DPP objednal první turecké trolejbusy, nasadí je na linku ze Smíchova

Na dodání nových trolejbusů má Bozankaya rok.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) objednal prvních sedm trolejbusů Bozankaya SNG T12. Stalo se tak na základě letos v lednu uzavřené rámcové dohody na dodávku až 70 bateriových trolejbusů.
Podpis objednávky od tureckého výrobce oznámil DPP v tiskové zprávě. Kromě sedmi trolejbusů dodá Bozankaya šest sad hardwaru a softwaru pro diagnostiku závad trolejbusů a jednu nabíječku v celkové hodnotě 96,34 milionu korun bez DPH. Všechny trolejbusy včetně příslušenství se
dodavatel zavazuje dodat DPP do 12 měsíců od účinnosti smlouvy.
Praha nakoupí až 70 tureckých trolejbusů Bozankaya. Podpis smlouvy se dlouho komplikoval
Půjde o třetí typ trolejbusů, které DPP nasazuje v Praze do pravidelného provozu. Domovskou garáží vozidel budou Řepy. DPP zde v současnosti buduje až 37 venkovních dobíjecích stání pro trolejbusy současně s výstavbou infrastruktury pro elektrifikaci autobusové linky č. 137. Po jejím zprovoznění se změní na trolejbusovou linku č. 52 spojující Smíchov a areál Waltrovky.
Celá nová trať má být hotová do konce dubna příštího roku. Aktuálně objednané trolejbusy jsou určeny pro zajištění provozu právě na lince č. 52.
Turecký výrobce Bozankaya Otomotiv zvítězil ve veřejné zakázce vypsané již v říjnu 2022, termín pro podání nabídek byl v prosinci 2022.
Polská elektrovýzbroj
Hodnota zakázky byla 1,176 miliardy korun bez DPH, dopravní podnik poptával až 70 nových bateriových trolejbusů standardní délky 12 metrů. Bozankaya uspěla s modelem SNG T12 s elektrovýzbrojí polské firmy Medcom a cenou 1,099 miliardy korun bez DPH. Cena jednoho trolejbusu činí 12 872 720 Kč bez DPH, pravděpodobně však dojde k uplatnění inflační doložky.
Vysoutěžené bateriové trolejbusy Bozankaya SNG T12 jsou plně nízkopodlažní, dvounápravové, se třemi dvoukřídlými dveřmi a maximální přepravní kapacitou 82 cestujících, z toho 32 míst pro sedící.
Budou mít celovozovou klimatizaci s topením s funkcí tepelného čerpadla, budou vybaveny zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou a couvací kamerou.
Z výroby přijedou vybaveny kompletním odbavovacím a informačním systémem pro pražskou MHD a v novém jednotném designu PID.
Dodavatel podle DPP deklaroval, že vozidla splňují veškeré standardy kvality PID a svojí kvalitou a provedením odpovídající platným technickým normám a právním předpisům Česka i EU.
Minimální dojezd plně obsazeného vozidla na trakční akumulátor při jízdě bez připojení k trolejovému vedení s odbavováním cestujících ve všech zastávkách, zastavováním na všech křižovatkách a s běžící klimatizací nebo topením bude po celou dobu záruky baterie 15 kilometrů.
Minimální životnost je garantována na 15 let, záruka je pak desetiletá. Týká se i baterií, kde je ovšem omezena maximálním nájezdem 600 tisíc kilometrů.
Základní údaje bateriového trolejbusu Bozankaya SNG T12 udávané výrobcem:
Délka vozidla: 12 150 mm
Šířka vozidla: 2 550 mm
Výška vozidla se staženými sběrači: 3 500 mm
Nejvyšší přípustná hmotnost: 19 000 kg
Maximální rychlost: 70 km/h
Počet dveří pro nástup a výstup: 3
Nástupní výška hrany dveří: 320 mm
Celkový počet sedadel pro cestující: 32 (z toho 2 sklopná)
Kapacita cestujících: 82 (při 5 os/m 2 )