Drážní úřad schválil názvy čtyř nových železničních zastávek
Budoucí odsunutá stanice Jeneč, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Tři nové zastávky vzniknou ve Středočeském kraji, jedna v Kraji Vysočina.
Tři nové zastávky vzniknou ve Středočeském kraji, jedna v Kraji Vysočina.
Vzhledem k historii vývoje názvů by se zastávka klidně mohla jmenovat Popletený Újezd.
Tak podle normálních lidí by se to jmenovalo Pletený Újezd (pamětníkům se tak alespoň připomene památka na jediné úrovňové křížení drah ve střední Evropě).
Ale proč to nezkomplikovat – vezměte si takovou Prahu: věznice Pankrác je v Nuslích :-), depo Hostivař je ve Strašnicích, nádraží Libeň je ve Vysočanech (resp. na Harfě) ….
Ať žije chaos, pořádek je pro blbce 🙂
Pokud je Pankrác v Nuslích, tak je v Nuslích logicky i pankrácká věznice, co je na tom divného? Pankrác nemá vlastní katastr, stejně jako Barrandov, Klukovice, Zlíchov, Zahradní Město, Spořilov, Chaby, Svépravice, Petřiny a spousta dalších čtvrtí.
A druhá věc je, že stanice se mají pojmenovávat podle toho, k obsluze jakého území slouží, a ne na čím poli leží. Podobně jako světová letiště často neleží na území města, podle kterého jsou pojmenována.
Hmm, tak s tou Pankrácí jsem to netušil – přišlo mi to dost rozlehlé území a byla to i samostatná obec, aby měl(a) i vlastní katastr. A teprve v roce 1898 se spojila s Nuslemi.. OK, omlouvám se za svou nevědomost.
A k druhému odstavci: „A druhá věc je, že stanice se mají pojmenovávat podle toho, k obsluze jakého území slouží“ – což stanice Unhošť nesplňuje (ta nikdy Unhošti nesloužila) a zast. V. Přítočno (až vznikne) taky sloužil nebude (bude pro Pl. Újezd v němž zastávka vznikne)
Podle Historického lexikonu obcí už v roce 1869 byla osadou obce Nůsle, samostatnou obcí nebyla nikdy. V tom roce 1898 byla nejspíše zrušena i jako osada, t. j byly sloučeny i řady čísel popisných.
Úrovňové křížení (opravdu poslední u nás, netroufám si řešit okolí) bylo odstraněno k Králově Dvoře u Berouna teprve cca 2 roky dozadu – křížení vlečky KŽ a trati 170, díky tomu byla uměle prodloužena stanice Beroun, aby bylo ve formálně ve stanici. Nyní je již řešeno výhybkami, takže to není klasické křížení.
„Na trati č. 120 Praha – Kladno – Rakovník v úseku mezi stanicí Hostivice a stanicí Rudná u Prahy v km 1,436–1,496 v katastrálním území obce Hostivice bude vybudována zastávka s názvem Hostivice-Jeneček.“ Zvláštní.
Zvláštní a nepochopitelné. Ta zastávka bude asi pro zajíce, protože stanice Hostivice je od tohoto místa je asi 500m). Ale možná se jen přejmenuje zastávka U hřbitova (Hostivice)
V docházkové vzdálenosti 1 km k zastávce Hostivice-Jeneček je asi polovina Hostivice. A pokud ta zastávka bude na trati na Kladno, výrazně se zlepší dostupnost, protože 2-4 vlaky za hodinu na Veleslavín jsou určitě lepší než šukafon ze zastávky Hostivice-U hřbitova jednou za hodinu až dvě s přestupem v Hostivici
Budišov centrum nic
Rad bych aby se realizovala take trat Hostivice-Chyne-C.Ujezd/Svarov-Unhost-Kysice-Braskov-V.Dobra-Druzec-Doksy-K.Zehrovice-Tuchlovice-Stochov-N.Straseci-Revnicov
Je to paralelni trat, spojeni Kladno-Praha je dulezite, ale vede mimo obce s vetsim poctem obyvatel v dane oblasti…
Pro začátek by bylo úplně stačilo přeložit trať Praha – Kladno mezi Pavlovem a Pleteným Újezdem k okraji Unhoště, jakožto významnému zdroji cest do Prahy i Kladna, obsluhovanému dnes prakticky výhradně autobusy (když už tedy nechceme obnovu části Kladensko-nučické dráhy s příslušnou malou přeložkou) Jenže to raději přejmenujeme zastávku u Pleteného Újezdu dle vzdálenějšího Velkého Přítočna. Šotek zase řádí.
Trať má sloužit především pro spojení Prahy a Kladna, ne pro Unhošť. Přeložka blíže k městu by nepomohla, stejně by to mělo plno lidí dost daleko. Pokud si někdo bude chtít k vlaku dojet autem, pak mu nebude vadit, že bude zastávka dál.
Pokud sednu do auta, tak uz rovnou pojedu do Prahy autem a ne ten kousek k vlaku… ale to je asi ucel ne?
