Drážní úřad přihrává dceři ČD byznys s administrativou dopravců, těm se to nelíbí
Drážní úřad vyvolal v posledních týdnech mezi železničními dopravci rozruch. Úřad chce přehrát část svých povinností na akciovou společnost Dopravní
Drážní úřad vyvolal v posledních týdnech mezi železničními dopravci rozruch. Úřad chce přehrát část svých povinností na akciovou společnost Dopravní vzdělávací institut (DVI), která je dcerou Českých drah. Jde zejména o posuzování bezpečnosti.
Institut už obdržel od Drážního úřadu pověření, stalo se tak přitom bez výběrového řízení; úřad ani nevysvětlil, na základě jakých kritérií. O pověření přitom měly podle informací Zdopravy.cz zájem i další firmy.
DVI by měl nově posuzovat takzvané významné změny, které mají vliv na bezpečnost. Spor se přitom vede i o to, co všechno do této skupiny zahrnout. Podle chystaného metodického pokynu Drážního úřadu by měl DVI posuzovat například i organizační změny, třeba ve statutárních orgánech společností.
„Drážní úřad se snaží u významných změn zapojit do schvalovacího řetězce takzvaný subjekt pro posuzování bezpečnosti, na jehož základě může Drážní úřad taktéž rozhodnout,“ uvedl mluvčí úřadu Martin Novák.
Jenže dopravcům se to nelíbí. „Jak může školící středisko konkurenčního dopravce posuzovat mé předpisy, když z toho navíc nemají zkoušky. Úplně absurdní by navíc bylo, kdyby posuzovali třeba nové členy představenstva,“ uvedl majitel jednoho z nich.
Kromě ochrany obchodního tajemství jde konkurenčním dopravcům i o peníze. Zatímco Drážní úřad dnes vydá razítko za tisícikorunový kolek, hodina práce u DVI má stát téměř 800 korun. Nikdo přitom neví, kolik hodin DVI bude k posouzení potřebovat.
„Rozhodně to neznamená, že by naši zaměstnanci nebyli schopni posoudit bezpečnostní rizika, zvláště pokud tuto práci vykonávají již dnes na základě zákona o dráhách. Příkladem může být posuzování podkladů pro vydání osvědčení o bezpečnosti, stejně jako jeho aktualizace po pěti letech. Bude na dopravcích, zda využijí možnosti dodat podklady přímo na Drážní úřad, nebo si nechají podklady posoudit jiným oprávněným institutem,“ doplňuje Novák.
Jenže v případě takzvané významné změny by dopravci museli zřejmě vždy žádat o posudek u DVI. Proto je nyní na DÚ taková tahanice o nový metodický pokyn. Podle výkladu dopravců není ani jisté, zda může DÚ – na rozdíl od technických záležitostí – ve věcech bezpečnosti a organizace pověřovat externisty.