DPP vybaví všechny tramvaje zařízením, které umožní sledovat jejich polohu s přesností 3,5 metru
Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) vypsal novou zakázku, ve které chce koupit do všech tramvají nové vícefrekvenční přijímače s
Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) vypsal novou zakázku, ve které chce koupit do všech tramvají nové vícefrekvenční přijímače s anténou, které umožní přijímat signál z evropského navigačního systému Galileo, ale také GPS, Glonass a BeiDou.
Zakázka má odhadovanou hodnotu 20 milionů korun, DPP ji dnes zveřejnil ve věstníku veřejných zakázek. Nové zařízení má nahradit dvacet let starý systém založený na GPS a zpřesnit lokalizaci tramvají na 3,5 metru. Data ze systému mají být otevřená i pro cestující.
Přijímače společně s anténou budou ve všech tramvajích, celkem DPP poptává 838 kusů těchto zařízení. „DPP bude díky tomu jedním z prvních dopravců v Evropě, který bude mít celou flotilu tramvají vybavenou přijímači signálu navigačního systému Galileo,“ uvedl DPP v tiskové zprávě. Pro DPP jde současně i o způsob, jak se vypořádat s tím, že data dosud nejsou veřejnosti přístupná.
Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra jde o další krok, jak udělat městskou hromadnou dopravu pohodlnější a uživatelsky přívětivější. On-line sledování polohy umožnil DPP u autobusů, u tramvají dosud možné není.
„Díky novým přijímačům a možnosti využívání signálu evropského navigačního systému Galileo dosáhneme nejenom zpřesnění lokalizace tramvají, podle dosavadních testů až na 1,5 metru, ale pomůže nám to vylepšit další systémy, které v DPP používáme. Umožní nám to bez zásahu řidiče automaticky ovládat některé důležité funkce u nejnovějších tramvají 15T, jako je např. omezení rychlosti do výhybek, v rámci snižování hluku mazání kolejí, vyhlašování zastávek či rozsvěcování v tunelech,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Základním požadavkem DPP ve vypsané veřejné zakázce je dodat zařízení se schopností přijímat signál evropského navigačního systému Galileo, který patří k nejpřesnějším. Maximální odchylka lokalizace tramvaje nesmí přesáhnout 3,5 metru kdekoliv v dopravní síti MHD v Praze. Nabídky bude DPP hodnotit podle ekonomické výhodnosti na základě nejnižší nabídkové ceny. Vítěz tendru bude ale před uzavřením smlouvy muset provést zkušební montáž navigačního zařízení do jedné tramvaje 15T a absolvovat funkční zkoušku jeho zapojení, přesnosti odhadu polohy a dalších požadovaných parametrů DPP. Vyhodnocení zkoušek následně provede ČVUT.
První tramvaje by svoji aktuální polohu díky novým přijímačům a signálu navigačního systému Galileo měly začít poskytovat v průběhu posledního čtvrtletí letošního roku.