Drážní trapas ve Španělsku. Státní dopravce Renfe objednal vlaky, které se nevejdou do tunelu
Jednotka CAF 2700 v Asturias. Foto: Ministerio de Fomento de España
Nové vlaky se ještě nezačaly vyrábět, dodávka bude mít několik let zpoždění.
Ať nám je přenechají se slevou!😃
Ať to udělají jako v tunelu u mostu Inteligence. 😀
Z toho netřeba dělat skandál. Stačí jednoduše ty tunely rozšířit a problém je vyřešen 🙂
Španělé na to šli opačně než Poláci. Ti museli zmenšit tunel, aby se jim tam vlak nevešel.
Už ten nadpis vidím od uveřejnění asi potřetí a pořád čtu „Drážní tapas ve Španělsku“, asi bych se měl najíst.
Buen provecho:-)
Taky jsem cekal nejakou reportaz ze spanelskych jidelnich vozu:)
Neboli jasny namet na clanek!
Tam vam tak podaji ruku a neochotne sklenicku spatneho vina. Bistro v ave jsem vubec nepochopil, zbytecne ho tahaji.
Jako u nás… Pokud si to pamatuju, tak tramvaje 14T („Porsche“) objednal DP podle drážních předpisů a nikoliv „aby mohly jezdit všude v Praze“. Jak řečeno na trhu: „triko dobrý, paní velká“
Tak to je nesmysl. Je to dráha tramvajová a ta tramvaj na velkou dráhu rozhodně nemůže a nemá na to parametry.
Ta tramvaj je jen prachobyčejně těžká na nápravu (ne zdaleka tak jako těžká drážní vozidla), což je prostě dáno konceptem nesených článků. Neotočné podvozky tomu nepomohly. Tenkrát Škoda měla jinačí páky v Praze a tak vzaly tramvaj kterou nechtěli, že prý mazače okolků řeší vše (nevyřešly nic).
V Praze rozhodně můžou jezdit všude.
No všude, střídají se tratě kde má ostrý zákaz(před opravou/rekonstrukcí tam 14T nejede). A je priorita nasazovat je na linky které jedou po rychlodráze(Modřany nebo Barrandov).
Tak jedna věc je kam legálně mohou a druhá věc je které tratě si DP šetří, aby jim to poršetra předčasně nerozbila. 🙂 Typicky ty znavenější v BKV se snaží šetřit.
V Ostravě budou v létě jezdit patrové busy do zoo. Jen na té lince, jinam nevlezou.
Ještě, že to zjistili dřív než začli vyrábět.
To se stalo i v Polsku, že se lim do nově postavenýho tunelu nevešel klasickej vlak…
On ten tunel ve Varšavě nebyl právě nový, ale během různých „rekonstrukcí“ se jeho profil postupně měnil tak, že už zasahoval do profilu patráků od Bombardieru. Řešení nebylo naštěstí až tak obtížné, místo ze Sródmiejscie jezdily vlaky z Centralné, což je de facto vedlejší část té samé stanice.
Určite za to môže metrový rozchod. Ten je príčinou všetkého zlého a treba ho zrušiť. 😉
Konečně jste dostal rozum. Srdečně Vás zvu k nám do Liberce po dokončení rekonstrukce trati Lbc – Jbc si vychutnat klidnější a rychlejší jízdu.
Svezl jsem se tam ještě na tom úzkém rozchodu. Těším se, až se svezu po reko trati. Jestli ta jízda bude klidnější a rychlejší, to se teprv uvidí.
Vzhledem ke stavu staré tratě by to jelo klidněji i kdyby tam rozchod zmenšili na 456 mm.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ironie
A víme o kolik se nevejdou? Nebo kolik a který je kritický rozměr?
A které tuenly to jsou. Někdy se to dá jednoduše upravit, aby se vlak vešel, například v rostlé žule netřeba dělat ostění. Tady vyfrézovali „uši“ pro doublestack v tunelu: https://bridgehunter.com/photos/46/41/464118-L.jpg
Tak to je docela hustý! Zajímala by mě k tomu technická dokumentace, hlavně statické posouzení, ono to není jen tak něco vyfrézovat.
Tomu se říká experimentální projektování.
Buď to spadne a nebo ne.
Na trati Neuchatel – La Chaux de Fonds tunel naopak prohloubili.
A od té doby se v celé Evropě praví pořekadlo „mít v tom bordel jako ve Španělsku“
Ale prosím vás, u nás v ČR je ten bordel ve všem násobně větší než ve Španělsku
Jasně 😉
No, západ se nám snaží sympaticky přiblížit, jen to Švýcarsko to sabotuje.
