Autobusy

Dopravní podnik předá dvě linky pražské MHD soukromníkům, chce optimalizaci

Autobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPP
Autobusy DPP, ilustrační foto. Pramen: DPP

Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) předá provoz dvou linek v Pražské integrované dopravě (PID) soukromým dopravcům. Jde o důsledek nedostatku řidičů v Praze, kvůli kterým už od listopadu došlo k omezení provozu. Od 1. prosince podnik předá linku 192 (okružní linka po Malé Straně) společnosti About Me a od ledna linku 227 Háje – Nedvězí dopravci ČSAD Polkost.

Dohodli jsme se na předání výkonů dvou linek jiným dopravcům,“ potvrdil mluvčí DPP Daniel Šabík. V případě DPP jde o změnu přístupu: když vyšlo najevo, že dopravce nemá řidiče pro všechny výkony, nabídli se Ropidu jiní dopravci, DPP ale předání částí výkonů odmítal.

Podle odpovědi Ropidu na žádost o informace podle zákona o svobodném přístupu k informacím dostal Ropid nabídku od tří dopravců: Valenta, Stenbus a Luděk Špacír. „Předání linek jinému dopravci je ovšem možné pouze za podmínky, že se původní dopravce aktivně provozování nějaké linky vzdá. Tento předpoklad zatím nebyl naplněn,“ uvedl v půlce října v odpovědi náměstek ředitele Ropidu pro městskou dopravu Martin Šubrt.

V případě linky 192 dojde od prosince ke spojení s linkou 194, která jezdí na pravém břehu Vltavy.

Centrem Prahy častěji a bez přestupu prodlouženou linkou 194! Od 1. prosince propojujeme minibusové linky 192 a 194 do…

Gepostet von Pražská integrovaná doprava am Sonntag, 10. November 2019

O přesunu linky 227 ke společnosti ČSAD Polkost bylo rozhodnuto už dříve. Důvodem byla optimalizace některých svazků linek. „Kvůli očekávaným výhledovým změnám na lince 165 převzal DPP provoz na této lince a současně se vzdal provozu na lince 163, čímž umožnil optimalizovat provozní organizaci svazku linek 163 a 208. Se stejným cílem optimalizovat provoz na svazku linek 226 a 227 s tím, že ale požádal o kompenzaci výkonů, o které tímto krokem přišel. V rámci přípravy dopravního opatření ve Starých Letňanech byla tato kompenzace naplánována posílením provozu linky 158 v úseku Krausova – Letňany,“ dodal Šubrt.

Nedostatek řidičů může být i důvodem k přehodnocení stávajícího systému autobusových linek v Praze a okolí, na to tlačí především DPP. „Prosazujeme, aby se systém autobusových linek v Praze a v okolí optimalizoval komplexně, na základě skutečné poptávky a stávající nabídky spojů, aby se zohledňovala ekonomická stránka provozu dané linky, ale i technické či personální kapacity,“ řekl Šabík. Podle něj není ad hoc předávání linek z dlouhodobého hlediska řešením. „Pokud na dané lince v určitých částech dne není dostatečná poptávka a řidiči jednoho dopravce vozí v podstatě vzduch, například 4-5 cestujících standardním 12 m autobusem, tak po jejím předání bez jakýchkoliv dalších úprav intervalů a jízdních řádů jinému dopravci se tento stav nezmění,“ dodal Šabík. „Navíc je pro řidiče extrémně demotivující, pokud musí vstávat ve 3 ráno, dělat přesčasy, a přitom jezdit s téměř prázdným autobusem,“ podotkl. Podle něj by ubráním některých frekvencí vznikly technické i personální rezervy, které bude možné využít na navýšení spojů, kde je to naopak potřeba.

Objem ujetých kilometrů za posledních pět let u autobusů stoupl o 5,6 %.

 

21
Diskuze

avatar
6 Komentáře
15 Reakce na komentáře
15 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
15 Autoři komentářů
AslanexKarelMichalDushanPrt Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

„„Předání linek jinému dopravci je ovšem možné pouze za podmínky, že se původní dopravce aktivně provozování nějaké linky vzdá.“ – Co to je zase za šmelení? Nemáš vozy, nemáš řidiče, někdo jiný má – tak nazdar, proč by se měl něčeho vzdávat?

Aslanex
Host
Aslanex

Jo, kéž by byla takhle napsaná smlouva…

Aslanex
Host
Aslanex

Co zde ovšem moc nezaznělo, tyto linky DPP nepředává v rámci současné krize a současného tlaku na neomezování spojů. Obě tyto změny už jsou domluveny dlouho, a jak se píše, u 227 se jedná jen o přesuny výkonů na 158, žádní řidiči tedy ušetřeni nebudou.

Leoš Konečný
Host
Leoš Konečný

Ja myslim ze spousta autobusovych linek jezdi zbytecne, stacilo by jich nekolik zrusit a usetrilo by se penez a mista na silnici

dopravák
Host
dopravák

Hlavně v noční dopravě je většina autobusových linek vedených přes centrum města paralelně s tramvajemi velkou rozmařilostí (to se pochopitelně netýká spojení se sídlišti, kam jinak jezdí i ve dne jen metro), ale je pravdou, že jejich redukce by zase až tolik personálu neuspořila.

Prt
Host
Prt

Opravdu dobrý nápad, přeložit lidí z busů do plných tramvají!

dopravák
Host
dopravák

To opětovné sloučení dvou minibusových linek je zajímavý krok: původní jedna linka byla přece rozdělena mimo jiné kvůli nerovnoměrnému vytížení frekvencí a nepravidelnostem působeným velkým provozem a překážkám (nesprávné parkování IAD) v některých částech její trasy – to už teď tyto problémy vznikat nebudou?

Tom
Host
Tom

Dříve jezdil midibus, nyní minibus. Dnes je tedy hlavně užší vozidlo. Obsazenost neumím posoudit.

dopravák
Host
dopravák

Bude-li to fungovat spolehlivě a ve čtvrthodinovém intervalu, tak to smysl mít může, protože už by to nebyly jen „náhodné výstřely“, takže by to mohlo i přilákat nějakou (a to i „turistickou“) frekvenci – připomíná to ty linky po centru Vídně, takže by také bylo dobré pořídit na to nějaké malé elektrobusy. Jen je, myslím, docela škoda, že pro směr na Florenc nezřídili i zastávku „Malostranská“ někde v nájezdu na Mánesův most – jsem přesvědčen, že by tam ostatnímu provozu nevadila. Těmi dosavadními linkami jsem nikdy nejel, ale tuhle opětovně sloučenou budu muset někdy konečně projet, a to oběma směry.… Číst vice »

Pacička
Host
Pacička

192+194 jsou jen šotohrátky, jiný význam ty linky nemají. Na nejbližší tramvaj to máte většinou tak do 5 minut.

dopravák
Host
dopravák

No, třeba na Starém městě bydlí pořád dost už hodně starých lidí, tak proč jim nedopřát dostupnější veřejnou dopravu?

Dushan
Host
Dushan

Tyto bus linky proplétající se historickým centrem rychlostí chůze jsou pozůstatkem a přítěží od minulého vedení Prahy – Filipa Dvořáka/ODS, Jiřího Veselého/TOP09 a O. Lomeckého/TOP09

Martin
Host
Martin

Nejsem si jist, zda je ta trasa uplne stejna jako drive. Ale snad nebudou…

Radek
Host
Radek

Jezdí se jinudy.

Radek
Host
Radek

Pozor ale, About Me končí současně na 166 a 224, takže o navýšení u nich spíš nejde, pouze o změnu linkového vedení.

Big Fat Fabulous Woman
Host
Big Fat Fabulous Woman

OMG, About Me, ty mají příšerný autobusy, jednou se mi stalo, že v něm přestalo fungovat automatické otevírání dveří a tak musel řidič každou zastávku otevřít přední dveře ručně, ale každopádně zajímavý zážitek. 😀

Ondros
Host
Ondros

Mají převážně Sory, takže asi tak. Po pár letech provozu je to holt rozhrkaný šrot, který nedosahuje ani úrovně MB nebo citybusů z druhé ruky.

Michal
Host
Michal

S About me jezdim na 203 z Chodovce . Smrad, nafta, nefunkci kde co, otrhane sedacky a obcas i nejede. O zpozdeni a ridicich ruznych narodnosti nemluvim. Jednou jsem volal na jejich dispecink a bylo mi pana dispecera lito. Vse mi potvrdil a rikal, ze uz u nich da vypoved. Tak snad v centru nasadi neco lepsiho a nebude to ostuda s jakou jezdi na Jiznim meste.

55p
Host
55p

Dokud před ručním otevřením dveří řidič nemačkal půl hodiny páčku, tak to ještě snad šlo, ne? 😀

Kevis
Host
Kevis

No,to je opravdu hrůza, když řidič musí na každé zastávce zmáčknout tlačítko pro otevření dveří sám. A přitom mi to na lince, kterou jezdím nepřipadá tak těžké. 😂

Big Fat Fabulous Woman
Host
Big Fat Fabulous Woman

Asi jste mě nepochopil, v tom buse přestalo fungovat elektrické otevírání dveří, takže musel na každé zastávce otevřít přední dveře silou.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce