Dopravci Informační technologie Infrastruktura Železnice Zprávy

Dráhy jednají se státem o prodeji Telematiky i pozemků, VÚŽ chtějí naopak posílit

Metalický kabel, ilustrační foto. Autor: ČD Telematika
Metalický kabel, ilustrační foto. Autor: ČD Telematika

České dráhy řeší další osud některých svých dceřiných společností. Nejžhavějším kaštanem je zřejmě ČD – Telematika, ve které státní dopravce drží 70,96 procenta. Nyní jedná o převedení podílu na stát. Řekl to generální ředitel drah Miroslav Kupec.

Partnerem na straně státu je při jednání vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci Vladimír Dzurilla. Zatím není jasné, pod kterou státní složkou by Telematika mohla skončit. Státní akciové společnosti většinou řídí ministerstvo financí, některé (například České dráhy) ale mají výjimku a spadají pod jiné rezorty. „Rozhodnutí musí padnout na úrovni vlády,“ řekl Kupec. Cenu za podíl podle něj určí znalec.

Dráhy se záměrem na odprodej Telematiky netají už delší dobu, podnik prý nepatří do jejich hlavního byznysu. Převod na stát vidí Kupec jako logický, neboť firma vlastní mimo jiné strategickou infrastruktury v podobě optických sítí.

ČD – Telematika má od loňského května pouze dva akcionáře. Menšinu 29,04 procenta drží skupina PPF, která ji loni koupila od investiční skupiny Unicapital. České dráhy zase postupně vykoupily menší akcionáře, naposledy loni začátkem května získaly od OHL ŽS 1,78 procenta. ČD – Telematika loni zvedla tržby o pětinu na 1,678 miliardy, zisk vzrostl ze 49 na 58 milionů.

Dráhy chtějí utržené peníze investovat do vozového parku. Stejně chtějí naložit i s penězi, které získají převodem pozemků kolem nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Obě organizace se ale nejdříve musejí dohodnout na ceně. „Nechci spekulovat o tom, jestli to bude šest, 12 nebo 20 miliard, každopádně to bude významný příjem Českých drah. A celý jej investujeme do vozidel,“ řekl Kupec. Dráhy se zatím shodly se SŽDC na konkrétních pozemcích, kterých se bude převod týkat. Celkem jde o 40 milionů metrů čtverečních ve zhruba tisícovce lokalit. Nyní strany jednají o metodice, podle které budou pozemky oceněny.

Opačným příkladem je dceřiná firma Výzkumný ústav železniční (VÚŽ), která vlastní i zkušební okruh v Cerhenicích. U VÚŽ potvrdil Kupec postavení klenotu v drážním holdingu. Jeho prodej prý nepřichází v úvahu, vedení drah naopak zvažuje jeho posílení skrze akvizici dalších činností. O co přesně půjde, ale nechtěl drážní šéf upřesnit. Na okruhu by se měly už letos začít testovat vlaky čínského výrobce CRRC, VÚŽ tak bude otvírat Číňanům brány do Evropy. Stránky ústavu už mají vedle české a anglické i čínskou mutaci.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
aldik

A zatěžuje je snad ta Telematika nějak? V zisku pokud se nepletu je, takže si na sebe vydělá a matku nijak nezatěžuje. Je to blbost se toho zbavovat, i když to nepatří do jejich hlavní činnosti podnikání 😉 To ale ani provoz parkovišť a přece je chtějí ještě víc rozšiřovat 😀

akcie na doručitele

Pokud skutečně Telematiku prodají, nechť ji prodají i s tím již notně olysalým, ale stále pilně škodícím prasátkem…ze kterého jsme měli legraci už před dvaceti lety.

IGCT

A to prasátko jest co prosím?

Radim

Nemyslíte snad p. Řez… 🙂

Pampara

Coufala na vás, pacholci!

