DPP vypsal zakázku na 20 velkokapacitních autobusů, začal řešit nákup trolejbusů

Téměř 21 metrů dlouhý autobus Mercedes-Benz CapaCity L. Foto: DPPTéměř 21 metrů dlouhý autobus Mercedes-Benz CapaCity L. Foto: DPP

Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) vypsal půlmiliardovou zakázku na dodávku 20 nových velkokapacitních autobusů, které chce nasadit na linku

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
A.R.

Ta stupidita s trolejbusy na letiste je jeste nepresla?

Xyz

nie je to za autobus nejako veľa? však električka stojí dvojnásobok a kapacitu má niekde inde. na autobus mi to príde strašne drahé

Radek

Dvoukloub holt vyrábí pár firem na světě a všechny ze západu.

Jiří Kocurek

Električka… a keď koľaje nie ni sú, tož ich dodá Takeši Onoseto & Hikaru Samoseto.

Martin V.

Včera se tu v diskusi o novém teplickém trolejbusu nakousla vyhláška č. 209/2018 Sb., která mimo jiné v § 7 řeší největší povolené rozměry vozidel a jízdních souprav. V této souvislosti jsou zajímavé body: c) délka, která činí u … 2. trolejbusu a autobusu se dvěma nápravami – 13,50 m, 3. trolejbusu a autobusu se třemi a více nápravami – 15,00 m, 4. kloubového dvoučlánkového autobusu a trolejbusu – 18,75 m, 5. kloubového tří a vícečlánkového autobusu a trolejbusu – 22,00 m, CapaCity, ani uvažované tříčlánky se do uvedených rozměrů z loňské (!) vyhlášky nevejdou. Nevíte, zda budou u nás… Číst vice »

Anonym ze severu

Mě zaráží ten bod 4. Tu úpravu si vydobil Sor? 😀

davidl

18.75 je tam dlouhou dobu, ostatne plati i pro nakladni soupravy. SOR jen vyuzil maximum v zakone…

Travegoist

Netřeba v tom hledat nějakou senzaci, neboť v několika civilizovaných zemích se běžně proháněly vozy Lion’s City GL LE, Lion’s City GXL, CapaCity I ještě o něco dříve, než byl sestaven slavný NB 18 🙂 Nemluvě o zmíněných velkoobjemových soupravách… To, že moderní (a poměrně funkční..) trendy česká legislativa úspěšně ignoruje, je věcí další…

Martin V.

No, ony se ty rozměry a hmotnosti z vyhlášky občas mění. Zajímal by mě historický vývoj v naší legislativě. Teď jsem si třeba všiml, že dvounápravové autobusy mají nově hmotnostní limit 19,5 t místo obecného 18 t, který zůstal pro náklaďáky (že by vliv klimatizace???). Přitom 11,5 t na poháněnou nápravu zůstalo beze změny. To jim fakt u autobusu vyjde 8 tun na přední nápravu? Spíš bych tipoval, že půjdou přes limit na zadní. Technicky to není problém, nápravy na 13 tun se běžně vyrábí a používají, jen se to u nás nesmí na veřejných komunikacích.

Travegoist

Je otázkou zda to je kvůli tomu (nechce se mi v ČR věřit), ale osmitunovou přední nápravu používá několik elektrobusů. Další věcí je fakt, že pro 13,5 m dvounápravový cestovní autobus (kterých taky přibývá) je každé kilo přípustné navíc ku prospěchu.

Lukáš

To jakože po těch věčně ucpaných silnicích? Tento projekt je snad už úplně z říše snů, ale těch hodně zlých. Normální člověk chce jet na letiště vlakem, metrem bez věčného harcování se nahoru, dolu a tlačky v poskakujícím autobuse.

Bdtax Fan

Zrovna linku 119 věčně ucpané silnice netrápí, u ní funguje preference veřejné dopravy výborně. Což samozřejmě nic nemění na tom, že bych také chtěl na letiště nějakým netřepajícím se kolejovým prostředkem.

Karel

Mně tedy připadá jako komfortnější autobus se čtyřminutovým nebo nanejvýš desetiminutovým intervalem – a ještě s možností různých linek do různých směrů – než vlak, který bude moci jet tak jednou za půl hodiny a stejně vás doveze jinam, než kam potřebujete.

Petr

Mně připadá nejkomfortnější metro, které vás odveze každých maximálně 10 minut a můžete se v rámci jeho sítě dostat prakticky do kterékoliv části města. Tak, jak to funguje ve spoustě vyspělých (Valencie, Lisabon, Madrid, Londýn) i ne až tak vyspělých (Sofie, Teherán) měst.

Jiří Kocurek

To metro bude kapacitně využito sotva z jedné čtvrtiny i při intervalu 15 minut. Přičemž na železnici je možné v intervalu 15 minut jezdit také. Paragraf jedna schovejte, už se tak i jezdí.

Petr

Argument s tou kapacitou mi vrtá hlavou dlouho. Znamená to, že jsou ve všech těch ostatních městech úplně pitomí, že staví něco, co má jezdit prázdné? Letiště mají podobně daleko od centra a většinou podobně vytížená. Ani v jednom z těch měst jsem přitom nikdy nejel z letiště prázdným metrem, spíš dost slušně vytíženým. To má Praha nějaké výrazné specifikum?

Jiří Kocurek

Není metro jako Metro. Kapacita soupravy Metra činí 1464 cestujících. Platí to také ve všech vámi vypsaných městech? Londýn neuvažujete, ten má víc obyvatel než ČR a SR dohromady.

a8n

No ve zmíněném Teheránu rozhodně neplatí zmíněný interval. Ten je tam 1-1,5 h.

Jindra

Milý Karle,zkus navštívit norské Oslo a svez se vlakem z letiště do centra města a potom můžeš porovnat.Nejen podstatně kratší doba cestování,ale komfort.

Přemek

No konečně se uplatňuje metoda LCC (náklady životního cyklu). To znamená, že se konečně začíná uplatňovat skutečná odbornost u VZ s technickým předmětem a obsahem. Přál bych tvůrcům zadávacích podmínek odměnu nejen v efektivním pořízení techniky, ale také v podobě zvýšení platu, protože to bude zlomkem oproti ušetřeným nákladům a výdajům DPP.

Tom

To budou muset v SORu, dát za kloubák ještě přívěs, aby mohli zvítězit.

František Svoboda

Vítte někdo, proč to chtějí elektrifikovat až v roce 2023? Proč nezačít již touto zakázkou?

Přemek

Tak jest, některé lhůty jsou, diplomaticky řečeno, poněkud neštastně stanoveny.

A.R.

Kdyby se projektanti venovali jen tomuto projektu, muze stavba zacit i v roce 2021.

libcha

V článku není zmíněna problematika, že (jestli?) naše legislativa omezuje délku jednokloubového autobusu na 18,75 m.

libor

má smyl pořizovat takové hybridy? Není lepší přejít na CNG a nemuset tahat dráty? Chápu třeba Plzeň, kde trolej jsou běžné a hybrid dojede až do Černic apod. , ale tady kvůli pár km řešit trolejbus a ještě hybridní?

ads

Vypadá to, že si pletete pojmy. Hybridní autobus je jedna věc a žádné dráty nepotřebuje. Druhá věc je parciální trolejbus, který má má menší baterii a dokáže jet i menší vzdálenost mimo trolej.

dopravak

Těžko říct, co vyjde levněji. Je důležité si uvědomit, že trakce z elektřiny je výrazně levnější oproti dieslu, ale i CNG. V tomhle případě si dovedu představit, že se se investice do vedení vyplatí. Přece jenom se jedná o vozbu dlouhých vozidel v krátkém intervalu.

Anonym ze severu

Troufám si říct, že se současným tempem výstavby železnice na letiště, se náklady na provoz trolejbusů brzy vrátí. Samozřejmě je také otázka využívání baterie a její životnost…

Martin

Prave proto mi vadi, ze mesto chtelo puvodne obratit pomer baterie/trolej na 80/20%, coz neni uplne dobry pomer, mnohem vyhodnejsi je klasickych 20/80%… tak vyrazne setrite baterii, ktera je jen jako pomocna pro dojezd…

Oran Gutan

Ve svý podstatě to bude autobus.

Nikolaj M.

A co jiného by to mělo být, když chtějí koupit autobus? Letadlo?

Oran Gutan

Ve svý podstatě jo, víc k tomu nemám.

vydra

To je fakt.

Jiří Kocurek

Vemte Zlínský 24 Tr a sundejte z něj sběrače. Zbyde vám Iveco Citybus bez registrační značky (a s nějakou tou bižuterií navíc).