Doprava ve městě Železnice Zprávy

Unikátní esmeralda v provozu končí, Cyklohráček neutáhne. Její další osud není jasný

Esmeralda jako Cyklohráček je minulostí. Autor: Ropid
Esmeralda jako Cyklohráček je už minulost. Autor: Ropid

Praha a okolí přijde letos o jednu železniční atrakci. Do své sezonní služby na dětském vlaku Cyklohráčku už nenastoupí unikátní motorový vůz řady 812, zvaný podle zelené barvy esmeralda. Nahradí ho lokomotiva řady 714, potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Pro pravidelný provoz dráhy s esmeraldou už podle Šťáhlavského nepočítají, mohla by se ale v nadcházející sezoně výjimečně objevit jako posila či jako náhrada některého z přípojných vozů. „O dalším osudu motorového vozu 812.613 zatím není definitivně rozhodnuto,“ sdělil Šťáhlavský.

Cyklohráček jezdí v období od konce března do konce října o sobotách, nedělích a státních svátcích, a to z pražského hlavního nádraží po Pražském semmeringu přes Zličín a Hostivici kolem hradu Okoř do Slaného a zpět. Je vybaven pro přepravu kol i zábavu dětí.

V dnešní podobě s esmeraldou jezdil vlak od roku 2014. Tehdy se souprava skládala ze tří vozů, dnes má čtyři, což je podle Šťáhlavského jeden z důvodů, proč esmeralda končí. „Vlak je v současnosti pro motorový vůz řady 812 příliš těžký. Už v loňském roce mu proto především v období s očekávanými horšími adhezními podmínkami vypomáhala lokomotiva 714,“ doplnil Šťáhlavský. Mluví se i o velké poruchovosti vozu.

Esmeralda je jediná svého druhu. Vznikla v roce 2001 v šumperských dílnách Pars nova přestavbou klasické červené lokálky poničené nehodou. Jde o prototyp. Esmeralda, ač se tak běžně říká celé soupravě, byla pouze první tažný vůz. Na druhé straně vlaku byl rovněž unikátní a o rok mladší prototyp řídícího vozu zvaný kasandra, uprostřed byl vložený vagon. S kasandrou se pro její nízkopodlažnost i nadále pro Cyklohráček počítá, nebude už ale fungovat jako řídící vůz.

Motorový vůz řady 812 "esmeralda". Autor: Ondřej Kubala
Motorový vůz řady 812 „esmeralda“.
Autor: Ondřej Kubala

Esmeralda původně jezdila na tratích kolem Rakovníka. Před jejím oprášením pro Cyklohráček ale už dva roky stála pozapomenutá v depech Rakovník a Louny.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
VP7
Host
VP7

Dal bych ji na trať Lochovice-Zadní Trebaň. ŘJ tam bude přes všední den hnít a o vikendu je doplní reden reko 810 motor. Lepší než ty vraky co tam jezdí teď.

bob
Host
bob

Já bych Esmeraldu i Kasandru poslal do Rakovnickeho depajako alternativu regionovy.jedna regina jim tam shořela na prach.

jerry
Host
jerry

Jasné že jeden motor neutáhne tři vleky. 810 má problém utáhnout dva vleky. 812+912 a spojit to s regionovou dvou nebo tři dilnou .Cyklohráček není špatný pojekt a mohl by pokračovat.V čem je tolik 812 atypická? má to liaz , řídící system lokel jako regionka..

Miloň
Host
Miloň

A co zapojit jen 812+912, tak jak to má správně být a použít na S65 místo 810?

Martin Škodáček
Host
Martin Škodáček

Já bych pánům z ČD na otázku „co s ní“ poradil: Prosím nasadit na S-kovou linku S65, kde kapacitně bude dlouho postačovat a kde by její „modernost“ (chápu tu ironií :D) mohla přilákat k cestování vlakem další cestující z Chýně a okolí kde teď probíhá šílená bytová/řadovková výstavba, a u kterých klasická 810 nebudí důvěru v moderní dopravu. Píšu na ČD…

HonzaEM
Host
HonzaEM

Esmeralda a Kasandra jsou jména, proč jsou psána s malými písmeny?

