DPP začal kvůli nehodám denně kontrolovat tramvaje 15T , testuje nové pryžové odpružení

Vykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal ChrástVykolejení tramvaje 15T u stanice Vinohradské hřbitovy. Foto: Michal Chrást

Další vykolejení tramvaje Škoda 15T, ke kterému došlo minulý týden ve Střešovicích, řeší už i Drážní úřad. Dopravní podnik hl.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Medvěd

Koupili tramvaje a ………….najednou začali brousit kolejnice …………… Copa bylo příčinou ?

Y.K.

Príčinou ceno?
Broušení kolejí je normální a základní způsob preventivní údržby pro odstranění vlnkovitosti a jiných vad. S Forcity to nemá nic společného. Brousí se i v metru.

Martin V.

Mě v článku zaujala tato věta: „závada se objevuje na dvou typech novějších pryžových segmentů, přičemž ty starší fungují bezvadně“ Proč tedy nemůžou objednat ty starší typy? Nebo je ani původní výrobce už není schopen vyrobit v někdejší kvalitě? To je gumárenská výroba tak špatně reprodukovatelná?

Jiří Kocurek

Z článku: „Typy pryžových segmentů, které v testu obstály, Drážní úřad schválil a DPP je bude postupně u tramvají 15T vyměňovat.“
Z čehož plyne, že někdo je schopen je vyrobit v požadované kvalitě.

Cyklista

No výrobce novější asi začal dodávat kvůli snížení ceny, tedy vědomě a záměrně z jiného materiálu od jiného dodavatele.

Y.K.

Asi.
Takže víte prd, ale postavíte na tom obvinění. Prima.

Trojlístek

Nehodnotím tento konkrétní případ, ale „vykrádání“ kaučukových směsí, tedy změna složení na méně kvalitní za účelem jejich zlevnění je v gumárenství již řadu let běžná praxe.

Trojlístek

Výrobce možná je schopen, ale ne ochoten vyrobit pryžový díl v dané kvalitě za danou cenu. Gumařina je poměrně alchymie, ale zas tak špatně reprodukovatelná není.

Jouda

K tomu není co dodat. Zm..i z Bonatransu. Ještě nikdy jsem neviděl při řešení reklamací kol, obručí a podobně, že by tam někdo něco vzal na sebe. Nikdy. Jen dlouhé slohové práce, někdy až k smíchu, kde vždy popíšou, jaký jsme kreténi. Někdy brzdíme málo, jindy hodně, pak dlouze, jindy krátce. Pak že máme takové špalky, jindy makové…. Prostě kluci z Bona jsou perfektní

Martin

Kéž by ty tramvaje odstavili 👍👍👍👍
Klidně poslat do šrotu

Jedine vlaky

Jj a nejlépe nahradit T3?

Jiří Kocurek

Ovšem pozor! Musí být vysokopodlažní. VarioLF má příliš moc schodů a je to strašná prolézačka. 😛

Frantisek

Pořád lepší stoupat do schodů za klidu než za jízdy. A nejlepší ovšem nestoupat. Jinak plně vysokopodlažní jsou i T6A5. Nevím, proč furt takové lpění na T3. To bychom pro krásu měli obnovit i výrobu autobusů RTO nebo ŠM11…

Sinep Anigav

Proč hned do šrotu, Boeing taky přece neposlal… Nestačí je uzemnit (zkratovací soupravou) … Nadsázka ! 😉

Frantisek

Někomu nestačí. Mohly by opět začít být vypravovány namísto „osvědčené klasiky“. 😉

Martin

Vzpomel jsem si na dokument ohledne nehody ICE u Eschede, kde cituji bylo receno: „…s koly s pryzovymi vlozkami tlumicimi razy maji problem i tramvaje…“…
U tramvaji se ale bezne pouzivaji, jen vyzaduji castejsi vymenu vzhledem k namahany obruce…

Jak klasicke kolo bez pryzovych vlozek u 15T zvysi hlucnost a otresy? Dnes je tramvaj na rovne trati s travnikem pomerne ticha, na krizeni a nerovnostech, ale znatelne rachoti, vice nez stare T3, coz zrejme zpusobiji vibrace plechu a jinych casti podvozku. To bude zajimave,… Vibrace mohou byt silnejsi na casti podvozku, ktere nejsou tak kvalitne uchycene…

Lukas

„Jak klasicke kolo bez pryzovych vlozek u 15T zvysi hlucnost a otresy?“
Extrémně! To už se dávno počítalo a vyhodnotilo se jako neprůchodné.

Y.K.

Podstata problému je někde jinde. Se skládanými koly jsou obecně vyjímečné problémy typu „vysype se pryžová vložka“, což může (ale nemusí, když je zachyceno pro vibrace) hrozit vykolejením. Nicméně proč nevyhovují pro vysokorychlostní provoz, je fakt, že při rychlé jízdě vznikjaí poměrně značné plastické deformace ocelové obruče vlivem odstředivé síly, které vedou k jejím únavovým vadám, které mohou vést k až náhlému roztržení obruče odstředivou silou. U tram a obecně asi do 120 km/h tento problém nehrozí.

Martin

Ano vim, nemci na to doplatili… U tramvaji ty deformace hrozi take, kola se musi vice kontrolovat, a urcite ne jen lampou jako tehdy DB…

Y.K.

