DPP na Zličíně otestuje nástupní dveře pro automatické metro

Nástupní dveře pro testování na Zličíně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNástupní dveře pro testování na Zličíně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Testovací provoz začne ve druhé polovině roku.

113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kraťas

Pokud na těch dveřích pracují s jedničkou v oboru jako je Trido, tak ví co dělají. Ale koukám, že tady je taky každý odborník na dveře 😀

Ivan

Úplně normální dveře jako všude jinde ve světě… co je na nich špatně?

Antonín Maňas

Je to jako s barvami pid
1) je to zbytečné
2) většině lidem se to nelíbí
3) zničí to šocení
4) i když se sepíše petice aď to neni na B a na C tak to tam stejně nejchají
5) v praze nejsou sebevrazi jako bvovka

Y.K.

Ad:
1) ne, není to zbytečné, je to vysoce funkční opatření
2) to nevím, mluvíte za sebe, většině lidí to bude jedno
3) MHD tu není kvůli šocení
4) B nikdo zatím neplánuje, jen D a C (Zličín je jen zkouška)
5) nerozumět jazyku vašeho kmene

bvovka

Doufám že na tom Zličíně to zůstane. Když mi bylo 12 tak jsem tam chtěl spáchat sebevraždu. I když mi v tom tenkrát máma zabránila a vyřešila to se mnou po dobrým a mě se vůbec nic nestalo, tak z tý stanice mám dodnes špatný pocit.

Kopr

No to je hnus velebnosti, pred 10+ lety v Londýně auto dvere 10x hezci

Karl vB.

Pokud se bude projektovat nová stanice, dá se bezpečnostní stěna do architektonického návrhu poněkud obratněji (barevně a světelně) zakomponovat, než tomu bude u dodatečných instalací u stávajících stanic. Autoři vystaveného vzorku se očividně jeli inspirovat tam, kam to mají z Blanska nejblíže, tedy do Vídně. Ve stanicích linky U5 vídeňského U-Bahnu dodatečnou instalací bezpečnostní stěny ovšem není, z estetického hlediska, co zkazit. https://media04.meinbezirk.at/article/2022/08/11/4/30405274_XXL.jpg?1660221890 Je mi jasné, že velké skleněné tabule mají také velkou hmotnost, ale použité masivní rámy evokují spíše systém kontroly vstupu do zařízení Ministerstva spravedlnosti na Mírově, než ochranu před pouhým pádem do kolejiště v metru. Bylo by… Číst vice »

Ondřej

Ví někdo jestli se na dodavatele budoucích dveří bude vypisovat výběrové řízení. Nebo snad architektonická soutěž na podobu? Protože tohle je vážně hrůza.

Kleist

Na rok 2000 to je docela pěkné. Nemohly by na to udělat soutěž, nebo aby to nebylo tak vysoký.

Joker

Něco takového jsem viděl už před lety v Koreji v Pusanu a Soulu.

Zdrasa

Já jen doufám, že až to budou chtít pro to Céčko, že budou vyvíjet alespoň nějakou snahu, aby to nějak vypadalo. Tohle je hrozný. Estetická úroveň metra už takhle dlouhodobě klesá a není třeba ji ještě více zabíjet. Chápu, že jsou potřeba, ale opravdu to nejde nadesignovat nějak lépe?

MHD

Otázku je, zda to musí být do výšky střechy vozidla, když i u Šinkansenu stačí výška po prsa. (a v Maďarsku stačí výška 0).

Roman Soudný

Na většině stanic to architektuře zas tolik neuškodí (pokud to teda bude vypadat líp než tenhle prototyp), ale třeba stanice Vyšehrad kompletně přijde o svůj unikátní a vzdušný vzhled. Absolutně nechápu, proč to třeba nemůže být jen 1,2m vysoká zábrana.

MHD

Uškodí

Roman Soudný

Třeba úseku od Pankráce na Háje to fakt moc uškodit nemůže. Ten by si zasloužil při rekonstrukci nějakou změnu. A od Kobylis do Letňan to zapadne, tam je to devadesátkový peklo i když jsou postavený po roce 2000..

