Dráhy letos vypíší soutěž na nástupce Elefantů, chtějí až 90 patrových jednotek

CityElefant po opravě a v nových barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraCityElefant po opravě a v nových barvách. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Délka nových jednotek může být přes sto metrů, což odpovídá čtyřem vozům. Mají pojmout nejméně 380 cestujících.

České dráhy hodlají ještě letos vypsat soutěž, ze které by měla vzejít v pořadí třetí ikona pražské městské a příměstské železniční dopravy. Poptávat budou až 90 patrových elektrických jednotek, které mají postupně nahrazovat dosluhující CityElefanty (řada 471).

„Půjde o dvousystémové jednotky s rychlostí do 160 kilometrů za hodinu,“ sdělil deníku Zdopravy.cz člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu Jiří Ješeta. Dráhy projekt pracovně nazývají EMU 400, neboť nové velkokapacitní jednotky mají pojmout nejméně 380 cestujících.

„Jejich délka může být přes sto metrů, což odpovídá čtyřem vozům. Určeny budou pro hlavní linky ve velkých aglomeracích, především v Praze a ve Středočeském kraji,“ doplnil Ješeta. Vedle kapacity pražské dopravy mají nové jednotky rovněž řešit plánovanou konverzi napájení v Praze a okolí ze 3 kV DC na 25 kV 50 Hz AC.

Příměstská doprava v Praze a okolí dnes stojí především na zmíněných CityElefantech, kterých dráhy mají celkem 82 (70 v Praze a 12 v Ostravě). Páteří aglomerační dopravy budou ještě dlouho i proto, že České dráhy nedávno uzavřely smlouvu na osazení 66 z nich systémem ETCS. To se netýká prvních 16 dodaných vlaků, u kterých dráhy počítají s jejich vyřazením do roku 2030.

Před nimi byla po desetiletí ikonou pražské dopravy řada 451 (Emilka, Pantograf, nověji Žabotlam), která byla definitivně vyřazena ze služby v létě 2018.

Tagy České dráhy
264 komentářů