Dopravci Železnice

Dráhy loni zvýšily zisk na 1,2 miliardy, osobní doprava se vrátila do ztráty

Pendolino mezi Plzní a Mariánskými Lázněmi. Foto: České dráhy
Pendolino mezi Plzní a Mariánskými Lázněmi, ilustrační foto. Foto: České dráhy

Hospodaření Skupiny České dráhy skončilo loni konsolidovaným ziskem ve výši 1,185 miliardy korun, což je meziročně o zhruba 200 milionů lepší výsledek (zisk za 2017 činil 984 mil.). Jde o čtvrtý ziskový rok modré skupiny v řadě.

V plusu skončily všechny firmy holdingu, včetně mateřské akciové společnosti České dráhy. Její hlavní byznys, kterým je segment osobní dopravy, se ale po předloňském vzepětí vrátil do ztráty. Prodělal 230 milionů, když předloni vůbec poprvé skončil v plusu (6 mil.).

Podle vedení ČD je důvodů několik: nedofinancovaná regionální doprava v některých krajích, rostoucí výdaje na elektřinu, naftu a zaměstnance, a také velké množství výluk, pro které musejí České dráhy zajistit náhradní autobusy. V roce 2017 mimořádně pomohla osobní dopravě i silná koruna, což se loni neprojevilo. Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele ČD pro ekonomiku a obchod Radka Dvořáka by srovnání let 2017 a 2018 bez vlivu kurzu vypadalo zásadně jinak, rok 2017 by údajně skončil se ztrátou zhruba 600 milionů.

„Ceny za autobusy strmě rostou, a i když nám větší část SŽDC kompenzuje, loni nám 144 milionů spadlo jako náklad do hospodaření osobní dopravy,“ uvedl Dvořák. Letos se přitom podle něj budou muset dráhy vypořádat s dalším růstem nákladů „Očekáváme růst cen elektřiny a nafty meziročně o zhruba 540 milionů korun,“ doplnil Dvořák. Osobní náklady se loni zvýšily z 8,2 na 8,9 miliardy korun. „Musíme reagovat na trh práce a motivovat a stabilizovat náš personál, což je finančně náročné,“ řekl šéf ČD Miroslav Kupec. Drahám jako skupině například aktuálně chybí 250 strojvedoucích, což se řeší přesčasovou prací.

Na druhou stranu tržby v osobní dopravě rostly. Vlaků ČD celkem loni využilo 179,2 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o 4,5 milionu. Tržby vzrostly o 1,4 miliardy na 23,5 miliardy korun. To je 56 procent celkových tržeb skupiny. K růstu přispělo zavedení tříčtvrtinových slev pro mládež a seniory.

„V příštích pěti letech chceme investovat do vozidel zhruba 40 miliard korun, což odpovídá požadavkům objednatelů, se kterými uzavíráme nové smlouvy. Již teď mohu potvrdit, že v roce 2020 a v letech následujících bychom měli zajišťovat více než 95 procent celkového rozsahu dopravních výkonů roku 2019,“ sdělil Kupec k investičním plánům.

Akciová společnost České dráhy skončila v zisku přes 457 milionů korun, ztrátu generovanou osobní dopravou překlápějí do zisku jiné činnosti, především prodej majetku, jehož objem byl meziročně vyšší. V roce 2017 byl výsledek ČD a.s. 310 milionů.

Nákladní doprava vykázala loni zisk 663 milionů korun (předloni 743 mil.). Dceřiná společnost ČD Cargo přepravila 68,4 milionu tun zboží, což je ve srovnání s předešlým rokem o 2,3 milionu tun více. S výjimkou černého uhlí a koksu zaznamenaly nárůst všechny komodity, nejvíce pak hnědé uhlí, dřevo a papírenské výrobky. Tržby z nákladní přepravy dosáhly v roce 2018 hodnoty 11,869 miliardy korun, což je o 636 milionů více než v roce 2017.

„Navyšujeme podíl na polském dopravním trhu, vytvořili jsme pobočku ČD Cargo Niederlassung Wien, která nově realizuje přepravy na naší licenci v Rakousku, aktivně působíme na Slovensku a připravujeme vstup i na další trhy v Evropě,“ šéf ČD Cargo Ivan Bednárik.

