Autobusy Doprava ve městě Zprávy

DPP vyslal do ulic další hybrid, otestuje dvanáctimetrový autobus Iveco

Autobus Iveco Urbanway Hybrid. Autor: DPP
Autobus Iveco Urbanway Hybrid. Autor: DPP

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyslal dnes na testy do ulic další autobus s hybridním pohonem. Jde o dvanáctimetrový autobus Iveco Urbanway Hybrid; pražské ulice bude brázdit dva měsíce. Pohon představuje kombinaci spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení.

Cestující mohou autobus s evidenčním číslem 4998 potkat zejména na linkách 133, 165, 175, 207 a 213. Na stejných linkách DPP už od konce července zkouší i hybridní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid. Předtím v prvním pololetí testoval rovněž hybridní kloubové osmnáctimetrové Volvo.

Testování hybridů v pražském provozu má podniku ukázat skutečnou úsporu nafty oproti klasickým autobusům. Výrobci většinou uvádějí, že hybridní autobus má zhruba o 30 procent nižší spotřebu. Vůz se dobíjí při brzdění, díky čemuž se obejde bez dodatečné speciální infrastruktury. I proto v této technologii DPP vidí možné řešení pro přechodné období před tím, než se podaří přejít na plně „bezemisní“ provoz, tedy parciální trolejbusy a elektrobusy.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid. Autor: DPP
Autobus Iveco Urbanway Hybrid. Autor: DPP

Hybridní autobusy jsou vybaveny generátorem, který je poháněn vznětovým motorem. Kola pak jsou roztáčena elektromotorem napájeným z generátoru či z ultrakondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Ultrakondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem.

Autobus Iveco Urbanway Hybrid jede čistě na elektřinu do rychlosti 20 kilometrů za hodinu, tedy při přiblížení k autobusové zastávce či semaforu a odjezdu od nich. „Dosavadní testy hybridních autobusů, které má DPP k dispozici, potvrzují úspory ve spotřebě nafty a tím i snížení emisí,“ uvedl DPP.

Pokud se hybrid v pražských ulicích osvědčí, chce DPP připravit veřejnou zakázku na nákup tohoto druhu vozidel. Kolik jich podnik přesně koupí, ale není jasné. Podnik má zhruba 1200 autobusů, nutná obnova činí podle vedení sto vozidel ročně.

Iveco Urbanway Hybrid je plně nízkopodlažní třídveřový autobus dlouhý 12 metrů, v testované verzi pojme 86 cestujících: 30 sedících a 56 stojících. Hybridní pohon zajišťuje spalovací motor Iveco Tector 7 Euro VI a trakční elektromotor s úložištěm elektrické energie ve formě ultrakondenzátorů od britské firmy BAE Systems.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Sova
Host
Jan Sova

Spíše porovnávají, jestli do toho jít jako obecně (do hybridu), aby se neukvapili a nepořídili elektrobusy jako jiná města, které pak obtížně využijí (nabíjení, servis atp.) a pak se to nasazuje jen tak „naoko“, na malou bezvýznamnou linku apod.

Kubrt
Host
Kubrt

To bych pochopil, ale to by si museli kromě toho hybridu půjčit i jeho nehybridního bratříčka ve stejném stavu, a ne to srovnávat s průměrem DPP.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

To bych rád viděl kde ty své nové elektrobusy nepoužívají. Pokud ano tak to blbě naplánovali, přece musí mít to nabíjení připravené a propočítané dopředu. Ale v Praze se pořád něco testuje a nic se nekupuje, to už je snad pět let testování všeho možného zatímco jiní už nakupují alespoň menší serii a v Číně během té doby elektrifikují komplet busy pro velkoměsto. A jezdí to tady denně od rána do večera, mimo veřejný provoz jsou staženy jen pro zácvik nových řidičů. Aktuálně už několikátý trolejbus s baterií z Palmovky a elektrický SOR tamtéž, vídávám ho na lince 109. I… Číst vice »

Panoramix
Host
Panoramix

Zajímavý počin, akorát mi to testování přijde poměrně krátkodobé. Chtělo by to prověřit chování také za zhoršených klimatických podmínek, tedy v podzimních plískanicích a zimních mrazech a té čvachtě, co se běžně vyskytuje na prosolených silnicích. Anebo je to záměr, že to otestují za téměř ideálních podmínek, pak se toho nakoupí stovky kusů a po pár měsících se zjistí, že je to v pražských podmínkách celoročně téměř nepoužitelné?!

Kubrt
Host
Kubrt

Ještě bych doplnil – není mi jasné, s čím se tyto testovací busy provnávají. Pro posouzení efektu „hybridnosti“ by bylo nezbytné porovnat výsledky stejného vozu klasického provedení. Porovnávat Urbanway hybrid s (třeba) „SOR klasika“ má jen omezený smysl, nemůže vést ke zjištění, zda za rozdílnými výsledky je hybridní technologie, nebo se jedná „jen“ o vliv celého jiného vozidla. Snad se ta metodika někam posunula, vzpomínám na doby, kdy se emise CNG busů srovnávaly s předpotopními diesly, nikoliv se soudobými diesel-busy…

Filip
Host
Filip

Stačí porovnávat s průměrnou spotřebou 12metrového autobusu ve vlastnictví DPP. A tam je cokoli od Renaultu po SOR

Kubrt
Host
Kubrt

Porovnat jde samozřejmě kde co s kde čím, ale srovnání Urbanway hybrid vs. DPP-12m-průměr řekne jen to, která skupina má vyšší spotřebu. Neřekne ale nic o tom, proč to tak vyšlo, který parametr je pro ty výsledky určující. Neřeknou, zda Urbanway nehybrid ze současné produkce (jako vhodný srovnávací vůz) nebude rozumnější řešení – vyšší spotřeba než hybdrid, ale nižší cena.

Radek
Host
Radek

Jenže se mění emisní standardy, takže srovnávat s 10-15 let starým Citybusem nedává moc smysl.

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

Já bych neměl příliš velkou péči. Pokud nemáte k dispozici metodiku, tak je to stejně jenom spekulace.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

cituji: „v podzimních plískanicích a zimních mrazech a té čvachtě, co se běžně vyskytuje na prosolených silnicích…“
… jezdí trolejbusy naprosto normálně. Teda v rámci možností pneumatik. Jenže pneumatika je hloupá věc, která nepozná, co ji roztáčí. A už vůbec nemá pneumatika tušení, okdud bere elektromotor energii.

HonzaX
Host
HonzaX

To ano, ale autobusu slaná voda kolem kol moc nevadí, zato u trolejbusu nebo hybridu jsou hned vedle elekromotory. Takže jistý rozdíl tu je.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce