DPP vyslal do ulic další hybrid, otestuje dvanáctimetrový autobus Iveco

Autobus Iveco Urbanway Hybrid. Autor: DPPAutobus Iveco Urbanway Hybrid. Autor: DPP

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyslal dnes na testy do ulic další autobus s hybridním pohonem. Jde o dvanáctimetrový

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyslal dnes na testy do ulic další autobus s hybridním pohonem. Jde o dvanáctimetrový autobus Iveco Urbanway Hybrid; pražské ulice bude brázdit dva měsíce. Pohon představuje kombinaci spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení.

Cestující mohou autobus s evidenčním číslem 4998 potkat zejména na linkách 133, 165, 175, 207 a 213. Na stejných linkách DPP už od konce července zkouší i hybridní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid. Předtím v prvním pololetí testoval rovněž hybridní kloubové osmnáctimetrové Volvo.

Testování hybridů v pražském provozu má podniku ukázat skutečnou úsporu nafty oproti klasickým autobusům. Výrobci většinou uvádějí, že hybridní autobus má zhruba o 30 procent nižší spotřebu. Vůz se dobíjí při brzdění, díky čemuž se obejde bez dodatečné speciální infrastruktury. I proto v této technologii DPP vidí možné řešení pro přechodné období před tím, než se podaří přejít na plně „bezemisní“ provoz, tedy parciální trolejbusy a elektrobusy.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid. Autor: DPP

Autobus Iveco Urbanway Hybrid. Autor: DPP

Hybridní autobusy jsou vybaveny generátorem, který je poháněn vznětovým motorem. Kola pak jsou roztáčena elektromotorem napájeným z generátoru či z ultrakondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Ultrakondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid jede čistě na elektřinu do rychlosti 20 kilometrů za hodinu, tedy při přiblížení k autobusové zastávce či semaforu a odjezdu od nich. „Dosavadní testy hybridních autobusů, které má DPP k dispozici, potvrzují úspory ve spotřebě nafty a tím i snížení emisí,“ uvedl DPP.

Pokud se hybrid v pražských ulicích osvědčí, chce DPP připravit veřejnou zakázku na nákup tohoto druhu vozidel. Kolik jich podnik přesně koupí, ale není jasné. Podnik má zhruba 1200 autobusů, nutná obnova činí podle vedení sto vozidel ročně.

Iveco Urbanway Hybrid je plně nízkopodlažní třídveřový autobus dlouhý 12 metrů, v testované verzi pojme 86 cestujících: 30 sedících a 56 stojících. Hybridní pohon zajišťuje spalovací motor Iveco Tector 7 Euro VI a trakční elektromotor s úložištěm elektrické energie ve formě ultrakondenzátorů od britské firmy BAE Systems.

Tagy dpp Iveco Urbanway Hybrid
11 komentářů