Dráhy pohnaly SŽDC k soudu, chtějí náhradu za srážku vlaku s padlým stromem

Srážka spěšného vlaku s padlými stromy 4. února 2014 u Jindřichova ve Slezsku. Autor: Drážní inspekceSrážka spěšného vlaku s padlými stromy 4. února 2014 u Jindřichova ve Slezsku. Autor: Drážní inspekce

Mezi Českým drahami a Správou železniční dopravní cesty se rozhořel zajímavý soudní spor, zřejmě první svého druhu. Dráhy vymáhají na

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

Vítejte v liberalizovaném prostředí:-) Kdy každý bude žalovat každého za vše jako v Anglii.. Třeba pak stát zjistí, jak ty dráhy byly levné a nenáročné:-)

Boris Chlumecky

Obecne vzato, pokud SZDC provozuje dopravni cestu a dopravci ji za to plati, je plne zodpovedna za jeji bezvadny stav. Mela by dopravcum hradit skody zpusobene jeji vinou. Dopravce uz nemusi zajimat kdo to zpusobil SZDC….

Dominik

Až se do toho přestanou míchat ekologové, hned to půjde líp, prostě x metrů od kolejí, žádný vyšší strom nebude, ať je v jakémkoliv stavu, žádný míchání do kácení.

Rtep

Tak do toho se nemíchají ekologové, ale především zdravý rozum a třeba i zákony.
Takové dementní nápady jsem slyšel i od některých železničářů na Šumavě. Byla by to paráda, kdyby tu vlaky jezdily ve 100 metrovém vykáceném pruhu 🙁
Je to podobný nápad jako kácet ty zlomyslné stromy podél silnic, které zlomyslně skáčou chudinkám řidičům do cesty.

Dominik

Tak na silnici to je trošku něco jiného, a nevím, co je dementního na bezpečnosti dražního provozu. Prostě stromy v dané oblasti by směli být maximálně tak vysoké, aby při pádu neohrozili drážní provoz. A samozřejmě x metrů od dráhy žádné stromy.

Rtep

To by ovšem znamenalo na mnoha tratích (třeba na zmíněné Šumavě) skutečně nejméně 100 metrové vykácené pruhy. Taková holoseč je i mezi většinou lesáků totální prasárnou a je prvním krokem k rozpadu celého lesa v blízkosti. Každé mírné zafoukání větru by tu holinu rozšířilo. Navíc by došlo k výrazné nestabilitě podloží a občas po bouřce by nějaké ty koleje zmizely úplně. O tom, že by se na to ani nedalo koukat, ani netřeba psát. Krajina by tím byla změněna v paskvil. Bezpečnost drážního provozu má v takových místech mnohem přirozenější řešení – snížení rychlosti. K tomu se také běžně přistupuje.… Číst vice »

železničář v důchodu

Kdysi (ještě za dob parního provozu) bývala často součástí vybavení lokomotivy i pila, zejména na tratích, kde by občas nějaký strom na trať mohl spadnout – dnes se v naprosté většině případů musí čekat na hasiče …

Rtep

Kdyby to bylo o místních hasičích, tak by to bylo v pohodě. Ale bohužel musí přijet hasiči SŽDC, takže leckde to znamená třeba 3 hodinové čekání.
Pochopitelně k tomu není žádný rozumný důvod. Jediný je ten, že by mohl někdo zjistit evidentní zbytečnost drážních hasičů…
Ta pila byla na každém motoráku na Šumavě ještě tak před 20 lety.

MB

Jj, přesně :-). Ať žije byrokracie na dráze a v tomto státě. Jednou jsem takhle pomáhal odstranit spadlý smrk strojvedoucímu na nejmenované lokálce, trvalo to pár minut a jelo se dál. Žádný problém. Ale to už bylo pár let zpátky a byrokracie ještě nepostoupila tak daleko v pokrytectví a opatrnictví, že se dnes bojí každý něco udělat.

Dominik

Tak nebyla by to úplná holoseč, jelikož po vykácení se musí osadit vegetací, takže stromky by byly nižší a jejich případný pád by neohrozil drážní provoz.
Jiné řešení nevidím, jestli dopravce hodlá žalovat SŽDC kvůli pádu stromu (který ani nemusel být na jejim pozemku, takže pak je také složitější ho kácet, jelikož s majitelem kolikrát není řeč), tak nejlepší prevencí bude to prostě skácet.

Rtep

Je to také o tom, že nežijeme v normální zemi.
V normální zemi, kdyby na mne spadl při bouřce v lese strom, tak jsem měl prostě smůlu. V nenormální zemi mohu podat žalobu i z těchto nesmyslných důvodů.

mgr.pavel

„podle níž stačí kácení orgánům ochrany životního prostředí nahlásit 15 dnů předem“ – co když se nějaký (nemocný/suchý/podmáčený) strom nakloní nebezpečně k trati a z bezpečnostních důvodů je nutné jej pokácet? Je také nutné dát echo orgánům ŽP a pak 2 týdny čekat?

