DPP vypsal soutěž na dodavatele jízdenek přes SMS
Interiér soupravy metra C s novými sedačkami od firmy Ruspa. Foto: Lukáš Hampacher / DPP
Dopravní podnik hl. Města Prahy vypsal veřejnou zakázku na společnost, která bude poskytovat cestujícím od ledna 2020 možnost nákupu jízdenek
Hlavně aby SMS jízdenka platila i na linkách 3XX. Předešlo by se mnohým konfliktům.
SMS jizdenky zrusit hned, mame PID litacka appku, kterou navic muze vyuzit i cizinec, coz u SMS je problematicke. Zbytecne tenhle prezitek podporovat.
A jak mám tu „apku“ použít třeba já? SMS mi funguje „japka“ určitě bude ina OS 10, že… Ne každý má telefon s operákem od gůglu.
Appka funguje na Apple i Android telefonech a technicky neni problem, aby kupon sel koupit i pres web a pres QR kod na tom samem webu i zkontrolovat cteckou. Technicky to lze bez problemu, ale musi se chtit.
Souhlasím s tím, že je to jistý druh přežitku, ale rušit něco, co prodá 30% jízdenek po Praze? To nedává smysl!
Pozoruhodné je, že má DPP stále potrebu hrať to len na seba a totálne ignorovať app PID Lítačka, ktorá je vo všetkom lepšia a funguje skutočne celosystémovo. Na webe dpp.cz sa človek dokonca ani nedozvie, že nejaká PIDová appka existuje; zato sa tam stále tlačia SMS lístky a dávno prekonaný Sejf.
Přesně tak, absolutně souhlasím. Obecně by DPP neměl být nijak viditelný na veřejnosti jako značka a neměl by mít možnost prodávat tyto jízdenky, které neplatí na linkách jiných dopravců, hrozně se tím kanibalizuje PID. Skvěle to vyřešili v Budapešti, kdy se cestující vidí jenom jednotný brand BKK, a přesto dopravní podnik BKV stále plní funkci hlavního dopravce.
No a proč to neprodává DPP ve vlastní režii? Technicky to není nic extra investičně náročného a zaplatí se to za měsíc provozu. Není nutné aby na tom rýžoval někdo další.
A bude to konečně fungovat i na linkách 3xx a ve vlacích? Bez toho je to hroznej paskvil, když to nejde používat ani všude po Praze.
Dokud to budou jízdenky DPP a ne PID, tak to ve vlacích platit nebude.
Pokud tu úspěšně funguje mobilní aplikace Litačka, která se myslím bude dále prozákaznicky zdokonalovat, jsou nové SMS jizdenky (navíc platící jen v pásmu P) myslím dost mrtvý a zbytečný projekt.
Do obyčejného telefonu aplikaci nedostanete.
Dále je sms jízdenka praktičtější, pošle se krátká sms a je to, žádné stahování, nahazování aplikace, výběr počtu pásem atd. Ropid i IDSK by se nad tím měli zamyslet, je to dobrá služba pro lidi, kterým aplikace nevyhovuje.
Do jakého tefonu aplikaci nedostanete v roce 2019?
Vypadá to spíš na další tunel DPP. 🙁
Takových telefonů je mezi cestujícími spousta, zapomínáte na staré lidi, nebo na to, že bez internetu je vám ta aplikace k prdu a každý nemá finanční možnost platit si internet v mobilu, pokud má VHD fungovat pro všechny musí táké nabíznet možnost nákupu lístku pro všechny skupiny cestujících. Nehledě na rychlost zaloupení sms jízdenky, při koupi nemusím zadávat údaje o kartě a přepisovat bezpečnostní kód.
Staří lidé mají cestování bezplatné.
Ovšem kromě PID vlaků.
Kde jim ale současná SMS jízdenka stejně nepomůže.
Znám lidi, co neuměj ani napsat SMS. A znám dokonce lidi, co maj mobilní telefon ale leží jim doma 24/7. A kdybych hodně přemejšlel, tak nejspíš přijdu i na lidi co žádnej mobilní telefon vůbec nemaj a nechtěj ho. Jak vyřešíte tyhle skupiny lidí když je teda tak moc chcete řešit?
Já nezadávám při nákupu přes mobil žádnej kód, prostě se otevře aplikace Masterpass, tam to potvrdim a pak se zas otevře původní aplikaci ve který jsem platil a ukáže se potvrzení. Otázka 10 sekund.
Tak nahrávat si do jakékoliv aplikace v mobilu, ideálně androidu je nejlepší cesta k vyluxování účtu, takže díky nezájem.
Samozřejmě jsou lidé, kteří neumí napsat SMS, nebo se ani neumí podepsat, ale ve srovnání s lidmy, kteří neumí ovládat aplikace, nemají chytrý telefon, nebo mají chytrý telefon, ale nemají na něm internet, je naprosté minimum.
Telefon biometricky zabezpečen, úložiště zašifrováno. No a mimochodem jaký je to být zpátečníkem co odmítá moderní technologie? Já jsem tam asi ještě nedospěl…
kolik miliseknund pak stačí nekomu k tumu, aby vám vyloxoval hesla a účet?
Ta aplikace je ovšem od Mastercard. Oni nepotřebujou aplikaci k vyluxování účtu, jim stačí ta karta.
Třeba do mého.😄
Předpokládám, že myslíte telefony používané, ne aktuálně prodávané. Tak třeba Siemens C35, Nokia 2610, Interbell 8087, různé Aligatory.
no přeba Q10… pořád spolehlivě funguje. A nechápu proč, když jedu MHD v praze cce 5x do roka mít vůbev nainstalovanej v telefonu nějakej program? napíšu sms jak stojím na perónu a mám vyřešeno.
Do obyčejného hloupého mobilu?
Ne všichni jsou zavisláci, mnoho lidí používá obyčejné tlačítkové mobily na telefonování.A nejsou zdaleka jen duchodci
Například Black Berry Q10. Ne každý má operační systém od gůglu. A ne každý je ochotnej platit za datový připojení. Ne každý potřebuje lítat s lítačkou, když jednou za čas dojede do Práglu a chce se kousemk někam pohnout tramvají. SMS byla na tohle ideální.
Ovšem na BlackBerry Q10 jdou nainstalovat Android aplikace. Nevím přesně jak je to s podporou, myslím si že to má v sobě starší verzi Android runtime, ale i nové aplikaci se dělají stále s podporou Android 5.0, často 4.0.
SMS praktičtější? Aplikace se stahuje jednou, u mě zabírá nějakých 35 MB místa (tj. jednotky promile kapacity nejmenších telefonů co se prodávaj), aplikace pro SMS se taky musí „nahodit“, pokud by měly SMS jízdenky fungovat i jinde než v P tak budete potřebovat výběr pásem i tam.
Aplikace pro smd netřeba právě proto, že se odešle ta sms a he vyřízeno. A to si představte, že vím o firmě, kde mají zaměstnanci sms pro služební cesty po Praze, protože je to jednoduché a nemusí na to dělat na každou jízdenku za 24 korun vyúčtování.
A co si myslíte že spuští ta ikona s obálkou? To je normální aplikace, jen vestavěná / uživatelsky neodstranitelná.
Na webu PID lítačka lze stáhnout fakturu, což narozdíl od SMS je daňový doklad. A na ten narozdíl od SMS se kouká při finančních kontrolách.
Lidé, kteří nemají mobil schopný používat tuto aplikaci nebo ji nechtějí používat z většiny ovšem SMS jízdenky nevyužívají.
Kdo nedostane aplikaci do obyčejného telefonu, tak ať jezdí na papírové lístky.
Které, ale na většině zastávek nesežene, nebo jen s nehoráznou přirážkou a pokud chce jet vlakem (kde by sms jízdenka také měla platit, aby to byl skutečný ids), tak na většině zastávek lístek rovněž nekoupí.
Jízdenku si může cestující nez mobilu pořídit v automatu přímo v tramvaji.
Ne každý cestující jede tramvají. V autobusu si jízdenku v automatu zatím nepořídíte a v metru taky ne, protože ne v každé stanici jsou automaty, které by braly kartu, a aplikace PID je v podzemí bez dat celkem na nic.
Ale no tak, v prostoru kam metra kam můžete legálně bez jízdenky data vždy jsou.
jenže kde chcete vzít papírovej lístek? automatů je jak šafránu
30% cestujících kupujících si jízdenky tímto způsobem – to asi nebude úplně mrtvý a zbytečný projekt…Prostě návyky lidí se mění pomalu, a pokud to těm 30% vyhovuje, tak nechť to funguje dále. Nicméně jsem ale rovněž toho názoru,že pro DPP by bylo bezesporu výhodnější si provoz SMS brány a s tím spojeného billingu zajišťovat ve vlastní režii bez prostředníků.Problém je v tom,že to by neskončily ty správné peníze v těch správných kapsách a pokladnách…😀
SMS jízdenka je navíc ve své jednoduchosti paradoxně v podstatě jedinou univerzálně přenositelnou a propojenou platformou. V telefonu mám jednu apku, prijedu do Prahy,klik,jízdenka,prijedu do HK,klik,jízdenka atd. Nemusím nic řešit,shánět,studovat tarify, stahovat pro každé město jinou apku..A ano,vím,že třeba v HK je SMS jízdenka drahá a vlastně nevýhodná,ale prostě těch pár korun vzhledem k frekvenci používání neřeším…
To síce áno, ale
– vyžaduje to českú SIM s povolenými premium SMS – tým sú automaticky vylúčení návštevníci a veľká časť firemných čísel
– platí to prakticky len u DPP, a teda je to taká menejcenná možnosť, na ktorú sa bežne dosť ľudí nachytá,
– nemá to žiadny presah mimo P+0+B.
Jasne, je to hojne využívané legacy riešenie, ale prekonané. Nemusí sa hneď rušiť, ale človek by čakal trochu vízie a odvahy ako u DPO.
Bohužel to neumí ani to 0+B u DPP.
Právěže v Praze ty tarify je nutno studovat. Aneb i Nebušice, Újezd u Průhonic, Sedlec, Hrnčíře, Betáň jsou v Praze, ale SMS jízdenka tam na většinu spojů neplatí.
Naštěstí pro mé cesty do Prahy,tak 5x ročně, vesměs Č.M.-centrum, případně centrum-letiště apod.,tyhle záludnosti opravdu řešit nemusím.Jednou jsem se snažil to z dlouhé chvíle v metru přečíst a pochopit, ale rozdíl mezi P, 0 a B (resp. důvod tohoto rozdělení) mi opravdu uniká…Nicméně si troufnu tvrdit,že 90% lidí si s pásmem P vystačí a ten zbytek není cílovka SMS jízdenek. Zamrzí ta neintegrace vlakových linek,myslím,že kdyby se opravdu chtělo,tak by se to průvodčím do POPek nějak dostat dalo…
Ano souhlasím s pásmy je to v Praze pro laika dost složité a proto je SMS jízdenka nebezpečná, snadno se může stát že cestující s SMS nastoupí do spoje, kde SMS jízdenka vůbec neplatí a jede tak na černo. pásmo P – platí SMS jízdenka všechny linky metra, tramvají, městských autobusů řady 1XX, 2XX (včetně linek soukromých dopravců) přívozy, lanová dráha na Petřín pásmo P neplatí jízdenka železnice úplném centru Prahy pásmo 0 neplatí SMS jízdenka linky příměstských autobusů řady 3xx ne většině uzemní Prahy mimo okrajových částí. zde neplatí jízdenka ani pokud linku provozuje dopravní podnik a dokonce ani… Číst vice »
Na proti tomu s aplikaci nemusím vůbec žádná pásma řešit.
Za pár vteřin si natukam odkud kam chci jet a aplikace sama všechno spočítá, včetně doporuceneho spojení.
Obrovskou výhodu v aplikaci vidím také v možnosti ji použít nejen v Praze ale i ve vlacích po celém Středočeském kraji včetně rychliků za velmi výhodný tarif.
Tak zrovna do Újezdu u Průhonic SMS jízdenky platí. 🙂 Už od dubna je výluka v Průhonicích-Komárově, kvůli čemuž jezdí náhradní autobusová linka X-122 Opatov-K Sukovu. Já sám do Újezdu jezdím a linku 122 využívám. Ačkoli má velmi omezený jízdní řád, přináší celou řadu výhod: 1. není nástup předními dveřmi, 2. platí SMS jízdenky, 3. jezdí téměř výhradně klimatizované NB 12 (nevím proč). To, že SMS jízdenky neplatí ve vlacích a v „třístovkách,“ je velká nevýhoda. Velkou paseku to dělá třeba ve Ctěnicích, kde o víkendu platí SMS jen v každém druhém spoji (1x za hodinu) a v sedle pracovního… Číst vice »