Je to škoda, Esmeraldu mám rád, chtělo by to sundat z ní tu maškarádu a provozovat jako normální vlak.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Proč „maškarádu“? Pro pravidelný provoz na běžných vlacích to „hráčkové“ vybavení samozřejmě není, ale děti se tam dobře zabavily, tak nevím, proč to nazývat zbytečně hanlivě – navíc třeba ty zásobníky na propagační materiály tam klidně mohou sloužit i dál, zejména kdyby ten vůz jezdil na nějaké trati s větší turistickou a výletnickou frekvencí. Cyklo*ráček bývá skutečně hodně plný jen při první dopolední jízdě z Prahy, takže kdyby zůstal třívozový a jen ta dopolední jízda byla posílena „regiokřápem“, který by ze Slaného pokračoval samostatně úvratí přes Zlonice a Straškov pod Říp a podle Vltavy zpět do Prahy , tak na… Číst vice »

Petricek
Host
Petricek

Už měla být dávno v DHV Lužná…

Železničář
Host
Železničář

Sloužila také na trati 303. Valmez-Kojetín.

Ketas
Host
Ketas

Nyní může klidně točit Kroměříž – Zborovice. A když by byl k tomu ještě jeden až dva vozy, tak může jezdit Kojetín – Vizovice, nebo Kojetín – Valmez.

Výpravčí z peronů
Host
Výpravčí z peronů

Mohli by Esmeraldu vrátit do Klatov, kde jezdila své první kilometry..

Jiří 2
Host
Jiří 2

Putovala po celé republice. Klatovy, Valašské Meziříčí, Rakovník a kdo ví kde všude…

Josef Kubeš
Host
Josef Kubeš

My jí třeba na Čáslav – Třemošnice nebo Kutná Hora – Zruč nad Sázavou rádi využijeme. Hlavně na Třemošnici jezdí hlavně šrotové 810 (s výjimkou jednoho „Mouse“)

kajetan
Host
kajetan

Bohužel, příliš logický argument, sázím se o flašku vizoura, že ji nechají zrezivět někde v kopřivách…

kix
Host
kix

myslím, že někde nahradit obyč 810 by nebylo od věci, než to radši šrotovat, zas takovej atyp to snad není a je to dost podobný regíně

Lektor
Host
Lektor

No právě že to takovej atyp není, tak není důvod do toho vrážet miliony aby to vůbec jezdilo. Dnešní 816 jsou modernější než 812.

Radek
Host
Radek

No, dalo se to čekat. Problém s adhezí tam opravdu je a udržovat atyp s výkonem pár dní v roce, to nemá cenu.

petr.r
Host
petr.r

kasandra má řídící dvě strany?

Ja. Malý
Host
Ja. Malý

Jen jednu.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Ne, jen jednu. Stejně jako jiné řídící vozy. Na druhé straně je dlouhá lavice jako je na 010kách.

petr.r
Host
petr.r

díky.

Ferda Vomáčka
Host
Ferda Vomáčka

Takovej místní chytrák a neví to?

Cargo
Host
Cargo

Chápu to dobře, že cyklohráček bude opět mít jen tři vozy ? Tak to je paráda, to se tam lidi ani nehnou. Ono by možná na tu 714 byly 4 vozy taky moc.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Muzeum, zdroj dílů pro 814? Dost hustý by bylo, když by to po nějaké rekonstrukci jezdilo někde místo 810.

Jirka
Host
Jirka

Ono by to nebylo hustý, ale docela rozumný…

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Těžko říct, je to jen jeden kus, má trochu sporných 36 sedaček, i když pravda, že 810 mají 50 a na 100% vytížené nejezdí skoro nikde, kdy i tohle bude při 100% kapacitě pohodlnější, než 810. Na jednu stranu je potřeba vydělávat a nemít vše v muzeu, kdy tohle by snad po nějaké menší rekonstrukci dokázalo ještě dlouho jezdit, ona toho myslím ani tolik nenajezdila a možná by bylo trochu škoda, když by zase prototyp, i když něčeho plevelného a nepovedeného, tak pro českou železnici zásadního a typického, skončil rozebraný na poničené 814.

