkám, že někdo něco musel přehlížet.
„Letos navíc před zahájením zimní sezony oslovíme všechny provozovatele lanových drah s požadavkem na sdělení termínů kontrol, oprav a údržby, které provádějí před zahájením zimního provozu. Od všech provozovatelů kabinových a sedačkových lanovek si dále vyžádáme doložení provedení defektoskopických kontrol lan a výsledky prohlídek a měření lan v souladu se zákonnými požadavky.“

Dovedete si představit, že by na vině mohla být skrytá vada materiálu a nebo výrobní vada? A pokud ano, co když stejný dodavatel dodával i jinam? Nemohlo by se na to takovou kontrolou přijít ?

Jenda-71

A dříve to nevěděli?

Tomáš679.2

Co dříve nevěděli? Slyšel jste snad v poslední době něco o podobné nehodě (nepočítaje zahraniční)? Já ne.

Petr Šimral

Málo jste poslouchal. V Itálii v létě 14 mrtvých…

Tomáš679.2

Já slyšel, ale Vy špatně čtete příspěvky na které reagujete. Zcela jasně jsem napsal „nepočítaje zahraniční“.

Petr Šimral

Při rozsahu provozu lanovek tohoto typu je samozřejmě nevhodné se omezovat pouze na naši zemi. Notabene když Skalnaté pleso bylo ještě za společného státu…

Y.K.

To je nesmyslné kategorizování. Takových lanovek je u nás málo a obecně jsou velmi spolehlivé, takže statistika malého vzorku je úplně k ničemu. Kdybyste podobnou otázku položil před dvěma týdny, vedla by k úplně jinému výsledku a přitom reálně by nebyl rozdíl. Takže je rozhodně vhodné vzorek rozšířit o zahraničí.

BND 30

Většina podobných nehod je řetězec systémových selhání. Jednotlivé chyby samy o sobě nehodu nezpůsobí, ale jejich řetězec mívá fatální následky.

MirekP

Jsem jediný, komu připadá, že se u nás všechno řeší až s křížkem po funuse?

blabla

Vždyť ten chudák Kolář popřel v pár větách sám sebe. Byl to vždycky jenom žvanil.

adam.voj

O Drážním úřadu a jeho (ne)funkčnosti mám své mínění 🙂

Romanero

Tak do minulého týdne se intenzivně zabývali schvalováním 5 nových názvů zastávek. Nepostradatelný úřad..

Pája

Nejste.

Ondrys

Blbost, žádný křížek po funuse, vše popsané se řeší standardně.

BND 30

Teď je třeba uklidnit veřejnost, že se na to podívají mimořádně ještě jednou.
Mj. i z důvodu šotovyšetřování, které běží i mimo toto DF a aktivní svědek, který již v létě věděl, že je s lany něco špatně a jako správný hrdina se přihlásil se svými fotografiemi až nyní. Ono se sice zjistí, že vyfotil ztuhlé mazivo a na opačné straně lana, ale už to papouškují i rádia.

Tomáš679.2

Zdroj?

Tomáš679.2

Nejste. A víte proč tomu tak je? Protože si lidé tu možnost, že se nehoda může stát nepřipouští. Nejhorší je, pokud se usne na Vavřínech ve smyslu „nestalo se dodnes, tak to ještě pár dní vydrží“ nebo “ mě/nám se tohle stát nemůže“.

Y.K.

V tiskové zprávě je vyjmenované vše co se dělá standardně (tedy ne s křížkem po funuse). Podívat se pečlivěji do systému, když v něm něco selhalo, je dost logický postup.

Qěcy

Co se jako mělo řešit před tou nehodou? Vy víte, že někdo podváděl? Nebo že lanovka měla konstrukční chybu, nesplňovala normy? Nebo že někdo schválil nedostatečně přísné normy?