Autem až do centra Prahy? To se fakt nechce každému. Plno lidí nechává auto někde před Prahou u vlaku a jede do centra města vlakem.
Ano, proc ne? Bud Evropska a tunel, nebo pres Stresovice a tunel, pripadne pres Letnou a magistralu…
Kazdemu se to sice nechce, ale jezdit autem jen par set metru ci par jednotek km je pitomost… prakticky furt studeny motor…
Jezdit do města autem není dobrý nápad.
To se ale mělo naplánovat tak před 10 lety. Teď se tam do jediného použitelného průchodu (zast. Lidická) rozrostlo koupelnové centrum, takže by se muselo tunelovat.
I když trať přeložíte k Unhošti stejně to pořád bude daleko, k zástavbě se nedostanete, nehledě na to, že byste musel křížit dálnici, což už je mezi Pavlovem a Přítočnem vyřešeno.
Prosím pěkně za mě Družec ano. 🤣🤣. Nechám si tu udělat šturc pro občasné odstavení.
U dalnice, takze do obce daleko, klidne by se tam zastavovat vubec nemuselo…
Absolutně nechápu smysl zastávky Malé Přítočno. Je to vesnice, žijou tam asi dvě stovky lidí a budou tam mít zastávku na elektrifikovaný trati. SŽ bude vlastně stavět novou trať a teď když mají jedinečnou příležitost tu trať vést Unhoští, relativně velkým městem, tak se rozhodnout to udělat takhle, protože jinak by to museli moc řešit. Fakt by mě zajímalo kolik lidí jim tak bude nastupovat.
A kdyby elektrifikována nebyla, tak by tam zastavovat mohli?
Ale je fakt, ze trasovani pres Unhost by bylo lepsi… je to jen kousek …P.Ujezd-Unhost-Pavlov…
Trat se drzi temer sve stopy, kde zastavka Unhost byla v az v Pritocnu, pritom stacilo mirne ohnout trat…
Z toho, co vím o změnách územního plánu a pohledu na mapku u článku, si myslím, že by musel stavebník žádat o jeho změnu, vykoupit pozemky, bojovat s někým, kdo by nechtěl zastávku za zahradou a nakonec ještě postavit mimoúrovňové křížení s dálnicí… I tak se vše vleče. Stran M. Přítočna – 25 % obyvatel této země bydlí do 80 km od sv. Václava na stejnojmenném náměstí… a další se stěhují – jak je to tam se stavebními parcelami? Opět – územní plán… Třeba to už brzo nebude 200 obyvatel. A je to vedle sjezdu z uvedené dálnice. Zrušit zastávku… Číst vice »
Vedle sjezdu z dálnice – jako že tam někdo sjede, aby pokračoval vlakem namísto po dálnici? To už spíše pár nadšenců přijede zaparkovat z té Unhoště. Řešením ucpané dálnice je pořádná obsluha větších zdrojů a cílů cest vlakem, po pořádných tratích. Vše ostatní je látání, bastlení ap., bez valného trvalého účinku.
Máte pravdu o potřebě směřovat dopravu k sídelním celkům, ale někdy prostě náklady a nutné úsilí neodpovídají výsledkům – ty 4 vesnice do cca 2 km od trati mají cca 40 % obyvatel Unhoště … ne všichni z Unhošti dojíždějí a (obvykle) čím větší sídlo, tím vyšší podíl zaměstnaných v místě – kvůli kolika lidem by se dělala drahá přeložka s novým mimoúrovňovým křížením dálnice a trati? Ne, nepředpokládám, že by tam někdo moc jezdil autem (byť proč se dělají u stanic parkoviště, raději hlídaná?), má tam být cyklověž, má tam stavět bus ??? – Unhošť – Kladno v rámci… Číst vice »
To sice ano, ale jak chcete trasovat trať přes již dávno postavené město? Vybourat tam plno domů a postavit liniovou stavbu skrz město, to by vás místní moc rádi neměli. Navíc by se tím trať mezi Prahou a Kladnem prodloužila, což by dojíždějící mezi těmito městy také příliš neocenili. Tady by bylo zřejmě nejlepší zavést autobusovou linku svážející obyvatele Unhoště na vlak do Malého Přítočna. Jinde to funguje (např. Strančice – Velké Popovice nebo Český Brod – Kostelec n.Č.l.), tak by to zcela jistě mohlo fungovat i zde.
A proc pres mesto, kdyz muzete kolem…
mj. je to skoda, ze se trat zastavela a zaorala, v mape je porad patrna…
Můžete kolem, ale potom to bude mít značná část města k vlaku 2 km, což pro denní docházení není ideál a stejně by se tam zavedl autobus.
Dosud zde zastávku (resp. stanici) mají, tak proč jim jí brát? Bude jen o pár desítek metrů vedle. A konečně bude mít přesnější název, Unhošť je vážně matoucí pojmenování.
Přeložka trati skrz město je nereálná, to by nikdo nepovolil.
