DPP vyslal do ulic další hybrid, otestuje dvanáctimetrový autobus Iveco
Autobus Iveco Urbanway Hybrid. Autor: DPP
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyslal dnes na testy do ulic další autobus s hybridním pohonem. Jde o dvanáctimetrový
Spíše porovnávají, jestli do toho jít jako obecně (do hybridu), aby se neukvapili a nepořídili elektrobusy jako jiná města, které pak obtížně využijí (nabíjení, servis atp.) a pak se to nasazuje jen tak „naoko“, na malou bezvýznamnou linku apod.
To bych pochopil, ale to by si museli kromě toho hybridu půjčit i jeho nehybridního bratříčka ve stejném stavu, a ne to srovnávat s průměrem DPP.
To bych rád viděl kde ty své nové elektrobusy nepoužívají. Pokud ano tak to blbě naplánovali, přece musí mít to nabíjení připravené a propočítané dopředu. Ale v Praze se pořád něco testuje a nic se nekupuje, to už je snad pět let testování všeho možného zatímco jiní už nakupují alespoň menší serii a v Číně během té doby elektrifikují komplet busy pro velkoměsto. A jezdí to tady denně od rána do večera, mimo veřejný provoz jsou staženy jen pro zácvik nových řidičů. Aktuálně už několikátý trolejbus s baterií z Palmovky a elektrický SOR tamtéž, vídávám ho na lince 109. I… Číst vice »
Zajímavý počin, akorát mi to testování přijde poměrně krátkodobé. Chtělo by to prověřit chování také za zhoršených klimatických podmínek, tedy v podzimních plískanicích a zimních mrazech a té čvachtě, co se běžně vyskytuje na prosolených silnicích. Anebo je to záměr, že to otestují za téměř ideálních podmínek, pak se toho nakoupí stovky kusů a po pár měsících se zjistí, že je to v pražských podmínkách celoročně téměř nepoužitelné?!
Ještě bych doplnil – není mi jasné, s čím se tyto testovací busy provnávají. Pro posouzení efektu „hybridnosti“ by bylo nezbytné porovnat výsledky stejného vozu klasického provedení. Porovnávat Urbanway hybrid s (třeba) „SOR klasika“ má jen omezený smysl, nemůže vést ke zjištění, zda za rozdílnými výsledky je hybridní technologie, nebo se jedná „jen“ o vliv celého jiného vozidla. Snad se ta metodika někam posunula, vzpomínám na doby, kdy se emise CNG busů srovnávaly s předpotopními diesly, nikoliv se soudobými diesel-busy…
Stačí porovnávat s průměrnou spotřebou 12metrového autobusu ve vlastnictví DPP. A tam je cokoli od Renaultu po SOR
Porovnat jde samozřejmě kde co s kde čím, ale srovnání Urbanway hybrid vs. DPP-12m-průměr řekne jen to, která skupina má vyšší spotřebu. Neřekne ale nic o tom, proč to tak vyšlo, který parametr je pro ty výsledky určující. Neřeknou, zda Urbanway nehybrid ze současné produkce (jako vhodný srovnávací vůz) nebude rozumnější řešení – vyšší spotřeba než hybdrid, ale nižší cena.
Jenže se mění emisní standardy, takže srovnávat s 10-15 let starým Citybusem nedává moc smysl.
Já bych neměl příliš velkou péči. Pokud nemáte k dispozici metodiku, tak je to stejně jenom spekulace.
cituji: „v podzimních plískanicích a zimních mrazech a té čvachtě, co se běžně vyskytuje na prosolených silnicích…“
… jezdí trolejbusy naprosto normálně. Teda v rámci možností pneumatik. Jenže pneumatika je hloupá věc, která nepozná, co ji roztáčí. A už vůbec nemá pneumatika tušení, okdud bere elektromotor energii.
To ano, ale autobusu slaná voda kolem kol moc nevadí, zato u trolejbusu nebo hybridu jsou hned vedle elekromotory. Takže jistý rozdíl tu je.