DPP získal stavební povolení na novou tramvajovou trať do Holyně, začne se budovat příští rok
Smyčka na Barrandově a začátek nové tratě do Holyně. Pramen: ROPID
Nová tramvajová trať se v Praze začne stavět po více než devíti letech.
Mám velikou radost, že se konečně rozšiřuje tramvajová síť. Je mi však líto, že se nevyužívá městotvorný efekt tramvajových tratí. Na zmíněném místě mohla vzniknout městská třída s uličním charakterem, blokovou zástavbou, živým parterem, ale ne – vznikne tu chaotická roztroušená zástavba typu králíkárny jak od Husáka.
Sídliště Barrandov bylo plánováno za Husáka.
No právě. A místo toho, abychom se poučili a navázali na sídliště živým městem s ulicemi a mnoha mnoha funkcemi, rozšiřujeme husákovské město duchů.
Trať se staví pro obsluhu Nového Barrandova a ne vesnic Holyně a Slivenec. Do vesnic se tramvaje nestaví. Staví se kvůli většímu počtu obyvatel nebo P+R. Viz. schválená územní studie Nový Barrandov:
https://www.praha5.cz/rozvoj-uzemi-prahy-5/zamery-mc-praha-5/novy-barrandov/ nebo
https://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/651584/postavi-novy-barrandov-spory-kolem-vzniku-nove-ctvrti-skoncily-vedeni-prahy-5-schvalilo-uzemni-studii.html
Jak v Česku můžou být někdy postaveny VRT když postavení 2km tramvajové trati po poli trvá 10+ let a ještě se to musí stavět nadvakrát?
Tak a ještě to protáhnout ze Šárky na letiště, pác vlak tam nikdy nebude 🤣🤣🤣
Protože než by se tam konečně postavil vlak, tak by mezitím zaniklo to letiště…
Doufám, že zastávky budou mít zajímavý design jako zastávky na Barrandově. Akorát trochu praktičtější. 🙂
Zajímavý ve smyslu předražený, neudržovatelný a zcela nepraktický?
Když něco vypadá trochu netradičně a futuristický, tak to nemusí být „neudržovatelné a zcela nepraktické“. Viz. například zastávka v Alicante http://www.zastavka.net/fd-svet/ali2020_05.jpg
JJ, nemusí to tak být. Ve světě se občas najdou netradiční řešení, který jsou promyšlený tak, že se snadno udržujou a dobře používaj. Ale u těch Kotasovejch obludností na Barrandovský tramvajový trati i jinde to předražený, neudržovatelný a zcela nepraktický platí téměř stoprocentně.
Děravou střechu a děravý stěny už naši mistři vymysleli taky.
Tak to co lze nyní říct je, že minimálně jeden bod splněn jistě bude.
Hlavně k tomu nepustit megalomana Koťase.
A je nějaký plán, kdy by se měl dodělat zbytek do smyčky Slivence?
Škoda, že článek neobsahuje cenu této 1,5 km dlouhé trati s další smyčkou.
Takovýchto pidiakcí (jako je třeba i Trojská lávka) by měla Praha stavět desítky najednou.. Tak jak se Trojská lávka stala asi jedinou stavbou za posledních 5 let, tak i tahle „klíčová“ stavba asi bude jediná.
Žádné nové silnice či nedejbože mimoúrovňová křižovatka, podjezd atd…
Nová tramvajová trať ani nový most nejsou pidiakce. A co stavba metra D, taky pidiakce? Buďme rádi, že konečně se po letech něco hýbe k lepšímu.
Po jakých letech? Dostavba metra A nic? Blanka nic? Trojský most nic? Já myslím že se to hýbe už celkem dost let pěkně, ale bohužel ten dluh v dopravě je celkem velkej.
A navíc celou dobu, i když „se nic neděje“ běží příprava, jinak by tohle nebo pokračování MO nebylo.
