Drážní tendr století. České dráhy shání 120 nových regionálních vlaků za 15 miliard

Vizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhyVizualizace interiéru v nových vlacích ČD. Foto: České dráhy

České dráhy dnes vypsaly dvě velké soutěže na dodávku nových regionálních vlaků. Svým objemem jde o jeden z největších tendrů

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LK

Doufejme, ze si budou vsechny kraje prat wi-fi pripojeni v elektricke i v motorove trakci, jak je standardem napr. v Dansku.

To

Autor mi už 2x smazal můj příspěvek ke článku. Zřejmě cenzura v redakci frčí o sto šest. No nic, jako dřív.

Dušan

Tendr vypadá na první pohled monstrózně, nicméně je potřeba si uvědomit i některé podstatné souvislosti – třeba to, že pokud by se měly čerpat finanční prostředky z OPD, tak v případě celkových způsobilých nákladů přesahujících 50 000 000 EUR se jedná dle EU/1303/2013 (článku 100) o tzv. velký projekt a tady by mohla padnout kosa na kámen neboť – dle článku 101: Před schválením velkého projektu zajistí řídicí orgán, aby byly k dispozici tyto informace: a) údaje o subjektu, který má odpovídat za realizaci velkého projektu, a o jeho schopnosti; b) popis investice a jejího umístění; c) celkové náklady a… Číst vice »

Karel IV

A musí si k tomu jednání nutně najímat nějaký subjekt, pokud si myslí že to zvládnou sami?

Jinak k tomu JMK – chápu to dobře, že ty nové vlaky pro JMK ještě nemají zdaleka vyhráno a hrozí, že z toho nebude nic?

Dušan

ad Karel IV: a) Najímat si nikoho pochopitelně nemusí, ale postup, který si zvolil JMK, to jest kompletní zpracování dokumentace externí vysoutěženou firmou a její předání do rukou objednatele/žadatele o grant – spolu se zajištěním její plné součinnosti při jednání s Evropskou komisí a JASPERS v rámci plnění zakázky já osobně za situace, kdy v ČR neexistuje aktuálně subjekt, který by byť jediný velký projekt zpracoval, za nejlepší možné řešení – bohužel zahraniční firmy zřejmě nemají zájem ČR pomoci a ani 500 000 EUR ( = 13 000 000,- Kč) je nějako neláká…ale možná, že fakt na ČD a.s. naivně… Číst vice »

Karel IV

Díky za věcnou reakci. Jen si dovolím malou otázku. Je potřeba všechny vozidla z jedné soutěže dávat na jeden velký projekt v rámci OPD? JMK to má jako jeden balík pro sebe, ČD to ale mohou přece dát do více malých projektů pro různé kraje. Za 50m € už je cca 10 el. souprav, což může pro mnoho projektů přece stačit, ne? Vždyť se tak například dělily InterPantery, že jen část byla na OP, stejně jako poslední série 471 se dělila na polovinu pro dva kraje.

Apollo 17

ČD vypsaly rámcovou smlouvu,která jim pak dovolí objednat vozidla v případě vítěztví ve výběrovém řízení na dopravce.
Finanční prostředky nebude čerpat ČD,ale objednavatel dopravy,který si na svůj projekt může čerpat prostředky z OPD.

Dušan

ad Apollo 17:
OK, dík za vysvětlení. Potom nevylučuju, že když za 50m € už je cca 10 el. souprav – dle Karla IV – tak by to někde (možná) mohlo stačit – v případě JMK to tak možná nakonec i dopadne..bohužel…

Karel IV

Ano, tak jsem to myslel. JMK je jeden objednatel. Objednávka ČD může být pro víc objednatelů. V každém případě pokud to JMK padne a peníze přijdou vniveč, tak to teda pěkně děkuju. :-/