Antonín

Úplně nechápu, proč musí mít autoprovoz dveře, jaký je rozdíl mezi strojvedoucím a autoprovozem. Pokud tam někdo chce skočit, tak strojvedoucí stejně příliš nezmůže, těžko to ubrzdí a jinak snad cestující pod metro nelezou.

Leinad

Ono jde spíše o reakci, pokud se vlaku nic nestane.
Po rozšmelcování těla nejezdit jako by nic, ale všimnout si toho a probudit obsluhu (dispečera) – to by dělaly detektory bordelu v koleji před sebou (kamera na čele vlaku) nebo jednoduše vyloučení že tam někdo je.

Hajnej

Protože prostě není společenský konsezus, že když tam někdo spadne, tak ho autonomní vlak může mírnyxdýrnyx přejet…

David Koňařík

A společenský konsensus, že místo skleněné stěny stačí kamerová/jiná detekce objektů v kolejišti? Vždyť ta může být lepší než dnešní stav.

Že to dělají všude ve světě neznamená, že se musíme opičit. Taky to autonomní metro děláme desítky let později.

bkv

Aneb proč to dělat jednoduše, když to jde složitě…

vbb

Kamerová detekce zabrání přejetí člověka, který tam skočí/spadne 5 metrů před vlakem?

Neodrážet Nespouštět

Podívejte se do Norimberku, nebo DLR v Londýně. Žádné stěny na automatickém provozu nejsou potřeba. Jsou tam detektory.
Stěny se používají i s manuálním provozem. Mají to třeba v Petrohradu, nebo na těch stanicích Šinkanzenu
Stěny zvyšují spolehlivost, protože není nutné řešit pády lidí do kolejiště a s tím spojené přerušení provozu. S automatickým provozem stěny nesouvisí, souvisí jen s neschopností AŽD navrhovat slušné technické řešení v podstatě čehokoliv, doplněné neschopností českých zadavatelů vysoutěžit kohokoli jiného.

vbb

>Stěny zvyšují spolehlivost, protože není nutné řešit pády lidí do kolejiště a s tím spojené přerušení provozu.
No však říkám to samé. Detektory neochrání před pádem, jen můžou pomoci, když je vlak ještě dostatečně daleko.

vbb

>souvisí jen s neschopností AŽD navrhovat slušné technické řešení v podstatě čehokoliv
Doporučil bych vám poslat do AŽD svůj životopis a žádost o přijetí do zaměstnání. A rázem budou všechny výrobky AŽD dokonalé a nikdo nebude mít důvod si stěžovat.

Hajnej

Taky se na to můžeme dívat tak, že pokud to skoro všude nakonec tak udělali, nejspíš k tomu nějaký důvod měli…

V. K.

Dobré, že se vybral zrovna Zličín, protože tam už není co zkazit. Ale do architektonicky hodnotných stanic v centru snad taková obludnost jako tady nepřijde.

Hajnej

Ono nejde jen o dveře, ale i o jejich návaznost na další systémy. Až se to odzkouší, není problém dělat ty dveře i jinak vypadající.

Mat

Naprostá příšernost. Pražské metro je výjimečné svojí architekturou, tohle by ji úplně zničilo. Sice je pěkné, že se to nechystá na A a B, ale ani C si nezaslouží zničit.

Dachs

Výjimečná architektura nikoho nezajímá – viz vizuální devastace prostoru stanice metra A Můstek výtahovým kioskem a schodištěm. Jinak to udělat nešlo, bude nejspíše odpověď.
Jasně že i tohle zcela změní vnímání prostorové dimenze stanic. Dovedete si to představit na Kačerově, nebo v trojlodních stanicích na Áčku?

Tuňák

Tak se to nemělo dělat vůbec. Kde jsou památkáři, když je potřebujeme?

Georg

prototyp na testovani. takhle to v konecne verzi vypadat nebude.

HK~

dveře jsou potřeba pro snížení intervalu a spolehlivosti provozu, ALE

to se zase museli vybrat ty nejhnusnější s nejvíc tupým barbarským designem kolem, který vypadá jako levná kopie z Crossrail/Lizz line v Londýně?

Co třeba se podívat do Japonska, Hong Kongu nebo Singapuru, kde to vypadá aspoň trochu decentně a při zavírání to navázat rude nezáří, jak kdyby v těch dveřích byl nějaký ransomware

apoštol

Na tohle jsem se chtěl zeptat, takže instalace dveří například umožní vjezd soupravy do stanice o něco vyšší rychlostí + prudší brždění, tudíž zkrácení intervalu? Nebo se v současnosti na nějakou „bezpečnou rychlost příjezdu“ nehraje?

