Dráhy zavádějí druhý denní pár vlaků z Bohumína do Krakova, spojí se s vídeňským EC
Ilustrační foto. Pramen: ČD
České dráhy počínaje sobotou 13. dubna zavádějí druhý denní pár vlaků z České republiky do Krakova. Konkrétně jde o vlak
Kdy se zde dočteme o tom, že tento zbytečný dvouvozový Ex zabírá místo na koridoru nákladním dopravcům, jako je toho plná vedlejší diskuze o LE? Že by to bylo tím, že ty dva vagóny mají toho správného dopravce, tak klidně můžou všichni okolo stát?
Dival jsem se do idosu a realne jsem byl schopen najit na trase Brno – Krakow 4 spoje za den plus jeden ranni spoj osobaky, ktery nema navaznost v noci v ramci CR, a plus Nightjet, ktery mi to z nejakeho duvodu nevyhledalo. Do Warszawy to je realne 5 vlaku za den, z toho dva maji prijezd do Warszavy maji prijezd 30+ minut po sobe, ale jedou jinou trasu – Cracowia / Sobieski. Nevidel jsem tam novy Leo Expres, ale ten by tam mel jezdit tez, ne? I tak, me to prijde stale malo, nemely by tam jezdit vlaky alespon… Číst vice »
LE jede jen pátek večer, možna i v sobotu večer.
Co se jsem zjištovál cestování do Polska, tak spojení směrem Warsava (Katowice) je časte ránno tam jedou vlaky, pro Brno to ovšem znamená přestup na Svinově (myslím že i přes 30min).
Pravě ten Krákov tak nějak odbočka bokem (ovšem na druhou stranu jede směr Opole Wroclaw). Teď otázka komu soudit vinu, protože spojení z čech do Polska existuje. Buď ČD a PKP že není spojení směr Krakov nebo rychlík Katowice – Krákov PKP…
Se divám na trasu IC Przemysl – Krákow, a když si rozkliknu trasu vlaku tak všechny jedou Przemysl, Jaroslav … Krákow a zde se stahuji na sever Czestochowa Stradom, Lublinec, a směr Opole a potom trasu Wroclawa, Zielena Gora a podel hranic s německem. Se nějak vlaky PKP IC vyhybaji vejvodství slezskemu. Že by PKP nemusely koleje sklaskie a nebo špatný stav trati Krákow – Katowice – Gliwice?
Už vim. Trasa Katowice – Krákov prochází modernizaci do roku 2020 (jedou dle harmonogramu), pak se měl dát stihát za hodinu mezi městy. Ostrava – Katowice cca 1,5h. To pak člověk byl z ovy v krakowe za tři hodiny. 🙂
zdroj: https://slask.onet.pl/andrzej-adamczyk-modernizacja-linii-kolejowej-e30-katowice-krakow-zakonczy-sie-w-2020/v9y6c6g
Ten vlak jezdí v úseku Bohumín – Petrovice u Karviné st.hr. na komerční riziko dopravce nebo je dotován ministerstvem?
Proč takto krátký úsek trvá tak dlouho??
https://www.plk-sa.pl/files/_processed_/7/5/csm_maks.pred.rozkl._st.13.04.2017_08c5217093.png podle mapy je vlak pře useky kde je max mezi 40-80km/hod. A jlikož je to cca 150km… není se čemu divit.
Nedávno jsem tam jel a skoro celou cestu se jelo tak 30 – 40 km/h. Torowisko tragiczne.
Protože jezdi po křivé a podmáčené jednokolejce mezi zahrádkami :-(.
