DPP vyčerpá se SOR celou rámcovou smlouvu na autobusy, objednal jich dalších 200

Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr HejnaBus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna

Dopravní podnik hl. města Prahy využije na maximum dvě rámcové smlouvy se společností SOR Libchavy na nové autobusy. S tuzemským

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Tak jako Škoda Transportation, i SOR využívá Prahu jako realistický zkušební polygon. Co zde neuspěje a nelze konstrukčně upravit tak by to vyhovovalo (dílenští DPP vědí své), to by nevedlo k další akvizici. Chyby jsou lidské, ale lidská je i schopnost se z nich poučit a již je neopakovat a napravovat je.

MrMarkus

To je v pořádku, je to win-win pro SOR i Prahu. Akorát v takovém případě očekávám, že budou při nejbližší příležitosti repasovat co už bylo dodáno a cestující tak rezoucí či popraskané díly dlouho neuvidí, jistě že to nemá vliv na funkci, ale je to hnusný a dělá jim to tady špatné jméno.

Ondros

Jezdim z Vinoře, takže mohu porovnat solarka III. a IV. generace (375), iveca citybusy (302) a sorky NB 12. Z pohledu uživatele je prostě SOR srot a vůbec nejde provnávat se Solarisem (Iveca si trochu ztrácí, ale oproti Soru také úplně jiná liga). Dílenské zpracování tragédie (vrzání, plasty, gumy nelícuji, na světlém stropním obkladu je vždy obtisklá výztuha střechy), zdaleka nejhorší hlučnost, nejnižší konfort tlumení nerovností. Je to ostuda Prahy a mrzí mě, že s tím nove koalice na Magistrátu nic nedělá. Řeší se akorát busy na letiště.

Ondros

Jinak se omlouvam, Iveca jsem myslel urbanway (je to pro mě prostě city bus na věky 😉

MrMarkus

Souhlasím, po prvotním nadšení z nových busů vidím jak rychlé SORky dohání svým stavem staré Karosy B 941/961. Reznoucí prvky interiéru, časté poruchy dveří, zlomené (!!!) svislé tyče, praskající plasty obložení sloupků jsou prkotina ale ostudná. Spadlý systém obrazovek informačního systému způsobuje občas slušné zmatky u cestujících. Ale co ty brzdy? Vysvětlí mi prosím někdo zda/co tam je za problém? Několikrát jsem byl v autobuse který řidič zbytečně zabrzdil na místě i když nebylo třeba a pak se omlouval cestujícím, že ten bus má brzdy na prd, buď nebrzdí nebo se blokne. V kontextu 3 nehod v mém okolí mi… Číst vice »

Přemek

Rez vidím u Iveca, na SORech výjimečně. Necitlivé brzdy měl právě Citelis, současné nevím. Ono je to hodně o brzdících nohách šoférů, ti, co přišli ze starých aut bez posilovače, dělají z cestujících přesýpací substrát. Staré Karosy jsou zkorodované až běda a klempířina pomáhá jen na chvíli a nevyplácí se. Divím se, co vše projde technickou…

Y.K.

Aut bez posilovače, to jako vážně v 21. století? Posilovače měla už S120 před 40 lety.
Autobusy mají pneumatické bzrdy snad století.

Jiří Kocurek

Škoda 120 v roce 1979 opravdu neměla ani posilovač volantu, ani posilovač brzd. To přišlo až s Mkem od roku 1981.
Jako hoši, vím na čem jsem začínal jezdit.

Y.K.

Posilovač řízení neměla a ani nepotřebovala, vzhledem k motoru vzadu. 🙂
Posilovač brzd měly všehchny verze od roku 1981 (jen nejstarší generace ne, tedy i 1979).

Y.K.

U SORů se objevuje koroze jinde a skrytěji, protože jsou obložené plastem. Ale kataforézu (Iveco, Daimler) ani nerez (Solaris, MAN?…) nemají, takže reznout budou podobně jako Karosy 7xx a 9xx.

Y.K.

Musím říci, že brzd,y hlavně u krátkých SORek, by mě také zajímaly. Tolikrát na hubu jako v tomto typu jsme nikdy nešli.

Botik

U starších SORů trochu blbne retardér. Vzduchová brzda je oproti Citybusům/Citelisům parádní. U Ciťáků je problém s tím, že pedál je silně odpružený, ale brzdy nastupují pomaleji a nahoře je mrtvá zóna, pokud je tedy potřeba dobrzdit silněji, šlapu na to, nic to nedělá. Šlapu víc, pořád nic, šlápnu ještě o kousek víc a div se nezastavím na místě (brzdy naběhnou se zpožděním a v plné síle) – chce to najít cit, to správné místo na plynulé zastavení, to ale přes odpor pružiny lze opravdu těžko. S Urbanem už je situace jiná a brzdí se líp. Retardér u starších Sorů… Číst vice »

MrMarkus

Díky moc za tenhle komentář, hodně vysvětluje.

Y.K.

Zajímavé, díky.

Přemek

Mně vychází porovnání zcela opačně, Solaris tragédie (sedadla, hlučnost náprav a motoru), Iveco střed (lepší se, ale stále těžkopádný s vyšší spotřebou, sedadla v základu slušná), SOR až na občasné vrznutí starších kusů nejdynamičtější, nejúspornější ve spotřebě, solidní sedadla základ i meziměsto, konektivita u nových, funkční klima… Nechápu, s čím z Vinoře jezdíte…

Poudy

Z Vinoře jezdí NB12, taky mám tu jezdí ještě BN 9,5 na lince do Hloubětína a také BN12 (nebo jak se ten strašák jmenuje). S tím že tu hlavní linky zajišťuje ČSAD, takže tu opravdu dost dobře můžeme srovnávat kvalitu vozidel. A já osobně jsem velmi rád že tu to ČSAD máme, opravdu zlatý Solaris!

Y.K.

Hmm, proti gustu žádný dišputát,.ale tu spotřebu jste porovnal jak?

Strojvůdce Příhoda

Je třeba dělat reklamu firmě SOR? Pod tyto autobusy jsem si nejednou vlezl v prohlížecí jámě a musím říci: Děs a hrůza. Solaris je proti SORce zlaté vozidlo…

leoš

Tak to je trága, traktory vyrobené v prasečáku s designem z devadesátek a kvalitou ani nemluvě. Takhle šílený busy nemají snad ani v Bulharsku. A ta cena? Za tuhle parodii na autobus? To jste dobře nakoupili. Co budete dělat za deset let až se to všechno rozsype?

VRT

10 let by měl být pravidelný interval obměny autobusu.

Jiří Kocurek

Impérium Z. obměňuje busy po cca 15 až 18 letech, 20leté kousky by se také našly. Jenže Impérium Z. nejezdí po Praze, kde ty autobusy musí přežít daleko víc než na dědinách a ve městech daleko od Prahy.
Viděl bych to na 10 − 12 roků. Ono je to kus od kusu, jak je který dorasovaný.

Strojvůdce Příhoda

Jen po těch desíti letech to nemusí být úplný vrak, jako je SOR. Stačí si tyhle rozvrzance porovnat se Solarisy, Many a Mercedesy. Fakt rozdíl do očí bijící – tuhle trojici značek po deseti letech provozu lze v pohodě provozovat dalších deset let, ale SORku je třeba po deseti letech poslat do šrotu.

Most

Proc nejezdi mhd busy v Praze na CNG? Ekologie na magistratu plna usta, ale tato jednoducha vec uz tu mohla tak 20let byt.

Y.K.

Pro vaši informaci Euro 6 a EEV motory s filtrem pevných částic (což je aktuální stav) mají emise srovnatelné s CNG. Bez plynové infrastruktury to je nesmysl.

Most

Euro 6 tu neni 20let. Jaka infrastruktura ? Proste v kazde z par autobusovych garazi mit cerpacku na plyn.

Y.K.

😀 mít jen čerpačku na plyn v každý garáži. Good one.
Co tu bylo před 20 lety je fuk, teď platí Euro 6.

Michal...

Tak se tesime na dalsi skvele busy s vyborne resenou klimatizaci, kdy po nastupu z 35 stupnoveho vedra dostava stojici clovek plnou davku ledoveho vzduchu primo do obliceje. Toho kdo tohle vymyslel bych vozil v takovem buse hodinu, aby videl co vyborneho vymyslel. Zlate klimatizovane tramvaje…

leoš

vám se taky člověk nezavděčí co

Márty

Má pravdu, fouká to přímo na hlavu a krk a je to fakt nepříjemný.

Přemek

Stojícím. V sedě OK. Ono stačí nepouštět větrák naplno… jenže co chtít po šoférech, že…

Michal...

Ano nezavděčí. Protože řešení klimatizace tímto způsobem je naprosto na šílené. To radši ať tam ta klimatizace není nebo je vypnutá. Proč nelze použít řešení jako v tramvaji, kde je klimatizace příjemná a opravdu zlepšuje komfort cestování?

xxyy

Protože tramvaj je něco jiného a narozdíl od tohoto traktoru stojí cca 60 miliónů. V autobusu plesknou na střechu Webasto a je to 🙂

Y.K.

Webasto jsou výborné klimy, prostě se jen nikdo nenamáhal s vzduchovými kanály. Takhle se udělala díra ve streše, přidala hotova bedna a je to – bez zásadní konstruktérské práce a nových stropních prvků.

thegrid

U dlouhých NB18 to jde, ale NB12 tam to fakt fouká vepředu přímo a vzadu se nedá dýchat.

Přemek

Myslíte, že to je klimatizací? Každá klimatizace má regulaci teploty a to je to, co odchází nejméně často, spíš je netěsný vzduchovod nebo odfláklá výměna chladiva. Nadměrné chlazení je čistě věcí šoféra.

xxyy

to je taky pravda.

Y.K.

To se vyplatí mít o 220 kč levněji bus z konstrukční oceli prostě stříkané základovkou a s poměrně příšerným usporádáním interiéru, místo nerezové oceli a interiéru odpovídajícímu západním standardům (hlavně hodně sedaček v nízkopodlažní části a méně “beden”).

Jiří Kocurek

Nejsme tak chudí, abychom si kupovali kvalitní věci. 😛

Martin

Tech solarisu je fakt skoda…

Kamui

Tak já myslím, že rozdíl 220 korun u věci za miliony by nebyl žádný problém obhájit. Spíš prostě vyhrála snaha o unifikaci vozového parku.

LiborV

Výběrové řízení bylo pouze na cenu 🙁

Petr

Nebylo, hodnotily se i naklady na palivo behem zivotnosti autobusu…

LiborV

Díky za info

Y.K.

K čemu je dobré? Dnes se nedrží skady dílů, objednává se co je potřaba a drží se jen to nejpouživanější v nějakem rozumném množství. Od každého typu by byly stovky kusů, takže žádný otravný atyp. Navíc i ty SORy se mění a nejsou stejné.

Poudy

Asi bude dobře, že po těchto dodávkách bude vozový park dpp jednotný, teda to si alespoň myslím, podle toho kolik teď jezdí starých Karos a Citybusů (nepočítám různé midibusy a snad i dlouhány na letiště), ušetříme tím spoustu peněz na údržbu a podobně, což se asi dlouhá desetiletí v dpp nepodařilo. Na druhou stranu je škoda, že to bude zrovna jednota vozů Sor. Tak snad do budoucna se dočkáme jiných výrobců. Mě osobně by se zamlouval spíše Solaris, je také docela levný a za ty prachy větší kvalita, i za vizuální.

Tomáš V.

Zajímalo by mě, v čem vězí ta nákladová úspora? Nejsou právě tohle spíš drobné? 🙂

Poudy

Nemyslím si. Dovedete si představit, že by v každém depu parkovalo třeba 5/6 typů busů? Nějaké mechaniky z DPP znám, tudíž vím jaký by to byl bordel.

Anonym ze severu

Tak on by nebyl problém poslat na 1 garáž Solára, na 2. Sorky a takhle to třeba roztřídit.

Ještě by to chtělo trolejbusy v kastli NB18 a bude to perfektní (pak vám přijde nová generace Sorů a budete víte kde).

leoš

tak tady se zrovna ušetří, na těch traktorech z prasečáku

Vojtěch

Já bych investoval peníze potřebné na výzdobu metra do lepších autobusů.

Poudy

A já si myslím, že si jedna z nejdůležitějších evropských metropolí kultury a jedno z největších evropských měst zaslouží důstojné stanice metra, když se to dá zvládnout za poměrně malé náklady vůči celkovému objemu peněz na celou stavbu. Ale jestli potřebujete tak moc investovat do lepších autobusů, tak investujte 😉

Martin

Da se to zvladnout i za pulku, jak ukazalo video od Gebriana…

thegrid

Aha, myslíte stanici Kolbenova? Pravda, ta je stejně k zblití, jako celé prostředí Kolbenove. To už beru strategii Palladia, kdy se vylézá přímo do multifunkčního obchodního centra. Ale Kolbenka je jen další hnus budova k už hnusným budovám. Styl, který nám zanechali z minulého režimu a kvůli kterému Praha rozhodně tak krásná a světoznámá není. Díky bohu, že tak předkové nepřemýšleli, když stavěli starou Prahu.

RR2093

Kdo cekal od Praha sobě nejakou zmenu, tak tady vidi vysledek….

Tumcas

Můžu vědět co je na SORech špatného? Jezdím nimi denně a nemám s nima žádný problém.

Jan Mahdal

Také jezdím každý den – za prvé mi vadí osoba pana Křetínského, který vlastní výrobce SOR (i díky tomu mám silné pochybnosti o regulérnosti VŘ) a za druhé kvalita, ta se sice oproti původním autobusům výrobce zlepšila, nicméně je to stále to horší, co na trhu je.

Tumcas

Vaší osobní averzi proti panu Křetínskému chápu, ale co myslíte tou kvalitou?

Jan Mahdal

Myslím hlavně to, co běžný uživatel vidí na první pohled, takže například rez (podvozku) u relativně nových autobusů, kryty pod střechou nad sedačkami, u kterých mám pocit, že každou chvíli spadnou, hlučnost a vrzání mi také přijde o stupeň vyšší, než u ostatních a to i na rovném úseku s relativně kvalitním povrchem…
Mimochodem i trh, na kterém se SOR uplatňuje o čemsi svědčí. Na západ se moc nedostává…

Jarek

Tak možná upřesnit o čem se bavíme. Starší kreace od SORu byly opravdu lowcost, ale nízkopodlažní kloubáky, o kterých se mluví v článku ani nereznou, ani se nerozpadávají. Proti citybusům Iveco, které na mnou používané lince nahradily, mi to přišlo jako mírné zlepšení.

Y.K.

Ono, mimochodem, Citybusy jezdily ještě.v době Ikarusů, takže své odsloužily (včetné generálek) a konstrukćně to je snad 30 let starý bus ještě Renaultu. Nezaměňoval bych novější s konstrukčně lepší.

Přemek

Původně Heuliez, který tehdy RVI koupil, konstrukce z konce 80. let. V Paříži toho jezdilo mraky, nyní již náhrady.

Y.K.

Vida

Y.K.

Pořád jich je v Paříži spousta k vidění.

Radek

Tak ono takhle. Koncem devadesátých let se kupoval 12m Citybus za skoro 8 mega. Teď je za 7,1 milionu kloubový SOR. A k tomu výrazně nižší provozní náklady díky nižší hmotnosti.

Y.K.

Tehdy byla mnohem menší konkurence NP vozidel a také hodně jiný kurz k západním měnám. Ani Karosy 9xx nebyly zrvna laciné (už si nepamatuji, kloubák k 10 mega)..

Márty

Taky jimi jezdím každý den a ty z novějších generací jsou v pohodě. Ty původní z první(ch) sérií jsou tragické, o se cuká, dělá to zvuky, že by se jeden bál. Co mi ale vadí je, že má do Prahy přijet dalších 200 autobusů se vzhledem z roku 2008. Ale je pravda, že NS12 a 18 je snad ještě větší tragédie. Co bych dal za Solarisy, ty mi přijdou fakt krásný.

Ivan

Zeptejte se v dílnách, co by dali za více solarisu. Vůbec nic, protože jsou to křápy. SOR není dokonalý, ale poslední série mi přijde už dost slušná, mne se i líbí.

Přemek

Přesné, na dílnách ten polský šmejd nechtějí ani vidět. Tragický je především celý drivetrain, další mechanické díly, konstrukce klimatizace, těžké je to a náhradní díly jsou nekvalitní.

Y.K.

Drivetrain. Hm, jako ta sestava, co si vyberete z mozností (Iveco, Voith, ZF), úplně to samé co se dává i do jiných busů? SOR ZF, Iveco, Voith.

Je teda zajímavé, že nekvalitní Solarisy se prodavají i v Německu či Švýcarsku.a ten vymakaný SOR ne a ne prorazit. 🙂

Poudy

Problém je asi design, opravdu to odpovídá 90.létům a to není dobře. Také je problém s kvalitou zpracování, nové busy jsou ještě v pohodě (zatím), ty starší jsou děsně vyklepané, to u západních výrobců (setra, mb atd.) v takovém měřítku nesleduji.

Anonym ze severu

Ono Iveco S Urbanwayema na tom není o moc líp (co se týče hlučnosti a vrzání).

thegrid

Nechápu co tím designem sledujete, ale zrovna design se mi líbí. Je to prostě subjektivní věc.

Jiří Kocurek

Já su zase velice rád, když přijede Jamnik (Solaris). Nemusím přemýšlet, do které sedačky se (ne)vejdu. Nejde o šířku sedací části, ale o délku stehenní kosti a to nejsem nijak extra dlouhán.

leoš

jj úžasný design a kvalita z prasečáku

LiborV

Výsledek je, že vozy budou klimatizované. Vyčerpáním celé rámcové smlouvy vidím ze strany Praha sobě snahu co nejrychleji obnovit vozový park. Jistě bude vypsána i soutěž nová. V dnešní době kdy je téměř každé větší výběrové řízení, vzešlé od veřejného zadavatele, na nové vozy, či dopravní služby napadaneno u ÚHS a pozastaveno, to může být pro obnovu vozového parku veliké riziko.

VRT

Přesně tak to je. Raději toto, než nic. Autobusy v Praze opravdu potřebují obměnu.