Doprava ve městě Tramvaje

DPP po pěti měsících otevírá Muzeum MHD, nabídne nové turistické vizitky

Tramvaje T2 ve střešovické vozovně. Foto: Daniel Šabík
Tramvaje T2 ve střešovické vozovně. Foto: Daniel Šabík
V jednu chvíli může být v muzeu maximálně 37 lidí.

Po pěti měsících se otevřou brány Muzea MHD v Praze, které provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Od soboty 8. května díky uvolňování protiepidemických opatření bude otevřeno o víkendech a státních svátcích od 9. do 17. hodiny. Naposledy bylo otevřeno 13. prosince.

Během lockdownu jsme nezaháleli, přestávku jsme využili například k aplikaci speciálního protipožárního nástřiku ve čtvrté hale. Vzhledem ke stále platným protiepidemickým opatřením jsou povoleny individuální nebo rodinné návštěvy, v jednu chvíli může být v muzeum maximálně 37 osob. Organizované skupiny turistů si proto budou bohužel muset počkat na další vlnu rozvolnění. K návštěvě muzea není nutný žádný test na Covid-19,“ řekl Petr Malík, vedoucí jednotky Historická vozidla DPP a Muzea MHD. Od 2. června chce muzeum otevřít i ve středu.

Vstupné do Muzea MHD je nově 100 Kč pro dospělého, 60 Kč pro děti ve věku 6-15 let, studenty do 26 let a seniory nad 65 let. Děti do 6 let, držitelé průkazu ZTP/P a průvodci ZTP/P mají vstup do muzea zdarma. Rodinu, tj. 2 dospělých a max. 3 děti vyjde vstupné do muzea 250 Kč. Muzeum MHD má nově také svého audioprůvodce, kterého DPP zprovoznilo loni v polovině prosince, těsně před uzavřením expozic. Návštěvníci si jej o tomto víkendu mohou poprvé poslechnout přímo v prostorech muzea, u jednotlivých exponátů. Stáhnout či přehrát si jej mohou v aplikaci dopravního podniku Prague Trips, která je k dispozici zdarma na AppStore a Google Play.

Tři nové výroční vizitky

Pro fanoušky veřejné dopravy a její historie DPP nachystal tři nové výroční turistické vizitky ke 120. výročí tramvajového vozu ev. č. 109, ke 130. výročí vzniku první české elektrické dráhy a ke 130. výročí zahájení provozu lanové dráhy na Petřín. Všechny tři vizitky budou v prodeji od této soboty 8. května 2021. Všechny tři budou k dispozici pouze v Muzeu MHD a ve vybraných Infocentrech DPP. Výroční turistickou vizitku lanové dráhy na Petřín si budou moci fanoušci zakoupit také v dolní stanici lanovky na Malé Straně. Další turistické vizitky v rámci edice Fotonálepek plánuje DPP vydat ještě letos k vozům ev. č. 6921, 7001 a 7269.

Všechny tři výročí si DPP připomíná právě letos. Na konec června připadá 120. výročí zahájení provozu dnešního muzejního vozu ev. č. 109. Je to jeden ze tří nejstarších dochovaných motorových vozů střešovického Muzea MHD, který v roce 1901 vyrobily Ringhofferovy závody v Praze na Smíchově v rámci početných dodávek vozidel pro rozšíření provozu na elektrifikovaných tratích koňské dráhy.

Muzeum vyřizuje povolení k provozu vozu 109

Tento vůz připomíná dobu skutečných začátků elektrického provozu tramvají v Praze. Začínal jezdit v době, kdy v Praze ještě fungovala koňka. Prezentuje současně tehdejší novinku pražských tramvají, kterou byla červeno-krémovo-bílá kombinace barev vozové skříně, která později zcela nahradila starší tmavozelený nátěr, jaký má např vůz ev. č. 88, který 120 let oslavil loni. V období dodávek nových motorových vozů na přelomu 19. a 20. století byla vnější kombinace barev vozové skříně součástí rozlišování tramvajových linek do doby, než bylo zavedeno číselné značení,“ uvedl Petr Malík.

Je to muzejní vůz, pro který jsme letos začali vyřizovat povolení k provozu. Cestující a fanoušci se na něm budou moci svézt v poslední červnový víkend, na který připadá jeho výročí, a na který plánujeme slavnostní jízdu. Měl by jet také v čele průvodu historických tramvají, který připravujeme v rámci oslav 130. výročí od zahájení provozu první české elektrické dráhy za předpokladu rozvolnění protiepidemických opatření.“

Právě ke 130. výročí od vzniku první české elektrické dráhy je druhá ze série výročních turistických vizitek. První elektrickou tramvajovou dráhu postavil na Letné František Křižík v roce 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v Praze. Vedla od Letenského zámečku, od horní stanice tehdejší lanovky na Letnou přes Oveneckou ulici k hornímu vchodu Královské obory v Bubenči. Trať měřila 766 metrů. První zkušební jízdu na ní Křižík vykonal 6. července 1891, do provozu byla slavnostně uvedena o 12 dnů později, 18. července. V roce 1893 byla prodloužena do Bubenče k Místodržitelskému letohrádku, celkem pak měřila 1,4 km. V provozu byla do roku 1900.

Vizitka připomene výročí lanovky

130. výročí si letos připomíná také lanová dráha na Petřín. K této události je určena poslední výroční vizitka, kterou letos vydává DPP. Stavba lanovky na Petřín začala v únoru 1891 a o pět měsíců později, 25. července 1891 byl na ní slavnostně zahájen provoz, o necelý měsíc dříve, než byla otevřena Petřínská rozhledna. Právě lanovka na Petřín sloužila jako dopravní spojení k Petřínské rozhledně z Malé Strany. Podobně jako první elektrická dráha, byla lanovka na Petřín i samotná Petřínská rozhledna postaveny u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v Praze.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Socha

Mě se expozice tedy líbila, až na to, že z ní prý v nedávné době odvezli skoro všechny autobusy a trolejbusy(?), které bych tam, jako v muzeu, které má prezentovat DPP, jako celek, čekal. Podle paní zaměstnankyně je většina autobusů rozpuštěná po soukromých spolcích, či lidech, kde zaparkované v garáži moc parády nepřinesou.

Řiditel

Autobusy jsou dočasně zaparkovány v garážích DPP-

Juraj

Teší ma ten audioguide, to je super vec. Určite by v tomto duchu šlo digitalizovať viac.

Mimochodom, mýlim sa, alebo je časť exponátov aktuálne zaparkovaná v hale na Pankráci, kým neskončí výluka Táborské? To je celkom podstatné info pre prípadnú návštevu. V poslednom čísle DP Kontakt bola fotka z presunu vozidiel.

Radek

To nejsou exponáty, ale vozy pro komerční jízdy. Lakovala se 4. loď, která není běžně přístupná.

V. K.

Muzeum je to krásné, ale potřebovalo by expozici trochu zmodernizovat směrem k moderním trendům v muzejnictví. Přeci jenom informace jdou prezentovat i lépe než papíry A4 popsanými psacím strojem. Také si myslím, že by se nic nestalo, kdyby aspoň část vozů byla přístupná i uvnitř.

Bmo

Vzhledem k všudypřítomnému vandalismu je možná lepší, že vozy zevnitř přístupné nejsou.

Kubrt

Jasně, někdo kdo si zaplatí vstupenku do vozovny to tam bude vandalizovat.

Jmeno

proc by nemohl ? Vandalismus jsou i skrabance, podpisy atp.

Kubrt

Eh, návštěvník muzea MHD má k MHD kladný vztah a nebude poškozovat exponáty. Kdo si chce někde zavandalovat, udělá to „zdarma“ někde na veřejném místě, nebude utrácet stovku za muzeum, které ho nezajímá.

Šejdr

Kdyby tomu tak bylo, tak by nebyly počmárané a poryté stěny na památkách, kde se platí vstupné. Jenže bohužel jsou. 🙁

V. K.

Když jsem tam byl naposled, tak tam bylo personálu docela dost, takže by neměl být problém to ohlídat. A kdyby ne, tak se pár důchodců se zájmem o přivýdělek vždycky najde.

robert

Potěším tě, spolupracuju na projektu rekonstrukce dolního dvora vozovny. Přibude i nová budova pro autobusy. Měly to být oddělené projekty, ale z technických důvodů, kdy nelze udělat provizorní trakční vedení, pojedou obě akce souběžně.