lot
Dopravci Infrastruktura Železnice Zprávy

Dráhy chtějí osadit Pantery měřáky elektřiny, dodavatele nenašly

České dráhy na rychlíky R18 Brno - Bohumín obvykle nasazují elektrickou lokomotivu 362. Foto: Jan Sůra
Elektrická lokomotiva řady 362. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Dráhy chtějí v elektrických jednotkách Panter měřit spotřebu elektřiny. Dodavatele zařízení ale nenašly.

České dráhy pokračují v osazování svých elektrických hnacích vozidel měřáky spotřeby trakční elektřiny. Jejich poslední dva pokusy ale zatím nebyly úspěšné. Tendry na osazení jednotek skupiny Panter (řady 650, 640 a 660/661) a lokomotiv 380 musely být zrušeny pro nezájem dodavatelů.

„Další postup bude předmětem interních jednání v příštích dnech,“ uvedla mluvčí dopravce Gabriela Novotná. Dráhy poptávají jen část prací, které jsou obdobou zřízení odběrného místa v domě či bytě. Samotnou měřicí, řídicí a komunikační jednotku (stručně elektroměr) doplní dodavatel elektřiny, tedy Správa železnic.

„České dráhy prioritně montují měřáky na vozidla s hospodárnou regulací a s rekuperací, kde jsme přesvědčeni, že při účtování podle skutečné spotřeby dosáhneme příznivějších výsledků v nákladech na energii,“ doplnila Novotná.

V současné době mají dráhy měřením spotřeby elektřiny vybaveno 110 lokomotiv a jednotek, například řady 150.2, 151, 362, 471 a další. Dalších 116 vozidel je na montáž měřicích jednotek připraveno (jsou vybaveny odběrným místem). Další na řadě mají být právě pantery. České dráhy mají celkem přibližně 450 elektrických lokomotiv a jednotek.

„Aktuální počet zařízení pro měření spotřeby ve správě Správy železnic je 335 kusů. Mezi nejvíce osazovanými EHV jsou vozidla dopravců ČD a ČD Cargo,“ doplnila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Správa železnic využívá systém, který kombinuje stanovení spotřeby podle měřáku (pro vybavená vozidla) a podle výkonů (pro nevybavená). V případě hnacích vozidel s měřákem je spotřeba trakční elektrické energie stanovena na úrovni jednotlivého vlaku. „Pro další zpřesňování spotřeb jednotlivých jízd neměřených vlaků byly výpočtem definovány koeficienty ‚ročního období‘ a koeficienty technologické spotřeby, a to vše pro sledované kategorie vlaků,“ doplnila mluvčí.

Správa železnic je největším odběratelem elektřiny v České republice. Odebírá ji na základě aukce od skupiny ČEZ. Dopravci projezdí ročně elektřinu za necelé dvě miliardy. Dlouhodobě si přitom stěžují, že jsou zatíženi poplatky za obnovitelné zdroje energie, na kterých zaplatí stovky milionů korun ročně.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
milda

Se zase ukazuje jak je děsně výhodné rozdělit dráhu na menší subjekty.
Všichni si vše budou učtovat a to bude zase práce pro lidi v kanceláři a ti musejí mít vedoucí a zase další a další pozice v knclu.
Vše bude řídit manager za …….. mrský plat.
Nakonec se aby se ušetřilo nebude topit, klimatizovat, pojede se ekonomicky a pěkně pomalu.

Tonda Sehnal

Pevně věřím, že zároveň s tlakem na měření spotřebované energie půjde ruku v ruce i tlak na odstraňování zákazů rekuperace. Jinak celá věc zčásti postrádá smyslu. Můžeme a chceme rekuperovat ale SŽ nám to zakazuje. Bude kompenzace? Na polovině elektrizovaného území republiky je rekuperace zakázána… 🙄

Petr Šimral

Na polovině to rozhodně není, ale i tak na počátku tohoto roku Správa železnic slíbila, že tento rok je posledním, kdy pod soustavou 25 kV uvidíme návěst Zákaz rekuperace s výjimkou úseku Prunéřov – Bohatice.