Radim

Tady ty čachry s optickými sítěmi apod. se táhnou už léta. Původně SŽT Praha (správa železničních telekomunikací) stavěla optické sítě. Na druhé straně fungovalo Výpočetní středisko severozápadní dráhy apod., který se stal CIT, pak DATIS a pak ČD-Telematika, do kterého bylo SŽT vloženo. A postupem času dokonce i prodáno od ČD. Pak se zas z Telematiky vyčlenilo ČD-Informační systémy a zase se přeprodávalo a kupovalo a teď zas. Tady v těch „drážních“ telekomunikacích něco dost smrdí již od samého začátku…

bindera

Léta připravovaný tunel na sítě CD-T se spouští.

Jarek

A k čemu potřebuje dopravce síť sdělovacích a optických kabelů, hm?
Spíš to úplně na začátku byl velký tunel SŽDC, který se teď završí tím, že si ČDT slavnostně znovu zakoupí něco co měla dávno dostat zadarmo. A zakoupí si to z těch peněz, které vám každý měsíc zmenšujou výplatu o třetinu…

bindera

A Vy si myslíte, že sítě skončí u SZDC? Dost nepravděpodobné.

Radim

Tak si třeba představte, že dopravce má více jak 1000 on-line pokladen a k tomu ve vlaku přenosné pokladny, které tedy pracují v normální síti GSM a ne GSM-R ani na kabelech. Nyní se flexi jízdenky prodávají vlastně online a cena se může lišit každou minutou, a to právě díky obsazenosti a prodeji. Je to nepředstavitelné množství dat, který dopravce zpracovává. Představte si, že dokonce, když ve vlaku zaplatíte velkou bankovkou a dostanete poukaz k proplacení, tak téměř ihned je to v systému a po vystoupení z vlaku vám to na pokladně (je online) ihned proplatí. K tomu snad ještě… Číst vice »

Marek Turnovec

Nepředstavitelné množství dat? No já nějak nevím, proč by mělo být nepředstavitelné… Jde jen o nějaké jízdenky, místenky, stav obsazenosti – to fakt nejsou nějaké extra objemy dat a jestli si je někdo neumí představit, tak je to spíš o jeho omezené představivosti. Nároky na infrastrukturu, to ano, to souhlasím, ale zrovna kvůli objemu dat to fakt není.

krtek

on to je tunel i s tím Sždc, bylo založeno na dobu dočasnou, s tím že rozprodá zbytný drážní majetek. O chod dráhy se mělo starat dnešní Tudc , tenkrát se jmenovalo mám dojem jinak. No holt je asi ještě stále co prodávat , nejlépe tak že se prodá metr pozemku za korunu a pak, když se zjistí že tam mají vést koleje na letiště tak se to zas vykoupi za 10k kč zpátky …

Petr

Nakonec se defacto protransformujeme na začátek transformačního procesu 🙂 Co vše na začátku bylo ČD, s.o. bude za čas SŽDC, s.o. 🙂 A tak to má byť 😀

traveler

“ …Obě organizace se ale nejdříve musejí dohodnout na ceně. ‚“ Nechci spekulovat o tom jestli to bude šest,12 nebo 20 miliard…'“.

Pokud SŽDC koupí cokoli od ČD, z jakých financí je to placeno – z těch co měly původně jít na investice do infrastruktury (výstavby,opravy, údržby)?

Joska

To se to podniká. Za 1 korunu koupit „největší podnik“ ve státě a teď ho postupně za miliardy rozprodávat. Víte někdo o větší zlodějně? Tušit to, klidně bych to koupil i za dvě koruny!

MartinS.

Tak on ten podnik nikdo nekoupil, pokud vím. Řekl bych, že je pořád státní. Jen od státu zadarmo dostal majetek a teď ho postupně státu prodává za miliardy:-(

železničář v důchodu

Ten majetek státu zůstává, pouze se převádí pod jiného formálního správce – proč se tím ale kamuflují faktické další dotace státu nějakému správci státního majetku (tedy fakticky státním ČD), to je záhadou: asi nějaké „politické“ důvody …

MartinS.