Absurdní jsou i ceny jízdenek na této trase. Schválně jsem zadal do vyhledávače spojení Ostrava – Kraków zítra. Je to 144 km, ale e-shop mi nabízí cenu 447 Kč (a to je prosím Včasná jízdenka, nikoliv tarif NRT). Čistě hypoteticky: kdyby se měla cena vypočíst podle ceníku TR 10 bez jakékoliv slevy, tak by to vyšlo na 212 Kč. O polovinu levněji. Je mi jasné, že v mezinárodní přepravě nelze TR 10 uplatnit, ale alespoň při jízdě do Polska a na Slovensko by měly být ceny srovnatelné. (Třeba do Německa a Rakouska to objektivně nejde, protože tam jsou vlaky docela… Číst vice »
Na tuhle trasu kupuji jízdenky přes eShop PKP IC 23,05 PLN za osobu. Zatím nikdo neřešil že mám jízdenku Bohumín-Zebrzydowice (GR) koupenou u ČD a Zebrzydowice-Krakow koupenou přes PKP IC. Chybí tam takhle úsek Zebrzydowice(GR)-Zebrzydowice . Ten 3 km dlouhý usek vyjde na pokladně ČD na cca 150CZK
Zatím nikdo neřešil… Jistota to stejně není. Věřil bych tomu, že i průvodčí sami v tom mají takové zmatky, že na to kašlou, ale spolehnout se na to nelze.
Čistě teoreticky – co se může stát, když jízdenku na úsek Zebrzydowice (Gr.) – Zebrzydowice mít nebudu a průvodčí mě bude za to popotahovat?
Už jsem to byl nucen udělat, protože jsem jel z Waršavy dříve, než jsem měl koupenou včasnou jízdenku.. V Polsku nikdo (tj kasa ve Waršavě, průvodčí ani revizor) mi to nedokázali prodat a to jsem se o to proaktivně několikrát snažil s tím, že nad tím mávli rukou
Podobně třeba rakouští průvodčí, pokud vím, běžně „neřeší“, když někdo jede na (vnitro)rakouskou jízdenku typu „ERT“ už z Břeclavi, ačkoli ta jízdenka „oficiálně“ neplatí v Rakousku v tomto případě snad dokonce ani na státní hranici, ale jen do posledního místa zastavení.
Chce to konkurenci, aby je konečně někdo donutil vybírat tohle přeshraniční výpalné…Je to zlodějna, nic víc
Haha, konkurenci PKP IC nema a dobre, moc dobre to vedi…
Zahranicni nabidky do Polska staly vzdy za hovno, i ZSSK davno delalo Sparnighty a Citystary, a do Polska byl vzdy jen podivny MOST…
Problém je jinde (a žádná konkurence sama o sobě to nevyřeší) = v tom, že jako pohraniční bod byla a je v (bývalém) „socialistickém táboře“ brána vždy jen „státní hranice“ („GR“), zatímco v civilizované Evropě bylo už dávno běžné, že vnitrostátní tarify obou sousedících zemí se stýkaly v PPS (společné), takže nebylo nutno používat NRT. V případě ČR je jedinou výjimkou Železná Ruda-Alžbětín / Bayerisch Eisenstein s Bavorskem, ale ani to vlastně není až tak úplně „dokonalá“ PPS, protože přes hranice tam většinou žádné vlaky ani nejezdí a je třeba přestupovat: kdyby takové řešení existovalo i s Polskem, kde je… Číst vice »
Na to, že je to do Krakova cca 150km z Bohumína, takže autem cca 2h (mapy ukazuji cca 1,5h). Tak je tam vcelku dost problém se dostát z pohledu turisty (teda aspoň z mého). Když vezmu trasu pro Ostravsko směr Krákov. Tak vlaky ČD v 3:18 (Bohumín)-> Krakow 6:15, 11:29–>14:12 14:33-> 17:28 a zpět (4:33 LE; 10:25-13:25; 15:43-18:28; 22:34-1:29). Potom ráno bus cca 2h v 4:50 z ovy, a pak vlaky s přestupy cca 5h. Pokud chci mít ve vlaku lidi tak to udělát tak ať vozi praující nebo turisty. Pro turisty by bylo atraktivní ráno tam třeba mezi 6-8z… Číst vice »
Ne všichni potenciální zájemci o cestu do / z Krakova ovšem bydlí jen a přímo na Ostravsku …
Tak jasne. Já brál zrovna v moji situaci, když vezmu Ostravu jako střed MSK i s aglomeraci (dle populace), tak směr Olomouc, Brno, Žilina, pak dál Trenčin, Šumperk, Vsetín, Katowice se dá jet krasně i za jeden den (ráno tam, večer, zpět). Ale třeba Krákow (obdobná vzdálenost), kde je dost zajímavosti (viz članek, i atypických – solné jeskyně) je skoro nedostupný. Pokud bych vzal třeba navaznost na spoje, tak vezmu koridor z Prahy a Brna (Česká třebova, Pardubice, Olomouc, olomoucký, zlínský kraj), tak vlaky jsou v Ostravě (ty ranni) mezi 9-10, zbytek republiky už je huř dostupný, a ten třeba… Číst vice »
Teď mě nápada, že Slezan z Brna je v 9:23 v ostravě, 9:48 je tam Varsovia a z te proč neodpoji 2 vágonky směr Krákov, Přemyšl. (Když v bohumině přeprahuji lokomotivu, nejspiše podle času.