Metrák

Rychlost příjezdu soupravy do stanice dveře nijak neovlivní.

Hajnej

A to by zas mohly – nemusela by tam pak být ta vynucená administrativní šedesátka.

adamgolias

řešíte blbosti. do týdne to bude oblepené samolepkami , počmárané tlustými fixami. a do měsíce se místo oficiálně využije na reklamní plakáty jako v tunelech se schody .

Georg

prototyp na testovani. takhle to v konecne verzi vypadat nebude.

Toncek

Může mi někdo potvrdit zdali se jedná o dveře zn. Trido z Blanska?

Metrák

Ano

adamgolias

vite někdo co mají dveře trido za pohon? pokud osvědčený tormax nebo record tak fajn , ale ruzne portalpy , geze a jine sr…. to bude vic rozbite nez funkcni. ja doufal ze budou vyreseny pohonem jako napr ve vagonech – hydraulika , pneumatika , nikoli konvencni dvere z obchodaku. a trido , to neni zrovna etalon spolehlivosti. spedos s jejich temer okamzitym servisem , assa abloy , ale trido? ty umi garazove vrata . no asi cena rozhodla

Georg

je to testovaci verze dveri, opakuji pro adama goliase: je to testovaci verze. nelze z toho cinit jakekoliv zavery pro budouci stav. konec hlaseni.

Martin Chovanec

Kdo se v tom prosím vyznáte: jsou ty dveře nutnost anebo jen „pro jistotu“? Třeba v Norimberku také mají automatické metro, ale žádné podobné dveře.

Niko

Metro nebude několikrát do roka stát kvůli debilovi který pod něj skočí.

Daniel Jablonecký

To může skočit i teď, když tam řidič je. Nevidím rozdíl.

Filip Jirsák

Teď ovšem neumí v Praze souprava zastavit tak přesně, aby se vždy trefila do dveří. Takže ta kauzalita klidně může být opačná – potřebujeme automatický provoz, abychom mohli instalovat dveře. (Samozřejmě může zastavovat i automat, který by byl pořád pod dohledem „řidiče“. Jenže když už se to má měnit, je lepší ty „řidiče“ vynechat úplně, když už to jde.)

Lukáš F.

To neřeší dveře na nástupišti, ale legální eutanazie pro všechny.

původní Jakub P

Nutný AFAIK nejsou, existují automatické systémy bez nich a fungují.
Citelně nicméně zvyšují spolehlivost systému. Takže se nedá ani říct, že by tam byly jen pro jistotu.

Mají své nevýhody (estetika, náklady na instalaci a servis) a své výhody (vyšší provozní spolehlivost v jinak stejném systému, blbuvzdorné informování cestujících o tom, kde budou dveře (a kde vůbec bude vlak, pokud přijíždí vlak kratší než celé nástupiště)).

Andrej Veliký

Další výhodou je pro cestující, že nejsou při čekání ofukováni vichrem z tunelu. Sorry jako.

Y.K.

Fungují, ale jsou v drtivé menšině! Třeba v Norimberku jsem slyšel poměrně sžíravé kritiky na provozní závady způsobené falešnými detekcemi, což je věc které se problematicky vyhýbá. I v Praze s tím byly ne zrovna ideální zkušenosti při automatizovaném obratu na Dejvické.

Hajnej

Přesně tak. Nejvíc neúspěšně ukončených obratů bylo způsobeno právě falešnou detekcí.

Y.K.

Velmi populární třeba v Asii jsou stěny „poloviční výšky“, což by mi na stávající trasy přišlo jako optimální řešení, ale nějak se o tom nemluví (v ofic kruzích).

Vladimír

Třeba v Bangkoku na modré lince jsou setěny až do stropu.

Y.K.

Já napsal že jsou velmi populární, ne že je to jediné tamní řešení.

Nicméně ty „nízké“ se třeba v Japonsku používají až do 320 km/h a typicky ve stávajících stanicích, kde je zvládnou připravit přes noc, to je jejich síla. Přibývají tam jak houby po dešti.

