Drama letu Air Serbia. Letadlo při vzletu narazilo do zařízení, s poškozeným trupem nouzově přistálo
Poškozený Embraer E-195 společnosti Marathon Airlines v barvách Air Serbia po přistání v Bělehradu. Foto: Jacdec / X.com
Při startu byl poškozen trup letadla i křídlo.
Že nebyli cestující nijak ohroženi asi nevěří na světě nikdo, ani oni sami.. naopak byli ohroženi defacto úplně pořád, od nárazu až po vystoupení.
Podle videa na Instagramu z toho něco mohutně teče. Že by palivo? Poškození vypadá dost vážně
https://www.instagram.com/reel/C3gURAJMmZ1/?igsh=MXB5ZGdyaW84NXd0NA==
Tak i kdyby počítali s rezervou třeba 200 m, tak to je rezerva 3,5 s při rychlosti 250 km/h, nejsem žádný odborník v tomhle a možná se šeredně pletu, ale to mi nepřijde jako moc.
ano, pletete. tady se na nějaké „počítali s rezervou“ nehraje. na všechno jsou tabulky a výpočet – zjednodušeně se veme délka dráhy, která je pro vzlet k dispozici, vzletová hmotnost, sklon dráhy, výška letiště, aktuální teplota, směr a rychlost větru, brzdící vlastnosti dráhy (sucho, mokro, led, sníh, atd) a z krabičky (nebo z tabulek) vypadne „ano“ nebo „ne“. a pokud vypadne „ano“, tak vypadnou data, jako jsou rychlosti, potřebný tah motorů ,který je pro vzlet potřeba (+ hodnoty pro omezení tahu motorů k jeho docílení), jaké klapky, apod. a pokud vypadne „ne“, je potřeba změnit vstupní podmínky – delší dráhu,… Číst vice »
Jo, myslel jsem to trochu jinak, než jsem to napsal. Nevěděl jsem, jak to funguje, jestli ten systém ukáže jen potřebnou délku RWY pro vzlet při daných podmínkách, nebo přímo řekne “ano/ne”, takže díky za vysvětlení. Spíš jsem směřoval k tomu, jestli třeba neudělali nějakou chybu (šlápli na brzdu, nezastavili po line upu na RWY, ale nechali to “pojíždět” při čekání na TO clearance apod.) a jestli tohle mohlo mít třeba vliv teoreticky.
to klidne mohli. a za par tydnu i mesicu se dozvime, co se nepovedlo 🙂
„Proč a jak“ to se dozvíme až z vyšetřování. Zatím víme jen „Co“. 🙂
Nějakou chybu určitě udělali, případně sérii chyb, ale jak přesně se do toho dostali, to se musí vyšetřit.
Krasne popsane. Aspon si vetsina zde prestane myslet ze letadlo najede na drahu a nejak tak vzletne samo.
Koukám, že ti Srbové mají velice blízko k ruSSku, aneb bezpečnost cestujících nebyla nijak ohrožena. Tomu nemůže věřit ani ten, kdo to napsal natož kdokoliv jiný.
Nebyli to Srbové ale Řekové, ale to bys bohužel musel porozumět psanému textu a nemít v hlavě jen RuSSko, ale i malinko inteligence.
Letadlo bylo Řecké, ale pronajaté Srbskému dopravci. Se píše v textu.
Pokud startovali z poloviny dráhy, tak jsou ti piloti fakt paka. Laicky řečeno: váha letadla sedí, vítr sedí, tak to vyjde. Ale na rezervu nemysleli. A nikdy nevíte nic o poryvu větru, chybě výpočtu váhy nákladů, rozložení těžiště…. V životě počítám s rezervami ve všem.
Takhle to fakt nefunguje. Dělají se přesné kalkukace pro každý jeden vzlet, přesně podle podmínek a místa vstupu na dráhu. „Myslet na rezervu“ neexistuje, co tablet vyhodí, to se zadá do počítače a provede. Výpočty zahrnují vše i nezbytnou rezervu (nestartuje se na plný výkon). Nejběžnější je, že piloti prostě pomotají, kde jsou (myslí si, že jsou jinde) a pak kalkulace nesedí (zde by teda nemohly za žádných okolností, protože dráhy tam moc nebylo).
Pro „myslí si, že jsou jinde“ se nepoužívá kontrola přes GPS? Čekal bych, že na letišti se to používat bude, protože přesnost i GPS je na poměry letiště dostatečná a omyly typu jiná dráha nebo jiná pojížděcí dráha mohou být dost fatální.
Existuje systém RAAS, nevím jak přesně řeší vzlety z „křižovatek“ a jak je navázán na to co je v „management“ počítači, každopádně kokám, že „Distance Remaining“ umí, otázka je jestli to posádka správně zpracuje.
https://skybrary.aero/articles/runway-awareness-and-advisory-system-raas
Radeji o tom nepiste kdyz nevite jaky je postup pri vzletu a jake udaje se zapocitavaji.
Jen dotázek pro místní odborníky (myšleno v dobrém 🙂 ). Nevíte proč pro spálení paliva 50 minut kroužili u letiště? Nebylo by bezpečnější (rychlejší) nadbytečné palivo vypustit a přistát co nejdříve?
Možná jen netušili jak moc je poškození vážné, vzhledem k tomu že poškození trupu nemohli vidět z kokpitu, ani z kabiny.
Díky za vysvětlení.
Embraer( a obecne uzkotrupa letadla) nedisponuji systemem vypousteni paliva za letu.Vzhledem k rozsahu poskozeni by bylo rozumne pristat co nejdrive, otazka je jakou predstavu o poskozeni mela posadka a jak letadlo fungovalo.
Díky
A take je nejaka max pristavaci hmotnost u kazdeho letadla stanovena.
„Malé“ lietadlá nemajú systém vypúšťania paliva za letu pretože spravidla ich maximálna pristávacia hmotnosť je vyššia alebo rovná maximálnej vzletovej hmotnosti.
A aj keby nie, prekročenie maximálnej pristávacej hmotnosti znamená len, že sa podvozok po pristátí bude musieť podrobnejšie skontrolovať. Keď si kapitán nie je istý bezpečnosťou letu (stavom lietadla), tak ide na zem bez ohľadu na nejaké hmotnosti.
Jak muze byt pristavaci hmotnost vyssi nez Mtow? Proc ?? Embraer je stredni kategorie letadel dle hmotnosti.
V tomto případě měli sednout přes váhu, kroužení a namáhání poškozeného draku nebylo rozumné, nicméně něvěděli co se stalo. Sednout přes váhu s vyplaváním a nebo plácnutím vyjde možná lépe. Pak se jen zkontroluje letadlo.
Skoda ze jste nebyl v posadce. Vyresil byste to lepe. Vite vubec proc letadlo vyplave? Ach jo.
Proč vyplave je teď jedno, ale pak dosedne měkčeji a tzv positive landing který bouchne více o zem můžou následkem toho při velké váze prasknout pneumatiky. Je to to samé jako když pojedete s prádným autem přes díru rychle nebo s přetíženým pomalu. Co víc škodí?
Letadlo tohoto typu nemá zařízení pro vypouštění paliva za letu. Proto jim nezbylo nic jiného než kroužit nad letištěm.
Díky
jak už odpověděli ostatní, u menších letadel není zařízení pro vypouštění paliva, paliva ani nevozí tolik, aby nemohla hned přistát i třeba s mírnou nadváhou.
Tady bych čekal hlavně řešení chcecklistů, protože předpokládám, že tam toho v kokpitu řvalo hodně a poškození klidně mohlo vést k nefunkčnosti některých zařízení křídla. Tedy to nejdříve vše projít a pak teprve pokus o přistání. Předpokládám, že vizuální obrázek o poškození moc neměli, protože zásahy byly až dále na trupu, letělo to…
Možná byste nám mohl napsat jak by to vypuštění měli udělat.
Nebylo ohrožení bezpečnosti… to jako že antény vydržely a letiště dál funguje bez poruchy na naváděcím systému?
Jakože cestujícím v tom daném letadle se nic nestalo. Že další divertovali není nebezpečí, už vůbec ne pro ty nabourané.
Letiste funguje dal, “jen” doslo k degradaci ILS CAT 3 na Cat 1 na draze 12R, ktera se dnes stejne nepouziva 🙂
Jestli tohle nebylo ohrozeni bezpecnosti, tak me trosku desi co podle srbu je ohrozeni bezpecnosti.
