Dopravci Infrastruktura Železnice Zprávy

Dráhy pohnaly SŽDC k soudu, chtějí náhradu za srážku vlaku s padlým stromem

Srážka spěšného vlaku s padlými stromy 4. února 2014 u Jindřichova ve Slezsku. Autor: Drážní inspekce
Srážka spěšného vlaku s padlými stromy 4. února 2014 u Jindřichova ve Slezsku. Autor: Drážní inspekce

Mezi Českým drahami a Správou železniční dopravní cesty se rozhořel zajímavý soudní spor, zřejmě první svého druhu. Dráhy vymáhají na správci infrastruktury více než 1,1 milionu korun jako náhradu za škodu, která vznikla najetím vlaku do popadaných dubů. Mimořádná událost se stala v únoru 2014 u Jindřichova ve Slezsku.

„Cílem sporu není ani tak vydobýt náhradu škody v konkrétním případě, i když škoda milion korun není zanedbatelná, ale především je naším cílem dosažení prevence vzniku podobných mimořádných událostí, a tedy zamezení značného rizika vzniku újem na zdraví zaměstnanců ČD, cestujících a vzniku nezřídka velkých majetkových škod, když četnost takových událostí je značná,“ sdělil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Deník Zdopravy.cz požádal v pátek odpoledne o vyjádření i SŽDC, případnou odpověď doplní. Nehoda nicméně spadá do období kompetenčních sporů mezi rezortem dopravy a životního prostředí o to, kdo může rozhodovat o kácení kolem tratí.

Zatímco SŽDC razila právní názor, že přednost má bezpečnost a zákon o drahách, inspekce životního prostředí považovala za nadřazený zákon o ochraně přírody a za kácení dávala pokuty. Spor nakonec částečně urovnala novela, která nabyla účinnosti loni na jaře a podle níž stačí kácení orgánům ochrany životního prostředí nahlásit 15 dnů předem. V případě sporu by měl mít rozhodující slovo Drážní úřad. Podobnou změnu zákona doporučovala už Drážní inspekce v závěrečné zprávě k nehodě.

Každopádně kácení dřevin kolem tratí stát od ukončení parního provozu před více než pětatřiceti let více či méně zanedbával. Zeleň kolem kolejí a na náspech tak měla dostatek času se rozbujet. Po snížení rizika pádu stromů na koleje dlouhodobě volá mimo jiné Federace strojvůdců. Podle tabulky zveřejněné na jejích stránkách se letos za první pololetí událo 34 srážek vlaků se stromem.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vítejte v liberalizovaném prostředí:-) Kdy každý bude žalovat každého za vše jako v Anglii.. Třeba pak stát zjistí, jak ty dráhy byly levné a nenáročné:-)

  • Obecne vzato, pokud SZDC provozuje dopravni cestu a dopravci ji za to plati, je plne zodpovedna za jeji bezvadny stav. Mela by dopravcum hradit skody zpusobene jeji vinou. Dopravce uz nemusi zajimat kdo to zpusobil SZDC….

    • Až se do toho přestanou míchat ekologové, hned to půjde líp, prostě x metrů od kolejí, žádný vyšší strom nebude, ať je v jakémkoliv stavu, žádný míchání do kácení.

      • Tak do toho se nemíchají ekologové, ale především zdravý rozum a třeba i zákony.
        Takové dementní nápady jsem slyšel i od některých železničářů na Šumavě. Byla by to paráda, kdyby tu vlaky jezdily ve 100 metrovém vykáceném pruhu 🙁
        Je to podobný nápad jako kácet ty zlomyslné stromy podél silnic, které zlomyslně skáčou chudinkám řidičům do cesty.

        • Tak na silnici to je trošku něco jiného, a nevím, co je dementního na bezpečnosti dražního provozu. Prostě stromy v dané oblasti by směli být maximálně tak vysoké, aby při pádu neohrozili drážní provoz. A samozřejmě x metrů od dráhy žádné stromy.

