DPP na nákupech. U Iveca a SOR objednal celkem 68 „hybridů“ a elektrobusů za 818 milionů Kč
První dodané autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M v Praze. Foto: DPP – Zdeněk Bek
Jde o dodávky z dříve vysoutěžených rámcových smluv.
Popravdě mám mnohem radši Streetwaye, Urbanwaye mi přijdou designově mimořádně ošklivé. A to jak zvenčí, tak zevnitř.
Podle cs-dopravak využil DPP nakonec celou opci na 100 Streetway 12m a objednal i posledních 17 autobusů.
Jak SOR NS electric, tak Iveco Urbanway jsou za mě velmi dobré autobusy a jsem rád, že byly upřednostněny před Ivecem Streetway, které má zoufale málo sedadel a dveře mají výstrahu, jako když vejdete do sámošky. Urbanway je pohodlný a s prevodovkou Voith NXT má velmi kultivovaný motor. NS má zase velmi příjemný interiér a hezky tiché dveře. Takže já jsem spokojen.
Souhlasím.
Pokud chceme dostat lidi z aut do MHD, musí MHD nabízet nějaký komfort. Autobus, ve kterém si sedne pár lidí a zbytek stojí rozhodně není správná cesta.
Zatím co současné autobusy, jsou naprosto úžasné, na čtyřku si nemůžete sednout proti sobě, na dvousedačky u dveří se nevejde osoba větší než 160 cm a stát, můžete tak maximálně v kloubu nebo u dveří, kde překážíte, k tomu všemu, praktikuje spousta lidí, že batoh má právo sedět nebo si sednou do uličky.
Nákup vozů NS 12 electric mi dává storkát větší smysl než nákup Streetwayů, s kterými jsou furt problémy a co se týče vozů Urbanway, tka nemám tu zkušenost, ale lepší než Streetway určitě, takže DPP neudělá chybu, jen bohužel ty barvy, to musím říct vždy.
V čem jsou aktuálně problémy s typem Streetway? Pominu-li letní malér s palivovým vedením, od té doby jezdí celkem stabilně a svezení je to naprosto v pohodě.
Urbanwaye měly zpočátku dost vyklepaný interiér (hodně věcí drnčí a klepe), ale posledních pár jízd to pozoruji méně – možná údržba v garážích něco podotahovala.
Za mě maj ty nový Iveca hrozně stísněný a blbě přístupný prostory pro kočárky/vozíky a nemaj u nich sklopný sedačky. Nemluvě o tom, že v 18m kloubu jsou stále jen naprosto nedostatečný dvě místa.
Pro cestování s kočárkem zlatý starý SORy, kde byl díky dveřím navíc o dost snazší nástup do obou prostor, v případě benevolentního řidiče se fyzicky vejdou i 4 kočárky a v tom zadním prostoru se dá ke kočárku sednout.
Tak zrovna s kočárkem teď jezdím hodně a říkám: zlatý Streetway, hlavně oproti SOR NB!
Zatímco ve Streetwayi s tím kočárem můžu i tančit valčík (a to máme docela tank), tak v sorce musí člověk od dveří vždycky nějak do zatáčky, a ještě mu tam obvykle sedí někdo na sklopné sedačce, protože bylo nad jeho síly sednout si kdekoliv jinde.
Urbanway má oproti Streetwayi místa o něco méně, ale pořád naprosto v pohodě.
Je pravda že v SORu je přístup přes druhé dveře dost krkolomný a to i malým kočárem. Přes třetí je to napřímo, ale tam zas narazíte na sedícího člověka a je to brané pro invalidu, přičemž kočárek má zajel až dopředu k tyči. Zadní nástupní prostor je fajn, nicméně to není všude, takže se na to nedá spolehnout. Oproti třeba 14T, kde to najdu v každé tramvaji a mám ji naději, že tam místo bude, protože lidi čekají spíš vepředu.
Tak moje zkušenost je přesně opačná, nevím, které to Iveco jsem na 180 chytil, ale okamžitě jsem si říkal, no nazdar, zlatý SORy., tohle je krok zpět.
Co jsem s tím zatím měl čest, snad ani jednou nefungovalo všechno jak má. Neustále vrzající interiér. Nefunkční klimatizace za horkého dne. Ohlušující kravál od ventilátoru topení za chladného dne. Proti téhle popelnici byla i sedmistovková karosa zlatá.
Streetwaye mají zcela zásadní: Dveře, topení, klimatizace, preference, dílenské zpracování ovlivňující negativně životnost a fakt, zda vůbec bude držet vůz pohromadě…..
Urbanway je proti tomu vážně více standardní sliniční motorové vozidlo. Ano, má také své chyby, které bych jako zákazník kupující nové auto netrpěl… ale většinou spíše typu „DODO“ DOdělej DOma, resp. dotahni vlastním šroubovákem na lince……
Proč tehdá nedopadl ten hybrid od Volva? Testoval se a mě se to líbilo docela.
Pravé hybridy jsou drahé, tohle je mild hybrid, která snad s odřenýma ušima ekonomicky vyjde.
A zrovna pravý hybridy by měly mnohem větší smysl… :/
Drahé jsou, ale zase šetří drahou naftu. Záleží kde jsou priority v úsporách (investice / provoz) a kolik nafty to za těch 15 let ušetří.