Je snad jasné, že zde je cílem propojit Vídeň a Krakow přímým denní vlakem, který doteď nejezdil. Cílovou skupinou jsou turisté, zejméně asijští, kteří nemají problém zaplatit NRT jízdné.
Nějaká Ostrava zde nikoho nezajímá. Co s turistou, který jede, jen když to stojí jako vnitrojízdné a v destinaci nechce ani přespat, aby co nejvíce ušetřil.
Škoda, že Videň Krakov má přimé letecké spojení, které i s odbavení je cca 2h max 3h. Za 333,- kč. a ještě seda hodinu před vlakem. Nevim jak tomu chce vlak konkurovat se 6hod cestou a je zajimave že na cd mi ten spoj neukazuje a cena? Tak přespání nemusí dráhy zajimát ne? Jim ten noclech nebudu platit, pokud chtěji abych platil noclech jim tak musim nočním vlakem, ale to musi cesta být tak přes 6 hodin jinak spánek stojí za…. Drahy by mělo zajímat ať jedu s nimi tam i zpět a zatím ani neuvažuji že jel s nimi… Číst vice »
Jinak doplnim dle poslkých statistik dělaji 5/6 jednodenní turiste.
Turisté raději pojedou vlakem, než letadlem, i když je to o 2h delší. Větší pohoda, něco je cestou vidět, a ti Asiaté jsou na to zvyklí z domova. Stačí se podívat na Praha-Wien. Nebo Praha-Mnichov.
Jinak doufám, že chápete, že 333 Kč za VIE-KRK je podnákladová reklamní cena. Jen odletové taxy na VIE stojí 789 Kč.
No prošel jsem podmínky přepravy a 333,- je konečna cena, ovšem když si vezmu zavazadlo tak už platím o 760,- navíc….
Ale stejně mi to přijde zajimavý obchodní model. Tak jelikož v Praze je chafo asiatu (ne víc 200 000 za rok) tak vypravime vlak z Vidně do Krákova, kde většina turistu je ze zapadních zemí a příleti tam ledadlem 61 procent (zdroj:http://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,24274937,rekordowa-liczba-turystow-w-krakowie-wydali-6-5-mld-zl.html) místo aby bylo dobré spojení z Moravy, Slezska a Východ čech (cca 5mil obyvatel), kterí by radí jeli do Krákova 2x rok (jednodení výlet)….. národní dopravce….
Vy těch 333 Kč opravdu zaplatíte (pokud vám stačí malý baťůžek). Zbytek zadotuje Ryanair a je proto zřejmě, že takto prodaných letenek je pár (slouží to jako reklama, ostatně proto tu o tom vůbec mluvíme) a průměrná cena je vyšší.
Ubytovani muze drahy zajimat – treba OeBB nebo DB nabizeji po koupi jizdenky ubytovani v koncove stanici, predpokladam, ze tak cini za provizi od ubytovaciho systemu. CD to delaji take? Myslim, ze ne, ale rad bych, pokud nekdo povolany potvrdi.
