Dráhy jednají se státem o prodeji Telematiky i pozemků, VÚŽ chtějí naopak posílit
České dráhy řeší další osud některých svých dceřiných společností. Nejžhavějším kaštanem je zřejmě ČD – Telematika, ve které státní dopravce
České dráhy řeší další osud některých svých dceřiných společností. Nejžhavějším kaštanem je zřejmě ČD – Telematika, ve které státní dopravce drží 70,96 procenta. Nyní jedná o převedení podílu na stát. Řekl to generální ředitel drah Miroslav Kupec.
Partnerem na straně státu je při jednání vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci Vladimír Dzurilla. Zatím není jasné, pod kterou státní složkou by Telematika mohla skončit. Státní akciové společnosti většinou řídí ministerstvo financí, některé (například České dráhy) ale mají výjimku a spadají pod jiné rezorty. „Rozhodnutí musí padnout na úrovni vlády,“ řekl Kupec. Cenu za podíl podle něj určí znalec.
Dráhy se záměrem na odprodej Telematiky netají už delší dobu, podnik prý nepatří do jejich hlavního byznysu. Převod na stát vidí Kupec jako logický, neboť firma vlastní mimo jiné strategickou infrastruktury v podobě optických sítí.
ČD – Telematika má od loňského května pouze dva akcionáře. Menšinu 29,04 procenta drží skupina PPF, která ji loni koupila od investiční skupiny Unicapital. České dráhy zase postupně vykoupily menší akcionáře, naposledy loni začátkem května získaly od OHL ŽS 1,78 procenta. ČD – Telematika loni zvedla tržby o pětinu na 1,678 miliardy, zisk vzrostl ze 49 na 58 milionů.
Dráhy chtějí utržené peníze investovat do vozového parku. Stejně chtějí naložit i s penězi, které získají převodem pozemků kolem nádraží na Správu železniční dopravní cesty. Obě organizace se ale nejdříve musejí dohodnout na ceně. „Nechci spekulovat o tom, jestli to bude šest, 12 nebo 20 miliard, každopádně to bude významný příjem Českých drah. A celý jej investujeme do vozidel,“ řekl Kupec. Dráhy se zatím shodly se SŽDC na konkrétních pozemcích, kterých se bude převod týkat. Celkem jde o 40 milionů metrů čtverečních ve zhruba tisícovce lokalit. Nyní strany jednají o metodice, podle které budou pozemky oceněny.
Opačným příkladem je dceřiná firma Výzkumný ústav železniční (VÚŽ), která vlastní i zkušební okruh v Cerhenicích. U VÚŽ potvrdil Kupec postavení klenotu v drážním holdingu. Jeho prodej prý nepřichází v úvahu, vedení drah naopak zvažuje jeho posílení skrze akvizici dalších činností. O co přesně půjde, ale nechtěl drážní šéf upřesnit. Na okruhu by se měly už letos začít testovat vlaky čínského výrobce CRRC, VÚŽ tak bude otvírat Číňanům brány do Evropy. Stránky ústavu už mají vedle české a anglické i čínskou mutaci.