Proč DPP objednává zase elektrobusy? Já měl za to že Praha se rozhodla pro trolejbusy. Pak dává smysl aby i na linkách s nabíjením pouze na konečných jezdily trolejbusy s příslušně kapacitní baterií (neboli elektrobusy s trolejbusovými sběrači a podporou nabíjení za jízdy). Řekl bych že je blbost si do vozového parku zavádět současně dva vzájemně nekompatibilní druhy elektrických gumokolů.
Podle mě zas nedává smysl, aby měl bus klasické sběrače, které použije jen na statické dobíjení. Ty byly ostatně jedním z problému linky 58, že mají problém s častým stahováním za jízdy i na zastávce.
Elektrobus nasadíte na linku okamžitě včetně řidičů, nemusíte řešit povolení pro konkrétní trasu drážního vozidla, nečekáte dlouhé roky na zadrátování byť jen kousků linky v zástavbě. A na okrajové vymetáky se ty troleje ani nevyplatí stavět, přičemž baterie dnes už klidně stačí na pokrytí celé směny kratších nebo terénně méně náročných linek.
Ale má to smysl, jen to stahování sběračů se nesmí dít tak nesmyslně často – na lince 58 by bylo žádoucí, aby úsek Palmovka – OC Letňany byl elektrizován celý, k čemuž by mělo konečně dojít. Dříve k tomu nemohlo dojít, protože si to na Proseku nepřáli politikové – trolejbus byl pro ně sprosté slovo a báli se o vzhled Prosecké ulice mezi Prosekem a Letňany, že by trakční rušilo vzhled této ulice, což je neskutečně přitažené za vlasy. A je lepší parciální trolejbus než elektrobus, neb akumulátor nemusí být zbytečně tak těžký a zvyšovat náklady na spotřebu energie a… Číst vice »
I pod železničním mostem se trolej nějak dodělá?
To není otázka jak často, ale počet cyklů celkově a ty nešťastné sběrače selhávaly hned ze začátku provozu. Ty trable s realizací vedení v celé délce je právě nevýhoda trolejbusů. Na druhou stranu je dostačující, když jsou troleje aspoň v půlce trasy a hlavně do kopce. Pak už se baterie stihnou nabít během provozu s cestujícími a na Palmovku dojíždí vůz prakticky dobitý, nemusel by tam ani stát dlouho a může jet další kolo. Ohledně akumulátoru myslím, že ta váha se v tak velkém vozidle snáz ztratí. Ano, na pohon bude potřeba víc energie, ale jednak se ve městě čtvrtina… Číst vice »
Praha se sice rozhodla primárně pro trolejbusy, ale na řadě míst počítá i s elektrobusy. Zejména v místech, kde se výstavba trolejbusové trati nevyplatí, či je z různých důvodů obtížná. Aktuálně však jde zejména o elektrobusy pro posílení stávající flotily na aktuálních linkách co mají být již elektrobusové, neboť stávající počet vozidel zdaleka nepokrývá plné nasazení.
Přesně tak.
Jak zmínil předřečník, nasazení elektrobusu je operativnější už jenom proto, že do jeho provozu nekafrá drážní úřad.
Jakákoli objížďka na trase trolejbusu je byrokratické peklo (pokud nevede pouze trasách jiných tbs linek považovaných za dráhu).
Plzeň nebo Zlín prohlásily za trolejbusovou dráhu celé území města. Tohle problém není.
Aneb bylo třeba se úředníkům obrazně řečeno vymočit na hlavu, aby od nich byl konečně pokoj :-).
Tohle ovšem akceptuje jen část úřednictva, jiným městům tento pokus nebyl uznán.
A pak vyčítejte individuální stavbě bicyklu, že nemusí mít homologaci, jen povinnou výbavu.
Nejhorší problémy si dělá dráha sama sobě.
Což je ale jen úřednická zlovůle, se kterou se dá bojovat a vybojovat vítězství.
Už je třeba také dodat, že obrázek nebude aktuální. Urbanway prošel faceliftem a bude (z mého pohledu) vypadat lépe a zas trochu více zamaskuje celkove stáří kastle (která se ale osvědčila).
Souhlasím, konečně tam dali moderní čumák, který vypadá dobře a nemusí se za něj stydět. To, že je kastle velmi stará mi taky nevadí, protože je to osvědčený a spolehlivý model a když něco funguje tak je lepší to neměnit.
Popravdě řečeno nevěřím, že nebudou opět praskat rámy u posledních dveří.
O tom nevím, naopak vím, že 12 m citybusy byly i v době vyřazení v překvapivě dobré kondici. V podstatě šly pryč jen kvůli věku. Kastle ok.
U Ciťáků byl velký rozdíl mezi staršími kousky se schodem vzadu (ála 21Tr), dělanými ještě pod Renaultem, kdy to byl opravdu stroj, co by přežil i nějakou tu sovětskou ofenzívu, naopak u novějších Citybusů, dodávaných už pod značkou Irisbus (bez zadního schodu, tj. všechny tři/čtyři dveře s nízkopodlažním vstupem) docházelo k praskání sloupku rámu posledních dveří.
Díky za info.
Tak to jsem zvědavý, jak budou ty SORy nejen jezdit, ale i vypadat. Grafické studio pyžama má u tohoto výrobce značné kvalitativní rezervy…
Mimochodem, kde se flákají nové tramvaje od Škody, neví někdo jak tohle vypadá? 🙂
https://zdopravy.cz/skoda-uhajila-domaci-pudu-zvitezila-v-obrim-tendru-na-nove-tramvaje-pro-prahu-183641/
Prvních 20 má být příští rok, dalších 20 v roce 2026.
https://www.sor.cz/ens/ asi takto ale v PID farbách
Už jsou ve výrobě.