Tonda Sehnal

Díky za reakci. Uvidíme, jestli uvidíme. Množství obdobně silných proklamací od SŽ (dříve DC) by naplnilo již několik železničních vozů. 🙂

Vin

Mně tato akce připomíná kotlíkové dotace – za každou cenu = s dotací a rychle vše vyměnit …. místo toho aby se přednostně vyřazovaly nebo přestavěly staré „odporové“ lokomotivy.

ps: v jednom dílu Pozor vlak byly představeny lok. 184 – mají poloviční spotřebu proti odporovým.

Vbb

Čerta starýho. Při jízdě na hospodárných stupních, což je většina doby, je odporová lokomotiva výhodnější.

Leinad

Zrovna Pantery, které umí aktivní odstavení? 😀

Od lesa

Také bych poprosil o termín „elektroměr“.
„Měřák“ je sice běžný výraz, ale hodí se spíš do IV. cenové než sem do nadpisu.

petr 5

V nejhorším případě „měřidlo“. Měřák je skutečně jako auťák místo automobil.

Petr

Opet se ukazuje, jak hodne chybi ceska spolecnost Unicontrols, ktera sve elektromery montovala do ruznych rad lokomotiv. Prace to byla ve vetsine pripadu za mirny obnos penez, ze se vetsine spolecnosti nevyplatilo se do takovych tendru prihlasit. Zaroven souhlasim z par nazory tady, ze vzdy se muselo na drahy s prosbou, zda by se nedostala alespon nejaka posledni dokumentace, jelikoz samotne nakresleni byla slozita a dost odborna prace. Vsechny potrebne veci by na to meli a mohli si to udelat v ramci pravidelne udrzby, stejne se montovali v teto dobe. CD nezbyde nic jineho, nez zvysit cenu v tendru, aby… Číst vice »

Zlámalík

Poprosím redakci o nesklouzávání do bulváru, jste odborný server, věřím. „měřák“ je slangový výraz. Mohl by to být „elektroměr“ nebo „měřič spotřebované energie“. Udržte si prosím úroveň, díky.

Petr Šimral

Mimo jiné právě jeden z odstavců hovoří o „kvalitní podnikatelské kultuře“ na české železnici…
Překládám si to asi tak: my víme, že se kromě nových vozidel do paušálu nevejdeme a jsme spokojeni, když to za nás zaplatí někdo jiný. A přesně zde vidíte, proč nákladní dopravci tolik tlačí na měření…

„České dráhy prioritně montují měřáky na vozidla s hospodárnou regulací a s rekuperací, kde jsme přesvědčeni, že při účtování podle skutečné spotřeby dosáhneme příznivějších výsledků v nákladech na energii,“ doplnila Novotná.

dopravak

Jak se pak stanovuje paušál? Pokud se instaluje především na nové, úsporné stroje, tak by to mělo cenu paušálu průběžně zvedat. Děje se to?

Petr Šimral

Paušál se stanovuje ročně smluvně.

dopravak

V tom případě by měli s ohledem na nehospodárná vozidla paušál pořádně zvedat, aby se vyplácely investice do nových vozidel.

gerstjan

Mně spíš připadá, že tohle vypovídá o kvalitě SŽE. Jestliže u jedné množiny je měření řekněmě přesné, u druhé výpočet spotřebu systematicky zmenšuje, co se dějě s rozdílem? Rozpočítají ho do ztrát a uhradí se jako běžný provozní náklad SŽ? Nebo je to tak, že to vychází vlastně +/- správně, jen se dopravcům u užraných vozidel nevyplatí investovat do elektroměru?

Možná by stálo za to, aby síť SŽE získala status RDS (nebo celostátní LDS) a každá mašina (nebo jiný spotřebič uvnitř SŽE) EAN OPM a zavedl se normální režim jako jinde…

Apollo 17

„České dráhy prioritně montují měřáky na vozidla s hospodárnou regulací a s rekuperací,“ a pak tam jsou uvedená vozidla s nehospodárnou regulací a bez rekuperace(151,150.2,),vozidla bez rekuperace,která mají při EDB vyšší spotřebu,než při brzdění bez EDB(362,162).
Jedině řada 471 ten výrok splňuje 🙂

Sova

Za určitých podmínek (dlouhá jízda na hospodárném stupni) může mít odporová lokomotiva menší spotřebu než měničová.

Apollo 17

To jo.Pak je úsměvné konstatování o montáži jen na hospodárna vozidla.Která jsou pak ta nehospodárna,která jezdí za peníze nákladních dopravců,jak tu někteří uvádějí?