          • To by ovšem znamenalo na mnoha tratích (třeba na zmíněné Šumavě) skutečně nejméně 100 metrové vykácené pruhy. Taková holoseč je i mezi většinou lesáků totální prasárnou a je prvním krokem k rozpadu celého lesa v blízkosti. Každé mírné zafoukání větru by tu holinu rozšířilo. Navíc by došlo k výrazné nestabilitě podloží a občas po bouřce by nějaké ty koleje zmizely úplně.
            O tom, že by se na to ani nedalo koukat, ani netřeba psát. Krajina by tím byla změněna v paskvil.
            Bezpečnost drážního provozu má v takových místech mnohem přirozenější řešení – snížení rychlosti. K tomu se také běžně přistupuje. Na šumavských tratích stromy padají zcela běžně a není v tom žádný velký problém. Někde by prostě příroda měla mít prioritu.

            • Kdysi (ještě za dob parního provozu) bývala často součástí vybavení lokomotivy i pila, zejména na tratích, kde by občas nějaký strom na trať mohl spadnout – dnes se v naprosté většině případů musí čekat na hasiče …

              • Kdyby to bylo o místních hasičích, tak by to bylo v pohodě. Ale bohužel musí přijet hasiči SŽDC, takže leckde to znamená třeba 3 hodinové čekání.
                Pochopitelně k tomu není žádný rozumný důvod. Jediný je ten, že by mohl někdo zjistit evidentní zbytečnost drážních hasičů…
                Ta pila byla na každém motoráku na Šumavě ještě tak před 20 lety.

                • Jj, přesně :-). Ať žije byrokracie na dráze a v tomto státě. Jednou jsem takhle pomáhal odstranit spadlý smrk strojvedoucímu na nejmenované lokálce, trvalo to pár minut a jelo se dál. Žádný problém. Ale to už bylo pár let zpátky a byrokracie ještě nepostoupila tak daleko v pokrytectví a opatrnictví, že se dnes bojí každý něco udělat.

            • Tak nebyla by to úplná holoseč, jelikož po vykácení se musí osadit vegetací, takže stromky by byly nižší a jejich případný pád by neohrozil drážní provoz.
              Jiné řešení nevidím, jestli dopravce hodlá žalovat SŽDC kvůli pádu stromu (který ani nemusel být na jejim pozemku, takže pak je také složitější ho kácet, jelikož s majitelem kolikrát není řeč), tak nejlepší prevencí bude to prostě skácet.

              • Je to také o tom, že nežijeme v normální zemi.
                V normální zemi, kdyby na mne spadl při bouřce v lese strom, tak jsem měl prostě smůlu. V nenormální zemi mohu podat žalobu i z těchto nesmyslných důvodů.

  • „podle níž stačí kácení orgánům ochrany životního prostředí nahlásit 15 dnů předem“ – co když se nějaký (nemocný/suchý/podmáčený) strom nakloní nebezpečně k trati a z bezpečnostních důvodů je nutné jej pokácet? Je také nutné dát echo orgánům ŽP a pak 2 týdny čekat?

      • Ano, takovým případům by se redakce měla věnovat. Mnohdy tady citujete bezvýznamné události z všelijakých deníků a když jde o život a uveřejní to nejčtenější portál v zemi, je tu ticho po pěšině. Aha, já zapomněl, nejmenovaný redaktor je stále zhrzený.

        • Redaktor není zhrzený, redaktor je velmi rád, že není už zaměstnancem Mafra. iDnes.cz pravidelně citujeme, když je co. Této události se budeme určitě věnovat. Ale nechte prosím na nás, jak ji zpracujeme a kdy ji vydáme.

          • Bych do článku zkusil zapracovat, že velmi záleží na lidech – někde na to pečou a dokonce jsem zažil i ožralého pochůzkáře – cca 3 roky zpátky jsme takového potkali u Vyškova na stejné trati, na které vykolejil před těmi cca 8 lety vlak…
            U nás se nově (cca 5 let zpátky) opravená trať už minimálně jednou na několika místech opravovala a přitom je to lokálka. Prostě pořád je v bezvadném stavu.

    • No, konečně nějaký rozumný počin. Doufám, že SŽDC dostane pořádné políčko, aby si uvědomilo, že si na kolejích nemůže vůči dopravcům dělat úplně, co chce, že není tak úplně „pánem světa“.
      Ještě by to chtělo rozjet soudní spor na zpoždění zaviněné výpadky zabezpečovacího zařízení, některé stanice jsou tím vyloženě pověstné, např. Roztoky u Prahy. Možná by vyplynuly na povrch zajímavé skutečnosti, že třeba soudní žalobu není možné směřovat na SŽDC, ale na….
      On je problém v tom, že vlaky kvůli porouchanému zabzař (například po úderu blesku) stojí, ohronmé komplikace v dopravě, naštvaní cestující a přitom dodavatel/majitel zabzař si za provozní zásah do zabzař od SŽDC zkasíruje peníze.

      • Souhlas.Jo kolejiště v nekerých stanicích hruza, někde to zredikují to je taky rána do zad dopravcum.

      • Tak pokud nechcete výpadek ZZ po úderu blesku, tak to by se musely zrušit všechny JOPky a dálkovina a nainstalovat zpátky elmech, ta s tím problém nemá 😉 Částečně máte pravdu, že v některých případech by kompenzace byly asi správné, výpadek úderem blesku však nikoli.

      • Pokud nechcete výpadek ZZ po úderu blesku, museli by se zrušit všechny JOPky a dálkovina a nainstalovat opět elmech, ta s tím problém nemá 😉 Jako částečně máte pravdu, že v některých případech by nějaká kompenzace byla asi vhodná, ale za výpadky po úderu blesku nikoli.

        • A jak to dělají na západ od nás? Nevšiml jsem si, že by po každé bouřce půlka země stála.

          • To sice nevím, jak to dělají, ale min v Německu to po bouřkách často stojí také, jinde nevím. (Jinak vy víte, jak to tam na tom západě tedy dělají? – žádný sarkasmus, pouze otázka 🙂 )

            • Re.MK
              Zajímavá statistika vyšla asi před půl rokem v časopise Deine Bahn.
              Přes 80% důvodů k zastavení či omezení na tratích, má na svědomí vegetace. Zejména stromy.
              V čísle se mimo jiné věnují několika příkladům.
              Velká bouře s vychřicí ochromila celé Porůří.
              Závěr? Porucha 3(tří) signálů.
              Kvůli poškozenému Tr. Vedení od popadaných stromů, byla doprava přerušena asi na 800 (osmistech) kilometrech tratí v Porůří a Dolním Sasku.
              DB Netz, společně se všemi zainteresovanými vytvořily prováděcí předpis ke kácení ale zároveň i okamžité úpravě vykáceného prostoru, vysazením nové, odpovídající vegetace.
              V časopise byly i pěkné malůvky, přesně rozepsané na metry. Vzálenosti, výšky a končilo to rozhodnutím Něm. Účetního dvora, o navýšení rozpočtu na tuto preventivní činnost.

        • To taky není pravda, že by elmech nevadila bouřka. Maximálně tak s drátovody a mechanikama, ale ty jsou zase náchylné horko/zima.

          Stalo se mi, že dostal zásah domeček s relátky. Celá stanice potmě, návěstidla zhasla, TRS k.o. a všechny přejezdy se okamžitě zavřely a bez napájení.

          U JOPky se vymění nějaká ta karta a jezdíte dál. Tady to rozchodili na 100% za 3 dny. Kmitač k.o. a dalších 17 relátek k tomu.

          Ano hoďte to na SŽDC ty stromy, ta to už hodila na výpravčí a jak se něco vy…e a SŽDC v tom vykoupe 1. výpravčího, tak se při sebemenší výstraze nehne skoro ani kolo, protože si to nikdo nebude chtít vzít na triko. Jen na dálkovině to do 1. pořádného průseru bude jezdit.

    • SŽDC na to nedlabe, ale pokud se jedná o soukromý pozemek, není tak jednoduché tam něco skácet.

Newsletter

Partneři


Výběr editora