Podle mapy to teda vypadá, že nová zast. bude spíš v Pleteném Újezdu než ve Velkém Přítočnu.
Nene, nebude. Zastávka bude hned vedle Lega a obec Velké Přítočno začíná o pár set metrů dál 🙂 Pletený Újezd je určitě dál.
To tedy není – ta trať povede přesně po okraji dnešního Pl. Újezdu (v podstatě tam, kde už dneska je). A zastávka nebude hned u Lega – ale mezi Legem a bývalým úrovňovým křížením tratí v Pl. Újezdu
Ano, ta zastávka bude přímo na okraji Pl. Újezdu – s Velkým Přítočnem to nemá nic společného. Chápu přejmenování stanice Unhošť na zastávku Malé Přítočno, i přesto, že se od M. P. ta zastávka vzdálí. Ale pojmenovat Pl. Újezd na V:Přítočno je stejný nesmysl jako věznice Pankrác, která stojí v Nuslích 🙂
Ještě by to chtělo nějakou skutečnou rychlodráhu do Kladna a ne tuto elektrizaci koňky…
Rychlodraha opravdu není třeba, když se jednotky ani na 160 km/h nerozjedou
A co rychlík Praha – Kladno?
V nezávislé trakci? Max 120 km/h a ani o kousek víc
Praha – Kladno nebude pod dráty? 🙂 Jinak rychlík by měl jet po dálkové trati (přibližně) Praha – Kladno – Slaný – Louny/Žatec – Most/Chomutov, nebo alespoň zlepšené stávající trati do Chomutova, bez zbytečných závleků, s přímou obsluhou sídel.
jednou to pod dráty bude, ale projektovaná max. traťové rychlost je 130 km/h. Viz SŽ
Ale ta trať do Slaného, Loun/Žatce, Mostu/Chomutova neexistuje. Současnou trať do Chomutova za rozumné peníze nezrychlíte. A co by po ní jezdilo? Jeden rychlík o 3-4 vozech v dvouhodinovém taktu? To by byl hodně drahý špás.
Nerozjedou, protože podle SŽ je projektována max. traťová rychlost na 130 km/h. Navíc to ani nemá smysl – když zastávky budou po 500 m (počet zastávek se proti dnešku zvýší)
Podle té mapky a současné polohy stanic na mapy.cz mi teda příjde, že současná stanice Unhošť a budoucí zastávka Malé Přítočno jsou na stejném místě.
No právě, že se napraví tenhle roky trvající nesmysl. Už se několikrát stalo, že někdo přijel do „Unhoště“, aby nakonec zjistil, že musí asi 3 km jinam pěšky. Nová zastávka Malé Přítočno bude paradoxně asi o 100 metrů dál, než současná stanice Unhošť. Jinak jsem slyšel, že důvod proč se stanice jmenuje Unhošť je ten, že se obyvatelé Unhoště při stavbě dráhy báli a tak vede dráha daleko, ale to je asi jenom Urban legend. Někdo jiný mě může opravit
Ono to souvisí s tím, že v době výstavby železnic se stanice pojmenovávali podle kolikrát i dost vzdálených měst jako významných sídel. Tak třeba dnešní Stařeč se původně jmenoval Třebíč a sice leží na katastru Stařče, tak je reálně v Čechočovicích. Dalším důvodem bylo, že někdy města/obce ze svého přispěli na vznik stanice/zastávky, která by jinak nevznikla. Tady to asi není ten případ, protože trať je původem koňka, ale v některých případech by tak i dnes mohlo takové město trvat na zachování názvu nebo vrácení peněz.
Trat neni uplne povodem konka, ta byla v trochu jine stope…
Nemáte pravdu – mezi Kladnem a Dejvicemi (tehdy Bruska) to vedlo stejnou trasou. Posuny byly zcela marginální. Větší změny jsou/byly až za Kladnem směrem na Rakovník
Třeba stanice Borovany na trati 199 České Budějovice – České Velenice se v minulosti jmenovala Borovany-Trhové Sviny, přitom leží přímo ve městě Borovany a do Trhových Svin od železniční stanici je to po silnici asi šest kilometrů.
Takových stanic je mnoho,namátkou na trati 197 je zastávka Husinec,ačkoli do Husince je to asi 4km. Zastávka je přitom mezi obcemi Těšovice a Běleč,od každé asi kilometr
Těch příkladů je více. Např. stanice Huštěnovice (trať 330, Břeclav – Přerov), původně Huštěnovice – Babice. Stanice leží přímo v obci Babice, Huštěnovice jsou asi půl kilometru za přejezdem, ale protože už nějaké Babice jsou, tak nechali Huštěnovice.
Ten někdo se nepodíval, kam jede. 🙂 Každopádně lepším řešením by byla přeložka kolem okraje Unhoště, jakožto (snad i do budoucna) významnějšího zdroje a cíle cest, než pouhé přejmenování stávající stanice (když už tam nejde přiblížit zrušená trať od Nučic, v jejíž trase dnes – akorát přímo přes návsi 🙂 – jezdí autobusová linka).