Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Drážní úřad vyrazil do Číny na kontrolu svařování, jednotky pro LE mají dorazit v létě

Vizualizace jednotky Leo Express od CRRC. Foto: Leo Express
Vizualizace jednotky Leo Express od CRRC. Foto: Leo Express

Zaměstnanci Drážního úřadu si vyjeli minulý týden na nestandardní služební cestu. Důvodem byla kontrola výroby jednotek pro Leo Express. Informaci o cestě potvrdil deníku Zdopravy.cz mluvčí úřadu Martin Novák.

Podle něj do Číny odjeli tři zaměstnanci, „kteří v rámci odpovídající kvalifikace pro oblast svařování a zkušebnictví kontrolují dodržování požadavků na svařování železničních kolejových vozidel (zejména pak podle norem ČSN EN 15085-1 až 5)“.

Čeští drážní úředníci prý v Číně prováděli kontrolu svařování a defektoskopie, organizace výroby vybraných dílů, výrobní dokumentace a posouzení certifikace výrobce podle platných norem.

„Dále jsou prováděny kontroly výroby a prohlídky zkušebních pracovišť, na nichž budou prováděny zkoušky potřebné pro schvalovací proces projektu LEO-EMU. V rámci této služební cesty tedy vykonáváme jakožto národní bezpečnostní orgán pro železnici povinnost dohledu na trhem a kontrolu dodržování požadavků na svařování železničních kolejových vozidel,“ doplnil Novák. Kolik cesta stála, neuvedl.

Tři elektrické jednotky, které si Leo Express objednal u čínského výrobce CRRC, by měly dorazit do Čech v létě. Alespoň se tím pochlubil Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) ve čtrnáctideníku mateřských Českých drah Železničář. „Upozorňuji, že přes VÚŽ neprojde nic, co by nebylo stoprocentně odzkoušené a řádně zdokumentované. … Ani gigant z Číny si nekoupí razítko, ale posouzení,“ uvedl v Železničáři technický ředitel VÚŽ Ondřej Fanta. V řešitelském týmu k čínským jednotkám jsou i zaměstnanci mateřských ČD. Dráhy proto nevylučují, že i jejich zaměstnanci vyrazí na jednání do Číny. Pokud jednotky projdou schvalovacím procesem, otevře se Číňanům cesta na evropské trhy. Skupina ČD na posuzování vydělá, zároveň ale paradoxně posílí svou přímou konkurenci. Smlouvu s Číňany uzavřel předchozí šéf VÚŽ František Bureš, který loni v září skončil. Nahradil ho Martin Bělčík.

„Dodání se uskuteční ve druhé polovině tohoto roku. Jakmile se bude termín blížit, budeme o něm informovat, protože se jedná o událost, která je důležitá pro železniční svět. Nasazení do provozu proběhne po prvotních testech a schválení příslušnými úřady,“ sdělil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Role zaměstnanců českého Drážního úřadu v Číně přitom není zcela jasná. Vozidla totiž bude posuzovat právě VÚŽ, který je v rámci Evropské unie takzvanou notifikovanou osobou, která může posuzovat shody se všemi technickými specifikacemi interoperability, a odborně vyhodnotí, zda vozidla odpovídají evropským normám. Na Drážní úřad pak jdou už jen papíry. Není tedy běžné, že by jeho zaměstnanci jezdili posuzovat svařování a dodržování českých norem do zahraničních továren.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zelenay
Host
Zelenay

Vláček vypadá hodně dobře, cestující už se těší až se tím svezou od nejoriginálnějšího přepravce ve střední Evropě. Jen tak dál, LEO brzo poplatí poslední splátky za toho švýcara, takže se dá nakupovat dále.

Tonda
Host
Tonda

Vláček vypadá dobře. Ovšem v realita vypadá jinak… Připomíná to dost V250 Fira, či jiné obludnosti. Je to opravdu ošklivá jednotka včetně barevného řešení.

Rampa
Host
Rampa

Každopádně je to celkem překvapení, skoro nikdo už tady nevěřil, že to skutečně přivezou…

eLKá
Host
eLKá

Tak ještě to neopustilo čínskou půdu, takže bych zatím nejásal. A to, že tu jednotku přivezou, tak to vnímám jako podmínku nutnou, nikoliv dostačující 😉
Naprosto upřímně – jsem velmi zvědav, jak dlouho bude trvat, než to vozidlo bude schválené k provozu.

