DPP začne konkurovat turistickým autobusům historickými tramvajemi

Tramvaje T2 ve střešovické vozovně. Foto: Daniel ŠabíkTramvaje T2 ve střešovické vozovně. Foto: Daniel Šabík

Praha chce novou historickou linku použít na podporu cestovního ruchu a jako ekologickou alternativu.

Praha během prázdnin propojí nejvyhledávanější turistické cíle ve městě novou historickou tramvajovou linkou 42 a doplňkovou linkou 43. Jezdit bude podobně, jako komerční turistické autobusy po pevně dané okružní trase. Použití tramvají bude možné za 200 korun na den neomezeně. Na trasu Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nasazovat deset různých historických tramvají.

Praha prezentuje novinku jako jeden ze způsobů podpory cestovního ruchu a oživení nabídky pro návštěvníky hlavního města. „Ukazuje se, že v posledních letech roste obliba tematicky zaměřené turistiky. Na nových tramvajových linkách se návštěvníci mohou těšit na historické vozy z dob Rakouska-Uherska, ale také na vozy T1, T2 i T3. Cestu si užijí fanoušci MHD i lidé, kteří chtějí poznat nejkrásnější pražská místa,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Hlavní linka 42 bude v provozu denně, doplňková linka 43 ve středu odpoledne, o víkendech a státních svátcích. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na ně bude nasazovat 10 historických vozů pocházejících z let 1908 až 1962. Linka 42 je součástí programu V Praze jako doma, který organizuje Hlavní města Praha a Prague City Tourism na podporu turistického ruchu v metropoli. Turisté, kteří Prahu navštíví v rámci programu, si budou moci body ze svého voucheru vyměnit u turistických informátorů na lince 42 nebo turistických informačních centrech Prague City Tourism za celodenní jízdenku platnou na obě historické linky.

Podle Scheinherra je nová linka ekologickou variantou turistických Hop On – Hop Off autobusů. „Trasu turistické tramvaje č. 42 jsme vymysleli tak, aby se návštěvníci dostali pohodlně za nejoblíbenějšími památkami, ale i na vybrané kulturní akce, které jsou letos nově součástí programu V Praze jako doma,“ dodala Hana Třeštíková, radní pro kulturu a cestovní ruch.

Provoz linek začne 1. července a skončí 31. srpna. Linku 42 si objednal u DPP Prague City Tourism. Začínat bude na Dlabačově a povede přes Pražský hrad, Královský letohrádek, Malostranskou, kolem Josefova, na Náměstí Republiky a Václavské náměstí, odkud se bude přes Národní třídu a Újezd vracet zpět na Dlabačov.

Půlhodinové intervaly, deset různých vozů

Bude v provozu denně, spoje budeme vypravovat v půlhodinových intervalech, první v 10:00 a poslední v 17:30. Na lince se bude střídat 10 historických vozů, nejstarší z doby rakousko-uherské monarchie, ale také vozy T1, T2 a nejstarší dochovaný vůz T3 z roku 1962. „Už samotná vyhlídková jízda historickými vozy bude atrakcí nejen pro fanoušky dopravních prostředků či MHD. Pro cestující na lince jsme navíc připravili audioprůvodce v češtině a angličtině, poslouchat jej mohou prostřednictvím naší aplikace Prague Trips, která je ke stažení zdarma,“ vysvětlil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Linka 43 bude v hodinových intervalech doplňovat linku 42 ve středu odpoledne a celodenně o víkendech a státních svátcích. Bude tedy jezdit v době, kdy je otevřeno Muzeum MHD. Přestupním bodem mezi nimi bude zastávka Královský letohrádek. Linka 43 propojí technické památky, jako Planetárium na výstavišti Holešovice, s Národním technickým muzeem a Muzeem MHD ve vozovně Střešovice. Kompletní jízdní řády jsou k dispozici zde.

Trasa tramvajové linky 42. Foto: DPP

Trasa tramvajové linky 42. Foto: DPP

Celodenní jízdenka vyjde na 200 korun. Turisté, kteří hlavní město navštíví v rámci programu V Praze jako doma, mají celodenní jízdenku na obě historické linky zdarma. Získají ji výměnou bodů z voucheru u turistických informátorů buď přímo na lince 42 nebo v infocentrech Prague City Tourism.

Jízdenka bude po označení platná 24 hodin pouze na linkách 42 a 43, nebude možné ji využívat na běžných pravidelných spojích pražské MHD, a naopak na spojích linek 42 a 43 nebude platit standardní tarif PID. Návštěvníci Prahy, kteří se budou chtít svézt historickou tramvají na lince 43 pouze do nebo z Muzea MHD ve vozovně Střešovice, si budou moci zakoupit za 50 Kč také jednorázovou jízdenku platnou na jednu jednosměrnou jízdu, obdobně jako je tomu v současnosti na lince 41. Ta na prázdniny přeruší provoz.

Jaké vozy DPP na linku nasadí

Ringhoffer ev. č. 240 – byl vyroben v roce 1908 a reprezentuje nejstarší období rakousko-uherské monarchie.

Motorové vozy Ringhoffer 349 a 351 – zachovaly se z dodávky 11 tramvají vyrobených a dodaných v roce 1915.

Ringhoffer ev. č. 412 z roku 1920, dále vozy ev. č. 2172 z roku 1929, ev. č. 2210 z roku 1930 a ev. č. 2272 z roku 1931.

T1 ev. č. 5002, který byl vyroben v roce 1951.

T2 ev. č. 6003 z roku 1958 a T3 ev. č. 6102 z roku 1962, což je nejstarší dochovaná tramvaj T3 na světě.

Trasy linek 42 a 43

Linka 42: Dlabačov – Pohořelec – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Právnická fakulta – Čechův most – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Národní třída – Národní divadlo – Újezd – Helichova – Malostranské náměstí – Malostranská – Královský letohrádek – Pražský hrad – Brusnice – Pohořelec – Dlabačov. Tramvaje budou z Dlabačova vyjíždět denně od 1. července do 31. srpna 2021 v půlhodinových intervalech od 10:00 do 17:30. Celková doba jízdy: 46 minut.

Linka 43: Vozovna Střešovice – Brusnice – Pražský hrad – Královský letohrádek – Sparta – Letenské náměstí – Kamenická – Strossmayerovo náměstí – Veletržní palác – Výstaviště Holešovice – Planetárium Praha – Výstaviště Holešovice – Veletržní palác – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše – Čechův most – Malostranská – Královský letohrádek – Pražský hrad – Brusnice – Vozovna Střešovice. Tramvaje budou z Vozovny Střešovice vyjíždět na linku o víkendech a státních svátcích v hodinových intervalech od 11:00 do 17:00, a každou středu od 14:00 do 17:00. Celková doby jízdy: 38 minut.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp historická tramvaj muzeum MHD praha Top
83 komentářů