železničář

SŽDC na kacení dlabe a pak to tak dopadne.

Kvído

Ano, takovým případům by se redakce měla věnovat. Mnohdy tady citujete bezvýznamné události z všelijakých deníků a když jde o život a uveřejní to nejčtenější portál v zemi, je tu ticho po pěšině. Aha, já zapomněl, nejmenovaný redaktor je stále zhrzený.

Jan Sůra

Redaktor není zhrzený, redaktor je velmi rád, že není už zaměstnancem Mafra. iDnes.cz pravidelně citujeme, když je co. Této události se budeme určitě věnovat. Ale nechte prosím na nás, jak ji zpracujeme a kdy ji vydáme.

Vašek

Bych do článku zkusil zapracovat, že velmi záleží na lidech – někde na to pečou a dokonce jsem zažil i ožralého pochůzkáře – cca 3 roky zpátky jsme takového potkali u Vyškova na stejné trati, na které vykolejil před těmi cca 8 lety vlak…
U nás se nově (cca 5 let zpátky) opravená trať už minimálně jednou na několika místech opravovala a přitom je to lokálka. Prostě pořád je v bezvadném stavu.

lokodepo

No, konečně nějaký rozumný počin. Doufám, že SŽDC dostane pořádné políčko, aby si uvědomilo, že si na kolejích nemůže vůči dopravcům dělat úplně, co chce, že není tak úplně „pánem světa“. Ještě by to chtělo rozjet soudní spor na zpoždění zaviněné výpadky zabezpečovacího zařízení, některé stanice jsou tím vyloženě pověstné, např. Roztoky u Prahy. Možná by vyplynuly na povrch zajímavé skutečnosti, že třeba soudní žalobu není možné směřovat na SŽDC, ale na…. On je problém v tom, že vlaky kvůli porouchanému zabzař (například po úderu blesku) stojí, ohronmé komplikace v dopravě, naštvaní cestující a přitom dodavatel/majitel zabzař si za provozní… Číst vice »

železničář

Souhlas.Jo kolejiště v nekerých stanicích hruza, někde to zredikují to je taky rána do zad dopravcum.

MK

Tak pokud nechcete výpadek ZZ po úderu blesku, tak to by se musely zrušit všechny JOPky a dálkovina a nainstalovat zpátky elmech, ta s tím problém nemá 😉 Částečně máte pravdu, že v některých případech by kompenzace byly asi správné, výpadek úderem blesku však nikoli.

MK

Pokud nechcete výpadek ZZ po úderu blesku, museli by se zrušit všechny JOPky a dálkovina a nainstalovat opět elmech, ta s tím problém nemá 😉 Jako částečně máte pravdu, že v některých případech by nějaká kompenzace byla asi vhodná, ale za výpadky po úderu blesku nikoli.

babilon

A jak to dělají na západ od nás? Nevšiml jsem si, že by po každé bouřce půlka země stála.

MK

To sice nevím, jak to dělají, ale min v Německu to po bouřkách často stojí také, jinde nevím. (Jinak vy víte, jak to tam na tom západě tedy dělají? – žádný sarkasmus, pouze otázka 🙂 )

Rado

Re.MK Zajímavá statistika vyšla asi před půl rokem v časopise Deine Bahn. Přes 80% důvodů k zastavení či omezení na tratích, má na svědomí vegetace. Zejména stromy. V čísle se mimo jiné věnují několika příkladům. Velká bouře s vychřicí ochromila celé Porůří. Závěr? Porucha 3(tří) signálů. Kvůli poškozenému Tr. Vedení od popadaných stromů, byla doprava přerušena asi na 800 (osmistech) kilometrech tratí v Porůří a Dolním Sasku. DB Netz, společně se všemi zainteresovanými vytvořily prováděcí předpis ke kácení ale zároveň i okamžité úpravě vykáceného prostoru, vysazením nové, odpovídající vegetace. V časopise byly i pěkné malůvky, přesně rozepsané na metry. Vzálenosti,… Číst vice »

VRT

Nemají tam AŽD?

Lukáš

To taky není pravda, že by elmech nevadila bouřka. Maximálně tak s drátovody a mechanikama, ale ty jsou zase náchylné horko/zima. Stalo se mi, že dostal zásah domeček s relátky. Celá stanice potmě, návěstidla zhasla, TRS k.o. a všechny přejezdy se okamžitě zavřely a bez napájení. U JOPky se vymění nějaká ta karta a jezdíte dál. Tady to rozchodili na 100% za 3 dny. Kmitač k.o. a dalších 17 relátek k tomu. Ano hoďte to na SŽDC ty stromy, ta to už hodila na výpravčí a jak se něco vy…e a SŽDC v tom vykoupe 1. výpravčího, tak se při… Číst vice »

Dominik

SŽDC na to nedlabe, ale pokud se jedná o soukromý pozemek, není tak jednoduché tam něco skácet.