Apollo 17

Dotace od EU nejsou pro dotování dopravce,ale dotují dopravní obslužnost.On tu dotaci formálně dostane dopravce(např.ČD),ale tato vozidla u něj mají hodnotu sníženou o tu dotaci(např. jen 60 procent pořizovací hodnoty), tu si může účtovat při platbě za výkony a navíc s těmi vozidly nemůže volně disponovat(musí jezdit jen na určených tratích).
Kdyby je použil dopravce na jiné výkony,musel by doplatit poměrnou část dotace.
V minulosti se takto zaplatilo mnoho vozidel(např.14 x840 pro Liberecký kraj,7x 440 pro Ústecký kraj,8×844 pro Karlovarský kraj atd..)

Karel IV

Ano. Na to jsem původně narážel. Že ta megazakázka ČD není jeden balík, ale že to může být pro více objednatelů a projektů. 🙂

Dušan

No to je určitě pozitivní a tomu tleskám, ale jde o to, že je to jen „příštipkaření“, kde o „drobné“ – jako JMK si asi nevystačí jen s 8-mi nebo 10-ti Regiopantery apod. a tady padne kosa na kámen, která se jmenuje velký projekt a to nejen u JMK, ale obecně u každého kraje a to osobně vidím jako vcelku velký problém.

To

Nejen že vypadá monstrózně, ale je to dokonce megamonstrózní – tohle není kdejaký tendr, to je tendr století (120 vlaků). Až přijdou ČD s tím, že chtějí nahradit regionky, tak předpokládám, že to bude tendr tisíciletí

Ref

Každá změna je nakonec vždy k horšímu… Nezdravá klimatizace, která jednou nefunguje, podruhé máte pocit, že jste se ocitli v mrazáku, šíleně přesvětlené interiéry, neustálé pípání nějakých signalizací… Děkuji nechci. raději staré vlaky s otevíratelnými okny, jedničkou, ve které jdou roztáhnout sedadla a večer klidně spát, neozývá se žádný pískot různých čidel… Asi jsem v menšině, ale raději využívám starší vozy. Moderními soupravami, ve kterých člověk navíc nemá ani žádné soukromí, se mi opravdu jezdit nechce.

Dash9

Nové vozidlo, kde si:
1. můžete stahovat okénka jak chcete
2. můžete zapínat klimatizaci jak chcete
3. můžete si nastavit, aby tam nic nepípalo
4. můžete si roztáhnout sedačky a spát tam
5. máte tam soukromí

existuje.

Říká se mu auto.

Milan

Klimatizace v posledních letech přijde čím dál víc vhod, takže tu vítám, je ale pravda, že docela často nefunguje ideálně, zejména v elefantech, je to poslední dobou s účinností horší, někdy jako by tam ani nebyla. Otevíratelná okna lze akceptovat snad u lokálek do 60km/h, jinak se do interiéru přenáší extrémní hluk, prach atp. Osvětlení bez možnosti regulace, pípání signalizace dvěří mi ovšem taky vadí. Proto pokud obvykle nevyužívám k delsím cestám soupravy typu pendolino, railjet, pantery atp., ale klasické vlaky s vagóny Bmz.

To

A ve starém kupéčku pro 8 máte dost soukromí? Teď nemyslím situaci, kdy se tam zamknete, natáhnete, špinavý boty na sedačku a zaberete kupé pro 6 – 8 lidí jen pro sebe.

To

„Drážní tendr století“ … vozy za 15 mld.

Autor si zase stříká do kalhot… Stále častěji mi přijde, jako by autor vylezl někde z pralesa a mohl se zbláznit z toho, že viděl telefon. Je rok 2018 a autor již mluví o tendru století… bez komentáře.

Jan Sova

k předposlednímu odstavci: „…Podle Českých drah….“:

Takže super vlastnosti budky a o podvozcích a kapacitách nic. Takže Regionova 2, alias prošustrované prachy jako tenkrát…..

Renata

No, když se podívám na sedačky před 30 lety a teď, tak sice tvar zádové části je lepší, ale sedačka je tak tvrdá, že při jízdě delší než 30 minut se to nedá vydržet. Nedají se řádně vyčistit a jejich „hloubka“ je poměrně malé, okraje tlačí do stehen. Zbytečné světlo také není moc příjemné a klimatizaci také všichni nepotřebují, nehledě na to, když se porouchá. Ono venku + 35 a uvnitř + 25 a méně není opravdu ze zdravotního hlediska v pořádku. V každé soupravě by měl být i oddíl s otevíratelnými okny, také existuje něco jako klaustrofobie, za to… Číst vice »

poiuz

Taky vám nikdo neříká, aby jste v tom jezdila.

Petr.R

přebalovací pult ok, ale dal bych tam cedulku, ať tam nehážou vložky a ty plíny. Na nějaký motoráky bych požadoval jen 2. Jedníčka stejně je u nás přeškrtnutá a platí jako 2..a vůbec 1 je zbytečná, je to zátěž jak pro lidi tak pro dopravce.

Dědek

Pokud se to podaří dotáhnout do konce, určitě je to krok správným směrem a mnoho přesluhujících a nepohodlných souprav půjde do šrotu. Hlavně to nebudou žádné ojetiny.

jan

No trochu se obávám, že naopak ty staré soupravy jsou často dost pohodlné. A mají slušný podsedák. A naopak soutěžní sardinky ala metro, kde účelem bude na nejmenší plochu nahustit co nejvíce sardinek..

Renata

No mluvíte mi z duše, viz můj komentář. Třeba v Panťáku byly krásně měkké sedačky, akorát měly vadu, že byly do pravého úhlu. Nicméně na ty pojezdy se to dalo vydržet.

Apten

Chtěl bych vědět,jestli ČD nebo výrobce vlaků zaregistrovali,že horská kola mají šíři plášťů více než 38mm.Že existují i více jak 2palcove pláště.To by byla vychytavka,kdyby se mi kola vlezli do stojánku.A to už existují déle než se vyrobily Pantery

Petr.R

29×2,35 palců a to mám problém dát i do městských cyklostojanů a mám verzi s nejmenšíma kolama. A bomba by byla, kdyby tam nebyla wifina, ale nabíječky na elektrokola bosch.

Pavel

Jj, to miluju, elektrokolaři s horskými koly, gumy jak balóny a cpou se s tím do vlaku.

Milan

A co vám vadí? Že mají o 5kg těžší kolo než je bežné?

noerf

petr.r: Wifi jen na objednávku krajů, tedy dle článku.

Milan

Nabíječku k elektrokolu snad máte vlastní, důležité jsou zásuvky 230V, které tam snad budou… „cestujících v nich najdou elektrické zásuvky pro napájení mobilních telefonů a další elektroniky“

železničář v důchodu

Jenže ta elektroinstalace asi nebude vyhovovat dobíjení baterií elektrokol – ty jsou mnohem větší než baterka v MT či notebooku.

Milan

Starší notebooky mají nabíječky až 90W, takže minimálně to bude dimenzované na 0,5A na každou zásuvku a jištění asi nebude pro každou zásuvku zvlášť, ale buď pro celý vagon nebo skupinu zásuvek. Podle mě, když se ve vagonu nesejde více větších odběrů, nabíječku baterie elektrokola to utáhne bez problémů (počítám, že víc jak 2A nabíječka pro kolo brát nebude).

dopravak

Elektroinstalace pro zásuvky se dimenzuje v řádech jednotek kW na vagón,takže dobití elektrokola není sebemenší problém.

Romanero

Paráda, všechny novodobé „vychytávky“ jsou z vizualizací patrné.. 😝

Přesvětlený interiér, sedadla bez oken, tvrdé sedačky. Všechno, co si všichni přejeme.

Tak rychle to podepsat u kamarádů 🤑 než to Moos vyčistí.

Honza

Vizualizace jsou přesvětlené ze své podstaty, tmavé obrázky nejsou hezké. Že barevná skladba není nejlepší je věc jiná, ale je tam jasně vidět např. nepřímé osvětlení.

Sedadla bez oken může specifikovat objednatel, jejich umístění vychází z ceny za design, případně ceny za méně sedaček na vlak.

Pochybuji, že Škoda umí vyrobit 60 dieselových jednotek, od vítězství Interpanteru se taky už doba (ve vedení) změnila.

Tak hlavně aby to tam pan Moos dobře připravil 😉

železničář v důchodu

„Přesvětlený interiér, sedadla bez oken, tvrdé sedačky. Všechno, co si všichni přejeme.“
A ty sedačky samozřejmě nepolohovatelné!
A ještě by tam mohli udělat tu střední loketní opěrku pevnou a namontovat na ni sklápěcí stolky (na způsob zubařského křesla), aby cestování tím zázrakem bylo to správné „pravé pošušňáníčko“ …

Michal

Takovejch vláčků, to se budou stavět krásný ploty…

jan

Já myslím, že záleží na objednavatelích. Co si zaplatí, to budou mít. A stát nikdy tohle moc nechtěl platit. A jak zjistí, že by měli platit víc, asi to nebude tak horké. Jak zjistí, kolik je bude stát provoz nové jednotky, bez dotací. Možná to stejně dopadne, že jim nakonec bude stačit regionova nebo nějaká jiná bazarová šunka.

Frantisek

Takže zase nafta pod trolejí, protože elektřina nejméně s 240 místy? 🙂 Dále zatím nic s bateriemi do koncových úseků. Zkrátka stagnace.

železničář v důchodu

„Dále zatím nic s bateriemi do koncových úseků.“ Máte na mysli nějaké konkrétní „koncové úseky“? Je totiž otázkou, jaké baterie by to musely být, a tedy m.j. třeba i to, zda by se vůbec vyplatilo vozit jejich hmotnost navíc (a tedy i zvýšit nápravový tlak) zejména v případech, kdy v tom „koncovém úseku“ nabízená kapacita vozidla (240 míst k sedění) bude stejně využita jen z velmi malé části: pro „koncové úseky“ by se asi spíše než jednotky vyplatily pouhé (jednodílné) elektrické vozy s bateriemi, samozřejmě spřahovatelné spolu mezi sebou i s elektrickými jednotkami, a tedy použitelné i jako „přímé vozy… Číst vice »

dopravak

No to byste se možná divil, ale takových úseků je u nás poměrně hodně. Jenom kolik takových úseků jde z koridorů. Jenom namátkou – Týniště n. Orlicí – Letohrad, Choceň – Vysoké Mýto, Studénka-Veřovice, veškeré tratě z Jihlavy atd atd. Problém je ten, že tyto krátké úseky jsou vždy obsluhovány zvláštním vozidlem. Na desetikilometrovém úseku pak vozidlo většinu dne pročeká někde ve stanici. Takový provoz je neskutečně drahý a díky přestupu velice pomalý. Pokud pak tuto neefektivitu chceme obourat, tak musí jezdit diesel v celém úseku (např. ČT-Lanškroun). Jako velká výhoda se pak ukazuje mnohem lepší trakční vlastnosti elektrických vozidel… Číst vice »

železničář v důchodu

No, takže: 1) Chtěl bych vidět třívozovou jednotku, která by dokázala ujet trasu Častolovice (předpokládám, že dráty povedou až tam) – Letohrad smysluplnou rychlostí na napájení z baterií – a kolik by asi vážily ty baterky? 2) Choceň – Vysoké Mýto: budiž – ale nejsem si jist, zda tím nevytvoříte nutnost přestupu pro víc lidí, než kolik jich v Chocni přestupuje nyní do / ze směru Vysoké Mýto, navíc je to takový „camfourek“, který lze relativně levně elektrizovat, kdyby byl opravdu zájem (když to šlo do Milovic či půjde do Kadaně, jistě by to šlo i zde). Ale ještě něco:… Číst vice »