Pakol
Host
Pakol

Jenom pro zajímavost, dva odkazy na již realizované dodávky čínských metro vagonů (v USA „subway“) do US velkoměst. Reportáže od výroby po zprovoznění:

http://www.youtube.com/watch?v=FEZcG9UY870

http://www.youtube.com/watch?v=2IPENQWVucA

TPal.
Host
TPal.

Vidím to tak, že LEO asi beztak časem prodá své Stadlery, které nemají dostatečnou kapacitu a byly drahé na pořízení. Vydá se podobnou cestou jako WESTbahn. Uvidíme.

Viktor
Host
Viktor

Já v tom nevidím problém, DU vykonává dozor nad trhem, takže kontroluje to co je prvně dodáváno na český trh. Kontroluje kvalitu výroby nových komponent našich výrobců atd. Čínská jednotka bude prvně na trh dodána v ČR, tedy spadá pod kontrolu DU. Samozřejmě nejezdí kontrolovat třeba do výrobny Siemensu, protože ten jde poprvé na trh v Německu, takže tam si kontroluje jejich dozorce trhu, ale tohle je jiné. A výlet je to samozřejmě trochu vždy, ať je to Dakovka v ČR nebo CRRC. Já bych tam 12hodin letět nechtěl… A jestli to neplatilo CRRC tak je to v klidu…

BoH
Host
BoH

„Tři elektrické jednotky, které si Leo Express objednal u čínského výrobce CRRC, by měly dorazit do Čech v létě.“ // Trochu mě zaráží ten počet. To je všechno? 3 a konec?

Permonik
Host
Permonik

Mám mít opci na dalších 30.

petr.r
Host
petr.r

no a? Budou dodávky asi postupně. Tři jednotky dorazí do VÚŽ píše pracovník čd.

Xaver
Host
Xaver

V této akci zase bude mít prsty náš přední expert na Činu Miloš Zeman 😉

Xaver
Host
Xaver

Jak vidno, tak pro mínusáře a Zemanofily budu muset podotknout, že se jedná o vtip (který ovšem Zemanfil nedokáže pochopit ;))

Josef Jan
Host
Josef Jan

Spíše trapný pokus o vtip 🙂

Xaver
Host
Xaver

Co je nebo není trapné, je značně subjektivní 😉

petr.r
Host
petr.r

V dopravě na vtipy není místo.

X 1
Host
X 1

Vtip

petr.r

BoH
Host
BoH

Možná nemá každý pochopení pro „politický vtip“ u takového článku. Pokud má potřebu vidět takovéto „vtipy“, stačí zajít do politické diskuse. Na jiných diskusí člověk očekává, že ostatní diskutující budou mít dostatek soudnosti a vyvarují se těchto „vtipů“.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Jestli v dubnu svařují, jsem zvědav, jak chtějí mít během léta dodáno do ČR. Mravenci to budou dodělávat ještě na lodi?

petr.r
Host
petr.r

to já si nemyslím. ty soupravy co mají přijet v létě jsou dávno svařené i nalakované.

Lukáš
Host
Lukáš

Číňani běžně jezdí vlaky 400, mají největší síť VRT na světě a český DÚ je tam jede „učit“ svařovat.😂

Zajímavé, že špatné sváry na podvozcích M1 (metro) od Siemensu jim nevadí…🙈

tuKabel
Host
tuKabel

A čínské auta běžně jezdí 220 a ruská letadla létala nadzvukovou rychlostí – přesto by jste do nich nesedl. Čínské rychlovlaky jsou moderní až na bezpečnost pasažérů. Hořlavost a toxicita jsou pro ně cizí slova. Ve vlaku běžně vyčnívá zástavba přes uličku, už při menší rychlosti a prudším brždění je to smrtelně nebezpečné. Jejich svařování dobře znám – svařují čistým CO2 – přes kuličky a okuje není ani vidět svar. Kdo neviděl svařování hliníku v čínské továrně ten vůbec neví co je vše možné.

Martin K.
Host
Martin K.

