Letecká společnost Qantas překonala rekord v nejdelším letem bez mezipřistání s největším osobním dopravním letadlem Airbus A380. Z Drážďan do Sydney zvládlo letoun cestu za 18 hodin a 26 minut.
Na nový rekord na twitteru upozornil účet A380FanClub. Průběh letu je na Flightradar24.com. V Drážďanech probíhá velká modernizace interiéru letadla. Piloti s letadlem registrace VH-OQH překonali vzdálenost 16 105 kilometrů.
A @Qantas pilot confirms to us A380 OQH did some additional crew fatigue testing for Project Sunrise on the ferry flight from @dresden_airport to @SydneyAirport on Wednesday/Thursday.
At 18h27min, it’s been the longest A380-flight. (Pic @planespotter22) pic.twitter.com/1cYbhjIiiu— A380 fanclub (@a380fanclub) December 20, 2019
Podle Qantasu nešlo o součást testovacích letů v rámci akce Project Sunrise, při kterém aerolinky zkoumají vliv ultradálkových letů na posádky a cestujících.
Dosud nejdelším komerčním letem A380 je linka Emirates z Aucklandu do Dubaje, která letí 17 hodin a 5 minut. Nejkratší je rovněž v režii Emirates: z Dubaje do Muscatu.
Qantas nechává v Drážďanech proměnit interiér všech svých 12 A380. Zatímco některé aerolinky se superjumba zbavují, Qantas si je dál nechá. Cestujícíc se v letadle dočkají nových sedaček i uspořádání ve všech čtyřech třídách, úpravami prošel i salonek. Nově je celá horní paluba vyhrazena pouze pro prémiové třídy. Souvisí to s největší změnou: počet míst v ekonomické třídě klesl o třicet sedaček, naopak ve třídě premium economy je nově namísto 35 celkem 60 míst.
V letadle je po modernizaci 14 míst v první třídě, 70 v byznys třídě (o šest navíc), 60 v premium economy + 25) a 341 v ekonomické třídě (-30). Celkově tak letadlo přepraví 485 cestujících, před modernizací to bylo 484.
Podle šéfa Qantasu Alana Joyce modernizace zajistí, aby byly mezi cestujícími A380 stále tak oblíbené. „Jde stále o jeden z hlavních typů naší dálkové flotily. Díky spolupráci s Airbusem se nám podařilo uspořádat nově celou palubu efektivněji než dosud a využili jsme lépe prostor celého letadla,“ uvedl Joyce. Ten už dříve ale uvedl, že i když jsou letadla oblíbená, jejich provoz je drahý. Pro firmu je levnější provoz dvou dreamlinerů na stejné trase, kde nasadí jednu A380.
Qantas nasazuje A380 na linky do Londýna, Los Angeles, Dallasu a v sezóně do Hongkongu.
Do kdy budou stát v Drážďanech?
nevíte prosím někdo, jak dlouhou potřebuje plně obsazená a naložená A380 pro vzlet?
díky
jak dlouhou runway… pardon
Stačí se podívat na wiki, je to 3000m na úrovni moře. Je to míň než 777, protože křídla byla dimenzována na prodlouženou verzi.
Skoro 5500 m, ale jedná se fyzickou délku dráhy, takže je v tom i prostor pro přerušení vzletu. Dá se přímo na stránkách airbusu najít A380 performance charts, tam se to dá najít.
Prakticky N performance NAVBLUE, který to umí spočítat pro konkrétní dráhu, odlet, podmínky a letadlo. K dispozici není, ale na vyzkoušení pro každého je Boeing OPT, jako ukázka jak to funguje bych řekl super. Ale nemá A380, samozřejmě.
https://aviation.stackexchange.com/questions/56990/how-long-does-a-runway-have-to-be-for-an-airbus-a380-to-takeoff/57052#57052
A samozřejmě dělám zase 10 věcí najednou a čumím špatně. Prakticky by člověk potřeboval 5 km na vysoko položeném letišti. To je tak když to člověk 4x přepisuje. Prakticky u hladiny moře je to cca 3500 m. Bez odchylek od ISA a větru.
Pokud se jim bude dařit prodávat místa v economy plus, tak ta úprava múže výrazně zlepšit ekonomiku A380 pro QANTAS. Je fakt, že pro řadu aerolinek byla ekonomy plus poslední dobou nejziskovější třídou.
Navíc se jim povedlo navýšit počet sedadel v prémiových třídách a přitom nesnížit počet míst celkem (dokonce jedno přidali). Pokud většina provozovatelů A380 tvrdí „cestující ho milují“, ale „je to ekonomický propadák“, tak tohle by snad mohlo pomoct.
To ze je nejziskovejsi je pro mne jako cestujiciho znameni, ze ma pro mne nejhorsi pomer cena/vykon 🙂
vsak si litej dobytcakem v ryanairu :)))
Taková linka by se mi moc líbila 🙂
….jo to by byl mazec, take bych se svezl.
Pánové letěli jste někdy přes 12 hodin?
A toto je ještě o 5 hod. více.
I když Premium Eco. je lepší než Eco. tak pokud nemáte plně sklopné sedadlo, tak jste podobně nevyspalí a rozlámaní…
letel 14h a uzival si kazdu minutu 🙂 a bola to klasicka ECO
letěl jsem Auckland – Dubai, 17 hod a pár minut k tomu, zadní sekce, Y class. Večeře, film, spánek, spánek, snídaně, film, spánek a bylo hotovo 😀 Na pohodu 😀