DPP objednal první autobusy Iveco z nových smluv, kloubový Streetway a prodloužený Crossway na letiště
První nové autobusy se objeví v Praze na přelomu roku.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se rozhodl využít opce na dodávku prvních autobusů Iveco Streetway a Crossway. Od výrobce odebere patnáct kusů kloubových autobusů Streetway vyráběných v Turecku a současně šest třínápravových autobusů Crossway z Vysokého Mýta.
Jde o objednávku na základě letos uzavřených rámcových smluv na dodávku až 253 dieselových autobusů.
V případě kloubových autobusů mají první dorazit na přelomu letošního a příštího roku, nové třínápravové autobusy pak do konce března. Součástí smlouvy je i nákup sad HW a SW pro diagnostiku závad autobusů. Všechna nová vozidla budou vybavena klimatizací.
DPP v únoru uzavřel s Ivecem rámcové smlouvy na 143 kloubových autobusů 100 standardních dvanáctimetrových autobusů a deset jednočlánkových autobusů kategorie Sd+, tedy o délce 14–17 metrů.
I když má Iveco svůj velký závod ve Vysokém Mýtě, do Prahy zamíří hlavně autobusy turecké výroby. Iveco se loni rozhodlo zařadit do portfolia model Streetway, který vyrábí v tureckém závodě společnosti Otokar. České produkce bude pouze deset kusů modelu Crossway. Ty mají zamířit na linku Airport Express z hlavního nádraží na Letiště Václava Havla.
Část autobusů bude v Praze i nadále na naftu
Rámcové smlouvy jsou na pět let. „Umožní dál modernizovat vozový park autobusů a do budoucna udržovat jeho alespoň 25% podíl nezávislý na elektrické dobíjecí nebo napájecí infrastruktuře,“ řekl při podpisu smluv předseda představenstva DPP Petr Witowski. Podle něj jsou emise díky přísným normám srovnatelné s emisemi autobusů na zemní plyn. „Je naším úkolem pro Prahu udržovat flotilu vozidel, se kterou budeme moci flexibilně reagovat na nečekané situace a zajistit potřebné vypravení autobusů a náhradní dopravy za metro, tramvaje či železniční dopravu, případně dle potřeby pro civilní ochranu nebo evakuaci obyvatelstva,“ dodal Witowkski. DPP tak nechce jít cestou, že by se zcela zbavil naftových autobusů.
Všechna vysoutěžená vozidla mají celovozovou klimatizaci s topením, jsou vybavena zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou, kloubová vozidla navíc i bočními kamerami. Splňují veškeré Standardy kvality PID, budou vybavena kompletním odbavovacím a informačním systémem a dodávána v novém jednotném designu PID. Všechny tři typy autobusů bude výrobce dodávat s automatickou převodovkou a motorem Cursor 9 s technologií HI-SCR, který umožňuje vozidlům plnit emisní normy Euro 6, step E bez použití systému EGR (bez recirkulace spalin) a zaručuje velmi vysokou účinnost přeměny oxidů dusíku na více než 95 %. Výrobce garantuje u všech tří typů vysoutěžených autobusů životnost 12 let, záruka na všechna vozidla je 5 let.