Lid to tak žádá! Sice na ten bordel každý nadává, ale lid není blbej, moc dobře ví, že bordel mu zároveň vyhovuje. Proč by chtěl pořádek, když by to s sebou neslo změnu chování, odpovědnost?
Tak proč tu žijete, když je to tady tak strašné? Máte možnost do toho Španělska (nebo kamkoliv jinam) odejít, když je to tady tak špatné…
Kdo tvrdí že v zemi kde je úřední bordel se žije špatně? Ale jinak s tím jeho tvrzením taky moc nesouhlasím.
Před pár lety v Polsku postavili dva nové tunely a potom zjistili, že si do nich vlaky nevejdou.
Pokud důlně-geodetická legenda nekecá, tak po prorážce tunelu Holešovice -> Kobylisy do tunelu Kobylisy -> Holešovice se ukázalo, že se osy obou ražeb mírně míjejí, takže se musely boky skutečně dobírat znovu, aby to esíčko nebylo tak velké…
Inu tady v ČR máme tunel v Chuchli a několik lidí přesvědčených, že se tam dvě koleje s profilem UIC-GC vejdou – nezlomí je ani příčný řez se zakreslením profilů, pro ně jsou to bezvýznamené malůvky.
Tak dvě koleje se tam v pohodě vejdou, má to jen takovou drobnost, že dva vlaky už ne.
Touché! Zásah !
Proč asi píšu UIC-GC?
… ale tohle by se tam jako druhá kolej vešlo http://www.trainweb.org/chris/16lasteamers12.JPG
Dalo by se řešit ponecháním odbočky. Většina vlaků by projela a ty rozměrnější ve směru do Prahy by se posílaly po nesprávné. Jenže tam chybí evakuační cesty, které se tehdy nevyžadovaly, ale u dnešních novostaveb ano.
A spoléhat se, že v nákladovém listu nidko neudělal chybu… … takže rám s měřením rozměrů vozů, IR laser. Před tunelem je pozdě. Musí být na místě, odkud je možná vlak provozně zastavit před tunelem. A co s ním? Takže rámy o kus dál před tunel, aby se dal poslat na „rozměrnější“ kolej. No jo, ale nemusí být stále volná při čekání nám zablokuje vlaky za sebou. Takže potřebujeme vybudovat z obou stran jednu odstavnou kolej a nejméně 4 rámy, kdyby to k tunelu jelo po nesprávné. Docela se nám to nabaluje, že jsme ušetřili na rekonstrukci tunelu, což? A… Číst vice »
Závěr: Ten tunel, až budou hotové Vyšehradské mosty, potřebuje přerazit.
To že ten tunel potřebuje přeražení se ví už řadu let ale bude se kolem toho dělat takových tanečků a vymýšlení blbin až přijdou na to že ho budou muset stejně přerazit.
Ten nápad s rámy by byl dobrý jak „dočasné nouzové řešení“ ale víme že jednotka dočasnosti je jeden furt.
A víme ze jeden furt trvá 22 let 🙂
Uprostřed je hloubená část. Tu nepřerazíte, ale musíte zdemolovat a postavit znovu.
Ale mohl by se při ražbě odbočky z berounského tunelu udělat rozplet a druhá trouba směr Chuchle. Tím by se zároveň odstranilo kolizní místo z rozvětvení na mostě.
Tak tu část překopat, Komatsu to nějak přežvýká.
Dříve byly v každé větší stanici, kde se něco nakládalo, tzv. obrysnice. Vše zlikvidováno.
A jste si jist, že ta obrysnice řešila
a) rozměr lokomotivního sběrače
b) patrové vozy Bmto, 471 atd
Přičemž by musely být všude 2 obrysnice: Jedna na profil UIC-GC a druhá na Chuchli.
A pokud by se to naložilo v menší stanici, tak to bude muset na větší a projet obrysnicí. Tím se to dálkové nákladní dorpavě fakt ulehčí.
Obrysnice vz. Chuchel na hranicích s Rakouskem… ču-čel?
A obrysnice zpravidla byly na GB a G2, pro tunel nepoužitelné, tím by neprojel ešus a nějaké kontejnery.
Dneska neni problém to udělat jako laserovej měřicí rám, a se zvolenym standardem to porovnat softwarově.
Z hlediska provozu mi přijde divné skenovat profil před problémem. Když si to dopravce naskenuje při nakládání, tak proti tomu nic nemám. Pak to stejně musí naložit na profil kudy pojede.
O tom píšu nahoře. Cena vč. software a zapojení do ZZ, to celé s otestováním?
@Alibaba: a kvůli jednomu tunelu to strkat do všech nákladišt, aby to vyšlo dráž než ho přerubat? Nedodržené řazení vlaku se může stát i nákladnímu.