Frantík

Tak známe to, sebevrazi v metru, úředníci co nechtějí riskovat, a čím dražší, tím víc peněz se dá schovat…

Y.K.

Nevím co nechtějí riskovat, ale jsou to nejen sebevrazi, ale i pády osob (nevolnost, opilec) a po incidentu metro minimálně hodinu nejezdí, někdy mnohem déle, což je největší důvod proč je vhodné tomu zabránit.

Martin

Nutnost to neni, jsou mesta, kde automaticky provoz je a nemaji zadne dvere, napr. casto zminovana Budapest. Pak jsou mesta, ktera maji jen nizke dvere, ktere zabranuji padu osob do kolejiste, vyska neco pres 1m a pak tohle na celou vysku. Otazkou je, zda to pujde postavit tak blizko, jako to je zde na fotografiich, vetsinou pod tou hranou je volny prostor a vysoke dvere neco vazi a naporove vetrani take dela sve. Ale vitam bezpecnostni hrazdy a otvirava kridla mimo dvere, kdyby bylo nutne z vlaku evakuovat cestujici mimo, kdyz zastavi mimo dvere. U vysokych dveri muze jeste byt… Číst vice »

M M

Černý Most je velké M.

Frantisek

Až se programátor seznámí s místopisem, jistě to opraví. Ostatně název dnešního sídliště odkazuje k původnímu mostu nedaleko dnešní „Rajské zahrady“ (jejíž podstata tam ovšem už také dávno není), jenž se psal s malým – přinejmenším – m. 🙂

vbb

Doufám, že se do té doby programátor naučí i anglicky 🙂

Martin

Jojo, konecna tramvaje se take jmenovala Cerny most… resp. Hloubetin, Cerny most.
A sidliste C.Most neexistovalo, na jeho miste byl katastr obci Kyje a H.pocernice,…

Georg

neni to jen vizualizace? cela ta montaz scena je nesmyslna.

Intrus

Co na to paní architektka?

MP22

Myslím že je jí to jedno anebo se jí nikdo na nic neptá. Nějak sem si nevšiml, že by šla estetická kvalita uvnitř metra nějak nahoru, spíše naopak

Jan Novák

V čem tkví ta výhodnost, že to je konečná stanice blízko depa?
Že tam lidi chodí do těch dvěří jen jedním směrem (pouze výstup nebo nástup) nebo v tom, že to mají v plánu opravovat / kontrolovat 20 hodin denně a zaměstnanci to budou mít blízko?

Ani jedna z těch variant mi nepřipadá dobrá na vyzdvihnutí 😀

dzejejc

Je to nástupní stanice a první vagón je úplně na druhé straně než vstup do stanice.

Frantisek

Což ovšem s depem nesouvisí.

původní Jakub P

Pokud to chtěj testovat ze začátku úplně bez cestujících, je konečná stanice s takovou konfigurací jedinej rozumnej způsob, jak toho dosáhnout. Být to jinde, museli by ty vagóny mít zavřený a tedy vyřazený z provozu na daleko delší štrece než jjedna stanice a eden mezistaniční úsek.

původní Jakub P

A blízkost depa se může hodit pro nějaký testy v době přerušení provozu atd.

Jacob

když je to test, který vylučuje cestující, tak jak jinak chcete zařídit, že v těch prvních dvou vozech nikdo nebude? Jedině na konečné při nástupu.

Kubrt

Což ovšem nijak nesouvisí s tím, že na Zličíně je depo..

Frantisek

A depo je tam dobré k čemu?

VojtaDrevik

Sídlí tam technici DPP.

Hajnej

Že se z něj dá najíždět na zkoušky bez nutnosti absolvovat spoustu kilometrů…?
To by se ekofanatikovi stávat nemělo, že na to nepřijde…

Filip Jirsák

Výhodnost spočívá v tom, že je to první stanice. Takže zamezíte přístupu k té části peronu, čímž zabráníte nastupování, a protože jede souprava z depa, nebudou uvnitř žádní cestující, takže nebude chtít nikdo vystupovat. Takže můžete dveře klidně testovat bez cestujících – což je ze začátku potřeba, s cestujícími se to může testovat až později, když budou odchytané základní mouchy.

