DPP nesmí uzavřít smlouvu na dodávku nových vozů metra, ÚOHS vydal předběžné opatření

Jde o další reakci ÚOHS na návrh podaný společností Stadler.
Do série právních sporů ohledně výstavby pražského metra D i dodávky vozidel pro provoz na nové lince a nasazení na trase C přibylo další úřední rozhodnutí.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v pondělí vydal předběžné opatření zakazující uzavřít smlouvu v tomto zadávacím řízení, do kterého podaly žádost o kvalifikace sdružení Siemens/Škoda a Alstom. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
„Zákaz uzavřít smlouvu nicméně platí od počátku správního řízení, tudíž se nejedná o žádnou faktickou změnu,“ dodal.
Předběžné opatření vydal ÚOHS na základě návrhu společnosti Stadler Praha. Firma měla o účast v tendru s odhadovanou cenou 86 miliard korun zájem, nakonec se ale do soutěže nepřihlásila kvůli nastaveným kvalifikačním podmínkám.
Jde o formální krok. K vyhlášení vítěze soutěže je zatím bez ohledu na řízení u antimonopolního úřadu ještě velmi daleko. Teprve se posuzuje kvalifikace soutěžících, kteří ještě nepodali nabídky. Soutěž tak může dál pokračovat.
Stadler v návrhu podle informací deníku Zdopravy.cz řeší především podmínku referencí s provozem pod stupněm automatizace GoA3. Podle návrhu jsou podmínky kvalifikace nastaveny tak, že velmi omezují konkurenci. DPP již v říjnu částečně podmínky rozvolnil, ani to ale Stadleru nestačilo.
DPP už dříve uvedl, že na otevřenou soutěž a transparentní výběr dodavatele dohlíží nevládní protikorupční organizace Transparency International.
Obří tendr na nové vlaky pro pražské metro řeší ÚOHS, Stadler si stěžuje na podmínky
Odhadovaná hodnota zakázky je téměř 86 miliard korun. Kromě dodávek vozů pro metro D a C je součástí automatizace linky C a dodávka kompletního dopravního systému nově budované linky D. Zajistí plně automatizovaný provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě.
Dopravní podnik prozatím poptává 69 plně automatických vlaků, součástí zakázky bude i vybavení depa a dispečinku pro obě linky. Údržba bude na 35 let, u nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let.
Podle DPP automatizace umožní navýšit přepravní kapacitu na nejzatíženější lince C až o 20 procent. Roční úspora provozních nákladů má být ve vyšších stovkách milionů korun. Umožní také včas modernizovat vozový park vlaků 81-71M, které v současnosti jezdí na linkách A a B.