Martin
Host
Martin

A vlastně proč by neměla někde jezdit v pravidelném provozu? Dle mého názoru je koncept 812 + 912 daleko povedenější než 814+914. Už jen z toho důvodu, že v době přepravního sedla resp. na část trasy, kde ho nevyužiji, mohu řídící vůz odpojit a tím ušetřit část nákladů (i když to nebude moc – pokud tedy tímto krokem neušetím jeden vůz). Ta operativnost je zde nepochybná. Stejně tak na mnoho výkonů je 814+914 „příliš velká“ a zde by se 812 hravě uživila (a právě na takovýchto výkonech jsem schopen přijmout i nepohodlný a skákavý dvounápravový vůz, který v případě poteby… Číst vice »

Ilona Zelenáková
Host
Ilona Zelenáková

odpojením řídícího vozu ztratíte nízkopodlažnost….

to je docela problém, matky s kočárky (alespoň u nás) se už naučily jezdit vlakem, takhle by ste je vyhnal do auta…..

Jan
Host
Jan

Pokiaľ sa niekde neuživí 814 nemá tam vlak čo hľadať.

Lektor
Host
Lektor

V čem je 812 povedenější než 814, když spíš než na trati je v dílnách? Kdyby to byl povedený stroj tak není jen 1 kus a nevymýšlela se 814. Nevidím důvod v roce 2019 vymýšlet výkony a vrážet do něho peníze. Jestli někdo chce tak to můžou poslat do muzea, ikdyž ani proto moc nevidím důvod. 816 je rozhodně lepší řesšní, když už nemůže být něco novýho.

Josef kuboš
Host
Josef kuboš

Esmeralda je motorové lepší než Regina má silnější motor.
Když začala jezdit pod Rakovníkem jezdala esma 021 a řidičák. A takovou soupravu dala v pohodě. Hlavně problém byl v řídícím systému který někdy nekomunikoval. A dál má ovládání na všechny vozy 010 021 atd Regina na žádné.
Ona vlastně byla esma motor na kterém se všechno na reginy ověřovalo..

Apollo17
Host
Apollo17

„Dle mého názoru je koncept 812 + 912 daleko povedenější než 814+914. “
Že to byla slepá ulička,naznačuje to,že nemá pokračovatele.Regionova (trochu upravená)se ještě vyrábí i po 15 letech ve Zvolenu a bude jezdit v Praze(KŽC).
Po nástupu soukromníků od příštího GVD bude mnoho Regionov,810,854 volných a tento prototypový stroj se může odebrat do železničního nebe.

kajetan
Host
kajetan

Martine, tak to bylo původně s rekonstrukcemi 810 zamýšleno, jenže neviditelná ruka trhu si nežádá šetřit, musí se plýtvat, a tak se tady prohání za šílený prachy, poloprázdný žrouti energie, rvoucí svůj neodpojitelný vůz systémem Push – pull na kopcovitých tratích bez cestujích, kde by to klidně zvládla jedna 810 anebo snad esmeralda .. Ale takový je život na dněšní železnici.

Vbb
Host
Vbb

Tam, kde stačí sólo 810, je vhodnější autobus.
Žádný „šílený prachy“ ten vlečňák nežere, navíc „poloprázdná regína“ by znamenala „přecpanou 810“. Nebo vám se líbí mačkat se na té třímístné lavici s dalšími dvěma cestujícími?

Michal
Host
Michal

Včera tady jeden pán plakal, že došly 810, třeba by to koupil 🙂

Jirka
Host
Jirka

To by to ale musel někdo prodávat. Reálně to radši nechají sešrotovat…

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

A Vy se divíte, že raději šrotace (ve vlastní režii), nežli že se pak nějakou zvláště obskurní cestou prodej/přeprodej/přeprodej ocitne třeba na Šumavě (kde „vysoutěžený“ provozovatel již nyní nemusí dodržovat žádné parametry původního v.ř. a kde berou v podstatě cokoliv). Vzpomeňme na wapky, jak se s nimi šmelilo, kdy v řetězu nechyběl polský kovošrot.

Michal
Host
Michal

DHaKu, zalez, máš banán.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll