DPP obdržel prvních pět midibusů Solaris Urbino z letošní série. Jsou v nových barvách PID
Midibusy Solaris Urbino 10 pro DPP. Autor: Daniel Šabík/DPP
Rozdíl mezi loňskou a letošní dodávkou je zřejmý na první pohled. Vozy z letošní dodávky už nesou nové barvy PID.
Ja mam ohledne novych barev jinou vytku, nez ze to bylo zbytecne vyhazovani penez…ale nedavno jsem mijel jednu nove zbarvenou soupravu a, i kdyz to muze znit divne, tak je ta strakata verze hur videt v ramci periferniho videni…mozna to je jen o zvyknuti si, nez bude vse v novem, ale prijde mi, ze puvodni barvy slo v mene prehlednych krizovatkach zaregistrovat mnohem rychleji.
Divně to nezní, podobné zbarvení používalo britské námořnictvo za 1. světové války jako kamufláž.
Ohraničení toho bočního displeje nelícuje s přechodem nenatřeno – červená.
A obávám se, že tmavá levá část čela je akorát lákadlo na srážky.
Tak on ten displej co si tam DPP nechává dávat, je vůbec poněkud malý, na to jakou velikost zástavba umožňuje. Asi „dvorní dodavatel“ příhodnější nemá.
Ten design navrhoval Tvrdík? Nebo někdo z Polska?
🙂
Bylo by fajn v článku zopakovat jaké je plánované nasazení. Midi plus plus je dobrý na linky v těsných ulicích s relativně velkou poptávkou. Otázka je, které to jsou?
V koncepci z roku 2018 se píše: „Organizace ROPID doporučuje pořízení vozidel kategorie MD+ na linky 101, 121, 138, 164, 236 a 244.“
Tu 236 zajišťují vozy z Klíčova. Ale o jiných linkách, které by mohly zajistit jejich nové vozy MD+ nevím.
Vůbec neměli ten nátěr měnit, ten nový nátěr je nudný, depresivní, neoriginální a hlavně nesymetrický, ja sám jsem tedy zastánce změny, ale jen když změna dává smysl a nevypadá takto.
Proč vůbec vymýšlet nový nátěr …. nastříknout základní barvou a pak pozvat sprejery, aby se „na vlastní náklady“ vyřádili – samozřejmě kromě oken ….
kritizovat umí každý, vymyslet něco smysluplného, jen někdo. a že je tady najednou těch designových odborníků!!! mě se nový regesign pid líbí a komu ne, ať se ukojí palcem dolů :-))))
Jak se dalo čekat, zvrhává se to tady jako vždy, když jde o nový design PID, v brblání diletantů, který se během pěti vteřin stali odborníky na grafický design. Je fakt nutný to řešit už asi tak po stopadesátýsedmý?
Málokdy s tebou souhlasím, ale tohle bych podepsal.
Tak mně se to nelíbí též. Ale to není podstatné, kategorie „líbí – nelíbí“ je víceméně individuální. To považuji za mnohem podstatnější je to, že je celý ten nápad (bez ohledu na finální podobu) zbytečný. Praha má svoje historické barvy, které se tradičně na vozidlech DPP používaly, tedy červenou a zlatou (zlatou lze nahradit žlutou či slonovou kostí) a není jediný důvod v tom nepokračovat. Tradice, tam jde dává smysl by se měla zachovat. A argument, že vozidla v rámci PID by měla být stejně zbarvená je zcela lichý, naopak by mělo být na první pohled zřejmé zda se jedná… Číst vice »
Přesně tak. Červenobílá město, modrobílá příměsto a venkov. Mám v poslední době pocit, že každá změna je krokem zpět.
Mně osobně tato změna přijde jako změna pro změnu. Žádné relevantní vysvětlení krom politických plků o „modernosti“ atd. jsem zatím neslyšel.
Kdyby šlo jen o barvy, ale na frekventované třístovce je o nervy současná tarifní legislativa. Kdo co a čím prokazuje a kolik platí. Zastávky na znamení, to je skutečně výplod genia a zřejmě se tím někdo inspiroval i v barevných kombinacích, aby vyrovnal skóre. Úplný úlet je aplikace „bacha tramvaj“ varující smartphone zmobies, aby se nenechali při nevnímání okolí v plném zaujetí sociálními sítěmi nebo muzikou v telefonu přepůlit pro obecné blaho lidstva.