Je celkem děsivé, že ten incident s FlyDubai se stal 18. února 2022, takže na den přesně před 2 lety: https://www.airportia.com/news/flydubai-b38m-at-belgrade-on-feb-18th-2022-wrong-takeoff-performance/
Bermudský trojuhelník se záhadně se zkracující VPD 😀
Bezpečnost nebyla nijak ohrožena. Jen v trupu je díra jako kráva a když vidím to poškození u křídla, tak bych řekl, že je zázrak, že se při aerodinamickém namáhání při stardu neoutrhlo.
Pro upřesnění díra je v „papundeklovém“ aerodynamickém krytu, to není tak horzné a vůbec nestruktorální. To poškození křídla není na to aby se utrhlo, ale určitě tam vede kabeláž (FlyByWire) a palivo, takže v pohodě to také není. Mrazí z pořádného záseku do stabilizátoru, bez něj to nepoletí.
Letadlo dopadlo ještě dobře, i když má ošklivé záseky, každopádně divoká jízda za prahem dráhy rozhodně ohoržení bezpečnosti bylo, stačilo málo, aby to odnesl motor nebo prorazilo nádrž.
Jenže ona i ta díra v tom papundeklu může udělat při rychlosti kolem 300 km/h (což bývá startovní rychlost dopravních letadel) dost velké problémy s aerodinamikou. Rozhodně z ní můžou létat úlomky, které mohou dál poškodit letadlo.
V těchto místech aerodynamické problémy nevadí (z hlediska letuschopnosti). Ty vadí hlavně na profilu křídla, stabilizátoru a na vstupech motorů. Tohle sice zvýší spotřebu, ale na letuschopnost to vliv nemá. Dobré to samozřejmě není, ale není to strukturálně ani aerodynamicky významná věc, je to jen kryt. Samoařejmě kdyby něco vlétlo do motoru nebo tak, tak to je konec, ale ten úhel na to naštěstí není příznivý. Ten drásanec v trupu je strukturálně horší, při přetlakování by to mohlo dopadnout špatně. Jinak to nepíšu proto, ve významu „to nic není“, samozřejmě je to průšvih, ale měli štěstí jako vrata, že neurazili… Číst vice »
Drasanec v trupu je regulerní poškození potahu az na přepážky. To letadlo by ani nepřetlakovali s takovou díru v trupu.
To asi ne.
Chápu, že tomu nevěříte, tak Embraer má asi dvou plášťový trup….
Proč bych tomu nevěřil? Odpověď je na to, že by to asi nepřetlakovali – „to asi ne“ s dírou v plášti.
Dráhové svetlá aj antény ILS by mali byť stavané tak, aby lietadlu výrazne neublížili. Čo ma desí viac je, že pár minút po vzlete sa plazil vo výške 1550 ft AMSL, keď pod ním terén (pri Rušanj) má nejakých 260 metrov (850 ft) a kúsok vedľa Avala 511 metrov (1670 ft) – asi obaja piloti riešili checklisty a odstupu od terénu sa nikto nevenoval. To skoro vyzerá, že zabudli na „aviate, navigate, communicate“. Takže ešte dobre, že to nedopadlo CFIT (riadený let do zeme).
To ale znamená, že tam nepostaví betonovu kostku. Nicméně je tam anténiště localizeru ILS a i další vybavení a pokud někdo frčí 250 km/h po trávníku a naráží do vybavení, tak to škody způsobí. Nejsou jako beton, ale vážné škody rozhodně způsobí.
I to je luxus, spousta drah končí dálnicí, srázem, mořem, městem atd.
stejně je to umění. I kdyby to zvedli doslova na hraně toho betonu, tak trefit světla vyžaduje kus umu. 😀
Air Serbia…
To se může stát komukoliv 🙂
Tohle by se fakt nemělo stávat. Ne všude je takový luxus, půl kilometru trávy za drahou k pokračování vzletu. Tohle bylo milimetr od katastrofy.
Marathon Ailines.
Na AVHeraldu mimojiné ..
„They asked Marathon crew twice about intention to depart from D5. They reminded them on distance available and asked them to respond.“
Ufff…
To maji velky problem tedy. A asi zestarli o 10 let kdyz videli ze konec drahy se blizi rotace stale na rychlomeru v nedohlednu. Klobouk dolu ze to Embraer vydrzel. Asi zubata mela praci zrovna nekde jinde.