Nehrozí. Tramvaje nejezdí 300 km/h. DB kola kontrolovali dost často a byly s nimi od začítku problémy. Ale jaksi nelze obruč každý týden sundat a poslat na rentgen. Jak si předsatvujete denní provozní kontrolu pryžové vložky uvnitř kola?

Jan Tichavský

Slyšel jsem že 15T má třikrát vyšší neodpruženou hmotnost a rachotí tam hlavně brzdy, které jak tady čtu jsou přímo na těch obručích, takže to dává smysl. Navíc mají 15T ještě výrazně větší provozní náklady než starší typy tramvají, což že paradoxní, obvykle se nové tramvaje kupují kvůli snížení těchto nákladů. Plus nekonečně dlouhé čekací lhůty na náhradní díly.

Kubrt

Čím konkrétně jsou způsobeny ony vyšší provozní náklady u 15T? Děkuji.

Radek

Tak už třeba jen kvůli výrazně většímu výkonu a hmotnosti budeme mít vyšší spotřebu (nepočítaje klimatizaci). Pak výměny kol (jednu dobu se měnily snad po 30 tisících?)…
T3R.P je etalonem úspornosti.

Paja

Tak ony 15T po 20 letech výroby budou taky, stačí vydržet.

Frantisek

Přepočítává se to alespoň na kapacitu?

VRT

Copak Kypr! To je podpora národního hospodářství!

Honza Plomer

To už je bohudík minulostí.

VRT

No v Praze bohužel realita všedního dne.

Martin

Škoda je nejhorší firma na světě. Dělá nejhorší vlaky a nejhorší tramvaje. Snad si udělá v Německu ostudu aby skončila

Martin

V nemecku prodava finske tramvaje…

Paja

Ještě se zapomnělo na nejdražší lokomotivy na světě a že to je kyperská firma.

VRT

380, nejlepší stroj. Nechal se slyšet jeden šotoušek.

Tadeáš

Rozhodně lepší jak Traxx s designem 80-tek…

Y.K.

Mě by docela zajímalo, jestli může mít vliv to, že disk kola je zároveň přímo brzdovým kotoučem, tedy indukuje veškeré teplo třecí brzdy. Ta se sice normálně používá jen málo na dobrždění a parkování, nicméně případné vyhřátí může mít negativní vliv na pryžovou vložku.

Radek

Jo, sice jsme jeli několik set metrů po asfaltu, ale bezpečnost cestujících nebyla ohrožena.

Filip

Odstavení by byla slušná sranda, když už ted chybí tramvaje a dalších 250 mimo… no slušný 😀

AAA

Škoda 15T Eschede

Sinep Anigav

Nejsem konstruktér kolej. vozidel, ale po Eschede se říkalo ´toto řešení vyhovuje pro tram, ale nevyhovuje pro VR vlaky´. Začne se teď říkat ´toto řešení nevyhovuje ani pro tram, ani pro VR vlaky´?

Y.K.

Pro tram pořád vyhovuje a u všech tram se nějaká verze tohoto systému používá. Holt se bude muset prověřit daný typ kola, na obecném principu to nic nemění. 15T měly problémy už s prvními koly z Německa, teď má Bontrans a ty se zdály sloužit dobře. Do nedávna.

Honza Plomer

Kola s tímto typem v pružení jezdí v hojném počtu i jinde a nejsou s nimi takové problémy. Praha holt „chtěla“ toto originální řešení pojezdu tramvaje s brzdovým kotoučem na obruči, což mělo výrazné dopady do úpravy konstrukce kola. Myslím tedy, že v tomto případě není na místě zobecňování.
Je mi však záhadou, že obruč mimo pootočení vůči disku lze ze své pozice vychýlit tak, že dojde k vykolejenilí. Pro tento případ by tam měly být dorazy kov-kov, které to chytnou. Nebo že by z nějakého důvodu vadné elementy způsobovaly až prasknutí obruče, toť otázka.

Y.K.

K vykolejení podle mě dojde až po úplně dezintegraci pryžové vložky, kdy už se obruč víceméně „volně klokotá“ na disku kola. Těžko říci jak rychle tento proces probíhá, od prvotního protožení po úplnou degradaci. Zřejmě docela rychle kvůli neustálým rozjezdům a brzdám. Něco podobného občas se stává i kolům T3/T6 a spol.

Martin

Ano rikalo, a taky to tak je, Praha ma ale narocny teren a provozu je to znat. V dokumentu o Eschede bylo zmineno, ze i tramvaje jezdici 30km/h maji problemy s temito koly a vyzaduji velmi castou kontrolu a udrzbu…

Jan Tichavský

Nevím že by měla Praha o tolik náročnější terén než jiná města a v poslední době navíc oplývá velkým počtem modernizovaných tratí kde by tramvaje měli jezdit klidněji a menším opotřebením. Když čtu že jiné typy tramavjí či jiní výrobci kol nevedou k takové nehodovosti tak tu vypadá opravdu na špatné výrobky ve špatných seriích.

Y.K.

Do jisté míry Praha náročnější je (sklony až do 90 promile, množství křížení a oblouků o malém oloměru) ale to se týče spíše koncepce vozidla, ne odpružení kol.

Jiří Kocurek

90 promile je v Brně taky, kopec na Kraví Horu a Minská ulice. Že by v Brně nějak masivně vykolejovaly šaliny „protože Schade Eschede“ se říct nedá.

Paja

V Praze masivně vykolejují?

Y.K.

Nemaje 15T, nemají problémy s 15T, ale mají jiné problémy, třeba s 13T. 🙂