Zastávky na znamení v autobusech jsou naprosto běžné ve většině zemí Evropy i mimo ni. Kdybyste jen neseděl doma na zadku, věděl byste.
Jistě jsou, ale určitě to pro řidiče není taková zbastlenina jako v PIDu, která teď dělá jak z řidičů, tak z cestujících pitomce. Těch zbytečných zastavení kvůli čekatelům na jiný spoj, náhodným chodcům, zjišťovatelům údajů z jízdního řádu, unaveným důchodcům, a tak podobné, to se opravdu povedlo. Za tmy je to ještě lepší. O výstupech ani nemluvě.
Tak lepší než tam tu zastávku nemít vůbec, ne?
Jsou města, která obarvila vozidla svých dopravních podniků do městských barev (Ostrava, Liberec, Hradec Králové…). Jsem přesvědčený, že město, které je majitelem vozů nebo organizátorem systému má právo rozhodnout o barvě svého majetku nebo vozidel v systému, který platí. Myslím si, že město/ kraj má právo se svobodně rozhodnout. Nátěry vozidel MHD se navíc v poslední době čím dál více stávají marketingovým nástrojem v popularizaci veřejné dopravy. V zahraničí je časté, že městské dopravní podniky lepí na nová elektrická vozidla motivy listů, nápisy eko, stromů apod. V Portu dokonce o přebarvili modro oranžové logo DP na modrozelené. A nová vozidla… Číst vice »
To se odlišuje snad číslem linky, není na to potřeba přebarvovat vozidlo. Pokud se systém rozšiřuje mimo Prahu, má smysl zachovávat jeho jednotný styl…
Proč? Stejně tak jako Vy mohou říct, že se o linky odlišují číslem (pasažér musí vědět kterou linkou chce jet) a pak není nutné opouštět více než staletou tradici jen kvůli tomu, že existuje nějaký PID.
V Pid se inspirovali v zahraničí osvědčeném modelu 1 dopravní systém, 1 tarif, 1 barevné schéma. Bylo zjištěno průzkumy, že to pomáhá v orientaci mnohým lidem co se nezajímají o dopravu (senioři, ženy…).
I ten kdo se o dopravu nezajímá, musí znát to nejdůležitější, tj. číslo linky. A pak je už jednotný nátěr zbytečný, respektive nedůležitý. O proti tomu, že se ničí staletá tradice DPP.
V Basileji se na tramvajovém provozu podílejí dvě spolupracující společnosti – jedna vystupuje jako železnice – každá z nich má jinou barvu vozidel ….
A jak pomáhá v orientaci cestujících vozidlo v reklamním polepu ? Jedině číslo linky ….
A na kterýchže vozidlech se momentálně městské barvy – červená a žlutá – vyskytují?
Béčkové karosy, ikarusy ani nic moderního v těchto barvách nebylo a není. Všechny tramvaje od T1 až po KT8 byly a jsou červené a krémové, bez žluté. T6A5 a novější zase úplně jiné. 14T a 15T pro jistotu ještě se stříbrnou.
Takže jaká tradice?!
Ta zlatá se nahrazuje buď slonovinovou kostí (T3) nebo bílou (SOR NB). Nemám nic proti jednotnému nátěru vozidel DPP, ale držme se tradice. Tedy horizontální pruhy v kombinaci bílá/slonovinová kost/světle žlutá/ a červená. To jsou barvy Prahy, ať už se jmenovala Královské hlavní město Praha, či už jen Hlavní město Praha. Bohužel pro současnou politickou reprezentaci tradice zřejmě znamená jen stará veteš. Ale to už je na jinou debatu.
Škoda, ze se stejnou logikou neuvažovali na magistrátu dřív, než tuhle zbytečnost spustili. Během pěti vteřin se stali odborníky na design a rozhodli, že je potřeba nový, protože nejsou důležitější věci k řešení. To v takovém neschopném Londýně mají desítky let stále stejně červené autobusy, až jim z toho lidi kolabuji. Měli by si od nás nechat poradit 😀
Plácáte pitomosti, ten design vybírala odborná porota, tedy lidé v oboru fundovaní, žádné „pět vteřin“. Ale čemu se divím – českej pronárod je samozřejmě nejchytřejší a odborníci na jakýkoli obor ať fržej hubu a nedělaj chytrý, žejo.
Jako že odborná porota přišla na magistrát a řekla, potřebujeme nový design MHD? Protože těch pět vteřin (se kterými jste začal) se muselo odehrát ve chvíli, kdy se celá tato akce spustila, tedy idea změny a následné zadání. Osobně mi nový návrh nepřijde strašný, ale pouze vůbec nijak nevyjadřuje to, že by náležel k pražské dopravě a Praze jako městu, tedy pokud tam nebude nálepka DPP nebo PID, tak klidně může jezdit kdekoliv na světě a nikdo si ani nevzpomene na Prahu. A pak mi přijde spíše módní než moderní a nadčasový, takže za pár let už bude zastaralý a… Číst vice »
Vždyť jsi jeden z nich! Na co si tady k*rva hraješ? Všechno tady jen kritizuješ a pak se divíš tomu když to dělaj ostatní… Ty jsi v jednom architekt, grafik, železničář atd., ty můžeš vše ale my můžeme hovno, co? Že tě to baví…
smazáno pro vulgárnost
Hm, ked som sa v jednej hre snazil pouzit skin zo Setry 418 na Citaro K, vysledok bol podobny – roznofarebne pruhy nahodne kade tade po karoserii. Kolko ze tento zazrak grafickeho dizajnu Ropid vysiel?
Mohli by Solárka někdy poslat na NAD na JHMD. Krásně by se doplňovaly s Hašišbednou
místo šedé mohla být slonová kost, ale to je nepodstatné , hlavně osadit kvalitními a odpočatými řidiči
Tak na to raději zapomeňte. Řidiči sami chtějí jezdit co nejvíce hodin, protože většina z nich má finanční problémy. A tak se zlepšování podmínek pro řidiče brání.
A kdo dnes finanční problémy v nějaké podobě nemá? Podívejte se jen na ceny nemovitostí. Jinak bych rád viděl někoho, kdo by se zlepšování podmínek pro řidiče bránil. Nadšenců pro práci, či šotoušů, kteří by tu kulatou lopatu vzali do ruky zase tolik není. ROPID krom úletů, které pouští do světa bez zpětnýchb vazeb ani není schopen zřídit něco jako whatsapp, kam by se posílaly fotografie aut stojících v zastávkách, jejichž řidiči si zrovna něco velmi důležitého museli zařídit.
Odpočinek řidiče řeší v první řadě zákoník práce ….
Tohle „zmalování ala Korálovka“ je něco strašného. Bohužel, každý blb se chce nějak zviditelnit a ostatní to odnáší. Hlavně že tvrdili, že budou kvůli slabozrakým zvýrazněny dveře. Ach jo.
Přeji všem hezký den.
Zrovna u těchto autobusů jsou dveře výrazné až-až. Jak víc se měly zdůrazňovat?
A jinak pořád úplně nechápu, že barva autobusu někoho takto traumatizuje.
Tak je to ideální téma, na kterým se může vyřvat kdejakej frustrát, žejo.
Zvýrazněné černé dveře v záplavě černé? Nějak to zvýraznění nevidím.
A pražské vozy MHD mají už dlouhá desetiletí jinou barevnou kombinaci, na kterou jsou pražané a řidiči jezdící po Praze zvyklí. Nebyl důvod to měnit.
Byl. Dohledejte si ho.
Důvod byl: Scheinherr to chtěl 😀
Scheinerovi nikdo neřekl o schématu PID červená + bílá + modrá.
A jaký, teda byl ten důvod?
Vzhledem k tomu že „v tom dělám“, tak by mne zajímalo z jakých zdrojů čerpá laická veřejnost.
Sjednocení barevného schématu uvnitř PID.
Máte u desetimetrového vozidla problém najít dvoje široké dveře, když jsou nota bene oboje na jedné straně směrem k zastávce? 🤦
Dvoje by našel, ale tady jsou troje, a to už je moc.
No ještě to! 😂
Říkejte si co chcete, ale tady ten nový vizial vypadá prostě hezky, moderně, stylově. Za mě palec nahoru
Moderně? Červené pruhy na šedém podkladu by dokázal namalovat každý, co je na tom moderního?
Na čumáku tomu chybí ještě slávistická hvězda a bude to komplet.
Ano, taky mám rád fotbal, ale proboha tahat nějaký klubismus do designu MHD? To je pardon debilita.. To už pak každý design se dá přirovnat někde k nějakému fotbalovému či jinému týmu.