Za posledních 10 let se v Praze vybudoval tunel Blanka, Vysočanská radiála, metro Dejvická-Motol, tramvaj na Podbabu a MÚK Rybníčky na Jižní spojce a to je vše. Zbytek je na evropskou metropoli tragédie. Severní část městského okruhu je v nedohlednu, tramvaj Suchdol, Bohnice, Malešice, Spořilov, Jižní město, Strahov, Štěrboholy, Dvorecký most, další pokračování metra – o tom všem si můžeme nechat jen zdát.
Hloupý dotaz. Úvrať je to samé co triangl? Pokud ano netřeba nám kachen ….
Bude tam kolejový přejezd, triangl by zabíral moc místa, dočasně. Možná. Kachen třeba.
Triangl je dvojitá úvrať 🙂
Trať pro developery.
Měla být až po smyčku, těch úvratí bude tolik, že na ně nebude tolik tramvají.
Takto pokračovat nadvakrát je akorát vyhazavání peněz. Měli vykoupit pozemky až do Slivence a tam udělat P+R.
Tak pokud tam bude úvrať a ne jen kolejový přejezd, tak by tam snad mohly i jednosměrné tramvaje.
Úvrať nerovná se kolejový trojúhleník. Úvrať se dá realizovat pomocí kolejového trojúhelníku nebo pomocí kolejového přejezdu.
Jednoduchá úvrať se pomocí trojúhelníku realizovat nedá – trojúhelník je totiž dvojitá úvrať. Klasická (jednoduchá) úvrať vyžaduje bezpodmínečně vratné soupravy nebo obousměrná vozidla.
Tak jo, já to chápal jako úvrať = „nesmyčka“.
V pojetí „trojúhelník je úvrať“ by ovšem jako jistá forma „úvrati“ (po „sedlácku“ tedy „souvrati“) mohla vlastně fungovat i (vratná) smyčka – proto pouhou obecně vzatou „nesmyčku“ bych za úvrať v odbornějším smyslu toho slova rozhodně nepovažoval. Úvrať je prostě (jen) úvrať.
Konec trati se nenazývá úvrať snad ani na železnici. Úvrať je místo, kde pro jízdu dál je třeba změnit směr pohybu vlaku, nikoliv místo, odkud vlak jede zpátky po stejné trati. Samozřejmě že když dojedu na konec trati, tak nemohu jinak, než jet zase zpátky – to funguje i na prosté jednokolejce, tj. i bez kolejového přejezdu.
Příklady úvratí v nácestných stanicích:
https://mapy.cz/zakladni?x=13.7638979&y=50.6900509&z=15&source=pubt&id=15211317
https://mapy.cz/zakladni?x=12.6385503&y=49.8002237&z=14&source=pubt&id=15213016
Nejlepší je úvrať realizovat pomocí kolejové smyčky. Pokud už tedy „úvrať“ používáte jako synonymum slova „obratiště“. Ostatně v původním významu se na úvrati taky necouvalo, ale kůň s pluhem se normálně otočil do protisměru.
Jak nadvakrát? Bude tam dočasný přejezd, který se pak odveze zase jinam a prodlouží se trať do Slivence.
Nikdo tam přenosný přejezd dávat nebude, bude to jako právě teď na Pankráci. V českém pojetí dočasně znamená minimálně na dvacet let.
Nebo klidně i natrvalo, byť běžně v odbočném směru nepojížděný – jen by v takovém případě musel být vložen tak, aby byl v pravidelném provozu pojížděn „po srsti“ a ne proti hrotům výhybek (z bezpečnostních důvodů).
Trať pro developery? Myslíte že ta nová čtvrť na Barrandově bude nějak vyhrazena jen pro bydlení developerů?
To rozhodně nikoliv; na druhou stranu je z přiložené mapy nabíledni, že se z veřejných peněz některým developerům zhodnotí pozemky těsně předtím, než tam začnou nabízet k prodeji svoje nikoliv levné byty. Odvrácená a téměř neviditelná strana tohoto jevu je obětovaná příležitost v podobě chybějící nebo zanedbané infrastruktury na x dalších místech v Praze (kde to kolikrát může být potřeba více než tramvaj v dnešních polích, když Praha už je poměrně dost rozlezlá s vnitřními periferiemi). Nic víc, nic míň.
Když se něco postaví a není tam dopravní obslužnost, špatně. Když se něco staví a od počátku tam jsou koleje, taky špatně.
A co jsem prosím napsal, že je špatně?
Že se developerům zhodnotí pozemky z veřejných peněz – výstavba infrastruktury je jedna z úloh veřejných peněz. Jakou to má alternativu? Vykašlat se na to a za 20 let horko těžko někde po obvodu sídliště za vydatného odporu budovat TT?
Vy tam pořád čtete něco, co jsem nenapsal. Právěže jsem nepsal o alternativě nestavět, ale o obětované příležitosti nějaké jiné stavby, která třeba i kvůli tomu nevznikne. Konstatování faktu bez nějakého emočního zabarvení 🙂
S tím prodloužením TT dál za dosavadní barrandovskou smyčku se počítá už dávno, takže to rozhodně není „na úkor něčeho jiného“ – navíc, než se ta 1. etapa TT postaví, budou u ní už velmi pravděpodobně stát i nové obytné domy, takže je naopak třeba chválit koordinaci obou staveb a ne jednu z nich nelogicky kritizovat. O žádnou „obětovanou příležitost nějaké jiné stavby, která třeba i kvůli tomu nevznikne“ se (podle mě) určitě nejedná.
Když budete mít tisícovku, tak si můžete v Kauflandu koupit třeba tisíc rohlíků v akci, anebo jeden sud piva. Když se rozhodnete pro to první, tak se současně nerozhodnete pro to druhé. A stejně to platí i opačně. Tohle platí vždy a ve všem, ať se to komu líbí nebo ne. A vůbec to přitom nemusí znamenat, že jste zarytý abstinent, i když se rozhodnete pro ty rohlíky. Tak asi vás asi teď nepřekvapí, že proti té trati vůbec nic nemám 🙂
Ano, ale asi nejdete psát do fóra Zdopravy.cz když si koupíte rohlíky a ne pivo. Takže proč tedy ten příspěvek když není nijak zabarvený a nic proti té TT nemáte?
Co takhle nestavět?
Co takhle zlepšovat existující infrastrukturu? Třeba rychlovýhybky na Hradčanské, zvýšení maximální rychlosti…
A modernizovat silnice a stavět další pro „náplavy“ do „sídlišť zelených vdov“ 20 km za Prahou a parkoviště „P+R“ u konečných zastávek TRAMVAJOVÝCH tratí i jiné povrchové MHD místo u železnice a metra, jak se tady několik „koumáků“ neustále snaží hloupě prosazovat a obhajovat. Opravdu úžasné nápady!
Dostavba této části Barrandova včetně pokračování TT je v plánu desítky let. Takže netuším s čím máte problém.
Byl jsem k tomu ze začátku skeptický, ale jakýkoliv rozvoj tramvajové dopravy je k lepšímu. Okolo trati začnou vyrůstat domy a tramvajová trať bude tvořit osu nové čtvrti. Nebude pak problém s dopravní obslužností, jako je tomu jinde.
Vždycky je snažší nejdřív postavit trať a domy až potom než naopak, když už má developer rozparcelován každý metr a noví obyvatelé si nepřejí jakékoli úpravy pod svými okny.
Respektive noví obyvatelé jednohlasně tvrdí, že nikdo z nich neví, že existuje územní plán, nikdo z nich ho před nákupem nemovitosti neviděl, nikdo z nich netušil, že jim v územním plánu před okny vede tramvajová trať, nová silnice nebo dálnice, a hlavně si všichni v dobré víře mysleli, že ta výhodná cena pozemků je proto, že je developer lidumil a chce lidem ušetřit peníze. A proto, vážený soude, důrazně žádáme, abys státu zakázal cokoli dalšího kolem nás stavět, postav to u sousedů.
Oni ale vážně existují exoti, kteří netuší, že něco jako územní plán existuje. Kdysi mi vyprávěl pojišťovák, že zažil nejeden případ, kdy lidé koupili nemovitost za miliony a až od něj se dozvěděli, že dům stojí v záplavovém území, tudíž je na povodeň nepojistitelný, případně se pojistit dá, ale za vysokou rizikovou sazbu. Když si někdo není schopný prověřit nemovitost ani v povodňových mapách, tak nejspíš nebude studovat ani územní plán.
Znám docela inteligentní lidi, co si koupili dům a po nastěhování zjišťovali, kde je západ a kde východ.
Nebylo to „východ“ a „záchod“? 😉
Dnešní mladá generace odchovaná „letním časem“ už ani netuší, že pohyb slunce nějak souvisí se světovými stranami. 🙂 Vidí slunce na obloze a nevědí, jestli za hodinu bude o kus vpravo nebo o kus vlevo.
Přesně tenhle typ lidí pak podává donekonečna žaloby na novostavby dálnic, obchvatů, přeložek železnice a podobně. Případně si stěžují, že se nastěhovali do oblasti se zvýšenou hladinou hluku a ejhle, ono je tam nějak hlučno. Ostatně jsem zvědavý, co bude dít, až se nastěhují lidé do nových baráků u libeňského nádraží. Kolik z nich bude „překvapeno“, že přímo pod jejich okny 24 hodin denně zastavují a rozjíždějí se osobní i nákladní vlaky a navíc je tam seřaďovací nádraží.
Také mě nedávno ve vlaku jedoucím z Prahy na východ napadlo, kdo že tam asi tu bytovou výstavbu povolil, a zda vůbec SŽDC upozornila (a zda vůbec byla přizvána ke stavebnímu řízení), že tam hned vedle už 175 roků jezdí vlaky …
Domy už tam vyrůstají, v některých už se i pár let bydlí.
Chápem, že tam časom bude nová zástavba, ale aj tak mi tá konečná pripadá od Slivence neprakticky ďaleko. Atraktivita pre dnešných obyvateľov Holyně je tiež trochu sporná.
Je otázka, jak rozumně – podjezd nebo nadjezd – by se dalo ke stávajícímu Slivenci dostat blíže a zda o to stávající slivenečtí vůbec stojí. Je to poměrně bohatá čtvrť, na velké ploše bydlí relativně málo lidí. Plošná obsluha je zajištěná busem, na Barrandově je přestup na tram. Část lidí by přestup ušetřila, pro část by to stále bylo bus-tram, jen s jiným místem přestupu.
Uznávam, to je rozumná odpoveď.
Časem? Tam už se domy staví, v některých už se i bydlí.
A ano, trochu dál od Holyně i Slivence to je, ale ta trať není pro těch pár domků, ale hlavně pro tu novou vznikající zástavbu.
To můžete říct o celý Barrandovský trati, taky nevedem středem sídliště ale po jeho okraji.
Protože barrandovské sídliště nebylo projektováno pro obsluhu tramvajemi (na rozdíl třeba od bohnického) …
Což je pěkný příklad toho jak plány a realita často dopadjí zcela opačně.
V Holyni bude provizorní úvrať? Ty se nám budou docela množit.
Je vůbec dostatek obousměrných KT8?
Historické vozy ve Střešovicích jsou jednosměrné 😀
Dřeváky jsou obousměrné , ale na Barrandov nesmí.
Nevím, jaký má smysl smyčka na každém kilometru. Myslím, že je to zbytečné plýtvání, že lepší by bylo postavit to jako jednu stavbu až do smyčky Slivenec.
V Holyni nebude smyčka, ale pouze dočasná úvrať. Na pokračování nejsou pozemky.
U Holyně nebude smyčka, jen dočasná konečná úvratí. Ke Slivenci pojede jen jedna linka ze tří, ostatní budou ukončené na Barrandově. Tady smyčka smysl má.
Najednou budou v Praze dvě úvratě, otázka je jestli je tolik obousměrných tramvají.
Co to tady všude máte za tramvaje?
Kachny, kachny, kachny…
Aktuálně je jich 48, celkový počet bude 60. S tím se dají v pohodě ujezdit dvě běžné linky a ještě zbude.
