Dráhy vybírají operátory pro internet ve vlacích, soutěž naznačí datové limity
Cestující ve vlaku Českých drah. Pramen: České dráhy
Ve více než 800 vlacích Českých drah už je neomezená wifi pro cestující samozřejmostí, další mají postupně přibývat. Kdo a
Uz aby ty limity byly. Staci dva lidi, kteri pripojeni ve vlaku pouzivaji na stahovani nekolika filmu najednou, aby usetrili data na omezenem internetu doma a ostatnim pak nejde otevrit ani predpoved pocasi. Nevim, proc maji moznost stahovat desitky gb dat, aby to ostatnim nefungovalo!
A nebylo by lepší řešit to raději zablokováním přístupu k některým „službám“ internetu?
Nepomuze, vsechno se da obejit.
Do doby než EU zasáhlo do roamingu, šlo v PL koupit Sim kartu od T-Mobile s neomezeným internetem ve všech sítích T-MOBILE tzn i v ČR,SK,DE,HR atd. Za 59 PLN. Tzn cca 370 CZK (dodnes mám PL kartu v mobilu). To by ČD měli vyřešené. Jenže doba se změnila a chápu to správně, že za cca 2600 sim karet dají dráhy 15 milionů? To je 480 CZK/karta/měsíc. Teď je otázka, zda to je pro tak velkého zákazníka hodně, nebo málo.
To by teda určitě vyřešené neměli.
Nemůžete coby firma koupit tisíce tarifů určených koncákům a „zneužívat“ je výrazně nadprůměrným využitím a navíc sdílením toho připojení dalších osobám.
Narazíte totiž na nějakou větu napsanou drobným písmem v podmínkách a zablokují vám to.
Radek Janata: napsal jsem to z určitou nadsázkou (měl jsem tam prdnout smajlika-pravda) ale spotřeba dat v roamingu nedělá Polákům problém(vyzkoušeno), stejně tak splatnost faktur v porovnání s CZ operátorům moc neřeší 🤣😂
No jo no,Kellzm*dův kartel opět vycítil přežitost, jak z dopravců vytřískat prachy….Opravdu neuvěřitelnè a ostudné,kam dospěl neregulovaný trh s operátory…Zajímavé, že naše vlády(obzvlast ta soucasna…) by regulovaly nejdraději všechno, ale na tyhle sráče si netroufnou….
Myslím, že mnohem podstatnější než cena je pokrytí. Pokrytí není mnohde ani na koridorech (např. Praha-Plzeň-Cheb). Je-li SIM ve vagonu, pak zachytí totéž jako telefon s daty v ruce cestujícího, tedy nic.
Je-li z routeru vyvedena externí anténa vně vozu, pak zachytí víc.
Kde nic není, ani smrt nebere.
no né tak úplně, třeba v Ražicích nechytá můj mobil signál ani od O2 ani od T-mobile, ale vlaková WiFi svištěla plnou rychlostí!
Tak mne napadá, proč by to nešlo třeba u zahraničního operátora v režimu roamingu. Když se podívám na ceny dat např. v Polsku (mám kartu na 30 GB za 190 Kč) tak se cenám u nás nestačím divit.
Protože to zkrátka skoro není možné. Pokud by bylo zařízení/vagon většinou na území ČR, bralo by se to jako pobyt na území jiného státu. Smysl by to možná dávalo u EC,kdy jede vlak přes více zemí. Většinou např. čistě náhodně se EC Moravia vrací zpět do Polska stejný den. Neomezený internet ale ani v Polsku není neomezený. Většinou po vyčerpání 100/200 GB se internet zpomalí/zpoplatní další jednotlivé GB. Viz třeba podmínky neomezeného tarifu pro internet u operátora Play: W związku z powyższym w ramach niniejszej Oferty Promocyjnej doliczamy dodatkowe opłaty do cen usług w roamingu międzynarodowym w Strefie Euro, od… Číst vice »
Protože povinnost poskytovat v EU služby za stejné ceny, jako doma, mají operátoři jen vůči koncovým zákazníkům, ne firmám. S firmama se můžou dohodnout libovolně (a taky to dělají, soutěžené firemní tarify mají často služby v roamingu zpoplatněné).
Spíš mě udivuje, že poptávají cenu za GB (tedy stále objemové zpoplatnění), ale nepoptávají cenu za unlimited data/karta/ks. Asi už je jim jasné, že jim to žádný operátor nenabídne… (Odhaduji, že při tomto množství karet, jim operátoři ten 1 GB dají tak cca za 10Kč)
Pokud by neprošlo Wi-Fi bez limitu, tak by mohlo být třeba podle ceny jízdenky. Např. cena jízdenky v Kč x 10 = limit v MB. Takže s jízdenkou za stovku získám FUP 1000 MB. 🙂 U 1. třídy pak třeba ještě +50 %. Těch způsobů, jak to lze nastavit, je spoustu.
Jenže pak musíte zavést i přihlašování kódem jízdenky. Což ne složitější na implementaci a opruz pro uživatele.
Už je tam často souhlas s podmínkami, tak by se tam jen předvyplnil třeba účet z e-shopu.
To by byla dyzgrymynace režistů! 🙂 🙂
Proč (jen) režistů? Jak by ten systém v takovém případě fungoval u držitelů karty „In-100“ (a že jich vůbec není málo)?
