posily_do_teamu

DPP objednal první turecké trolejbusy, nasadí je na linku ze Smíchova

Bateriový trolejbus Bozankaya SNG T12 pro Prahu. Zdroj vizualizace: Bozankaya, Jiří MejstříkBateriový trolejbus Bozankaya SNG T12 pro Prahu. Zdroj vizualizace: Bozankaya, Jiří Mejstřík

Na dodání nových trolejbusů má Bozankaya rok.

Odebírat
Upozornit na
guest
42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PvvS

Tak solo trolejbusy budou mít homologaci . To by v soutěžích mohlo pěkně zamávat cenama. Ještě by to chtělo homologovat i kloubák.

automatic

kloubák v současné době podle mě Bozankaya ani nenabízí, ne u tohodle modelu.

Kuba1

Do jednoho rumunského města má Bozankaya dodat sóla i kloubáky. Smlouva z loňského podzimu, takže první sériová sóla budou mít oni a ne Praha.

Pavel Vavříček

Ale Bozankaya se už hlásila s kloubáky do Budějovic třeba, takže je to reálné, že kloubák světlo světa spatří

SaulGoodman

Mohlo, kdyby hned v dalším výběrku nebyli rovnou vyloučeni. Lze vyloučit výrobce ze zemí mimo EU, v českém prostředí lze nastavit i další všemožné bizarní podmínky. Doporučuji články na toto téma na ČS Dopravákovi.

Ludvík

Vždy jsem si myslel, že trolejbusy do Turecka vyvážíme my a z Turecka importujeme tzv. turecké hospodářství.🤔

Kubrt

Zjevně je na čase, abyste si updatoval své stereotypní představy o tureckém hospodářství.

Frantík

Například že i Škoda jej částečně provozuje.

Sáček

Prahu musí od počátku děsit ono pojmenování „turecké“, na druhou stranu jejich vzhled je fajn, klasický a lepší než ty hrozné Temsy.

Radek

Ten počet je docela nízký, možná tedy platí snaha získat tuším 3 vozy co vyrobil Sor původně pro Zlín.

Radek

Pardon, 4 vozy.

Jan Tichavský

To chce mít DPP nějakých 10 vozů ve dvou typech na jednu linku?

Radek

Tak komunikovalo se, že od Bozankaye se koupí vozy na 51, 52, 53, takže jich zas tak málo nebude. No, a můžeme doufat, že ony 4 TNS12 budou mít záměnné díly s TNS18.

automatic

pokud vím, tak těch 7 vozů je konečná dodávka a další nikdy nebudou. Nepokryje to ani jednu linku a pokud se kdokoliv ohradí proti získání SORu ze zákazky pro Zlín jelikož dle právního názoru zákon neumožňuje naturální plnění a ani to neumožňuje smlouva na dodávku vozů pro linku 58. DPP navíc avizoval původně objednávku na 15 vozů a hle, najednou jen sedm. Další vozy budou už z dalšího výběrového řízení a žádná Bozankaya, protože podle soudruhů z DPP to není ten správný výrobce z Plzně nebo Libchav…

Jan Tichavský

Jedinou oficální variantu jsem četl zatím v nedávném článku https://zdopravy.cz/dpp-behem-sesti-let-budeme-potrebovat-az-250-trolejbusu-kloubove-pujdou-na-jihozapad-236075/ a to, že „Podle něj se nejbližší objednávky budou týkat linky 137 (Na Knížecí – U Waltrovky), jejíž infrastruktura je již ve výstavbě a linek 131 (Hradčanská – Bořislavka) a 176 (Karlovo náměstí – Stadion Strahov), které jsou ve vysokém stádiu rozpracovanosti. „Nákup vozů pro tyto linky však bude zajištěn z již uzavřené rámcové smlouvy na 70 standardních trolejbusů,“ uvedl Šabík. Vypsaná soutěž na velkou rámcovou smlouvu podle něj řeší i flexibilitu pro dodávky vozidel bez povinného odběru.“ Celkem je tam zmíněno 250 trolejbusů na příštích 6 let a to… Číst vice »

Sáček

Mohla by být objednána minimálně třetina, aby situace nepůsobila tak blbě.

