DPP odstavuje všechny nové autobusy Iveco Streetway. Uniká z nich palivo, výrobce nestíhá dodávky

První autobus Iveco Streetway 12M pro Prahu. Foto: Ondřej Kubát / DPPPrvní autobus Iveco Streetway 12M pro Prahu. Foto: Ondřej Kubát / DPP

Odstavení se týká celkem 94 vozů. Další přestal podnik od dodavatele přejímat.

Odebírat
Upozornit na
guest
67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír

To jsou snad nejstrašnější autobusy, co DPP provozuje.
Bydlím hned u stanice, takže když tenhle vehikl přijede, jdu domů, počkám na další spoj a doufám, že přijede normální autobus.

Jakub

Opravdu by byly SOR NS tak špatnou volbou pro Prahu?

Náhodný Kolemjdoucí

SOR NS v Praze jezdí s jinými dopravci, ale Iveco prostě vyhrálo veřejnou zakázku u DPP.

Radek

A dobře jim „DPP“tak.

Antonín

Tak první problém – elektrobusy, kde Škoda použila turecké karoserie – problém právě na nich. Druhý problém – opět turecké, ale autobusy a únik paliva. Věřím, že DPP si rozmyslí koupit levné turecké trolejbusy, byť vyhrály soutěž a nějakým způsobem ji buď zruší, nebo přehodnotí, jinak větřím třetí problém. Ono je snad lepší zaplatit víc za osvědčené vozy, když už ne od Škody, tak aspoň jiného evropského výrobce.

Miloš

Pravda je, že Škoda Plzeň dává elektrické pohony a řízení úspěšně mnoho let i do karosérií různých výrobců. Ty z Turecka měl být pokus od majitele ušetřit.
Asi nejlepší zkušenosti mají s Solarisem.
Praha má již tří článkové na letiště a kratší verze nejsou problém.
Jistě by bylo daleko jednodušší provozovat stejnou značku…

Michal.S

DPP ušetřil na špatném místě opět.

Roman

DPP nemohl postupovat jinak, pokud dodavatel splnil podmínky a nabídl nejnižší cenu. A ve výsledku je to pro DPP docela dobrý obchod, pokud vyrobce již zaplatil penale 79 milionů korun.

JindraLne

Jsem rád, že někdo konečně přišel s produktem, co nás naučil nedělat si starosti a mít rád SORku. Zajímavé, že zrovna Iveco Bus, co za časů Irisbusu mívalo rozumnou produkci městských busů na kontinentu…

Roman

Ono má pořád 😉 Ale made in CZ… Ne made in TR…

Ale ty nové hybridní Iveca co přijdou jsou v pohodě 😀 To je odzkoušené jako T3 😀

JindraLne

Tak městské nízkopodlažní busy Mejto nedělalo nikdy, ne? Buď závod v Annonay, nebo Itálie, co vím. I Citybusy se v Mejtě blahý paměti jen kompletovaly.

JindraLne

Tak beru zpět (po rychlé konzultaci s lepším zdrojem :-D). Nějaké kusy Citelisů se v Mejtě nejspíš skutečně dělaly komplet. Což by dávalo smysl – tamější závod je koncipován tak, aby tam šlo v souběhu efektivně vyrábět mnoho typů busů současně.

Jakub

Ano je odzkoušené že to je jezdící masa mlátícího plastu

Krachbumente

Dostali to, za co zaplatili. Turecká kvalita. Město Magdeburg loni koupilo 120 autobusů MAN. Je radost vidět, že jezdí bez poruch. Také interiér je ve srovnání s autobusy IVECO jako z jiného světa.

JindraLne

Však samozřejmě. Tuším, že to byl Alan Shepard, kdo na dotaz novinářů, na co myslí při odpočtu na rampě během mise Mercury-Redstone, odpověděl „Na to, že každá jedna součástka v této kabině byla vysoutěžena za nejnižší cenu.“

slsp

Co si mam predstavit pod frazou „dodavatel podle nich nenabízí systémové řešení problému“? Ze Iveco mieni iba platat co sa rozsype a inak na to kasle?

Roman

Tipuji hra na konec záruky a opravy toho co se rozsype….

-mm

Jak dlouhé jsou záruky na autobusy? To máme pořád nevýhodné smlouvy s krátkou zárukou?
Třeba v Helsinkách Variotram od Bombardieru. Víceméně identická situace jako 14T v Praze. Jenže veškeré problémy musel řešit výrobce. Po 9 letech od počátku dodávek musel Bombardier převzít údržbu a platit penále za každou neprovozní tramvaj. A po 19 letech Helsinky všechny tramvaje vrátily a dostaly zpět část kupní ceny.