David (Komi)

Jakože… Ukazuje se přesně to, čeho jsem se bál. Jestli takhle budou vypadat nástupní dveře a klo kolem nich, no, tak to potěš koště. Vždyť je to tak robustní a především vysoké řešení, že se to do stanic Pražského metra vůbec designově nehodí. Ach jo…

dzejejc

Na PP to nebude (v rozumné budoucnosti), bude to na lince D, která pojede přes Pankrác.

q89

bude to na celém C, ještě než se zahájí provoz na D (na C se ale počítá s nižšími stěnami vysokými cca 140 cm).

David (Komi)

Jestli budou ty stěny opravdu nižší, tak to pak jo. I když… I těch 140cm se mi zdá ale až příliš. Takových 110-120cm by stačilo úplně v pohodě.

David (Komi)

Právě, že ne. Jak tady píše q89, minimálně na lince C by měly být stěny zavedeny plus mínus souběžně s linkou D.

Magu

Na C to bude skôr ako na D. Musí sa to dostatočne otestovať. Typ dverí ešte nie je podľa mňa vybraný, takže sa testuje. Je možné, že nakoniec budú vybraté nižšie… Písali o tom aj niekde v DP kontakte.

blbost za hromadu peněz

To bude asi pěkně drahá sranda a dle mého tedy i zbytečnost ale co se dá dělat doba je dnes taková že se vše dělá pro lidi s iq nula a rozkrádají se peníze lidí na kraviny

Romanero

Jako třeba dnes, když spadnul do kolejiště metra slepec i se psem a půl trasy B v ránní špičce stálo?

Kebab

Kolik slepců tam spadlo třeba za posledních 20 let?

Hajnej

A s jakou jistotou tam zítra nespadne další…?

Y.K.

Slepců nevím, ale jinak tam napadaly stovky lidí za historii metra.

apoštol

Až se vám jednou zatočí hlava na nástupišti, tak si o vás taky pomyslím, že jste iq nula.

Pezos

Myslím, že on ho prokázal už dostatečně.

Georg

a taky se zvysuje pocet projevu senilnich a blbych lidi na internetu. proste hruza doba…

Y.K.

Taději bych ve zkušebním provozu viděl celou hranu osazenou stěnami různých výrobců, aby bylo co porovnávat.

Poolman

Na to nelze ani pomysleti.

Hasler

Nikdy se to tak nedělalo…

David (Komi)

To je komentář hodný génia. „Nikdy se tak nedělalo…“ To jako znamená, že se tak ani nadále nesmí nic podobného udělat, nebo?

Když pominu teď kontext v rámci těchto zábran u Metra… Chtěl bych vidět, kam by se lidstvo s touhle frází dostalo. Ale co. Ještě více mne udivuje, že máte na tomhle komentáři 9 „lajků“.

apoštol

Vy asi nemáte v rodině nikoho ze Zkázy železnic či podobné státní organizace?

David (Komi)

Jakože… Narážíte na možný sarkasmus, jo? 😅
Každopádně, ne nemám. Děda byl akorát strojvedoucím, kdysi dávno. Ale… samozřejmě, to je pak něco jiného.

původní Jakub P

Nikdy se to tak nedělalo (případně inverzní tak se to dělalo vždycky) je jedno z desatera základních přikázání jakékoli kolejové dopravy. Kam se to s nimi dotáhlo viz Správa Železnic…

David (Komi)

Jo, před chvílí mi to došlo. No… Bohužel, někdy mám pomalejší vedení. 😅
Omlouvám se @Hasler

Frantík

To je ironie práve na první paragraf…

Hajnej

Ty lajky má od lidí, co pochopili, že to myslí ironicky… 😉

Martas

Bych chtěl vidět toho masochistu, který by se rozhodl integrovat systémy od nekolika výrobců, aby spolu komunikovaly. To je asi tak milionkrát jednodušší, možná i jediná možnost, postavit ty stěny ve stylu jiná stanice = jiný výrobce.

Y.K.

No vidíte a mnohde tak zkušební provoz udělali, protože se jedná opravdu o závažnou volbu. Prostě tady máte informaci o zastavení vlaku a dveře se smí otevřít jen s touto indikací a my chceme zpět informaci v této konkrétní datové podobě, že dveže jsou zavřené a zamčené. Vzájemně komunikovat nemusí, jen dodat co je žádáno.