Zubatá o ničem nerozhoduje, zubatá jenom koná. Ale čerti nejspíš leželi ožralí pod stolem.
To je asi v diskusi? V textu to nevidím. S tím co lidi prohlašují v diskusích bych byl opatrný a počkal si na potvrzené informace. Pokud by to byla pravda, bude to posádce dost k tíži.
Tak už to AV Herald ověřil, takže nahrávka komunikace s ATC skutečně existuje a potvrzuje, že je posílal na křižení s taxiway D6, načež odpověděli, že jim 1200 m stačí.
T
Trochu to zavání tím, že neudělali nové kalkulace pro vzlet jiného místa na RWY, to by pro ně byl dost zásadní problém.
Asi maj v Bělehradě nějakej kluzkej nebo naopak moc abrazivní asfalt, že se to nestalo poprvé. Každopádně to není chyba pilotů, že by to zvedli moc pozdě, je to chyba těch světel, byla moc vysoko 😀
Když startují z poloviny dráhy.
Stále dumám nad tím jak by s tím mohl souviset kluzký asfalt až potom čtu o vysokých světlech.
Společnost uvedla že bezpečnost cestujících nebyla nijak ohrožena????????????? To jako fakt? Na ploše se dotkneš technikou letadla a bere se to jako vážný incident s možnosti ohrožení bezpečnosti letu a tady regulérně chybí „kus “ letadla 🙂 a bezpečnost FAKT nebyla ohrožena po vzletu kde letadlo je plné paliva??? To snad není ani možné napsat na to si to jen myslet……
Srbsko. Co čekáte od státního dopravce v zemi, která se rozhodla být patolízalem Ruska?
Promiňte pane Sůro, ale vážně je nutné tahat i sem politiku/Rusko?
A proč ne? Tahle banda, co mluví o vstupu do EU a současně jím vlastněný dopravce dál létá do Ruska?
Bohužel je to pro ně super kšeft. Řekl bych, že možná i základ jejich businessu.
Nezlobte se, ale v tomto musím souhlasit s diskutujícím Pavlem. Evidentní chyba řeckých pilotů…. s tím fakt, že jde o státního dopravce, nemá nic společného a politická orientace státu už vůbec ne, jakkoliv se nám nemusí politika Srbska vůči RF líbit. Zatím členem EU nejsou a tak nezbývá, než to akceptovat. To byste mohl patolízalem nazývat Turky, Gruzínce, Arménce a dalších X zemí. A jistě víte, že šéfem JU je Čech…
Má reakce je na způsob komunikace aerolinkou. Ta je srbská a státní.
A mohu se tedy zeptat, jaká by podle Vašich představ měla komunikace být? Co přesně měli komunikovat? Já je neobhajuji, jen mi není jasné, co v situaci, kdy je sotva zahájené vyšetřování, mělo být výstupem komunikace. Pokud Vám jde o vyjádření, že cestujícím nehrozilo nebezpečí… no, obávám se, že nic jiného uvést nemohli a asi by to v situaci, kdy nedošlo k žádným zraněním, udělala každá letecká společnost. Ono v těchto případech nemají letecké společnosti obecně velký sklon k tomu zacházet do podrobností…
Podívejte se například na způsob komunikace Alaska Airlines při nedávném incidentu.
Tak ono by stačilo říct že mají na výběr rusáky nebo evropu a na rozmyšlenou 5 vteřin. Vidět ty jejich protažený obličeje…
Ale je to pravda. Srovnání s Ruskem, se tu úplně jednoznačně nabízí. Už jenom z toho tvrzení, že bezpečnost cestujících nebyla nijak ohrožena, když v trupu díra jak kráva a při pohledu na poškození u křídla, je zjevné, že je zázrak že se při aerodinamické námaze při startu neutrhlo.
Pane Sura, mozna byste mel jet vlakem taky do Srbska, abyste poznal tu zemi, lidi. Ale chapu, takto od stolu z Liberce se to snadno hodnoti. 👍
V Srbsku jsem byl dvakrát. A dokud bude tato země orientovaná na Rusko, rozhodně znovu nepojedu.
Víte, ony všechny státy jsou orientované na Rusko, jen to nikdo neříká nahlas. A mimochodem, vy jste sem zatáhl politiku ač to od vás neočekává, protože to není vaše parketa. Myslím, že to všichni, co tu čteme váš web a platíme vám za nezobrazování reklam, oceníme. Věnujte se tedy prosím dopravě, to vám ještě vcelku jde. Děkuji.
Bylo by dobré mluvit především za sebe a neradit jiným, co mají dělat.
Které „všechny státy“ jsou orientované na rusko?
Jako že třeba bývalé pobaltské republiky jsou orientované na rusko?
Nebo snad my jsme orientovaní na rusko?
Srbové jsou chytří, prodali rafinérku přímo bratrskejm rusům, pročež mají benál za bratrský ceny. Akruálně kolem 40 Kč/litr, v přepočtu…
Slovanská vzájemnost, néasi? Taky ho mohli mít za 60,-
Já byl o víkendu v Karlštejně. 🙂
Nikdo vás nenutí.
Moc zemí vám na cestování ale nezbyde.
Jen zahr. aerolinek do Ruska létá kolem 40 a jejich počet se zvyšuje.
Rozumím, tak s nimi do Ruska leťte a hlavně se nevracejte.
Nic ve zlém, ale skoro bych řekl, že to byste neměl jezdit do Německa, obzvláště pokud tam povládne tahle zelenorudá banda.
Stačí si vzpomenout, jak hanebně se chovali, když Ukrajinu napadlo Rusko. Myslím, že kdyby nebylo Polska a jeho zásadových politiků (ať už si o jeho tehdejší vládě myslíme cokoliv), tak by dnes Rusko bylo ve Lvově, ale Němci by si lebedili s levným ruským plynem.
Ostatně, o financování německých zelených a nebo jejich „ekologických“ organizací se už napsalo taky leccos – jak do toho tekly ruské peníze.
Kdy dovolíte, budu si jezdit tam, kam uznám za vhodné. Každopádně, i když s x kroky Německa souhlasit nemusím, Německo Ukrajinu vojensky podporuje, na rozdíl od svazáků ze Srbska.
Ale samozřejmě, že dovolím. To byla jen přátelská rada od Vašeho věrného čtenáře. Jako že když tady radíte čtenářům, kam jezdit, tak zase čtenář radí autorovi, kam nejezdit 🙂
Německo Ukrajinu podpořilo třeba kecama o tom, jak Ukrajině nemá cenu pomáhat, protože stejně za pár dní padne. Nebo dodávkou nepoužitelných helem, rezavých nábojů a pak sice moderních, ale poruchových tanků. Samozřejmě, to není vše, ale těch problémů bylo dost.
Tak ještě jednou: Německo Ukrajinu podpořilo. Srbsko se dál přátelí s Rusáky. Tečka.
Tak teda tečka. Srbsko se přátelí s Rusáky – souhlas, je to odporné. Někteří němečtí politici se s nimi chtějí přátelit taky, jen to neřeknou naplno. Ale takový Schröder to říká otevřeně, ten by mohl vést klub ruských filcek spolu s Foldynou.
Přesně tak navíc Srbsko bylo za války tvrdě proti Němcům narozdíl od Chorvatů. Ti zabili na statisíce Srbů.
A další generaci Srbů si západ naklonil humanitárním bombardováním v roce 1999.
Proto se člověk nemůže divit, že Srbové mají tak blízko k Rusku.
Potrvá několik generací než se vztahy narovnají.
ano, mám tyhle amatérské historiky, co si vytáhnou jen to, co potřebují, hodně v oblibě:) Jména jako Mladič atd vytahovat nebudeme, že? Ale Jaroušek Foldynů a jeho klub ruských filcek z vás musí mít radost.
Už jim tam ty tratě dali Číňani do kupy nebo se to pořád sype?
Hlavní problém, tj. nádraží proklatě v centru Bělehradu, vyřešili na výbornou. Líp to zvládla už jenom Tirana…
https://mapy.cz/s/donotukadu
Byl by to zhruba takovýhle tunel, aby se z hlavového nádraží stalo nádraží průjezdné. Blbé je, že v nové poloze na něj nevede tramvaj. Brr, no!
Brrr.no zvládá odbavit čtyřikrát víc vlaků za den a šaliny tam jezdí. Ale my to doženem nádražím Brno Centrum, pojmenovaném podle blízko se nacházejícího sjezdu na D1…
Omlouvám se, ale politická reprezentace země určitě pilotům nemluví do toho, odkud mají vzlétat. Mimochodem, šéfem Air Serbia je Čech… Takže nějaká politka v tomto případě opravdu nehrála roli.
Ano, pane Marek, jeden z těch, co výrazně přispěl k problémům ČSA. Ne náhodou se uchytil u takové špičkové aerolinky:-)
Nejde o chybu pilotů, jde o to, jak se firma postavila ke komunikaci celého problému.
LOT je jedinou aerolinkou, které se po působení pana Marka daří. Všechny ostatní zkrachovaly (ČSA, malev, Alitalia). Kdyby do toho srbům v zasadnim momentů nelil peníze Etihad, tak už jsou taky dávno břichem nahoru.
Jestli oni piloti nepočítali s nějakou vahou pasažérů a letadlo při tom nebylo přetížené nějakými vysokoobjemovými turisty. 😀 Ale vážně, jestli nestartovali až z prahu dráhy a vsázeli na to, že jim na vzlet stačí polovina, tak jsou to celkem frajeři a teď už si nezalétají.
Nikdo nevsází, výkonnost se počítá softwarem pro každý vzlet. Jen se do něj zadá počasí a místo, ze kterého se začíná vzlet.
Tahle situace se stane nechtěnou chybou, jako je například zvolení špatné křižovatky pří pojíždění s podobným označením, nebo špatně nastaveným vzletovým výkonem. Je to hrubá chyba.
Spíš při pojíždění špatně odbočili, nevšimli si toho, a měli k dispozici výrazně menší délku ranveje, než se kterou počítali.
Vsimnout si museli, dle avherald je ATC 2x upozornovalo..
Pak je otázka, jestli to slyšeli a dispečerovi potvrdili, nebo měli třeba zrovna špatně naladěné rádio a ten dotaz neslyšeli.
Že by jim vyšlo ve výpočtu, že lze odstartovat na 1300 metrech, je taky dost možné. Že by se rozhodli záměrně startovat z takto krátké dráhy, ale smysl moc nedává, spíš se delší ranvej využívá k tomu, aby letadlo nemuselo startovat na plný tah motorů, čímž se ty motory šetří.
Na letišti nejde špatně odbočit (aniž by si toho řídící všiml).
fakt si myslis, ze kdyz se startuje ze “zkracene drahy” (coz je dost bezne) , ze se to dela “jen tak baj ocko”?
toto ma dopad na spoustu veci ( vykon motoru pro vzlet, nastaveni klapek, rychlost V1 a dalsi), ktere de musi prepocitat.
chybou v tomro pripade muze typicky byt, ze vypocet (a tim i nastaveni vzletoveho vykonua klapek) byl proveden pro jinou delku drahy…
jinak pro embraer bude polovina drahy pri spravnem vypoctu dostatecny az az 🙂
tvl , oni z D5 startovali po 30L? to není .. no, i k té polovině má daleko
Jojo, to je sotva třetina. Tady se někdo totálně dezorientoval, protože to jinak není možný. Ale jestli je fakt věž upozornila, tak to budou mít blbé. Chybu udělat může každý, ane neverifikovat kalkukace pro vzlet a pozici po upozornění by byla velká bota.
AV Herald už má letištní schéma. Je to sice cca třetina betonu, ale značené dráhy z D5 moc nezbývá. To je stěží na Cessnu 172, natož na dopravák.
na to letistni schema nepotrebujeme AV herald .) kdykoli si je ho mozne stáhnout z Jeppíků nebo ze srbského AIPu 🙂
Vyhlášená vzdálenost pro vzlet z D5 pro 30L je tam něco málo přes 1200m
180 koňová C172 má v týhle výšce a při týhle teplotě potřebnou vzdálenost (pro vzlet + 50 feet obstacle) necelých 600 metrů. takže by tam vzlítla dvakrát .)
těch 1200m vyhlášený vzdálenosti by stačilo 737-600 s TOW někdě kolem 57 tun
Fakt jo? Dosud jsem žil v tom, že Jeppesen charts jsou jen proti poplatku. 🙂 Jinak jsem zase neměl možnost věnovat čas důkladnému prohledávání internetu a srbské zdroje.
