Dráhy loni zvýšily zisk na 1,2 miliardy, osobní doprava se vrátila do ztráty
Pendolino mezi Plzní a Mariánskými Lázněmi. Foto: České dráhy
Hospodaření Skupiny České dráhy skončilo loni konsolidovaným ziskem ve výši 1,185 miliardy korun, což je meziročně o zhruba 200 milionů
Na to je poměrně jednoduchá odpověď. Závazkové smlouvy, uzavřené v roce 2009, nezaručují pokrytí celé prokazatelné ztráty, natož přiměřený zisk. Je to podobné, jako u některých soukromých dopravců (JHMD). V plné nahotě to vyplyne, až ty drážní společnosti, které nedávno získaly zakázku na základě cenového se podbízení, začnou škemrat o dosyp. Jako nedávno autobusoví dopravci, třeba v Ústeckém kraji. U smluv, kde celé tržby jdou dopravcům, to od loňského podzimu kompenzuje Babišova sleva, ale její účinek se za rok 2018 ještě nestihl plně projevit.
Šťoural: Také roste počet cestujících, ceny jízdného. Ale nikdo bohužel nepočítá nárůst počtu objednaných spojů viz. okolí Prahy. Mimochodem autobusový dopravci dokáží být v zisku, u JHMD je pod současným vedením problém někde jinde. Mimochodem GWTR jezdí v Jihočeském kraji s rizikem ztráty s cenou 65 Kč/km a je v zisku. ČD budou od konce roku 2019 jezdit na EX2 a R18 za doplatek cen v roce 2017. V roce 2018 byl doplatek na těchto trasách vyšší než 2017, takže to podfinancování osobní dopravy, není reálný argument. Pravda bude spíše ve ztrátovosti trati Praha – Ostrava, kde mají ČD vysoké… Číst vice »
ztratovost praha-ostrava bych taky ocekaval, jezdi tam to nejmodernejsi co maji a ceny nejsou z nejvyssich, navzdory krizove podpore z ex2…
co se tyce prodeje majetku, to je soucast toho sme s „prevodem majetku“ na cd bezplatne a zpatky, za miliardy…
65 Kč gwtr? 120 cca ne.. Na které lince.
Neměla by osobní doprava v závazku vytvářet přiměřený zisk jako ostatní dopravci? Rád bych konečně věděl, proč je osobní doprava u ČD zpravidla stále v červených číslech (manažerské selhání – neschopnost efektivního hospodaření nebo ztrátovost linek Praha – Ostrava).
Výmluvy typu, že je osobní doprava podfinancována lze říci, že je na základě soutěží evidentní nesmysl (viz. snížení cen na EX2 a R18)
On to nesmysl být nemusel, mluví se vyloženě o regionální dopravě. O dálkovce nepadlo ani slovo ve spojitosti se ztrátou.
IMHO je to na základě smluv z r. 2009, které nezaručují pokrytí celé prokazatelné ztráty… A na rovinu – provozovat lokálku, na které jede sto lidí za celý den je něco jiného, než provozovat vlak na trati PHA-Ostrava…
Moza14: Pak je samozřejmě otázka, na kolika lokálkách ČD tratí a kterých vydělává, nebo, kde roste a kde klesá počet cestujících. Tím, že v některých krajích berou kraje riziko tržeb na sebe, znamení, že ČD se nechtějí prát o cestující s auty, autobusy a jejich cíl je bohužel jezdit za dané peníze bez ohledu na cestující, protože pokud jakéhokoliv dopravce nic nemotivuje k vožení cestujících, tak si bude hlídat náklady a nebude zlepšovat služby. Haha: V železniční dopravě objednává MD i dálkové vlaky, na rozdíl třeba od autobusové dopravy, takže v závazku jezdí u ČD vše mimo trasu Praha –… Číst vice »
Příští rok to bude lepší, když hned několik krajů převezme riziko ztráty (tržeb) na sebe. Sice tím národní prakticky ztratí svojí identitu (bude bez vlastního tarifu prakticky jen nápisem na boku vozidla), ale ztráta se tím sníží
No jo, ale tam, kde budou za své režisti odvádět plné jízdné do krajské kasičky to pro ČD bude ztrátový kšeft.
A z železnice možná uteče dost zákazníků.
Zajimavé tržby, bohužel personální nároky zdá se značně stlačily osobní dopravu do mínusu.
Prožírání prodeji není štastné. Roky dotování krajských doprav prodejem by měly skončit. To radši ať to jezdí někdo jiný ve ztrátě.
Ano; v tomto světle se zvlášť pikantně jeví vyhlašování ČD a jejich fans, že v souvislosti se ztrátou výkonů od příštího GVD nebude třeba nikoho od ČD propouštět a „soukromníci“ nebudou mít lidi.. Tak nevím, nějak mi to nesedí.
Ve většině lokalit je podstav, takže propouštět skutečně nemusí. Bude jen méně přesčasů.
Bude méně přesčasů, tudíž menší výplata, což se v kombinaci s nutností dojíždět někam x desítek km (nedejbože v brutto kraji bez režijky) projeví ve zvýšené ochotě jezdit u „soukromníka“, zato blízko bydliště. Uvidíme 🙂
Většina kolegů si ty přesčasy rádo odpustí.
Tarifní mzda zůstane stejná a ty příplatky za přesčasy zase nejsou tak zajímavé abyste kvůli nim byl v podstatě pořád v práci.
Jo znám pár takových, co si jsou schopni vyměnit směnu aby sloužili přesčas, ve svátek a ještě noční… Magoři jsou všude…
Zajímavé bude sledovat, jestli se ztráta části výkonů projeví na personální stabilitě, nebo jim těch strojvedoucích bude chybět naopak ještě víc…
To ano, ale ani to nemusí být vše říkající, protože silné ročníky strojvůdců z čas ČSD tvoří nemalou část, když je průměrný věk kolem 50 let všech..
Příští rok bude u carga zajímavé sledovat,jaj se na tržbách projeví uzavření 2 uhelných elektráren v severních Čechách,omezit se má tuším také výroba proudu v Chvaleticích,na druhou stranu dost toho zachranuje kůrovec
Jaké elektrárny se budou zavírat?
Mají se postupně zavírat mělnické elektrárny a Počerady. O dalších nevím. Tam vozí uhlí „Severočeské doly – Kolejová doprava“.
Počerady se spíš něž zavírat budou prodávat, ale na výkony ČD Cargo to nemá vliv. Mělník se úplně zavírat nebude, zůstane určitě teplárna EMĚ I, možná se stávající bloky nahradí novým, taky se uvažuje že by se tam stavěla spalovna odpadu, ale ta by uhlí nepotřebovala. Nějaký pokles dodávek uhlí do Mělníka asi nastane..
To se jim to podniká se ziskem,když jim to platí Tronda a Petr r svými daněmi. 🙂
A máte nějakej jinej nápad? Ale prosím nějakej reálnej, nikoli nějaký fantazie z besídky Svobodných. Děkuji.
Apollo 17 jen blbě kecá, co také čekat od zhrzené šotouška z ČD. Nás by víc zajímalo, jak budou ČD vytvářet zisk až rozprodají veškerý majetek?
„. Nás by víc zajímalo, jak budou ČD vytvářet zisk až rozprodají veškerý majetek?“
Trondo ,zvýší Ti daně,abys to s Petrem r zaplatil. 🙂
V tomto směru nemusíš mít obavy, daně se zvyšovat nebudou a za pár let ani ČD nebudou většinový dopravce, až se všechny výkony v ZDO vysoutěží, aspoň si pak nebudou muset stěžovat, že je pro ně ZDO ztrátová.
No jo, ale to bude znamenat i konec Trondy v diskuzích…
😂😂😂😂😂😂😂😂
A potom ses probudil s rukou v nočníku.