Hrubé zadlužení skupiny Českých drah se loni snížilo z 35 miliard na 31,5 miliardy korun, společnost České dráhy splatila zhruba čtyři miliardy z vlastních zdrojů. Čisté zadlužení vzrostlo z 27 na 28 miliard, rozdíl oproti hrubému zadlužení je v penězích, které aktuálně leží firmě na účtech.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Šťoural

Na to je poměrně jednoduchá odpověď. Závazkové smlouvy, uzavřené v roce 2009, nezaručují pokrytí celé prokazatelné ztráty, natož přiměřený zisk. Je to podobné, jako u některých soukromých dopravců (JHMD). V plné nahotě to vyplyne, až ty drážní společnosti, které nedávno získaly zakázku na základě cenového se podbízení, začnou škemrat o dosyp. Jako nedávno autobusoví dopravci, třeba v Ústeckém kraji. U smluv, kde celé tržby jdou dopravcům, to od loňského podzimu kompenzuje Babišova sleva, ale její účinek se za rok 2018 ještě nestihl plně projevit.

noerf

Šťoural: Také roste počet cestujících, ceny jízdného. Ale nikdo bohužel nepočítá nárůst počtu objednaných spojů viz. okolí Prahy. Mimochodem autobusový dopravci dokáží být v zisku, u JHMD je pod současným vedením problém někde jinde. Mimochodem GWTR jezdí v Jihočeském kraji s rizikem ztráty s cenou 65 Kč/km a je v zisku. ČD budou od konce roku 2019 jezdit na EX2 a R18 za doplatek cen v roce 2017. V roce 2018 byl doplatek na těchto trasách vyšší než 2017, takže to podfinancování osobní dopravy, není reálný argument. Pravda bude spíše ve ztrátovosti trati Praha – Ostrava, kde mají ČD vysoké… Číst vice »

Georg

ztratovost praha-ostrava bych taky ocekaval, jezdi tam to nejmodernejsi co maji a ceny nejsou z nejvyssich, navzdory krizove podpore z ex2…

co se tyce prodeje majetku, to je soucast toho sme s „prevodem majetku“ na cd bezplatne a zpatky, za miliardy…

jan

65 Kč gwtr? 120 cca ne.. Na které lince.

noerf

Neměla by osobní doprava v závazku vytvářet přiměřený zisk jako ostatní dopravci? Rád bych konečně věděl, proč je osobní doprava u ČD zpravidla stále v červených číslech (manažerské selhání – neschopnost efektivního hospodaření nebo ztrátovost linek Praha – Ostrava).
Výmluvy typu, že je osobní doprava podfinancována lze říci, že je na základě soutěží evidentní nesmysl (viz. snížení cen na EX2 a R18)

Haha

On to nesmysl být nemusel, mluví se vyloženě o regionální dopravě. O dálkovce nepadlo ani slovo ve spojitosti se ztrátou.

Moza14

IMHO je to na základě smluv z r. 2009, které nezaručují pokrytí celé prokazatelné ztráty… A na rovinu – provozovat lokálku, na které jede sto lidí za celý den je něco jiného, než provozovat vlak na trati PHA-Ostrava…

noerf

Moza14: Pak je samozřejmě otázka, na kolika lokálkách ČD tratí a kterých vydělává, nebo, kde roste a kde klesá počet cestujících. Tím, že v některých krajích berou kraje riziko tržeb na sebe, znamení, že ČD se nechtějí prát o cestující s auty, autobusy a jejich cíl je bohužel jezdit za dané peníze bez ohledu na cestující, protože pokud jakéhokoliv dopravce nic nemotivuje k vožení cestujících, tak si bude hlídat náklady a nebude zlepšovat služby. Haha: V železniční dopravě objednává MD i dálkové vlaky, na rozdíl třeba od autobusové dopravy, takže v závazku jezdí u ČD vše mimo trasu Praha –… Číst vice »

Adolf

Příští rok to bude lepší, když hned několik krajů převezme riziko ztráty (tržeb) na sebe. Sice tím národní prakticky ztratí svojí identitu (bude bez vlastního tarifu prakticky jen nápisem na boku vozidla), ale ztráta se tím sníží

Tronda

No jo, ale tam, kde budou za své režisti odvádět plné jízdné do krajské kasičky to pro ČD bude ztrátový kšeft.

jan

A z železnice možná uteče dost zákazníků.

jan

Zajimavé tržby, bohužel personální nároky zdá se značně stlačily osobní dopravu do mínusu.
Prožírání prodeji není štastné. Roky dotování krajských doprav prodejem by měly skončit. To radši ať to jezdí někdo jiný ve ztrátě.