No, jestli bude úvrať i na Libuši (pokud se to nebude stavět rovnou na ND), tak pak už by to mohl být trochu problém.
Jde o to aby zbylo dost na výluky.
Dočasných kaliforňanů v posledních letech zásadně ubylo. Tratě se rekonstruují spíš vcelku.
Tak to úplně nepozoruju.
Spíše protože přibývá otevřených svršků, ubývá míst kde lze kaliforňany instalovat.
Víz výluka Bulovka – Palmovka, kde se jezdilo po jedné koleji se žezlem.
Pokud by kachny nejezdily na lince 9, tak i víc…
„Po prodloužení tramvajové tratě z Laurové ke stanici metra Radlická v roce 2008 půjde o první novou tramvajovou trať v Praze po více než dvanácti letech.“
A prodloužení tramvajové trati v Podbabě v roce 2011 je co? Je to sice jen pár desítek metrů, ale také to v té době byla zcela nová TT.
Ale nevznikla žádná nová zastávka, jen se posunula ta existující. Takže je diskutabilní, jestli je to opravdu nová TT. Na rozdíl třeba od té Radlické.
Nová TT to byla, vedla tam, kam předtím TT nebyla.
To bych řekl, že je spíš nové zakončení trati. Snad nebudem počítat každý cancour jako jsou koleje u muzea, ty jsou přece taky nové, i když nikam nevedou.
Od vjezdu do původní smyčky u hotelu a dnešní smyčky to je asi 400 m, to už není cancour, nebo přeložka smyčky, to už je nová trať.
Jojo, nová trať, dokonce čtyřikrát delší než okruh dětské tramvaje v zoo Praha.
Ty ale nejsou zcela nové, tam kdysi TT vedla, takže jde jen o obnovu původní trati.
Ale o pouze přibližnou obnovu ZRUŠENÉ a mnoho roků už neexistující trati = je to novostavba se vším všudy, nikoli pouhá obnova (rekonstrukce) něčeho, co (byť třeba jen formálně) stále existuje!
Samozřejmě, že nová zastávka vznikla.
Nová zastávka tam vznikla, původní konečná zanikla. Zastávka autobusů v místě původní tramvajové konečné se jmenuje Čínská, je to tedy jiná zastávka, než tenkrát nově vzniklá zast. Podbaba (dnes Nádraží Podbaba, dříve pouze pro BUS s názvem Ve Struhách).
O novou TT se zcela jistě jedná, protože tam nikdy předtím žádná nevedla. Radlická je stejný případ.
Žádné „Ve Struhách“, ale nanejvýš tak Garáže Dejvice
Ve struhách se ta zastávka taky jednu dobu jmenovala.
Asi máte pravdu, nejspíše poté, kdy se DPP tak debilně zbavil svých perfektních autobusových garáží, kvůli čemuž dnes najezdí tisíce vzkm „jalových“ jízd denně navíc – ale dodnes se tam běžně říká „u garáží“ nebo „v Podbabě“ (protože prapůvodní podbabské „nádraží“ bylo tam, kde ústí Šárecké údolí do toho vltavského) a až zřízení nové železniční zastávky Praha-Podbaba ty po mnoho let zaužívané pomístní názvy začalo odkazovat do zapomnění: začali tudy jezdit a přestupovat mezi MHD a vlaky hlavně mladí (vysokoškoláci, apod.), kteří se tam dříve vůbec nevyskytovali, a to má zjevně dost zásad ní vliv i na změnu v intenzitě… Číst vice »
„Ale nevznikla žádná nová zastávka, jen se posunula ta existující.“
Nesmysl, samozřejmě vznikla – Zelená. Ta nikdy neexistovala.
Dodám, že aktuálně se staví kousek TT na Pankrác, kam by měly tramvaje vyjet během pár týdnů. A zatím nepoužívaná TT je u Národního muzea. Začíná se hlavně stavět po kouskách…
Na Pankráci se de facto obnovuje velmi stará, nefunkční, ale ne úplně zrušená trať. Já oceňuju tuhle (bohužel) sálamovou strategii přicrmdávání kolejí kam to je jen jde, evidentně to někam vede. Je mnohem snažší pak prosadit a dotáhnout do konce trať když se může říct, že už máme nějakou část připravenou nejen na papíře. Doposud se nám tu kupily plány na nějaký 30 nových tratí a nic se neblížilo k realizaci. Teď zdá se se konečně ledy hnuly a dotáváme se blíže k výstavbě opravdu nových tratí s více než jednou zastávkou.