Spíš se tím maskuje nedovolená státní podpora. Kvůli záchraně ČSA se zakládal Aeroholding, aby do ČSA mohlo letiště lít peníze. U ČD se to vyřešilo už při transformaci, dal se jim státní majetek, který si teď jiná státní organizace odkupuje.

Haha

Vzhledem k tomu, jaký mají ČD vnitřní dluh z let před rokem 2008 způsobený nefinancováním ze strany státu.

noerf

Haha: co je to vnitřní dluh. ČD ze strachu před nástupem konkurence (Conex) podali nabídku na některé tratě za nulový doplatek. Provoz pendolin stál ČD o nástupu Regiojetu v roce 2011 na trase Praha – Ostrava 400 milionů Kč ročně. Vzhledem ke konci dotací na této trase, poklesu cen, je hospodářský výsledek ČD na trase odhadem ztráta v řádu stamiliónů Kč, některé odhady mluví i o miliardě ročně. Mimochodem počet pasažérů na trase Praha – Ostrava – Košice uvedenych ZSSK tyto krajní odhady spíše potvrzuje. Takže je spíše otázka, zda-li nedocházelo u ČD k manažerským selháním a naopak prostředky na… Číst vice »

IGCT

ČDTelematika měla patřit SŽDC. Je to infrastruktura.

jan

Mě to připadá, že likvidace začíná. Proč by někdo měl prodávat něco co je ziskové a klíčové. Po čem pseudo O2 prahlo jako.. A to že to prodají a prožerou okamžitě na nevím, jak úplně smyslné modernizace. Nákupy by se měly dělat až s konkrétními dlouholetými smlouvami.
To není podle mě cíl.. Dotovat krajskou dopravu. Možná je to i politický úkol, vyškubat ČD, převést všechno zavčas jinam.

Vít Jůza

Tohle není žádná likvidace, jen pokračování v onom podvodu, kdy při rozdělování ČSD na několik podniků byla Českým drahám nelogicky dána spousta majetku, který by logicky měla být dána SŽDC, s tím, aby v této podobě ČD měly jakousi rezervu, výhodu do dalších let. Už tenkrát se v tomto smyslu o tom jasně mluvilo …. .

železničář v důchodu

Bylo to trochu jinak – v 90. letech probíhal boj o to, zda se podaří v nějaké podobě zachovat něco jako unitární železnici, a to, že mnohé činnosti a majetek zůstaly nakonec u ČD, bylo výsledkem snahy vytvořit takové prostředí, aby návrat do podoby té jakési „unitární“ železnice byl co nejsnazší. Že to nakonec dopadlo jinak, to už je jiná záležitost.

Tronda

Jenže když ČD Telematiku neprodají, tak budou ve ztrátě a šotoušci tu nebudou moct za rok jásat jak skvěle ČD hospodaří a jsou v zisku (díky rozprodeji majetku).

noerf

Otázka je, zda nemá druhý majitel ČD Telematika předkupní právo, pak by došlo k zajímavému právnímu sporu. Jinak ceny služeb ČD telematika pro SŽDC byli obecně dvojnásobné oproti cenám trhu, takže je i otázka, jakou bude mít Telematika hodnotu v případě tendru služeb pro SŽDC.

jan

A na základě čeho by ho měl mít? Vychází to z nějaké legislativy o minoritním vlastníku?
Nebo snad už něco zase smluvně uzavřel ani o tom nevíme?

Jiří 2

Je to obvyklá součást smluv a popravdě řečeno bych se ani nedivil, kdyby to bylo součástí i zde. Ty smlouvy s minoritními vlastníky vznikaly v době, kdy byly ČD jeden podnik a jeho prodej se neplánoval. Bohužel zákonem o Českých drahách v roce 2003 připadla Telematika do vínku ČD, nikoliv SŽDC. Že o ni ČD nemají zájem dokazují až v poslední době (například vyčleněním části podniku pod samostatnou firmu ČD Informační systémy, kterou si hodlají ponechat), do té doby to byl klenot..

krtek

jak známe Bakalu, tak bych se ani nedivil , kdyby Telematika koupila Sždc 😀