X 1

Elektrika plus baterky = Stadler flirt 3 Wink.
Prvním zákazníkem bude Arriva Netherland
Další alternativy- Alstom Regiolis polyvalent anebo opět Stadler Gwc

železničář v důchodu

V holandských rovinách a při tamní velké frekvenci a „rychlých“ tratích to jistě může mít smysl – ale pro těch běžně možná cca 50 cestujících na dost dlouhé trati (navíc přes kopce mezi Doudlebami nad Orlicí a Letohradem) nasazení nějaké takové (N.B. třívozové) jednotky v provozu „na baterky“ za smysluplné rozhodně nepovažuji – aspoň zatím ne. Ale vývoj baterií je v poslední době rychlý a třeba za nějaký rok bude vše úplně jinak – teď bych ale takovými požadavky kvůli potřebě rychlosti dodávky „tendr“ nekomplikoval a zapracoval bych tam nanejvýš jen nějakou výhledovou možnost doplnění kombinovaných zdrojů energie pro pohon… Číst vice »

dopravak

Váš komentář mi připadá jako hledání důvodů, proč to nejde. Já nechci zacházet do jednotlivých provozních detailů a hádat se s vámi, kde by co bylo výhodnější. Já popisju důvodu, proč je provoz krátkých ramen tak zoufale neefektivní. Stav techniky je dneska takový, že bateriové vozidlo může ujet bez drátů cca. 80-100km, což na naprostou většinu našich nezadrátovaných úseků stačí. Netvrdím, že je to vhodné pro všechny tratě, ale třeba na směr Ostrava – Veřovice naprosto ideální. Na koridoru se využije pořádná dynamika elektrické jednotky a maximálka 160, pak se ušetří přestup a v kopcovitém úseku se lepší dynamika sakra… Číst vice »

AAA

Vlak možná, ale fakt bych chtěl vidět tu baterku co vydrží taky 30 let

dopravak

A tvrdí snad někdo, že musí baterka vydržet 30 let? Samozřejmě, že nevydrží, ale snad není problém články po 10-15 letech vyměnit a jezdit se zbytkem dál. nebo v případě zadrátování úseku nechat bez baterky.

Samozřejmě je to vždycky o nákladech. Akuvozidlo bude dražší, ale bude mít levnější provoz, který je hodně závislý na délce zadrátovaného a nezadrátovaného úseku. Čím větší podíl zadrátovaného úseku, tím vice se vyplatí akuvozidlo.

dopravak

Zestidenky: to, že uvádíte úsek Studénka-Veřovice vypovídá o tom, že jste úplně nepochopil využití bateriového vozidla. Největší výhoda takového vozidla je ta, že jede cast úseku pod dráty, kde dobíjí baterii, ze které pak jede na nezadrátovaném úseku. A právě to by umožnilo rychlou jízdu bez přestupu jedním vozidlem primo mezi Ostravou, příborem, Kopřivnící, event. do Frenštátu. Pak mi prosím vysvětlete, jaký je rozdíl, mezi touto tratí a tratěmi v západní Evropě, kde se tato vozidla již normálně poptávají. Trať vede pouze v mírně kopcovitém terénu, takže se oproti rovině mírně zkrátí dojezd. I kdyby to bylo místo 100km nějakých… Číst vice »