Kuba1

Jestliže se 52 má zprovoznit 5/2026, 51 a 53 do konce 6/2026, tak je trochu divné, že se neudělala rovnou smlouva pokrývající potřebu všech tří linek. V tom nedávném článku není zmíněná např. linka 375, 63 (123+167).

Radek

Možná proto, že by měl v nejbližší době přijít prototyp Bozankaye, tak se třebas čeká na první zkušenosti…

Ivo

Díval se někdo na rozpočet DPP v r.25, položka trolejbusy? Musí tam být nějaké naplánované peníze. Dívám se take na kurs turecké liry vůči koruně. Za posledních 5 let neustále klesá…Z 4 Kč na 0,66 Kč teď. Ale nevím v jaké měně je smlouva.

Kuba1

To mi připomnělo dotace, DPP loni sháněl kdo připraví žádost o dotace na elektrifikaci linek 131 a 137 a na nákup 40 trolejbusů pro linky 131, 176, 137 a 191 v rámci akce Nákup až 70 bateriových trolejbusů.

Skippy

Smlouva bude jiste v eurech.

Skippy

Podle me by to chtelo na linku 137 dvoumotorove trolejbusy jako si objednalo Usti. Jsem zvedav, jak to ty trolejbusy budou zvladat v zime na naledi. No treba se pletu a bude vse OK. Nejsem odbornik.

Twix

Přesněji řečeno, nebyl to DPP kdo avizoval (po vyhlášení vítěze) těch 15 vozů, takhle to bylo od začátku v tom tendru: „Rámcová smlouva na 70 vozů s odebráním alespoň 15 vozů v první objednávce, pokud se obě strany nedohodnou jinak.“ Tak nějak jsem předpokládal, že Bozankaya bude trvat na tom, aby se alespoň těch 15 vozů objednalo, a že DPP to nebude mít možnost snížit. Zdá se, že aspoň jeden z mých předpokladů byl nesprávný.

automatic

to mi taky nejde do hlavy, že když v podmínkách smlouvy je že první objednávka musí být na nejméně 15 kusů, proč se objedná sedm a proč by se změnou smlouvy takto Bozankaya souhlasila ?

Ondra K.

Ono je ovšem otázkou, kdy se to další výběrové řízení podaří uzavřít. Klidně se může stát, že DPP bude ještě rád kupovat Bozankaye, protože mít dostavěné tratě a nemít dostatečný počet trolejbusů by byla značná ostuda.

Kuba1

Mohlo by to být i 12 vozů ve třech typech, jestli se prototyp 36Tr využije v pravidelném provozu.

Jan Tichavský

Ten má dost práce jako cvičný vůz (zahlédl jsem ho i dnes) na monoho dalších let, pokud se budou nové trolejbusové tratě stavět každým rokem, jak je zatím naplánováno.

smasska

V celém současném trolejbusovým provozu v Praze jde o efektivitu až v poslední řadě. Jelikož trolejbus jako mód je nejdražší právě v rozsekaných izolovaných úsecích většinou nevyužívajících žádných synergii a přesně to Praha dělá. Argument, že je potřeba to udělat nejdříve blbě, aby se potom za další peníze dalo zjistit, že to půjde lépe, je za mne šoto a nákupy malá domů, bohužel, kdyby to od začátku šlo na ebusy, tak je to celé možná i provozně levnější. Bohužel, Praha má pěněz dost a rozmařilé šotorozhazování za pár linek s předraženými vozidly na omezeném trhu, která ve výsledku v provozním… Číst vice »

Juraj

V něčem souhlas, nicméně existence bateriových trolejbusů je dost možná důvod, proč Praha t-bus provoz vůbec mohla obnovit. Že ta strategie rozvoje je tak fragmentovaná, to má i byrokratické důvody.