Od lesa

Akorát jde ještě o to, že 471 stojí řadu hodin o nocích i ve dne, trvale se smetáky nahoře, v zimě tam fedruje topení a v létě řve klima, což také nejsou zanedbatelná čísla.

Jirka

Ale na tom není nic kvalitního ani to nesouvisí se železnicí. Tak to chodí všude. V pojišťovnictví taky dokazujete, že máte nízký krevní tlak, že chodíte na prohlídky, že dodržujete dopravní předpisy, že nenajezdíte mnoho kilometrů atd. U aut se zase prokazují nízké emise. Prostě kdo má krásné peří, snaží se ho ukázat. Kdo ne, snaží se působit nenápadně. Problém v tom není.

To, že instalaci zařízení zvažují tam, kde bude mít největší návratnost, bych ČD nezazlíval.

Martin V.

A jaký je rozptyl ve spotřebě u stejného vlaku, když máte štěstí a projedete na „zelenou vlnu“ z Libně až do Děčína, a když naopak po cestě poskakujete mezi osobními vlaky a EC kvůli hustému provozu?

Petr Šimral

Dokáže to zrovna z Prahy do Děčína udělat i 100%.

Jaja

Pokud uvádíte navýšení spotřeby v %, jak to, prosím, souvisí s konkrétní tratí?

Filip Jirsák

Záleží na rychlostním i výškovém profilu trati. Např. když pojedete po spádu, nemusí pro vás zastavení a rozjezd teoreticky znamenat žádnou spotřebu navíc.

Petr Šimral

To je o tom, že je celá v mírném sklonu, tedy jedete – li plynule, opravdu jedete s velice mírnou spotřebou a taktéž s velmi malým podílem rekuperace a přitom těch 142 km ujedete za 1:40. Pokud zastavujete v každé druhé stanici, tak sice máte podíl rekuperace přes 20%, ale z úplně jiné spotřeby, když tam při rozjezdu fedrujete 6 MW příkonu a po chvíli už zase brzdíte…

Olda

Co kdyby si to tam „ČD-áci“ tedy dali sami, v rámci nějaké pravidelné údržby. Jednotná dokumentace jistě bude a ze Škodovky byla určitě dána také nějaká příprava v zapojení elektroinstalace. O.

medical_examiner

Ze Škody bude dokumentace existovat možná v kódu Navaho…

Zabakovec

Pak bude otázkou nastavit rozumně předpis aby pakliže to počasí dovolí byla preferovaná edb a rekuperace, a definovat max zpoždění do kdy je stále žádoucí jez ekonomicky, např třeba +2 min stále v klídku než pálit špalky /destičky

Vašek

No, na ekonomice jízdy se výrazně podílí řízení provozu a stav tratí. Takže pokuty za pomalé jízdy, jízdu odbočkou, poskakování za vlakem nižší kategorie atd.

Ondra

Jak je to u mašin jezdících do okolních zemí? Každá správa v nich bude mít svůj elektroměr?

Ondra

Tak to mají pěkně vyřešené. Díky za rychlou odpověď.

Petr Šimral

Nicméně zatím se nezdařila dohoda s DB Netz, takže vozidla s německými elektroměry jezdí na paušál.
Druhý problém je, že pokud není vozidlo vybaveno i stejnosměrným měřením, tak je jako neměřené považováno i na střídavé části sítě, pokud vede vlak přes styk trakčních soustav.

libcha

Já nejsem bůhvíjak náročný na grafické zpracování článku, a zajímá mě především obsah.

Nemohla by však příště u článku o Panterech, který má v nadpisu Pantery, být ilustrační fotka Pantera?

ene bene

Ano, kdyby si šli v redakci na chodbu vyfotit elektroměr, bylo by to přiměřenější. Já osobně ale věřím, že lze uveřejnit článek i bez obrázku.

Ludva

Foto je z Brna to jistě nebyl problém si počkat až nějaký panter pojede, nejezdí jich tam málo :-).

Romanero

Měřáky nikdo nechce montovat, ETCS (skoro) nikdo nechce montovat, soutěže na vozidla se nedaří, stavby se prodražují.. Co se to děje na té dráze?

asdfg

Hodně zakázek, málo dodavatelů.

Nebo má ČD podmínky, které jsou nesplnitelné nebo splnitelné obtížně.

