Dráhy zrekonstruují řídicí vůz od Esmeraldy, osud zeleného motoráku se řeší

Kasandra. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKasandra. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy přes zimu zrekonstruují jeden železniční unikát: řídicí vůz 912 zvaný Kasandra, který byl vyroben jako prototyp pro spojení

České dráhy přes zimu zrekonstruují jeden železniční unikát: řídicí vůz 912 zvaný Kasandra, který byl vyroben jako prototyp pro spojení s motorovým vozem 812, kterému se říká Esmeralda. Práce by měly provést Krnovské opravny a strojírny.

Kasandra jezdí v Praze a okolí na sezonním dětském vlaku Cyklohráčku. Od letošní sezony ale pozbyla funkci řídicího vozu, protože z provozu vypadla Esmeralda. Ta je rovněž jediná svého druhu. Cyklohráček tahá lokomotiva 714, která musí soupravu objíždět. Kasandra je jen jedním ze čtyř přípojných vozů, tři zbylé jsou 010 po rekonstrukci a úpravách pro děti.

Zatím ale není jisté, zda Kasandra bude opět pozdvižena mezi řídicí vozy a začne komunikovat se zmíněnou lokomotivou. „Bylo by to poměrně složité a drahé,“ uvedl ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah pro Prahu a Středočeský kraj Jakub Goliáš. Ve hře tak jsou podle něj dvě varianty rekonstrukce. První by mimo jiné obnášela propojení Kasandry s lokomotivou a její opětovné nasazení jako řídicího vozu, druhá levnější by funkcionalitu řídicího vozu zrušila. Stanoviště by ale zůstalo v původním stavu a sloužilo by dětem ke hře na strojvedoucího.

Cyklohráček. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStanoviště Kasandry už strojvedoucím neslouží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářCyklohráček tahá lokomotiva 714 (zde ve starším nátěru). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářCyklohráček. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářCyklohráček. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářCyklohráček. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKasandra v původní zelené. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKasandra slouží jako běžný vagon. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKaasandra slouží jako běžný vagon. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářEsmeralda jako Cyklohráček je už minulost.
Autor: Ropid

O poznání nejistější osud má nyní Esmeralda. Dráhy zatím nerozhodly, co s ní provedou, podle Goliáše nicméně v žádném případě neskončí ve šrotu. Z Cyklohráčku byla před sezonou vyřazena kvůli – pro čtyřvozovou soupravu – nedostatečnému výkonu a nízké adhezní hmotnosti. Esmeralda by se nicméně měla objevit v provozu při letošním říjnovém loučení s Cyklohráčkem; zda pojede vlastní silou, není jasné.

Dráhy a dopravní organizace Ropid a IDSK se dnes pochlubily tím, že dokončily rekonstrukci a úpravy čtvrtého vagonu (010) pro děti, jehož kapacita od jara nahrazuje právě Esmeraldu. V novém hracím voze tak vzniklo například další molitanové balónkoviště nebo knihovna.

Cyklohráček jezdí od dubna do konce října (a na Mikuláše) každou sobotu a neděli dvakrát denně z Prahy do Slaného a zpět. Letos jezdí už šestou sezonu.

Tagy České dráhy Cyklohráček esmeralda Kasandra
24 komentářů