DPP objednal další autobusy Iveco Streetway, letos si převezme 91 nových vozů
Nové autobusy nahradí nejstarší vozy z roku 2008 a 2009.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zasmluvnil dodávku dalších městských autobusů od společnosti Iveco, a to 26 kloubových 18metrových a 44 standardních 12metrových. Doplňují loňskou objednávku na 21 autobusů Iveco Streetway z loňského roku. Autobusy se budou vyrábět v Turecku.
Rámcové smlouvy uzavřel DPP loni v únoru, týkají se až 253 naftových autobusů (100 kusů typu Standard, 10 vozů typu Standard+ a až 143 kloubových autobusů). První autobusy Iveco si DPP objednal už loni v červenci. Šlo o šest vozidel Iveco Crossway LE 14,5m určených pro linku Airport Express a 15 kloubových Iveco Streetway 18m. Tato vozidla by měla do Prahy dorazit postupně v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku.
Dodání všech 26 kloubových autobusů z nynější objednávky by mělo proběhnout nejpozději do konce letošního října, všech 44 standardních 12metrových autobusů by si DPP měl převzít pak o měsíc později, do konce letošního listopadu.
Náhrada za SOR
Nová vozidla postupně nahradí zbývající autobusy s emisní normou EURO IV vyrobené v roce 2008, ale také nejstarší vozidla s emisní normou EURO V vyrobené v roce 2009, které jsou na hraně životnosti i Standardů kvality PID. Jde hlavně o autobusy SOR.
„Nové autobusy nekupujeme z nějakého rozmaru, ale kvůli nezbytné obnově vozového parku DPP. Je potřebné si uvědomit, že autobusům vyrobeným v roce 2008, které máme ve vozovém parku a stále provozujeme, bude letos 15 let, což je maximální stáří vozidel, které připouští Standardy kvality PID. Tato vozidla vyměníme za nová mezi prvními. Díky tomu budeme moct vyřadit z našeho vozového parku i z pravidelného provozu autobusy s nejnižší emisní normou EURO IV. V provozu nám s touto normou zůstanou pouze dvě specifická vozidla pro přepravu většího počtu invalidních vozíků, které nasazujeme na linku H1. Ze starších autobusů dále již jen v omezeném rozsahu vypravujeme šest autobusů v rámci tzv. retroprovozu,“ vysvětluje Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.
Nafta, baterie, trolejbusy i vodík
Podle něj dopravce nadále počítá s diverzifikací vozového parku autobusů podle schválené strategie rozvoje s využitím alternativních paliv. „Jsme ve finále veřejné zakázky až na 140 kloubových autobusů na hybridní pohon, soutěžíme nákup až 70 bateriových trolejbusů v kategorii Standard, připravujeme vyhlášení veřejné zakázky až na 100 elektrobusů či zahájení testování autobusu na vodík. Na druhou stranu si do budoucna kvůli zajištění provozu v krizových situacích či náhradní dopravy za metro nebo tramvaje ponecháme minimálně čtvrtinu vozového parku autobusů, nezávislou na nabíjecí infrastruktuře,“ dodal.
Část nahrazovaných vozidel si DPP ponechá zhruba do letošního září kvůli zajištění plánované náhradní autobusové dopravy za tramvaje během jarních a letních měsíců. Po odstavení vozidel z provozu DPP část z nich využije na náhradní díly, resp. je nabídne k odprodeji.
Průměrné stáří vozového parku autobusů DPP k lednu 2023
Midibus, midibus+ 6,45 roku
Standard 5,89 roku
Kloubové autobusy 8,08 roku
Elektrobusy do 1 roku
Celý vozový park 6,86 roku