Martas

DPP se rozhodl, že místo provozovatele autobusů bude galerií a bude nám ukazovat, co je nového ve světě v těchnice, resp. v podstavcích z Turecka a potom nám pošle 15 starou vyhrkanou SORku, která teda aspoň přijede 😀

Martin Lér

Zlatý sorky. Z toho streetway jsem jako kaštan docela smutný, přijde mi to jako downgrade

Daniel Jablonecký

Zlatý! 👍

Martas

V pohodě, docela strašný, na to jak se na Sorky nadávalo, ale jsem to bral, že takový autobus by si zasloužil jít do muzea, na ten podstavec, ale DPP ho mučí v provozu…

JindraLne

Mně vždycky přišlo, že libchavská produkce je sice low-cost s naprosto otřesným designem, ale zato přiznaný a poměrně poctivý low-cost, co v rámci životnosti tak nějak jezdí. Tyhle turecké produkce (snad vyjma Daimleru), jsou pak při bližším ohledání kolikrát strašný peklo, co sice vypadá líp, než co zrovna vypadne z pastelky zasloužilého umělce Kotase, ale jezdí výrazně hůř.

Jiří Kocurek

No prostě je to taková Fabie Junior, ale není to tamagoči.

JindraLne

Spíš Dacia Duster. Na netu se nad tím téměř povinně ohrnuje nos, ale službu odvede a v konečném důsledku to ve své kategorii bývají spíš lepší vozidla.

Fabie Junior byla škrcená na výbavě, což SORky nebývají. U nás v kraji právě jezdily Mercedesy madam Kratochvílové v dosti spartánském provedení (dlužno dodat, že objednávka víc nepožadovala). SORky BusLinu / ZDARu, co je nahradily, bývají vybavené líp, včetně klimy.

Ondřej

No, tak teď jsou prázdniny, to nějak zvládnou vykrýt. Aspoň to bude mít DPP s pěknou slevou, 11% už je dost. To už se musí blížit tomu, kdy na tom výrobvce prakticky nevydělá, ne?

PetrH

Mimo téma, ale dnes jsem viděl linku 154 a vypadala jako elektro, už jsou zase v provozu?

Hafan

(Bohuzel) ano. Uvidime, na jak dlouho, snad uz duvody k odstavkam cele flotily nebudou a aspon to nejak doklepe v provozu dyl, nez jen do konce zaruky.
Budu doufat, ale ocekavam opet prusvih.

Geralt

Kdyby kupovali baterkobusy, z těch by nafta neunikala.

LiborV

Mohl by tam být zase jiný problém.

Náhodný Kolemjdoucí

To je sarkastická narážka na Škoda 36BB?

Jan

Z těch chtějí uniknout celé baterie.

Roman

Ty nejezdí taky 😀 Viz linka 154 😀

Rudolf Tuček

Už asi 14 dní jsou zpátky.

Anonymous

Že mi to nepřekvapuje. Nejdřív elektrobusy z Turecka, teď Turecká Iveca Streetway. Jojo, ať žije „Turecká kvalita“. A to DPP vysoutěžil trolejbusy, kde vyhrálo opět co? Turecko. Tak to budou taky vyřazeny kvůli poruchám. Stačí se podívat na elektrobusy, které byly min. 3x vyřazeny z provozu, naposledy půl roku. Teď Iveca Streetway.

smasska

A že by se nad tím někdo zamyslel systémově a vyhodil diletanty z DPP, kteří si neumí stanovit takové technické požadavky, aby byla zohledněna i kvalita a spolehlivost, popř. náklady za životní cyklus? A oblíbenou mantru o nutnosti soutěžit na cenu neberu, zákon samozřejmě umožňuje stanovit si další kritéria dle uvážení.

Pája

Zrovna jsem se chtěl zeptat, zda ty závady nemůžou souviset s montáží vozů v jisté zemi, ale nevím, jak to napsat, aby to prošlo cenzurou 🤔

Kubrt

A co Mercedesy montované v Turecku? Bavíme se o zemi, nebo o několika různých továrnách/firmách v jedné zemi?

Jan

Asi stejně jako v Číně platí, že vám vyrobí kvalitu jakou si zaplatíte, případně nastavíte a zkontrolujete. Třeba Tesla ze své čínské pobočky dodává kvalitněji zpracované vozy než ze svého domácího Fremontu. Ale to je taky tím, že je to nová továrna postavená na míru a ne předělaný 40 let starý závod od GM.

Pája

No právě…..tuhle značku jsem ani nechtěl zmiňovat…..

Emanuel

Sméčko a ještě podpora genocidní diktatury za veřejný peníze. Snad si radní za ty ušetřený peníze koupí něco hezkého.

Tomáš R.

„Jsem rád, že se nám podařilo vysoutěžit nákup nových dieselových autobusů bez zbytečných průtahů a za velmi příznivé ceny.“
GŘ DPP po vyhlášení výsledků tendru.

Ono když se soutěží hlavně na cenu , tak se pak musí šetřit i na hadicových svorkách a takhle to dopadá.

Ferda

Další slevu pak taky máte v tom penále… 😉

Pražák

Jo, ale potřebujete mít staré SORy NB, aby to mělo odjezdit. A to se vyplatí!

Náhodný Kolemjdoucí

Ty jsou tak nákladné na provoz, že je to zásadní problém?

Pražák

Ne, ale mít více autobusů než potřebuješ, a to jen proto, že ty nové nefungují a tak se nemohu zbavit těch starých a musím je dál udržovat je přeci ekonomicky výhodné. 😉

Pražák

Turecká kvalita a pak že je Otokar v pohodě.

Jiří Kocurek

Nebyl ten spor o trolejbusech Bozankaya vs. Temsa?

Ale Otokar dělá taky vojenské věci, tak si možná mysleli, že nevadí u tanku, nevadí jinde.

LiborV

Nepamatuji si kdy byla nová vozidla (nový typ v majetku) pro DPP bez úvodních problémů. Jedno od jakého výrobce. Jsou na tom jiné DP lépe?

Pražák

Zdá se, že ano, např. různé DP teď celkem houfně zavádějí SOR NS a žádné velké problémy, které by vedly až k odstavení jsem nezaznamenal.

Náhodný Kolemjdoucí

Místo pražských TNS jednu dobu jezdily převážně NB, takže se SOR se Praha spálila také.

Pražák

Což byl problém v dodavateli elektrovýzbroje, nikoliv v podvozku a kastli.

Juraj

Ne-e, s elektrovýzbrojí souvisely opožděné dodávky, ale ne už tak moc výpadky během prvních týdnů. Tam to bylo spíš o sběračích a správném zaškolení personálu.

Twix

V podvozku a kastli to nebylo, ale ve spolehlivosti výzbroje taky ne (to je taková obecně rozšířená legenda). Jen trvalo ji dodat.

OndraS

Jsem téže skeptický ke kvalitě výrobků jistých proveniencí; no ale jak víme, že za únik paliva může zrovna Turek? Taková nešťastná svolávačka se může stát i u osvědčené automobilky vyrábějící drahá auta. Může být na vině klidně nějaký díl, na který Turek ani nesáhl; vadná šarže, chybná konstrukce nově zavadeného dílu, atd. Od koho to má vlastně motor?

Pražák

Jenže ono to není jen o tom, byť únik paliva je celkem vážná věc. Ale těch problémů je tam více.

Jiří Kocurek

Mercedes A šel přes boudu při losím testu. To byl tehdy veliký průser. OndraS má pravdu.

Pražák

Unikající palivo a z tím pádem nebezpečí požáru je jistě banalita. O s tím má společného osobni auto?

Hafan

@OndraS: Motor by mel byt Cursor primo od Iveca (jen s rozdilnym naladenim vykonu SD/KB).
https://www.ivecocr.cz/clanek/streetway – viz technicke listy

Poskok

Motor od Iveca 🙂

MajsterN

Přesně tak. Palivo sice uniklo, ale zapálit se to už nedokázalo. Nekvalitní systém, v SORu to funguje líp.

Maty

Všem „odborníkům kritikům“ – jen pro info – Iveco Streetway má… světě div se… motory Iveco v současnosti vyráběné v Číně…. Stejné motory nakupuje od Iveca SOR. Je možná těžké si to přiznat, ale hlavním viníkem je dle mého montáž v Turecku. Mimochodem v minulosti montoval své autobusy v Turecku i Mercedes. Po pár letech raději tuto výrobu přesunul do Maďarska (dřívější továrna Ikarus)….. velmi levná pracovní síla není všechno…..

Kubrt

Autobusy Mercedes se v Turecku stále vyrábějí.

David

Dostal jsem tenkrát fungl nový cn, tekla z něj nafta a to dost, nebyl to problém jediného vozu, ale části flotily. Stačilo aby bylo venku teplo a po dotankování to fouklo odvětráním ven, ta hadička byla strčená do jeklu pod okny, tím to teklo až dopředu na přední kolo a prolínalo na celý bok od zadních dveří po přední kolo 😀

Mates

Zaujímavé, že v Bratislave s Otokarmi problémy nemáme.

slsp

Ale mame, to vies ze mame…

Milan R.

Aké problémy sú s Otokarmi v Bratislave? Aktuálne je ich vypravenosť dobrá, zo 71 vozov je k dnešku iba 6 odstavených viac ako 2 týždne.