Vida, 1200 m, tak to není zase tak málo, ale musí tomu odpovídat nastavení tahu. Což tady možná nebylo, nebo pohnojili ještě něco. Pokud by byl problém s motorem, předpokládám, že by to aerolinka ihned vytáhla a i tak s tím kalkukace počítají.
Jeppik treba placenej je, ten pouzivaj velcí chlapci (just kdiding 🙂 )..
Nastesti uz je celkem zvykem, ze AIPy nejsou schovane za paywallem nebo registration-wallem, a jsou public dostupne bez jakekoli registrace a dalsich opruzů – a kupodivu srbský AIP není vyjímkou 🙂
Aha. Právě.
U srbského věřím, že bych to tam někde našel, ale přeci jen jsem si sem (a AV Herald) skočil jen na skok. To už je na chvíli štrachání to najít. Zase taková priorita to nebyla. 🙂
podle webu embraeru je pro E195 s palivem pro 500 mil a plným obsazením (počítaj se 100 kilama / pax) požadavek na 1400 metrů.
nakonec je klidně možný, že jim to v kalkulačce vycházelo (do dussledorfu je to jen o kousek dál, takže pokud byli poloprádzní) , a samotný problém byl někde jinde (špatně zadaný údaje do letadla, problém s tahem motorů, šlápli si na brzdy, whatever)…
Taky bych věřil tomu, že embraer by uměl odstartovat z krátké dráhy, ale pokud je udělaný výpočet na delší a nestartuje se na plný výkon, tak to nevyjde.
Jak se dá z flightradar vyčíst že letadlo vzlétlo za hranou ranweje? Přesnost dat ze kterých to čerpá není taková abych si dovolil něco takového tvrdit – když si přiblížím odkazovaný záznam letu tak vidím že letadlo údajně startovalo z trávy mezi dráhou a pojížděčkou a rozjezd zahájili zhruba na polovině dráhy (to by docela vysvětlovalo proč do něčeho narazili. :-D). Data o poloze jsou jednoznačně mimo o pár set metrů směrem na západ…
No, data flightradaru zísaná laterací nemusí být úplně přeesná, nicméně v tomto případě se mýlíte.
Data flightradaru jsou v tomto případě dost přesná (alespoň v tom, že nejsou nikam posunutá, výškovou kvalitu nehodnotím).
To, že se vám zdá, že to letadlo startovalo z trávy mimo dráhu má mnohem prozaičtější vysvětlení – je to proto, že flightradar používá (stejně, jako třeba google maps) staré mapové podklady a v tom místě, kde letadlo startuje, je nyní dráha 30L
Ok, moje chyba. Že by v mapách neměli novou dráhu mě ani nenapadlo a stejně tak mě nenapadlo že by piloti startovali jenom z takového kousku dráhy ale začíná to tak opravdu vypadat.
Flightradar používá jako podkladovou mapu právě mapu Googlu, takže pokud nemá novou dráhu Google, nemá ji ani Flightradar. Holt tu mapu u Googlu nikdo nezaktualizoval. Když si to přepnete na satelitní mapu, uvidíte rozestavěnou dráhu.
Společnost uvedla že bezpečnost cestujících nebyla nijak ohrožena! Co tam nahoře šňupou. Viděli vůbec to letadlo po nehodě.
To je jen takové klišé pro hloupé ovce. Prostě to říct musí, i kdyby to letadlo rozpůlili.
To je taková standartní fráze, kterou tiskoví mluvčí melou pořád dokola při jakémkoli incidentu. Má to smysl, když třeba během letu vypadne jeden motor, protože to pro širší veřejnost může vypadat víc nebezpečné, než to ve skutečnosti je. V tomto případě mi to tvrzení ale taky přijde už hodně za hranou.
Havárie Černobylu byla také nejprve bez ohrožení, hořel tam jenom beton. Prostě zatloukat, zatloukat, třeba se na to nepřijde. Demoverzi si zažili v leningradské elektrárně snad už v roce 1979, ale tam to zvládli uřídit, takže potřebné změny nikdo neudělal.
Lidé v letadle měli velké štěstí, že motory to přežili bez úhony. Jinak asi velká chyba pilotů.
Je to motor z A10 ;)…