Permonik: Jednodenní výlety vlakem na větší vzdálenosti totálně „zabilo“ MD ČR debilním „osekáním“ časných ranních a posledních večerních dálkových spojů, čímž využitelnost vlaků na jednodenní výlety zkrátilo o až i stovky kilometrů. Ale možná byla součástí té „antikoncepce“ i snaha přihrát frekvenci „nestátním“ dopravcům nabízejícím služby „mimo závazek“. A pokud jde o „zájezdové turisty“, nezapomínejte na to, že hotelové snídaně se podávají v naprosté většině případů od 07:30 hodin (a v podstatě nikdy dříve než od 07:00 hodin), takže odjezdy vlaků z větších „zájezdově turistických“ lokalit okolo 9. hodiny dopolední jsou voleny z pohledu této klientely zcela optimálně – co… Číst vice »
ČD by hlavně měly ZRUŠIT místenky zdarma při nákupu přes internet a v aplikaci! Je to velká diskriminace pro seniory, kteří moderní technologie nepoužívají!! Vždycky nastoupí do rychlíku skupina mladíků s mobily v ruce a vyhazují sedící seniory!!! Takže mladí sedí, koukají do mobilů a důchodci s holemi v rukou se klopítají na představku!
Anebo by to mohlo být naopak – místenka by měla být zdarma i při nákupu na pokladně 🙂
Nebo ještě lépe: Vlaky dostatečně kapacitní, aby nebyly místenky potřeba.
Tolik reálně takových situací průměrně denně nastane, že vlak je PLNÝ a senior je „vyhozen“ ze svého místa + nemá si následně kam sednout?
Řekl bych, že velmi výjimečně…
Především jedou-li studenti do / ze škol (kolejí a internátů), tak to třeba na „štégu“úplně výjimečné rozhodně není, protože míst s „expresní rezervací“ je v každé soupravě dost – ale věřím, že i ve vedení ČD někdo konečně dostane rozum a ty v minulosti přehnaně pokrácené soupravy opět lépe přizpůsobí frekvenci, tentokrát té současné: když před cca 10 roky silně redukovali, tak by teď zase měli posilovat.
Většina vlaků Pardubice – Praha ve všední den dopoledne!!!
Zrušil bych to u jízdného za Babišovo žebračenky. Tedy pokud někdo bude mít toto jízdné tak mistenku jedině za plnou cenu. A vzhledem k tomu, že tihle lidé stejně více nezaplatí, tak by to pomohlo.
A čemu by to pomohlo, když to fakticky tak od samého počátku platí? Když si senior nekupuje jízdenku prostřednictvím mobilní aplikace (a takových určitě mnoho není), tak tu místenku platí přece i teď, ne?
Abyste se nedivil. Dnešní generace důchodců už s internetem běžně pracovaly v práci. Důchodci z generace Věry Pohlové jsou pod drnem a ti dnešní si posílají obrázky přes WhatsApp a chytrý telefon pro ně není sprosté slovo.
Nevím, jak často jezdíte vlakem a sledujete situaci – moje zkušenost je, že senioři (jakkoli nechci nijak zpochybňovat jejich schopnosti používat Internet i „chytré MT“) při individuálních cestách používají jízdenky zakoupené přes internetové aplikace jen poměrně zřídka: jiná je ale asi situace při skupinových cestách „výletníků“ (kterých díky „Babišově“ slevě asi mírně přibylo), kdy se obvykle najde někdo fungující jako „vedoucí“ skupiny, který zná a pochopitelně i využívá způsoby co nejlevnějšího a nejpohodlnějšího cestování pro všechny, takže svým spolucestujícím dokáže i včas poradit či pomoci. Ono to možná souvisí ještě s jednou podmínkou, a tou je nutnost registrace v systému,… Číst vice »
Pro nákup jízdenky v e-shopu ČD není třeba se registrovat.
Jasně,číst a sdílet po.mailech všivou lživou propagandu to umí,ale koupit si.místenku ne?Tenhle názor je reálný adept na absolutně nejdementnější komentář roku na českém internetu…Proč by sakra „mladí,co koukají do mobilu“ měli stát,když mají místenku???Dejte si facku,třeba se vám rozsvítí
Co brání seniorům pořídit si jízdenku přes internet??? Nedělejte z nich chudáčky, ano?!
