Doprava ve městě Tramvaje

DPP vybaví všechny tramvaje zařízením, které umožní sledovat jejich polohu s přesností 3,5 metru

Tramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce, ilustrační foto. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) vypsal novou zakázku, ve které chce koupit do všech tramvají nové vícefrekvenční přijímače s anténou, které umožní přijímat signál z evropského navigačního systému Galileo, ale také GPS, Glonass a BeiDou.

Zakázka má odhadovanou hodnotu 20 milionů korun, DPP ji dnes zveřejnil ve věstníku veřejných zakázek. Nové zařízení má nahradit dvacet let starý systém založený na GPS a zpřesnit lokalizaci tramvají na 3,5 metru. Data ze systému mají být otevřená i pro cestující.

Přijímače společně s anténou budou ve všech tramvajích, celkem DPP poptává 838 kusů těchto zařízení. „DPP bude díky tomu jedním z prvních dopravců v Evropě, který bude mít celou flotilu tramvají vybavenou přijímači signálu navigačního systému Galileo,“ uvedl DPP v tiskové zprávě.  Pro DPP jde současně i o způsob, jak se vypořádat s tím, že data dosud nejsou veřejnosti přístupná.

Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra jde o další krok, jak udělat městskou hromadnou dopravu pohodlnější a uživatelsky přívětivější. On-line sledování polohy umožnil DPP u autobusů, u tramvají dosud možné není.

„Díky novým přijímačům a možnosti využívání signálu evropského navigačního systému Galileo dosáhneme nejenom zpřesnění lokalizace tramvají, podle dosavadních testů až na 1,5 metru, ale pomůže nám to vylepšit další systémy, které v DPP používáme. Umožní nám to bez zásahu řidiče automaticky ovládat některé důležité funkce u nejnovějších tramvají 15T, jako je např. omezení rychlosti do výhybek, v rámci snižování hluku mazání kolejí, vyhlašování zastávek či rozsvěcování v tunelech,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Základním požadavkem DPP ve vypsané veřejné zakázce je dodat zařízení se schopností přijímat signál evropského navigačního systému Galileo, který patří k nejpřesnějším. Maximální odchylka lokalizace tramvaje nesmí přesáhnout 3,5 metru kdekoliv v dopravní síti MHD v Praze. Nabídky bude DPP hodnotit podle ekonomické výhodnosti na základě nejnižší nabídkové ceny. Vítěz tendru bude ale před uzavřením smlouvy muset provést zkušební montáž navigačního zařízení do jedné tramvaje 15T a absolvovat funkční zkoušku jeho zapojení, přesnosti odhadu polohy a dalších požadovaných parametrů DPP. Vyhodnocení zkoušek následně provede ČVUT.

První tramvaje by svoji aktuální polohu díky novým přijímačům a signálu navigačního systému Galileo měly začít poskytovat v průběhu posledního čtvrtletí letošního roku.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
rtep

Je asi potřeba úplně zbytečně vyhodit 20 miliónů. Neznám nikoho, kdo by potřeboval nutně vědět, kde je právě konkrétní tramvaj nebo autobus. Tyto zbytečně vyhozené peníze by mohly být využity podstatně lépe.
Velmi trefný článek na toto téma napsal pan Fendrych – https://nazory.aktualne.cz/komentare/znat-polohu-tramvaje-s-presnosti-na-1-5-metru-fascinujici-ma/r~d9734f60aafd11ea95caac1f6b220ee8/

Tomáš

tahle zakázka je ale důležitá pro integraci s dalšími službami, otevření dat o poloze prostředků MHD je důležité pro komunitní plánování rozvoje a nikoliv to nechat pouze na jedné firmě, která na datech sedí. Fendrych si rád vybírá pouze argumenty, které chce, tohle bere pouze z pohledu cestujícího čekající na spoj.

Jana

Hradec Kralove ma jiz 10 let na zastavkach MHD u jizdnich radu uvedeny cas u kazdeho autobusu ,ktery se meni dle vzdalenosi od stanice a neni trba mit aplikace

Marek Turnovec

Víte, na tohle se snad (brzy) bude dát napsat: „DPP data zpřístupňuje data o poloze vozidel pomocí otevřeného API, které mohou využívat nejrůznější aplikace, takže není nutné řešit nějaké displeje či jiná zobrazovadla na jednotlivých zastávkách.“

A hádejte, co bude ve výsledku levnější – zvláště s ohledem na počet stanic v Praze… Navíc displej Vašeho mobilu většinou tak snadno nepoškodí nějaký vandal.

Ale jestli toto řešení pro Vás není dost dobré, v pohodě, buď můžete zůstat v Hradci, nebo ho používat. 🙂

Dáda

Takžýe nekdo kdo nemá aplokátor pro běh oné aplikace bude míst sůlu. Rozkrok nezastavíš!

Ondra

Chtěl bych jen naznačit, že brněnská MHD tuto možnost má již delší dobu. Praha jen dohání jiná města. S pozdravem Brňák😄

eLKá

Tak Praha používá jiný systém lokalizace tramvají a nejsem si upřímně jistý, jestli právě „GPS“ bude takovým přínosem, jak se může teď zdáti DPP a Magistrát dnes slibuje.
Ale snad to mají spočítané a „satelitní pozice“ bude mít i jiný přínos, než jen informace pro cestující..

qwasar

Pro skutečně operativní řízení je znalost skutečné polohy vozu opravdu přínosem – viz Brno, už 19 let ;).

eLKá

To nerozporuji. Jen upozorňuji na skutečnost, že Praha určuje polohu tramvají jiným způsobem, toť vše.

Bob

Brno používá systém Galileo? Fakt? A používalo ho ještě dříve, než začal existovat?

ABC

A je pro uživatele důležitý jestli je to Galileo nebo jestli to funguje?

Bob

Nerad bych vás urazil napovídáním, ale systém Galileo byl zřejmě vybudován proto, že má oproti těm dosavadním dostupným systémům nějaké přednosti. Například tu přesnost.

PatriK

V Praze nebyl ani tak problém s technologií pro lokalizaci, ale hlavní problém byl v licenční smlouvě, která údajně neumožňuje publikovat polohové údaje ze systému doris. https://cs.wikipedia.org/wiki/DORIS

kulhán

Jenže vy máte jen šaliny 😉

Dáda

občas prostřídaný nějakým šmirglem.

Panoramix

Kdybych chtěl rýpat, tak kdekoliv v síti asi přesnost na 3,5 metru nedosáhnou. Heslo “barrandovské tunely”. 😀

pony

Protože doplnit to o inerciální navigaci se nesmí.

Honza

To že většina mapových podkladů nepočítá s výškou nad terénem je jedna věc. Ale z podstaty GNSS systémů to lze určit.

berda

Tak Panoramix spíš narážel na to, že na Barrandově skutečně jedou tramvaje v tunelu, nikoli na výšku nad terénem na estakádě…

Pres chrome ani explorer nejde odpovidat na koment

Kdyby chtěli, tak do tunelů nainstalují repeatery. Podobné řešení používa v tunelech Waze, viz waze beacons.

Waze beacons nejsou repeatery. Ale jinak máte pravdu :).

Radiátor

Skvělá zpráva. Snad to vyjde a brzo to bude integrované i do IDOSu.

qwasar

Hlavně aby to bylo přístupně VŠEM, ne zase jen IDOSu, jak je tomu už půl roku u dat z autobusů DPP…