Kubrt

Ano; v tomto světle se zvlášť pikantně jeví vyhlašování ČD a jejich fans, že v souvislosti se ztrátou výkonů od příštího GVD nebude třeba nikoho od ČD propouštět a „soukromníci“ nebudou mít lidi.. Tak nevím, nějak mi to nesedí.

Pandrhola

Ve většině lokalit je podstav, takže propouštět skutečně nemusí. Bude jen méně přesčasů.

Kubrt

Bude méně přesčasů, tudíž menší výplata, což se v kombinaci s nutností dojíždět někam x desítek km (nedejbože v brutto kraji bez režijky) projeví ve zvýšené ochotě jezdit u „soukromníka“, zato blízko bydliště. Uvidíme 🙂

Standa

Většina kolegů si ty přesčasy rádo odpustí.
Tarifní mzda zůstane stejná a ty příplatky za přesčasy zase nejsou tak zajímavé abyste kvůli nim byl v podstatě pořád v práci.
Jo znám pár takových, co si jsou schopni vyměnit směnu aby sloužili přesčas, ve svátek a ještě noční… Magoři jsou všude…

Jan Pytela

Zajímavé bude sledovat, jestli se ztráta části výkonů projeví na personální stabilitě, nebo jim těch strojvedoucích bude chybět naopak ještě víc…

Skinheads & Punks united

To ano, ale ani to nemusí být vše říkající, protože silné ročníky strojvůdců z čas ČSD tvoří nemalou část, když je průměrný věk kolem 50 let všech..

ondra

Příští rok bude u carga zajímavé sledovat,jaj se na tržbách projeví uzavření 2 uhelných elektráren v severních Čechách,omezit se má tuším také výroba proudu v Chvaleticích,na druhou stranu dost toho zachranuje kůrovec

Kubrt

Jaké elektrárny se budou zavírat?

Kylchap

Mají se postupně zavírat mělnické elektrárny a Počerady. O dalších nevím. Tam vozí uhlí „Severočeské doly – Kolejová doprava“.

Kubrt

Počerady se spíš něž zavírat budou prodávat, ale na výkony ČD Cargo to nemá vliv. Mělník se úplně zavírat nebude, zůstane určitě teplárna EMĚ I, možná se stávající bloky nahradí novým, taky se uvažuje že by se tam stavěla spalovna odpadu, ale ta by uhlí nepotřebovala. Nějaký pokles dodávek uhlí do Mělníka asi nastane..

Apollo17

To se jim to podniká se ziskem,když jim to platí Tronda a Petr r svými daněmi. 🙂

jirka

A máte nějakej jinej nápad? Ale prosím nějakej reálnej, nikoli nějaký fantazie z besídky Svobodných. Děkuji.

Tronda

Apollo 17 jen blbě kecá, co také čekat od zhrzené šotouška z ČD. Nás by víc zajímalo, jak budou ČD vytvářet zisk až rozprodají veškerý majetek?

Apollo17

„. Nás by víc zajímalo, jak budou ČD vytvářet zisk až rozprodají veškerý majetek?“
Trondo ,zvýší Ti daně,abys to s Petrem r zaplatil. 🙂

Tronda

V tomto směru nemusíš mít obavy, daně se zvyšovat nebudou a za pár let ani ČD nebudou většinový dopravce, až se všechny výkony v ZDO vysoutěží, aspoň si pak nebudou muset stěžovat, že je pro ně ZDO ztrátová.

Jan Macháček

No jo, ale to bude znamenat i konec Trondy v diskuzích…

Standa

😂😂😂😂😂😂😂😂
A potom ses probudil s rukou v nočníku.