LE dostane to co si objedná. Číňan umí vyrobit špičkový výrobek, jako Němec umí vyrobit zmetek. Rozhlédněte se doma a koukněte na štítky odkud ty věci jsou. Tedy, pokud si LE objednal dobrou kvalitu a je schopen si to na místě kontrolovat, tak bych se těch vlaků nebál. Ale dám Vám za pravdu, že dnes se u nás už moc nesetkáváme se situací, kdy nejlepším svěrákem jsou stehna a tlumící podlahou hlína (což ještě v Číně nezřídka funguje). My máme ve fabrice čínské vstřikovací formy a jsou to při dodání spíše zmetky/polotovary, které se musí dodělat (rozebrat, zkontrolovat, předělat na… Číst vice »

tuKabel
Host
tuKabel

Vím, že Čína udělá ty vlaky v nejvyšší kvalitě – chtějí na Evropský trh, nebudou to ohrožovat. Jenže problém je v tom, že oni budou kontrolovat jen to co je vidět. Co vidět není to bude stát za prd. Ty zkušenosti udělal například Huisman – a to byla jejich vlastní dceřinka. Jinak dementi z Leo otevřeli pandořinu skříňku konkurenci a jednou je za to celá Evropa prokleje

Pražák
Host
Pražák

Jestli bych nekoho proklinal, tak spis toho, kdo jim dodal technologie. A tu skrinku by driv nebo pozdeji nekdo otevrel tak jako tak.

Dan
Host
Dan

Nikdo jim je dodat nemusel. Oni si je okopírovali sami.

fensterglaser
Host
fensterglaser

Jiotě nás před těmi nebezpečnými čínskými vlaky ochrání nějaký drážní NÚKIB, stejně jako před Huawei. Věřte našim bdělým státním orgánům.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Že by se celá Evropa jezdila dívat do Srbska nebo Makedonie, jak jim šlapou ty jejich low-cost lokomotivy a jednotky? Vyčkejme, tuším že kolem tohoto tématu bude ještě hodně srandy. Navíc bych klidně začal přijímat sázky, jestli Leoš vydrží do té doby, než ten jeho Čínkanzen dostane poslední potřebné razítko.

TPal.
Host
TPal.

Kdyby to nebylo LEO, tak je to WestBahn.

Destičkové vázání
Host
Destičkové vázání

Já bych do ruského nadzvukového letadla sedl hned kdybych měl tu možnost a peníze… 🙂

petr.r
Host
petr.r

hliníkový slitiny se nesvařují pod ochrannou CO2. Podvozky snad z hliníku nejsou.

Xaver
Host
Xaver

Kde že se v Číně běžně jezdí 400? Nepočítaje maglev v Šanghaji, o žádné jiné tak nevím…

Xaver
Host
Xaver

oprava: o žádné jiné trati nevím

Xaver
Host
Xaver

Docela by mě zajímalo, jak uvažuje jedinec, který je schopný dát opravě mínus 😀

Kubrt
Host
Kubrt

Toto udělá jedinec, který nehodnotí příspěvek, ale autora 🙂

Vbb
Host
Vbb

Plácy plácy plácy.
400 se v Čině nejezdí, jezdili 360 a nechali toho, protože to lezlo strašně do peněz při minimální úspoře času. Teď tam jezdí 320.
A že nevadí praskliny na podvozcích jste si vymyslel kdy?
Za prvé, praskliny samozřejmě vadily, za druhé, nebyly od Siemensu, ale od Adtranzu, a za třetí, už tam žádné nejsou.
Jaké nesmysly tam máte dál?

IGCT
Host
IGCT

Zaměstnanci DÚ si prostě jen jeli udělat výlet fo Číny proplacený zaměstnavatelem. Nic jiného bych za tím nehledal.

Marek
Host
Marek

A je v pořádku, že si za státní peníze někdo jezdí na výlet? Práce doma mají víc než dost.

Petr Novotný
Host
Petr Novotný

Jsme v Čechách, tady jde všechno.

petr.r
Host
petr.r

třeba stát je bude taky kupovat.

TPal.
Host
TPal.

Pokud to bude mít REÁLNÉ výsledky, tak ano, jsem za.

Ondřej
Host
Ondřej

Pokud to byly peníe zaměstnavatele, je to ještě OK, pokud je tam pozvalo CRRC (a osobně bych tipl, že to tak bylo), tak je to horší.

Xaver
Host
Xaver

Mám taky dojem, že se jedná spíš o „vyhovění“ žádosti ze strany Číny. S ohledem na neskutečnou servilnost vůči Číně ze strany českého státu bych se vůbec nedivil.

Martin1
Host
Martin1

Pozvalo je tam CRRC ve spolupráci s VÚŽ, aby nebyl problém, tak se to hradilo „z vlastního“.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Problém by asi nastal, kdyby se náklady na cestu hradily z tržeb z paštiky …

pony
Host
pony

Z tech by jim na moc vic nez tu pastiku asi nezbylo 🙂

X 1
Host
X 1

Kdyby to měl platit Leo, tak by musely jít pěšky. 😉

Heki
Host
Heki

Čeština být můj kobylek……

Partneři



CSCARGO
RSD