Drážní Kocourkov aneb jak jeden netrpělivý cestující zablokuje na hodinu tisíce lidí

Expres Českých drah u Úval, ilustrační foto. Foto: České dráhyExpres Českých drah u Úval, ilustrační foto. Foto: České dráhy

Malý popis toho, jak vlak nabere snadno hodinu zpoždění, aniž by se ve skutečnosti něco stalo.

Když nastane zpoždění vlaku, mají cestující ve zvyku nadávat nejprve na dopravce, případně na Správu železnic. Někdy na řidiče, který způsobí nehodu na přejezdu, někdy na sebevrahy. Jedna příhoda, kterou autor tohoto textu zažil včera večer, ale ukazuje, že problém může být nakonec úplně jinde.

Tisíce lidí včera večer mezi Prahou a Kolínem netušily, komu vlastně nadávat. Vracel jsem se vlakem Českých drah z Brna do Prahy. Profesní deformace způsobuje, že si cestou kontroluji průběžně v aplikaci GRAPP s online provozem na české železnici. A tak s potěšením zjišťuji, že těsně po projetí Českým Brodem mizí informace o zastavení provozu kvůli pohybu osoby se sebevražednými úmysly u Běchovic. V Úvalech ale vlak přesto zastavuje. V GRAPPU svítí zlověstné oznámení Zásah policie kvůli pohybu osob v kolejišti.

Další sebevrah? Nebo jen někdo, kdo se rozhodl přecházet? Příčiny se cestující nedozví. Necelou hodinu strávíme v Úvalech. Po dvaceti minutách oznámí průvodčí, že policie uzavřela trať a že snad brzy pojedeme. Brzy je na české železnici hodně relativní pojem. Za námi několik stojících vlaků, stejně tak v Běchovicích ve směru z Prahy. V součtu tisíce cestujících.

Zpětně jsem se pokusil zjistit, co se vlastně stalo. V úseku u Běchovic stál při prvním přerušení provozu kvůli sebevrahovi i vlak Ex 114. „Během stání vlaku těsně před jeho odjezdem došlo k nepovolenému výstupu cestujícího. Tento výstup zaregistrovala posádka JLV, která následně informovala vlakvedoucího. Ten již po rozjezdu vlaku kontaktoval CDP SŽ, odkud byla Policie opětovně přivolána. Důvodem byla v obou případech jednoznačně bezpečnost železničního provozu, resp. pohyb nepovolaných osob v kolejišti v místě veřejnosti nepřístupném,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Nabízí se i otázka, zda je v této situaci možné z vlaku při neplánovaném zastavení vystoupit při blokaci dveří. Lze. „Vlak byl vybaven blokováním dveří v režimu TB 5, tedy od rychlosti 5 km/h. Po zastavení vlaku lze tedy dveře otevřít, a to až do dosažení rychlosti 5 km/h při opětovném rozjezdu, kdy se automaticky zablokují. Ovšem i u jiných typů vlaků s blokováním dveří za nulové rychlosti (když stojí) lze dveře otevřít, i když k tomu nestačí jen tlačítko, ale je nutné použít prvky nouzového odblokování a otevření,“ dodal Šťáhlavský,

Policie podle své mluvčí dorazila na místo a začala cestujícího hledat. Nenašla ji. Provoz se tak mohl obnovit. Odjíždíme s necelou hodinou zpoždění a pro jistotu si pár minut ještě postojíme před hlavním nádražím.

Vítejte v českém železničním Kocourkově, kde ke kolapsu provozu stačí jeden netrpělivý (a ovšem i nezodpovědný) cestující ze stojícího vlaku, který si možná zajistil vlastní odvoz. A pak se na něj pořádá policejní hon.

Tagy České dráhy přerušení provozu Správa železnic
309 komentářů