Já bych nic do nákladišť strkat nechtěl, jak si dopravce zajistí kontrolu profilu naloženého vozu je na něm, nebo ne? SŽ poskytuje maximální profil použitelný na konkrétní trati.
Obecně měřit profil před omezujícím místem mě připadá dopravně nelogický, pokud nevím, na co mám naloženo, tak bych snad neměl ani vyjíždět.
Tak hrozné by to zase nebylo. Kolejové spojky by byly tam co se plánují nyní rozvětvení (spojka na každé straně jen jedna – do tunelu na tu plnorozměrovou kolej). Ještě by záleželo, jestli by se vedle sebe vešel jeden velký a jeden malý vlak, nebo jen dva malé, v prvním případě by stačil rozměrový senzor někde za Krčí (v druhém případě druhý mezi Radotínem a Chrchlí), a podle výsledku automatické stavění vlakových cest postaví cestu po „úzké“ koleji, nebo zastaví vlak před tunelem na stejném místě jako v dnes plánovaném stavu. Takže propustnost by se nezhoršila (a při průjezdu úzkých/nízkých… Číst vice »
Vaším řešením by se propustnost sice nezhoršila, ale ani by se nijak nevylepšila proti stávajícímu jednokolejnému návrhu.
Jakto? Zlepšila by se, jelikož dva „hubené“ vlaky by se nemusely křižovat, ale projely by současně.
Záleží samozřejmě na tom, do jakého rozměru by se ty vlaky musely vejít, aby mohly projet současně, a jaké procento takových vlaků by tedy bylo.
Jojo, nebo obnovit návěsti Jednokolejný/Vícekolejný provoz. Škoda, že to nevyšlo dřív, hned by byly celé DVA případy v ČR a v D1 by to vypadalo asi tak o 2‰ míň blbě.
Ten tunel byl onehdá zkolaudován jako dvojkolejný. Proto doplnění druhé koleje by nebyla novostavba ale pouze uvedení do stavu odpovídajícímu stavební dokumentaci. Evakuační cesty netřeba.
Stavební povolení už vypršelo a tím se zafixoval výsledek. To před úřadem nevokecáte.
Hurvínek a válka. Byl zkolaudován jako dvojkolejný bez trakčního vedení.
Stavební povolení na to budete potřebovat tak jako tak, protože to bude zásah do nosných konstrukcí – ostění.
A byl zkolaudován na jaký průjezdní průřez (v obou kolejích)?
Tehdá byl jako norma dnešní G2, do které se nevejde ešus a nějaké větší kontejnery.
Na GC to určitě nebylo, ten byl zaveden u nás až po revoluci.
Přestaňte furt řešit podružnosti!
To je podružné.. 😁
V Ostravě klasika,stadlery se nevešly k nástupišti a škodovky jsou tak široké,že se v oblouku nemůžu míjet se škodovkou ani s jinou tramvají…no stane se🤣
Potkávačky existovaly i v dobách s ČKD a KT8 na věčné časy.
V Praze se snad upravovala infra s každym novym typem tram, ač některé byly specielně vyvinuty dle specifikací DP.
Zajímavost je v Olomouci, kde se v centru nedá osová vzdálenost zvětšovat, a tramvaje EVO tam sklápí zrcátka.
A přes to všechno je výsledkem atypický profil, kvůli kterému jsou tramvaje pro Prahu dražší. Protože evropský standard je šířka vozu 2600. Kdyby toto znormalizovali v dobách, kdy se v ČKD odpíchli od Kardause a přišli s T5 (která kvůli tomu může jezdit jen v Mostě a jiných panelákových městech), tak by bylo někdy na přelomu století dopřestavěno a tyto problémy by nenastávaly…
Francie, 2014, nástupiště… není to poprvé 😁
Nebo v Polsku, kde se nevešly patráky od Bombardieru do tunelu pod Varšavou. 😅
A co urvaný nos polského Pendolina při vjezdu přes zhlavi , jak čouhal. ?
Mám fotku z Montpellier kde je ufrézovana hrana nástupiště … 😂😂
V Duchcově nemohou stavět rychlíky, jelikož nástupiště má po rekonstrukci délku jen pro čtyři vozy.
Nesmysl, v Duchcově nestaví rychlíky, protože tamější nádraží už je dávno kusé a bez troleje a jestli myslíte tu zastávku kilometr za městem, tak tam k tomu opravdu není důvod, protože město obsloužit nedokáže.
Ze žloutenky z Prahy do Havířova jezdívala běžně tak dlouhá, že jsem v Ostravě vystupovala až za nástupištěm.
ŽSR tetrapaky …
Dodávka bude mít několik let zpoždění, to by mohli zatím stihnout prošťouchnout ten tunel…
Nic nového u nás stupaz u bifteků a na Slovensku baronky ns TĖŽ.