Cestovní ruch Doprava ve městě Železnice

Dráhy zrekonstruují řídicí vůz od Esmeraldy, osud zeleného motoráku se řeší

Kasandra. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kasandra. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy přes zimu zrekonstruují jeden železniční unikát: řídicí vůz 912 zvaný Kasandra, který byl vyroben jako prototyp pro spojení s motorovým vozem 812, kterému se říká Esmeralda. Práce by měly provést Krnovské opravny a strojírny.

Kasandra jezdí v Praze a okolí na sezonním dětském vlaku Cyklohráčku. Od letošní sezony ale pozbyla funkci řídicího vozu, protože z provozu vypadla Esmeralda. Ta je rovněž jediná svého druhu. Cyklohráček tahá lokomotiva 714, která musí soupravu objíždět. Kasandra je jen jedním ze čtyř přípojných vozů, tři zbylé jsou 010 po rekonstrukci a úpravách pro děti.

Zatím ale není jisté, zda Kasandra bude opět pozdvižena mezi řídicí vozy a začne komunikovat se zmíněnou lokomotivou. „Bylo by to poměrně složité a drahé,“ uvedl ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah pro Prahu a Středočeský kraj Jakub Goliáš. Ve hře tak jsou podle něj dvě varianty rekonstrukce. První by mimo jiné obnášela propojení Kasandry s lokomotivou a její opětovné nasazení jako řídicího vozu, druhá levnější by funkcionalitu řídicího vozu zrušila. Stanoviště by ale zůstalo v původním stavu a sloužilo by dětem ke hře na strojvedoucího.

O poznání nejistější osud má nyní Esmeralda. Dráhy zatím nerozhodly, co s ní provedou, podle Goliáše nicméně v žádném případě neskončí ve šrotu. Z Cyklohráčku byla před sezonou vyřazena kvůli – pro čtyřvozovou soupravu – nedostatečnému výkonu a nízké adhezní hmotnosti. Esmeralda by se nicméně měla objevit v provozu při letošním říjnovém loučení s Cyklohráčkem; zda pojede vlastní silou, není jasné.

Dráhy a dopravní organizace Ropid a IDSK se dnes pochlubily tím, že dokončily rekonstrukci a úpravy čtvrtého vagonu (010) pro děti, jehož kapacita od jara nahrazuje právě Esmeraldu. V novém hracím voze tak vzniklo například další molitanové balónkoviště nebo knihovna.

Cyklohráček jezdí od dubna do konce října (a na Mikuláše) každou sobotu a neděli dvakrát denně z Prahy do Slaného a zpět. Letos jezdí už šestou sezonu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr Novotný
Host
Petr Novotný

Je vidět, že na nesmysly peníze jsou… celé /812 + 010 + 912/ předat CHV Lužná u R. k nostalgii.
Opět si někdo opatřuje svoje ego za firemní peníze.
K čemu ho budeme používat… nacpeme další peníze do třeba dvou loko ř. 714, aby šli provozovat s řídícím vozem?
Na Cyklohráček by se dala upravit jedna třídílná 814.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jedna třídílná „814“ by v naprosté většině případů na dopolední vlak z Prahy nestačila (často nejen v sobotu, ale i v neděli) – ale kdyby nějakou „Cyklo*ráčkovou“ udělali a z té původní „812 + 912“ udělali k ní ještě „Cyklo*ráčkové dvojče“ a z Prahy to na dopolední vlak spojili tím dvojčetem do čela a ze Slaného jen jím pokračovali samostatně do Zlonic a úvratí přes Straškov pod Říp a přes Vraňany zpět do Prahy (na odstavení do depa), tak to by asi smysl i mělo. A na to pokračování stávajícího oběhu (Slaný – Praha – Slaný/Zlonice – Praha) už by… Číst vice »

Karlos S.
Host
Karlos S.

S tou 814.2 to není tak jednoduché. Souprava cyklohráčku stojí pondělí až pátek a není pro ni práce. A v zimě (kromě Mikuláše) nejezdí vůbec. To by byla velmi nehospodárná přestavba třívozové regionovy. Ty musí jezdit a vozit cestující každý den a rozhodně jich nikde není přebytek. Kdyby byl, tak už jezdí ranní Amazony do Středokluk, místo nesmyslně drahé klasiky s brejlovcem. Vzhledem k sezonní povaze cyklohráčku je postavený z vozidel, která prostě zbývají, nejsou potřeba v každodenním provozu a pro děti můžou ještě udělat fajn zážitek o víkendu. To byl i důvod, proč se na Cyklohráček dostal svého času… Číst vice »

Martin Skodacek
Host
Martin Skodacek

Pokud toto kompetentní čtou tak prosím nasadit na linku S65 Praha hl.n. – Rudná přes Hostivice a Chýní. Chápu, že zas takový rozdíl to není, ale kapacitně na tuto linku postačuje a třeba náhrada klasického motoráčku něčím designově lepším naláká nové cestující…

MartinS.
Host
MartinS.

Myslíte, že 812, která by nahradila 809, by mohla nalákat nové cestující? Ty by možná nalákalo, kdyby jízdní doba mezi Smíchovem a hl. n. nebyla 28 minut (4 km), kdyby to na zpáteční cestě nestálo 13 minut na Smíchově a kdyby to na Smíchově zastavovalo někde mezi lidmi, tedy s rozumnou možností přestupu na jiné druhy dopravy, což severní nástupiště zrovna moc neumožňuje.

Tadeáš
Host
Tadeáš

Smíchov neumožňuje odjezd na Žvahov z běžných nástupišť – na zhlaví není kolejové propojení.

MartinS.
Host
MartinS.

Já vím, že zatím není, ale vzhledem k plánu zastavět Praha – Smíchov společné nádraží developerskou výstavbou se to propojení stejně bude muset udělat. Do té doby si ale myslím, že atraktivitu linky S65 jen těžko něco pozvedne. Teda krom přesunu zastávky Praha – Jinonice, která už se přiblížila k metru. Ale jestli má někdy Semmering alespoň z části nahradit Buštěhradku při budování trati na letiště a rekonstrukci tratě na Kladno, tak by bylo vhodné, aby vlaky odjížděly z míst dostupných cestujícím.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Motorák by mohl sloužit tomu, pro co byl původně vyroben – vozidlo pro regionální tratě. Jistě se najde nějaká trať, kde je v oběhu 1x 810, kterou by zastoupil. V případě poruchy by pak vyjela na přechodnou dobu opět 810, náhradních je obvykle v depech dost.

vspingu
Host
vspingu

To mne napadlo také. Má jen 36 míst k sezení, což by na zapadlou lokálku stačilo. Nevím ale, zda má WC.

AAA
Host
AAA

No to by asi měl mít protože ta souprava průchozí nebyla…

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

V tom případě, proč to vůbec dělat, když 810 je dost? Prototypy a unikáty většinou nemají v provozu dlouhý a šťastný život a Esmeralda se zatím držela docela dlouho. Nevím, možná je natolik technický podobná s 810 nebo 814, že má smysl ji držet pro životě, možná ne.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Dost 810(809) není nikde

SauberBahn
Host
SauberBahn

Timhle jsou schopne cd, ropid a idsk se chlubit? Takhle SBB fakt nedohonime…

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Máte pravdu. Nedohoníme. Protože se snažíme soutěžit, aby se jezdilo za almužnu, do toho žebračenky od státu na jízdné pro voliče STB (místo toho, aby se investovaly do vozidel). Švýcaři podobné socialistické experimenty nedělalo a podle toho je tam, kde je.

Lektor
Host
Lektor

Tak super že na takovýhle ptákoviny mají dráhy dost peněz.

Lektor
Host
Lektor

20 nesouhlasů… to je sranda :-)) ale ani jeden diskusní protinázor

Mickey
Host
Mickey

Prostě kdybyste měl děti, které byste bral na výlet vlakem, tak by vám to přišlo jako fajn nápad.

Honza D.
Host
Honza D.

Aneb Šukafon evo 1 😄

Romanero
Host
Romanero

Mám teda silnou obavu o ty balónky. My je máme roztahané po celém domě od sklepa až na půdu.. 😀

ČD4ever
Host
ČD4ever

Tak je do toho vlaku vraťte!

kix
Host
kix

nemá ten jeden vůz stejnou barvu jak Arriva? 🙂

XXXD
Host
XXXD

A regionova má z velké části podobnou barvu jako žluťák.

Martin
Host
Martin

To jiz resilii zastanci zlutozla drive. Je chudaci netusili, ze autorská prava necekala Radima

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A také jako pracovní stroj. Však jedna z přezdívek je „Podbíječka se záchodem“

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce