DPP na nákupech. U Iveca a SOR objednal celkem 68 „hybridů“ a elektrobusů za 818 milionů Kč
První dodané autobusy Iveco Urbanway Hybrid 18M v Praze. Foto: DPP – Zdeněk Bek
Jde o dodávky z dříve vysoutěžených rámcových smluv.
Nákup vozů NS 12 electric mi dává storkát větší smysl než nákup Streetwayů, s kterými jsou furt problémy a co se týče vozů Urbanway, tka nemám tu zkušenost, ale lepší než Streetway určitě, takže DPP neudělá chybu, jen bohužel ty barvy, to musím říct vždy.
V čem jsou aktuálně problémy s typem Streetway? Pominu-li letní malér s palivovým vedením, od té doby jezdí celkem stabilně a svezení je to naprosto v pohodě.
Urbanwaye měly zpočátku dost vyklepaný interiér (hodně věcí drnčí a klepe), ale posledních pár jízd to pozoruji méně – možná údržba v garážích něco podotahovala.
Za mě maj ty nový Iveca hrozně stísněný a blbě přístupný prostory pro kočárky/vozíky a nemaj u nich sklopný sedačky. Nemluvě o tom, že v 18m kloubu jsou stále jen naprosto nedostatečný dvě místa.
Pro cestování s kočárkem zlatý starý SORy, kde byl díky dveřím navíc o dost snazší nástup do obou prostor, v případě benevolentního řidiče se fyzicky vejdou i 4 kočárky a v tom zadním prostoru se dá ke kočárku sednout.
Tak zrovna s kočárkem teď jezdím hodně a říkám: zlatý Streetway, hlavně oproti SOR NB!
Zatímco ve Streetwayi s tím kočárem můžu i tančit valčík (a to máme docela tank), tak v sorce musí člověk od dveří vždycky nějak do zatáčky, a ještě mu tam obvykle sedí někdo na sklopné sedačce, protože bylo nad jeho síly sednout si kdekoliv jinde.
Urbanway má oproti Streetwayi místa o něco méně, ale pořád naprosto v pohodě.
Je pravda že v SORu je přístup přes druhé dveře dost krkolomný a to i malým kočárem. Přes třetí je to napřímo, ale tam zas narazíte na sedícího člověka a je to brané pro invalidu, přičemž kočárek má zajel až dopředu k tyči. Zadní nástupní prostor je fajn, nicméně to není všude, takže se na to nedá spolehnout. Oproti třeba 14T, kde to najdu v každé tramvaji a mám ji naději, že tam místo bude, protože lidi čekají spíš vepředu.
Proč tehdá nedopadl ten hybrid od Volva? Testoval se a mě se to líbilo docela.
Pravé hybridy jsou drahé, tohle je mild hybrid, která snad s odřenýma ušima ekonomicky vyjde.
A zrovna pravý hybridy by měly mnohem větší smysl… :/
Proč DPP objednává zase elektrobusy? Já měl za to že Praha se rozhodla pro trolejbusy. Pak dává smysl aby i na linkách s nabíjením pouze na konečných jezdily trolejbusy s příslušně kapacitní baterií (neboli elektrobusy s trolejbusovými sběrači a podporou nabíjení za jízdy). Řekl bych že je blbost si do vozového parku zavádět současně dva vzájemně nekompatibilní druhy elektrických gumokolů.
Podle mě zas nedává smysl, aby měl bus klasické sběrače, které použije jen na statické dobíjení. Ty byly ostatně jedním z problému linky 58, že mají problém s častým stahováním za jízdy i na zastávce.
Elektrobus nasadíte na linku okamžitě včetně řidičů, nemusíte řešit povolení pro konkrétní trasu drážního vozidla, nečekáte dlouhé roky na zadrátování byť jen kousků linky v zástavbě. A na okrajové vymetáky se ty troleje ani nevyplatí stavět, přičemž baterie dnes už klidně stačí na pokrytí celé směny kratších nebo terénně méně náročných linek.
Ale má to smysl, jen to stahování sběračů se nesmí dít tak nesmyslně často – na lince 58 by bylo žádoucí, aby úsek Palmovka – OC Letňany byl elektrizován celý, k čemuž by mělo konečně dojít. Dříve k tomu nemohlo dojít, protože si to na Proseku nepřáli politikové – trolejbus byl pro ně sprosté slovo a báli se o vzhled Prosecké ulice mezi Prosekem a Letňany, že by trakční rušilo vzhled této ulice, což je neskutečně přitažené za vlasy. A je lepší parciální trolejbus než elektrobus, neb akumulátor nemusí být zbytečně tak těžký a zvyšovat náklady na spotřebu energie a… Číst vice »
I pod železničním mostem se trolej nějak dodělá?
Praha se sice rozhodla primárně pro trolejbusy, ale na řadě míst počítá i s elektrobusy. Zejména v místech, kde se výstavba trolejbusové trati nevyplatí, či je z různých důvodů obtížná. Aktuálně však jde zejména o elektrobusy pro posílení stávající flotily na aktuálních linkách co mají být již elektrobusové, neboť stávající počet vozidel zdaleka nepokrývá plné nasazení.
Přesně tak.
Jak zmínil předřečník, nasazení elektrobusu je operativnější už jenom proto, že do jeho provozu nekafrá drážní úřad.
Jakákoli objížďka na trase trolejbusu je byrokratické peklo (pokud nevede pouze trasách jiných tbs linek považovaných za dráhu).
Plzeň nebo Zlín prohlásily za trolejbusovou dráhu celé území města. Tohle problém není.
Aneb bylo třeba se úředníkům obrazně řečeno vymočit na hlavu, aby od nich byl konečně pokoj :-).
Už je třeba také dodat, že obrázek nebude aktuální. Urbanway prošel faceliftem a bude (z mého pohledu) vypadat lépe a zas trochu více zamaskuje celkove stáří kastle (která se ale osvědčila).
Souhlasím, konečně tam dali moderní čumák, který vypadá dobře a nemusí se za něj stydět. To, že je kastle velmi stará mi taky nevadí, protože je to osvědčený a spolehlivý model a když něco funguje tak je lepší to neměnit.
Tak to jsem zvědavý, jak budou ty SORy nejen jezdit, ale i vypadat. Grafické studio pyžama má u tohoto výrobce značné kvalitativní rezervy…
Mimochodem, kde se flákají nové tramvaje od Škody, neví někdo jak tohle vypadá? 🙂
https://zdopravy.cz/skoda-uhajila-domaci-pudu-zvitezila-v-obrim-tendru-na-nove-tramvaje-pro-prahu-183641/
Prvních 20 má být příští rok, dalších 20 v roce 2026.
https://www.sor.cz/ens/ asi takto ale v PID farbách
Už jsou ve výrobě.