Dráhy chtějí osadit Pantery měřáky elektřiny, dodavatele nenašly
Dráhy chtějí v elektrických jednotkách Panter měřit spotřebu elektřiny. Dodavatele zařízení ale nenašly.
České dráhy pokračují v osazování svých elektrických hnacích vozidel měřáky spotřeby trakční elektřiny. Jejich poslední dva pokusy ale zatím nebyly úspěšné. Tendry na osazení jednotek skupiny Panter (řady 650, 640 a 660/661) a lokomotiv 380 musely být zrušeny pro nezájem dodavatelů.
„Další postup bude předmětem interních jednání v příštích dnech,“ uvedla mluvčí dopravce Gabriela Novotná. Dráhy poptávají jen část prací, které jsou obdobou zřízení odběrného místa v domě či bytě. Samotnou měřicí, řídicí a komunikační jednotku (stručně elektroměr) doplní dodavatel elektřiny, tedy Správa železnic.
„České dráhy prioritně montují měřáky na vozidla s hospodárnou regulací a s rekuperací, kde jsme přesvědčeni, že při účtování podle skutečné spotřeby dosáhneme příznivějších výsledků v nákladech na energii,“ doplnila Novotná.
V současné době mají dráhy měřením spotřeby elektřiny vybaveno 110 lokomotiv a jednotek, například řady 150.2, 151, 362, 471 a další. Dalších 116 vozidel je na montáž měřicích jednotek připraveno (jsou vybaveny odběrným místem). Další na řadě mají být právě pantery. České dráhy mají celkem přibližně 450 elektrických lokomotiv a jednotek.
„Aktuální počet zařízení pro měření spotřeby ve správě Správy železnic je 335 kusů. Mezi nejvíce osazovanými EHV jsou vozidla dopravců ČD a ČD Cargo,“ doplnila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Správa železnic využívá systém, který kombinuje stanovení spotřeby podle měřáku (pro vybavená vozidla) a podle výkonů (pro nevybavená). V případě hnacích vozidel s měřákem je spotřeba trakční elektrické energie stanovena na úrovni jednotlivého vlaku. „Pro další zpřesňování spotřeb jednotlivých jízd neměřených vlaků byly výpočtem definovány koeficienty ‚ročního období‘ a koeficienty technologické spotřeby, a to vše pro sledované kategorie vlaků,“ doplnila mluvčí.
Správa železnic je největším odběratelem elektřiny v České republice. Odebírá ji na základě aukce od skupiny ČEZ. Dopravci projezdí ročně elektřinu za necelé dvě miliardy. Dlouhodobě si přitom stěžují, že jsou zatíženi poplatky za obnovitelné zdroje energie, na kterých zaplatí stovky milionů korun ročně.