DPP poprvé nakoupí hybridní autobusy, vypsal soutěž na dodávku až 140 vozů
Hybridní autobus Solaris Urbino 18. Foto: Solaris
Cena bude mít v soutěži váhu jen 65 %, tendr zohlední spotřebu i záruku.
Cena bude mít v soutěži váhu jen 65 %, tendr zohlední spotřebu i záruku.
Vysvětlí někdo, proč se požaduje externí nabíjení? Vždyť to ujede pár km na začátku směny a pak nic, to se nemůže zaplatit. Ale možná to má jiný důvod, slyšel jsem, že moderní městské autobusy se připojují do zásuvky už teď, aby se nemuseli vypínat všechny elektrické systému v busu a ráno se mohlo rychleji vyjet.
A pro. Mají být nabíječky mobilní? Stejně bude každá potřebovat vlastní minimálně 32A přívod a ten jaksi mobilní stejně není. Otázka pak je proč nabíječky nesoutezi zvlášť.
Že by se nemohla zaplatit nabíjecí zásuvka to si nemyslím. Hlavní rozdíl bude ve velikost baterky si myslím (u aut je to hybrid a plug-in hybrid). Malá baterka je jen takové postrkovátko na pár sekund rozjezdu a pak je jedno v jakém je stavu při začátku směny. Větší baterka je vlastně elektromobil s průběžným dobíjením a u té není důvod vyjet s nenabitou.
Nicméně „obyčejný hybrid“ už se nepovažuje za nízkoemisní vozidlo a není proto na něj podpora EU. Plug-In je za to považován po omezenou dobu (2025 nebo tak nějak).
Taková hloupost to není. Např. se tím dá bus ráno předtopit. Pokud bude tuto možnost umět…
Takže 250x naftové Iveco, z toho 150 v kloubu, plus 140 kloubů v hybridu a v plánu je tendr na parciální trolejbusy, teď netuším poměr délek ale mělo by to být přes 100 vozů. Prahu čeká zajímavá diverzifikace ať už pohonů tak pravděpodobně i výrobců. Myslím že ta dominance jednoho typu jakou tu máme se sorkami už nikdy nebude.
A není teoreticky tento plug-in hybrid zároveň tím parciálním trolejbusem?
Není.
Dobrá zpráva. Cokoliv rozumně snižuje naši závislost na fosilních palivech (z Ruska či odjinud), se nám dlouhodobě oplatí.Ještě lepší by byl čistě el/bateriový pohon, ale asi půjdeme jednodušší a levnější cestou.
DPP má myslím zadání část prostředků ponechat na elektřině nezávislých pro potřeby případné evakuace nebo masivního výpadku, apod. Takže nemůže úplně všechno předělat na elektriku. A čistě elektrické busy (ať už čistě bateriové, nebo parciály) pořizuje taky.
To mně vůbec nenapadlo, díky!
prosím pěkně, na druhé straně těch drátů stojí, uhlí, plyn atom a trocha vody se sluníčkem…. mám za to že poměr je 45% uhlí, 5% plyn, 30% uran a zbytek voda a slunce vítr a pod. Takže zas fuj
„Cokoliv rozumně snižuje naši závislost na fosilních palivech.“ porozumění psanému textu. Asi Vás to, jardo V. překvapí, ale nejsem úplně hloupý. Ta výroba elektřiny musí být také co nejméně fosilní, z mého pohledu idálně jaderná.
Mno jistou výhodu to má: Je mnohem jednodušší chytat síru a pevné částice na několika málo elektrárenských kotlech, které stojí na místě a nikam nejedou, než na několika stovkách vozidlech. Navíc ve městě, kde se rekuperace uplatní ve velkém, výfuk autobusu je přímo v ulici a jezdí jich víc jak 10 za hodinu – tady ta elektřina smysl dává.
Uran asi nebude fosilní zdroj, že (ačkoliv není obnovitelný). Takže to máme půlku špinavých zdrojů versus 100% špinavý zdroj.
Jardo, jestli chceš, můžeš šlapat. 🙂
Asi před pěti lety byl na cca půlroční zkoušku zapůjčen SOR NBH18. Prozradí některý insider, jak to tehdá dopadlo? 😉
Blbě. Byly to narychlo slátané neodladěné prototypy po všech stránkách.
Dnes jezdí odkoupené jako normální diesely.
Díky 👍
Palec nahoru pokud si myslíte, že vyhraje SOR, palec dolů, pokud to bude jakýkoliv jiný výrobce.
Požaduje se reference, kterou SOR nemá, takže je to jednoduché.
Pokud to ještě nebudou ty turecké rozvrzanosti….
Třeba prohlásí za sérii ty dva vozy pro DPP před lety, čímž bude mít referenci vyřešenou. 🙂
Iveco dodalo nejakych 16ks Urbanway hybrid 12M do Slovenskej Ziliny a Solaris ma tiez slusny pocet hybridov v Polsku
Tak to si jen myslíte 🙂 35 naftových kloubáků v posledních 5 letech SOR dohromady dá a 15 sólo elektrobusů jakbysmet. Za plusové bodíky to nebude, ale touto části kvalifikace rozhodně projdou. :))