železničář v důchodu

„Váš komentář mi připadá jako hledání důvodů, proč to nejde.“ Blbost: to není hledání důvodů, proč něco nejde, ale zdůvodnění, proč považuji za v současné době stále ještě nesmysl (i z ekonomického hlediska) něco takového teď nepominutelně chtít a zablokovat si tím na několik dalších roků možnost jednoduššího a snáze dosatelného řešení. Třívozová železniční jednotka není trolejbus a 30 km nezatrolejované trati přes kopce není ani zdaleka totéž jako třeba dvoukilometrový nezadrátovaný úsek trasy linky MHD. A proto jsem také napsal, že ta možnost následného „dobaterkování“ (a třeba i za cenu menších úprav konstrukčního řešení u dalších sérií vozidel) může… Číst vice »

dopravak

Máte nějaké zdůvodnění, proč to ekonomicky nejde? Trakční energie z elektřiny je cca. 3x levnější, než nafta. V Holandsku a Německu jsou asi opět hloupí, že si neumí spočítat náklady na životní cyklus vozidel a začínají poptávat akumulátorová vozidla. Takže než rok, dva počkat, tak raději budeme jezdit dalších 30-35 let s neefektivním dieslem, to je podle vás řešení? Vámi navrhovaný hybrid nic moc neřeší, protože veškerou energie bere právě z drahé nafty, pomůže si maximálně trochu rekuperací, což nic moc neřeší. Na nějaké „dobaterkování“ rovnou zapomeňte. Doplnit do existujícího vozidla x tun baterek je nereálné. Vozidlo musí být pro… Číst vice »

To

Když už, tak kombinace elektrika – diesel. Jako v Americe. Baterie jsou asi na prd

dopravak

Nic o tom nevím, tak je to automaticky na prd. Typická představa českého šotouše. Jaký smysl by proboha měla instalace motoru, trakčního generátoru, nádrží na naftu a všeho, co je s motorem spojené do elektrické jednotky? Bez drátů pojedete 3x dráž na naftu a navíc nemůžete rekuperovat. Není jednodušší doplnit do elektrického zapojení větší či menší akumulátor na pokrytí relativně krátkého úseku bez drátů? U trolejbusů už toto řešení bez problémů funguje, tak proč ho nenasadit i u vlaků?

AAA

trojebusy zvládaj na baterku tak 10 km max 🙂

dopravak

Ale to je přece jenom o velikosti baterky. Trolejbusy pro svoje délky ramen kolem měst vice nepotřebují.

Je jasné, že každou linku je potřeba posuzovat zvlášť.

Bylo by dobré spíše zauvažovat nad misty, kde se to vyplatí, než hledat důvody, proč to nejde.

Karel IV

V současné době probíhá i VŘ na 50 ks EMU 160

Grossák

Ale kritizovat je snazší než znát.

Honza

Ad kapacita – píše se tam AŽ 240 míst s tím, že redakce po zveřejnění specifikací doplní, takže tam budou dost pravděpodobně i dvouvozové jednotky.

Pibik

Jen co různými fikanými, jako nedotacemi se snížilo limitní zadlužení a už šupky dupky, opět bude limit, kam jdou banky. Tendle cirk jednou bude privatizovat velmi levně Kellner.
Tak do pěti let – ČD náš národní dopravce vlastněný PPF, český kapitál, češi budou šílet našením..

Michal

Co to je „fikané jako nedotace“, ale v každém případě to už nehulte.

liberal shark

Prodej nádraží, které někdo „zapomněl“ převést na SŽDC ?

Traktor

Nevypasaly CD uz pred lety podobne ramcove tendry na desitky novych vlaku, taky s tim ze je nemusi odebrat…proc opet vypisuji nove tendry a nedokonci spise ty stare…

železničář v důchodu

A nebyla tam třeba stanovena nějaká doba, po kterou bylo možné těch „opcí“ využít?

Traktor

No tak doufejme ze nebudeme za 3 roky cist stejny clanek😉
Chapu ze cekaji na kraje az vyberou dopravce, ale pochybuji ze by CD prohraly vsechny souteze a i kdyby, tak ty vlaky muzou dale pronajimat. Takhle se akorat ceka a ceka

železničář v důchodu

Hlavně aby zase nezapomněli oddíly 1. třídy vozové nesmyslně „rozpatlat“ po celém vlaku, aby se cestující s jízdenkami pro 2. třídu vozovou museli na svá místa dostávat přes „jedničku“ – to je pro ty, kdo si připlácejí za lepší pohodlí, skutečné „terno“ …

coudy

No to je pravda jízda tím vlakem mě čeká.

venkov4ever

Přesně tak. To musel být skutečný gigant ducha, který vymyslel jedničku na třech místech. Zvláště pak, když radius fotobuňky dveří k jedné z jedniček zasahuje do prostoru před záchod, takže kdykoliv si jde někdo ze dvojky odskočit, náležitě na to cestující z jedničky upozorní.

Milan

Sedadla nevypadají moc pohodlně, zvlášť hlavové opěrky zřejmě z tvrdého plastu. Snad bude realita jiná.

Karel Sined

Připomínají mi příšerné sedačky v DB Regio a S-Bahnech.

železničář v důchodu

A stolky budou zase bez „rantlů“ na okraji, aby z nich všechno dobře padalo …

Zlesak

Každé moderní vozidlo zpravidla mívá bohužel přesvětlený interiér bez možnosti regulace osvětlení a tvrdá obvykle málo pohodlná sedadla. Očekávám, že tomu tak bude i v nových vlacích.

železničář v důchodu

Máte, bohužel, naprostou pravdu – mně to neovladatelné přesvětlování interiérů vozů také velice vadí.

Milan

Před pár měsíci jsem jel elefantem (z Benešova), kde byl nad každou čtyřkou vypínač (pod poličkou na zavazadla), kterým šlo ovládat středové světlo u každé čtyřky. Asi nějaký prototyp, protože jindy už jsem se s tím nesetkal.

KL

To má prvních 5 vozů (původní dvě jednotky 3+2 vozové). Pár dalších vozů tam má záslepky. A pak už se ušetřilo.

bezejména

A hlavně abychom to pak my, kteří mají IN 100 na 3 roky, pěkně všechno platili zvlášť.

Martin K

Prosím, osvětlete mi co má společného Vaše zákaznická karta ČD s tím, že vypisují tendr na vozidla?

DP

tak přebalovací pult bych jako vychytávku moc neviděl, ostatní věci jsou standardní.
Snad konečně regiony vypíšou férovou soutěž, aby vyhrála nejvýhodnější nabídka a ne ta, kdy se budou platit ze státního nesmyslně vysoké částky za km 😉

Jan

Snad to nebude vychytávka jako pult v Pendolinu, což je prakticky takové úzké prkýnko bez okrajů, ze kterého dítě zaručeně spadne. To by používal jen blázen.

DJ

Jo, přesně. Přebalování dětí v pendolinu lze leda na sedačce nebo na rozloženém stolku veprostřed vagonu.

Jirka

Pokud vím, tak ČD se do tendrů převážně hlásí samy a jednou dokonce nabídly nejnižší cenu, takže to s tou vaší konkurencí zase nebude tak žhavý…

noerf

Jirka: Šumavu vyhral GWTR, stejně jako Plzeň – Most. V ústeckém kraji vyhrál Regiojet a rychliky Pardubice – Liberec na dva roky ČD. Ve výběrovém rizeni na zbyle motoraky v jihočeském kraji byli CD jediní, kdo podali nabidku. Vzhledem k roztristenosti jednotlivych linek a omezene možnosti pristupu do jednotlivych dep, se to dalo očekávat.
Ostatni kraje řeší možná poptavkove řízení nebo to zadaji ns primo ČD. Bohužel výběrová řízení se měla vypisovat někdy před dvema roky a loni podepisovat smlouvy, aby dopravci mohliz větší částí nasadit nové jednotky rovnou.

jan

Zaplatíte vy ze své peněženky..

liberal shark

Díky Bohu za liberalizační železniční balíček EK a domácí konkurenci.

jan

no… to ještě poděkujete.. nakonec.