Petr Tříska

Stačí si přečíst podmínky těch zadavacich podmínek, kvůli dotaci jsou tam obrovský pokuty, tak si každý rozmyslí jestli do toho půjde (a pořádně naceni riziko) nebo ne. Navíc nejsou lidi.

Dalibor

shrnu to. nejsou lidi. A pokud je tsav „nejsou lidi“ je vyhodne ty lidi co jsou vytezovat praci, ze ktere je nejvetsi „vyvar“ coz obecne tyhle „dodelavky“ nejsou. je to pracny, rypes se v „stare“ masine s rizijem ze se neco nepodari, pripadne na tebe vypadne znejaky zapomenuty kostlivec… tj neni zas tak velky zajem se o takovy crcani zajimat. az budou lidi kejvat nohama nudou, pak bude hlad i po takovychto zakazkach.

Gwann

Nebo se taky může stát, že ty co něco dělat prostě nechcou, nahradí jiní, co chtějí…a netýká se to jen firem ale i zaměstnanců…

Dalibor

no zatim zastupi lidi co chteji jaxi nejsoi videt. a neni to mlhou!

ABC

§3 Všichni jsou na obědě

Filias

Na dráze (SŽ, min. dopravy) panuje větší nekompetentnost/korupce než na silnicích, kde to taky není u ŘSD žádná sláva. U dráhy se k tomu přidává fakt, že vlivní politici a úředníci vlakem nejezdí, takže neví jaký je skutečný stav.

Stejný případ jako u MHD. V Praze se klimatizace začala montovat až teď. Politiky a úředníky to netrápí – ti v těch 45ti stupních nejezdí.

Jiří Kocurek

A když Babiš sedne do vagonu (stalo se), jak asi zjistí, že na lokomotivě není elektroměr? Pozná vůbec vrcholný politik elektroměr, když ho uvidí? Nebo že se projíždí trvalým omezením rychlosti na vjezdu do stanice? Na sloupu je hektometrovník 180.0 Co s tím, rozezná ho od rychlostníku?
Babiš miluje mikromanagement, podobně jako Velký Kim. Ale spíš na to čučí jak ščur do ryny, než aby tomu rozumněl.

Paja

Když Babiš posledně sedl do vlaku (tuším, že jel nějakým R do Benešova), tak místo plánovaného řazení B249 (a obdobných) na ten rychlík stáhli soupravu z Ex složenou z Bdpee231, Bmz (a obdobných). (Né, že ty ty jižní expresy byly extra sláva, ale srovnat s koženkami nejdou.)
Takže i kdyby náhodou chtěl nějaký měřák nebo rychlostník rozeznat, tak mu tam tu Potěmkinovu vesnici operativně postaví :-).

Jiří Kocurek

Děkuji za doplnění, to je druhá stránka věci.

Jakub

Panter má ukazatel spotřebované energie dokonce to dělí na stejnosměrný a střídavý proud. Ukazuje i kolik toho rekuperoval. To se musí montovat další elektroměr?

Stanislav Fanta

Musí, prože to není ani cejchované, ani plombované měřící zařízení.

Kalina

Zřejmě se nejedná o certifikované měřáky, obdoba když máte doma zaplombovaný elektroměr od distrubutora a pak vlastní měřič pro kontrolní měření.

Radek

…a taky ten měřák musí hlásit na SŽDC.

Twix

To mě také napadlo, ale říkám si jestli by nebylo snazší to existující měření (spočítat spotřebovanou energii umí každý frekvenční měnič, i pomocný) a způsob předávání dat nějak certifikovat, místo nákupu a instalace dalšího hardwaru.

Dalibor

tak ze tohle projde zkusebnou a ziska metrologicke „razitko“ to bych se asi dost divil

Jiří Kocurek

Zrovna u velkoodběrů ČEZ dálkové odečty umí. A dálkový odečet znamená předávání dat.

Dalibor

ma jakesi softwarovw ukaovatko. tady jde o kalibrovane mereni spotreby za ucelem fakturace.

noerf

Ono to, že dopravci ČD a ČD Cargo mají nainstalováno nejvíce měřičů trakční energie v absolutních číslech je normální. Zajímavější by byla tabulka dopravců, kde by se u uváděl poměr EHV vybavenych měřidlem spotřeby ku všem EHV v daném dopravci.

Jan Neruda

Tento článek je o ČD a vami uváděné hodnoty v něm jsou. Suce jen v textové podobě, ne v tabulce, ale to si snadno převedete.