Y.K.

Jinak výhoda nástupní stanice (typu Zličín) je, že když bude porucha a dveře odmítnout komunikovat, nebude narušení provozu, protože nikdo nevystupuje a holt nikdo nenastopí do postiženého jen v této stanici vozu.

David (Komi)

Jak píše Y.K. Dveře spolu nutně komunikovat nemusí… Proste by se měly jen otevírat a zavírat, a případně podávat informace o svém stavu. Pak samozřejmě musíš mít nějaký SW, který to bude všechno sbírat dohromady. Hotovo, tečka. Nic extra složitého.

Martas

„nějaký SW, který to bude všechno sbírat dohromady“ je integrace 😉

David (Komi)

Je inetrgrace a integrace. Nepotřebuješ nutně, aby se ty dveře dorozumívaly mezi sebou. To můžeš nasadit až pak do ostrého provozu pro nějaké další informace o aktuálním provozu, a pro efektivnější odbavení.
Zatím by ale (dle článku a těchto dostupných informací) stačilo mít jen něco, co sesbírá od všech jen informaci, zda je zavřeno, otevřeno, zda se zavírá, nezavírá a podobně… Doslova se takovéhle věci dají naprogramovat během dne na Rawsberry Pie… Mi neříkejte, že jde o jakousi složitou věc, kterou by nešlo udělat.

adamgolias

nehledejte v tom raketovou vedu . absolutni vetsina automatickych dveri ma software , ktery slouzi jen pro provoz jen jednech dveri , zadna digitalni komunikace s okolim a jeste k tomu nekompatibilnim . pokud se resilo nejake rozhrani s okolnim svetem , tak pomoci spinacich / rozpinacich kontaltu rele , ktere pracovaly podle polohy dveri ( typicka instalace: dvere otevreny fukar fouka dvere zavreny fukar nefouka – dosad si cokoli zelene svetlo , hlas z repro ….) ted me napadlo , kdysi Spedos mel software zvany Spednet , ten se inataloval do počítače správce budov a šlo dálkove z pc… Číst vice »

Hajnej

Hubou naprogramuje kdekdo kdeco i za kratší dobu, ale v reálu zpravidla skutek utek…

původní Jakub P

Ale ony fakt nemusí být integrovány spolu. Každé z nich samozřejmě musí jejich výrobce naučit komunikovat se systémem řízení vlaků, jak psal Y.K.

Martas

Tak já bych čekal trochu inteligentnosti systému např. při poruše dveří metra nebo stěny, kdy dokáže poslat cestující vedle. Když je to celistvé nebo integrované věděla by pozici vůči jakým dveřím vlaku se nachází. Jinak by otevřela dveře i kdyby dveře metra zůstaly zavřené. Ano, může to být hloupá stěna, která to otevře na základě zmáčknutí tlačítka v metru, ale jestli to má být k automatickému provozu, tak předpokládám, že to musí umět víc věcí. A potom si myslím, že nemá smysl to testovat stylem, zabarikádovat celé nástupiště stěnou od 5 výrobců a doufat, že to pojede.

původní Jakub P

To by furt ale mělo být nějaké definované rozhraní v systému řízení metra, které dodá standardní definovaný signál pro otevřít dveře 1, 3 ,4 ,5 a 6. A na tohle rozhraní můžou být připojený systémy dvou výrobců, z nich A obsahuje dveře 1 až 4 a B5 až 8. Takže ten A má na tenhle signál otevřít všechno kromě 2 a B nechá zavřený 7 a 8… Tohle může systém metra dodat už před příjezdem soupravy, u který ví, že je kratší (jen 6 dveří a dveře 2 na soupravě maj poruchu). V tu chvíli může systém A vyhodnotit, že… Číst vice »

Frantík

Programátorsky se tomu říká rozhraní.

Hajnej

A proč by to měl sbírat z několika různých systémů, když to může získat z jednoho jediného…?

adamgolias

co je na tom složitého? impul sotevřít , impuls zavřít. hotovo.

Y.K.

To zase těžko. Zaprvé musí umět indikovat a sdělit nadřazenému systému uzavření, také by měly komunikovat sevření člověka nebo předmětu a měly by i hlásit závadu.