Salááám
Tak ta trať sice nepovede úplně do Slivence, ale i tak kvituji, že se někde něco po X letech pohnulo.
Ale teda to s tou smyčkou, to je zase švejkovina…
Prodloužení do Slivence?
Není to trať do Slivence, jak se vám snaží namluvit. Obyvatelům Slivence nepomůže. Podívejte se na mapu, kde končí.. V polích 🙂 Ale možná se počítá s tím, že tam na polích časem vyrostou domy a byty.. Nicméně, na současných obyvatelích Slivence je to podvod.
Já jestli mi neunikla nějaká snaha pokračovat „přes okruh“.
Neunikla
Je to městská část Praha Slivenec, katastrální území Slivenec..
Ano, ale není to Slivenec. Ve Slivenci jim tak možná zruší půlku autobusů.
Tak těžko pojmenovat smyčku pole u Holyně..
No tak když chci stavět v poli novou vesnici, tak je slušnost jí také dát nové jméno a ne krást jméno sousední vesnici, která se tak jmenuje už asi tisíc let.
Zastávky se běžně jmenují podle něčeho místního. Alespoň ty autobusové a tramvajové.
No právě.
Je to Praha-Slivenec, katastrální území Slivenec, ale není to Slivenec? Nějak mi nedochází tvoje myšlenkové pochody.
Tak se prosím podívej na mapu, kde je centrum obce, kde je zástavba a kde je tramvajová trať. A uvidíš, že je v nezastavěných polích za „dálnicí“. Slivenec – tedy místo, kde lidé mají domy a bydlí – je na druhé straně „dálnice“… Takže ano, je to v katastru Slivenec, ale pro obyvatele Slivence úplně nahovno 🙂
Já myslím že jste trochu zmlsanej. nevím jestli je pro obyvatele Slivence větší výhra jet busem na Barrandov než jít pár set metrů na konečnou.
Ostatně zastávka Hlubočepy taky není v centru Hlubočep. Zastávka Sídliště Petřiny taky není na sídlišti a tak.
Já jsem viděl na Petřinách jen samé paneláky…
Ale tam je i dost staré vilové zástavby
To jste se špatně díval. Dřívější zastávka Sídliště Petřiny (nyní Petřiny) opravdu je mezi paneláky. Ale konečná (nynější Sídliště Petřiny) je mezi starší vilovou a bytovkovou zástavbou, ale paneláky tam úplně nejsou.
Slivenec je v první řadě název sídelního útvaru. Katastrálně přidružené polnosti a lesy ze své podstaty jeho součástí nejsou.
Slivenec a Holyni dělí frekventovaná ulice K Barrandovu.Co je za touto ulicí je Slivenec a před ní je to Holyně bez ohledu na katastr….
Já bych si to dokázal představit. Ale bude to chtít udělat celkem drahý podjezd pod ul. K Barrandovu – s výškou nutnou pro troleje, což implikuje zvýšení nivelity stávající ulice. Tím by ale i mohly zmizet tamní světla. Pak projet Slivenec ulicí K Lochkovu a na začátku Lochkova udělat smyčku.
Co obětujete za průjezd Slivencem? Kostel, školu, fotbal, domov důchodců?
Kupodivu nic. Slivenec není profilem šílený. 6 metrů stačí. Zpravidla je tam 7. To se dává se sloupy uprostřed. Problém je závěr údolí na kraji, který bude potřeba vyrovnat či překlenout.
https://mapy.cz/s/mazakebodu
To budou domkáři nadšený 🙂
Do toho „přírodního parku“ vás ovšem v téhle podivné době s TT nikdo nepustí.
Dobrý základ nové čtvrti.