Jenže režisti to pokládají za své svaté právo. Podobně viz kdysi kauza psů: na In100 je (či tenkrát byl) pes zdarma, ale my chudáci režisti za něj musíme platit!
Kromě In-100 jste ještě mohl zmínit km bankéře. :-). Nebo různé Open-karty.
Nicméně já osobně pokládám vázání na číslo jízdenky za poměrně nešťastné, bude to vyžadovat spoustu dalšího úsilí (registrace jízdenek, spárování čísla jízdenky se zařízením, můžu na 1 jízdenku použít více přihlášení? (aneb když vyndám jízdenku z koše…), co v případě přestupu? co zpáteční jízdenka?
Jednoduše, dostali by objem dat odpovídající ceně, kterou zaplatili. Stejně jako držitelé traťovek a dalších síťovek. Takže např. držitelé IN100 by dostali 199 000 MB dat a ty by mohli čerpat ve všech spojích.
Tato soutěž mě bude velmi zajímat, ne s ohledem na WiFi ve vlaku ale z pohledu na cenu jedné simkarty s neomezenimi daty, protože tady uvidíme jak nas ti operátorů dřou když chtějí za jeden giga dat tak nějak +/- 100kc.
„Roční spotřebu zkalkulovaly na 5,947.200 GB.“ Co to je prosím za číslo těch „5,947.200“? V našich končinách se jako oddělovač desetinných míst používá čárka. Ale 5 GB (resp. skoro 6) mi přijde trochu málo, navíc co by pak znamenala ta tečka a další tři číslice za ní? Ano, jsou pak země, kde se jako desetinný oddělovač používá tečka a čárka se pak používá pro oddělení tisíců, pro lepší čitelnost – obecně to jsou ty země, kde se zároveň mluví anglicky. Takže tedy to mělo být 5947,2 GB? No, 6 TB už je trochu víc… I když nedivil bych se, kdyby… Číst vice »
To je bohužel častý nešvar, motat do čísel tečky a čárky kde to koho napadne a pak je zápis čísla zmatečný. Správný zápis je tedy 5 947 200 GB (tisíce se oddělují mezerou). Nebo napíšu rovnou 6 PB a je to.
5 947 200
Že ale mají skvělý odhad, co? To je jako odhadnout vzdálenost šesti kilometrů s přesností na decimetry!
🙁
To není odhad, to je výpočet – předpokládaný počet SIM od primárního operátora 1509, od sekundárního 969, celkem tedy 2478 SIM karet, na každé předpokádaná průměrná spotřeba dat 200 GB za měsíc. Když vynásobíte 200 x 2478 x 12, tak můžete odhadnout, kolik vyjde. 🙂
Ve skutečnosti „přesný součin nepřesných čísel“ – předpokládaný počet SIM karet beru, ale právě ta „předpokládaná průměrná spotřeba dat 200 GB za měsíc“ je více-méně jen „vyvěštěna z křišťálové koule“: průměrné hodnoty jsou většinou velice ošidné, byť by mělo jít o průměry dlouhodobé.
Nás ve škole učili, že když se nechceme počítat s přesností výsledku, tak pro prvotní odhad neuděláme chybu, když výsledek zaokrouhlíme na tolik platným číslic, kolik jich má činitel s nejnižší přesností.
Tedy: 200 GB je odhadnuté s přesností 1, max. dvou platných číslic (i když já bych spíš řekl „plus 200 mínus 75 procent :-)“, takže výsledek: 6 nebo přinejlepším 6,0 PB 🙂
(Za výslkedek 5 947 200 získaný výpočtem 200 x 2478 x 12 bych od zkoušky letěl i kdyby se mi v druhém příkladě zkoušky podařilo dokázat Velkou Fermátovu větu :-))
Poptávaji celkem 6 pegabajtu
Tak petabajtů možná, pebibajtů ještě spíš (i když se mi tyhle dekadické jendotky nelíbí), ale pegabajtů tedy určitě ne…
Tak to se omlouvám za zmatky, všechna znaménka z čísla jsem vymazal.
Jestli platili 15 mil Kč za data ročně, tak to při 800 spojí bylo cca 1500 Kč na spoj měsíčně – spoj je zpravidla tvořen několika vozidly a SIM karta je vždy na jeden vozidlo, tak to bylo buď extrémně levné, nebo čísla “nesedí”.
Tedy odhad bude 50 mil. Kč plus nebo zpoplatnění od stanovené výše pro cestující, tak jako jinde v Evropě.
Úprava odhadu: poptavaji 1500 sim a cca dalších 1000 sim karet , průměr 200 GB na kartu. Jsem zvědav na cenu celkem i za 1 GB. Můj původní odhad je nízký, ta cena muže oscilovat okolo 80 mil až 120 mil Kč.
Také bude zajímavé kolik z té ceny bude platit objednatel – stát a kraje
Stát a kraje platí tolik, kolik je ve smlouvě, a podmínka je maximálně, že „vlak má wifi“, pokud vůbec. Nepředpokládá, že tam je něco o ceně za GB či jiných parametrech.
Ta není úplně pravda. Z toho co je věřejně známé, tak ve smlouvě si objednatelé hlídají oprávněné náklady a v některých krajích nově i výši a meziroční nárůst. Pokud ve smlouvě není omezení, tak bude zajímavé sledovat jak budou dělit náklady na závazek a na komerci, nebo mezi jednotlivými kraji.
Co jsem slyšel, tak prý nebývá výjimkou průtok přes jednu SIM v objemu 1 TB za měsíc.