Je ale zavádějící tvrdit, že by stejnou službu udělaly elektrobusy. První zkušenosti v Praze jsou dost tristní a zrovna na těchto kopcovitých trasách by prakticky nebyla v ničem výhoda, jen delší dobíjení a větší opotřebení.

smasska

Možná by to chtělo se s těmi zkušenostmi obracet taky na západ. Tam elektrobusy provozují ve větších kvantech. Pražské podání je kapka v dopravním i přepravním moři, ale pěkně drahá.

Ondřej Wagner

Ne každé město je tak kopcovite jako Praha. Ke všemu zde může být docela zima, což by znamenalo, že alespoň na jedné konečně elektrobusu by musela být dobíjecí stanice, např u linky 131 na Borislavce. A je otázkou, jak dlouho by se takový elektrobus nabijel. Určitá synergie trolejbusovych linek může např být na svahu ze Smíchova směrem na Strahov. Bude tam jezdit linka 53, dále 56 místo autobusu 191 a snad se přemění v trolejbusovou linku také zbytek linky 149 ze Strahova ve směru Nových Butovic. Na setkání, které se týkalo linky 51, jsem uvedl, že by také další autobusové… Číst vice »

Václav Pašek

Můžeme se obracet na západ i na východ, těch zkušeností je habaděj a víceméně pouze pozitivní. Kecy o kopcovité Praze jsou totálně mimo, elektrobus není cyklista a nějaký kopec ho moc nezajímá. To co vybije cestou nahoru, zase ušetří nebo i zrekuperuje cestou dolů. A dojezd stačí kolem 250-300 km.

MartinS.

Elektrobus tedy kopec zajímá hodně. Nevím, kde berete jistotu, že to, co vybije cestou nahoru, ušetří nebo zrekuperuje cestou dolů. To by byl elektrobus perpetuum mobile a nepotřeboval by ani tu dobíjecí stanici.
Naopak jezdit do kopce pod dráty a z kopce bez znamená průběžné dobíjení bez zbytečného čekání na dobití na konečné, které by znamenalo potřebu více vozidel i řidičů.

Václav Pašek

Já zapomněl, že se tady musím vyjadřovat naprosto přesně, aby to pochopili i ti nejhloupější. Elektrobus kopec nezajímá, kroutící moment na vyjetí má dostatečný a většinu energie kterou vyvine nad rámec normální jízdy po rovině rekuperuje zpět při jízdě z kopce, jelikož brzdění není čistě ztrátové. Dobíjení na konečných není problém, řidiči mají stejně přestávky, autobus si během ní nepředávají tak jako to dělají tramvajáci, při použití dobíjení přes pantografy ani řidič nemusí vystoupit. A oproti trolejbusům, muže elektrobus jezdit kdekoliv, není omezen ani infrastrukturou, ani byrokracií. Řídit ho může libovolný řidič se skupinou D, odpadá složitá a nákladná homologace… Číst vice »

Ivo

Všechno je to o bateriích. Za 5 let budou ebusy schopné konkurovat trolejbusům, respektive naftovým busům.

filias

Jasně… A za 10let budeme lítat na měsíc na dovolenou.

Twix

Nějaké příklady na tom západě? Napadají mě menší města, kde stačí jedna elektrobusová nabíjecí stanice na celý provoz, a vozidla mají na nabíjení čas, protože ty linky stejně moc často jezdit nemusí. Úplně nevím proč by třeba pražská 137 (52) s intervalem 4 minuty měla přejít do elektrobusů…

Ivo

Kolega Juraj má pravdu. Něco jiného je provozovat ebusy třeba v Amsterdamu nebo v členité Praze.

MartinS.

Tak ony by se ty izolované úseky měly časem.spojit se zbytkem sítě. Ale teď se prostě musí stavět, kde to jde, protože na výstavbu celé sítě nejsou peníze.

Ivo

To mluvíte Vy nebo se za Vámi skrývá Babiš či Vondráček…

Poskok

12 vozů ve 3 typech – TNS, Bozankaya a TEMSA 🙂

Ivo

Myslím, že si je chtějí otestovat v praxi. A současně využít maximálně podmínky smlouvy, s co nejnižší inflační doložkou.