Dráhy si pronajmou až 50 lokomotiv na 200 km/h za téměř 11 miliard

Vectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhyVectrony ČD v depu ve Vršovicích. Autor: České dráhy

Velká obnova flotily. České dráhy si pronajmou rychlé lokomotivy za téměř 11 miliard.

České dráhy pokračují v naplňování plánu na výrazné omlazení lokomotivního parku. Dnes vypsaly soutěž na nájem až 50 elektrických lokomotiv pro rychlost 200 km/h. Dráhy si stroje pronajmou na deset let, pronajímatel musí zajistit i servis. Předpokládaná hodnota zakázky je 10,8 miliardy korun bez DPH. Deník Zdopravy.cz poptává k zakázce podrobnosti, na profilu zadavatele ještě nebyla zveřejněna.

Dráhy mají zároveň od července v běhu tendr, v rámci kterého chtějí koupit až 90 nových vícesystémových lokomotiv, rovněž pro rychlost 200 km/h. Stroje mají mít povolení k provozu v České republice, Rakousku, Polsku, Německu, Maďarsku a na Slovensku. Dopravce se v zadávacích podmínkách zavazuje k odběru nejméně 40 kusů, zbytek nemusí odebrat. Součástí zakázky je i kompletní servis na 10 let.

Podle mluvčí Českých drah Gabriely Novotné je účelem soutěže  překlenutí období do dodávky potřebného počtu nových hnacích vozidel. „Nasazeny budou na všech odpovídajících výkonech elektrické trakce v ČR i v rámci mezistátních linek, které hnací vozidla ČD obsluhují,“ dodala Novotná.

České dráhy mají v současnosti 294 elektrických lokomotiv 17 různých typů. U stejnosměrných a střídavých lokomotiv je průměrný věk 35 až 42 let. V expresní dopravě intenzivně využívané řady 150.2 a 151 byly vyrobeny v roce 1978 a střídavé lokomotivy řady 242 byly vyráběny od roku 1975. Nové akvizice mají vést ke snížení počtu lokomotivních řad.

Obnova lokomotivní flotily je u státního dopravce velkým tématem posledních několika let, dosud ji ale firma vyřešila jen pronájmem lokomotiv Siemens Vectron. Své plány firma několikrát změnila, například  prozatím ustoupila od požadavku, aby část lokomotiv jezdila až 230 km/h.

Tagy České dráhy obnova lokomotivní flotily Českých drah pronájem lokomotiv Top vícesystémové lokomotivy
178 komentářů