Nepoužívají počítače a chytré telefony!!!
Vy jste troll? Nebo tak hloupej?Jen proboha, v dobro a zájem všech cestujících doufám, že ve skutečnosti NEPRACUJETE jako průvodčí….Vás bych teda na cestách rozhodně potkat nechtěl a zaměstnávají-li dráhy takové pitomce, tak je to opravdu velmi, ale velmi na pováženou….95% dnešních důchodců internet používá, tak tu z nich nedělejte nesvéprávné chudáky a dementy, protože je leda urážíte a ztrapňujete, stejně jako ztraňujete sebe tím, co jste tady napsal…
Klid, to je tradiční trol.
Mimochodem, to, že je na místo objednaná místenka, je nad ním označené. Pokud si sednou na neobsazené místo, nikdo je vyhazovat nebude.
95% internet zná.
A těch zbývajících 5% zná někoho kdo umí telefonovat jak se praví v jednom vtipu o policajtech.
V tomto případě těm 5% prostě někdo poradí ať už z rodiny či někdo známý.
Dělat z nich voly je fakt mimo mísu…
IGCT: Třeba i odpor k nutnosti registrovat se v nějakém internetovém systému, a poskytovat tak o sobě zbytečně nějaké další informace, které nákupem jízdenky v osobní pokladně neposkytují.
Ono je celkem paradox, že ti samí důchodci se pak perou v Kauflandu o zlevněnej jak kdyby jim zase bylo 18. 😀 Navíc koupě místenky je svobodná volba každého. A i ten senior má tu možnost si jí koupit a krom toho – ve většině vlaků jsou místa vyhrazená právě pro invalidy a těhotné ženy. To, že dané skupiny neumí číst a sednou si na rezervované místo, protože ,,jsem senior/matka, kdo je víc?“, je už jejich boj.
Nevíte někdo zda jsou tyto spoje komerčními vlaky bez dotaci nebo zda jsou placeny z českých resp. polských daní?
Podle appky „Rozkład Kolejowy“ jede odnož vlaku od Sobieskiho jako vlak IC 204/43002 takže z toho usuzuji, že jde o na území PL o vlak v závazku veřejné služby. Řazení vlaků a další věci si každý musi dohledat sám stejně jako tarifní politiku a další podrobnosti. Bohužel. Tady na webu z dopravy.cz tyhle věci standardně nejsou uvedeny.
Dle apky PKP IC je cena jízdenky Zebrzydowice-Krakow 23,05 PLN a nabízí to jen 2 třídu. Takže návrat k x let starémuodelu 2 vozy 2 třídy?
Ano. Pojedou dva vozy – rakouské Bmz a Bmpz v čele s naší 163.
Většina vlaků dopravce ČD je v úseku Bohumín (-Petrovice) – státní hranice (především kategorie EC) dotována z našich daní a přesto v těchto vlacích dopravce ČD svévolně porušují nařízení ministerstva dopravy, že do dotovaných spojů nesmí být nástup cestujících podmíněn zakoupením místenky. Dokonce se jedná o jedny z nejdražších dotací veřejných linek v ČR dle kilometru.
Místenku v úseku hrazeném MD ČR skutečně nepotřebujete. 🙂
Tak proč ČD v jízdním řádu lžou, že je místenka u dotovaných spojů z Bohumína povinná?
Tak u všech vlaků jedoucí Bohumín-PL je sice povinná rezervace, ale jedná se spíše o špatný překlad. Samozřejmě můžete jet bez místenky. Nikdo ji v daném úseku chtít nebude.
České Ministerstvo dopravy objednává vlak do pohraničního bodu, nikoliv do stanice Zebrzydowice. Od pohraničního bodu do Zebrzydowic platí polské podmínky, a tam už je rezervace povinná. Zároveň není možné vystoupit v pohraničním bodě.
Proto je tím pádem povinná rezervace de facto v celém úseku Bohumín – Zebrzydowice.
Pokud tedy přijde průvodčí před státní hranicí a bude vyžadovat místenku tak je to tedy na odebrání dotace, protože tím dopravce poruší její podmínky.