A zase mají ty horní světla v proužkovém provedení, kdy je blinkr v těsném sousedství červené neviditelný.
To je dnešní móda. Nikdy mě nepřestane udivovat, jak moc špatně viditelná jsou dnešní světla.
Dnešní světla špatně viditelná? Jestli to myslíte v obecné rovině, tak mám tedy spíše opačný pocit. Full LED světlomety jsou v některých případech až příliš jasné, zadní ledkové blinkry nebo brzdová světla mnohdy za tmy docela oslňují.
…kpetr mluví o blinkrech! Ohledně denního svícení máš pravdu.
Mně se ten nový design DPP prostě líbí, ale lépe vynikne na 14T než na takto malém vozidle.
To není design DPP, ale design PID. Je závazný pro všechny dopravce v PID.
Doufám, že to kolem Bohemky jezdit nebude ….Ani bych se nedivil, kdyby v tom měl prsty někdo ze Slavie 😀
No jistě! A v designu ČD má prsty někdo z nizozemské KLM 😁
ne, z Trenes de Buenos Aires. https://www.google.com/search?q=trenes+de+buenos+aires
Mají tyhle autobusy klimatizaci?
Ano.
Samozřejmě. Praha už nějakou dobu žádná vozidla bez klimatizace nenakupuje. Mají na to i jakési „standardy kvality“. Je to dobrá věc, bohužel u „autobusů“, lépe řečeno ŠROTŮ značky SOR ta klimatizace často nefunguje, tak doufám že tady ten problém nebude, Solaris je přece jen jiná liga.
No na tomhle typu autobusu je to už fakt úlet. Je tam tolik nelakovatelných ploch, že ten vzorek na zbytku karoserie vlastně není ani rozpoznatelný. To už raději mohli dát přes okna takové ty děrované folie (používané na velkoformátové reklamy) místo laku, aby se jim vizuálně podařilo ty svislé pruhy zachovat. A neříkali hlavně něco o tom, že ty červené pruhy by měly sloužit i jako orientační bod pro slabozraké pro nástup do dveří? Tady to fakt nezafungovalo. 🙁
Naopak, mělo by bejt prosklenej i zbytek karoserie :).
Je to mor.
Proč mor? Solaris je dobrý autobus.
Nejdůležitější je nátěr. Najbrta někteří nevydýchali dodnes.
„Všechno je špatně“, to bysme mohli mít napsáno ve státním znaku.
Koukám. Asi mají dost chudej mentální život, když neustále řeší barvičky.
Normální člověk v replice od Kubrta rozpozná nadhled a sarkasmus. Ten kdo má chudej mentální život, tu repliku možná bere vážně. 🙂
Ty vertikální pruhy prostě vypadají příšerně, na tomhle midibusu to ještě umocňuje černý pás oken. On asi existuje důvod, proč mají dopravní prostředky téměř vždy horizontální pruhy.
Nu, tady na těch ale nepůsobí hezky ani to „zazubení“ podélných pruhů. Takový žralok. 🙂 Ale jinak celkem souhlas. Navíc ta šedá…
Kterej nedouk nacpal na pražský vozidla šedou, když městský barvy sou červená a zlatá mi taky hlava nebere.
A kdo říká, že nátěr musí mít stejné barvy jako město? To byste se mohl stejně pohoršovat nad tím, že „národní“ dopravce ČD nepoužívá červenou, modrou a bílou 🤦
I takové tendence tu byly – dodnes k vidění na některých 714 a 708.
„Národní dopravce“ tady máme hnedle tři.
https://zdopravy.cz/cesi-uz-maji-tri-narodni-dopravce-nove-se-jim-stal-i-regiojet-48475/
No, jelikož to jsou vozidla PID, tedy systému, který zahrnuje nepoměrně více měst (a vesnic)než jen Prahu, tak je ten nápad s městskými barvami fakt geniální. To by jich v tom sématu muselo bejt minimálně pár desítek…
A přesně proto by se design lakování měl dělat pro každý model zvlášť, s tím, že se vychází z jednotných barev a elementů. Snažit se napasovat na vozidla různých tvarů jeden design je pitomost.
Naopak, svislé pruhy aspoň trochu rozbíjí ty obrovské převisy. Pěkně je to vidět na srovnání s horizontálně lakovanými kusy.