DPP mění od pondělí hlášení v autobusech, ve všech bude znít Jan Vondráček

Autobus Iveco Streetway 18M. Foto: Ondřej Kubát / DPPAutobus Iveco Streetway 18M. Foto: Ondřej Kubát / DPP

Jana Vondráčka čeká nyní největší balík zastávek k namluvení: všechny mimo Prahu.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Antonín Maňas

Mohu se zeptat co se stalo s nahráváním zastavky Malešické náměstí? Jezdím tudy denně a když jsem slyšel poprvé hlášení zastávky zní to hodně divně.

idk123

Že je hlas moc potichu jsem zjistil třeba na 17, ty nové zastávky byly slyšet a od Levského nic moc. Už to chytat zvládám, ale chce to soustředění, ne jak u Hazdrové.
Dneska v autobuse ještě horší než tramvaje.
Bude to chtít hodně ladění

Jedlík

Ženský hlas byl na příměstský linkách výraznější a vždy mě vzbudil, pokud jsem usnul. Teď budu nejspíše zastávky přejíždět, ten hlas mě nevzbudí spíše uspí 😀

liborvavrik82

Dnes jsem jel v 6 kloubových Sorkách. Hlášení zastávek jsem postřehl pouze ve 2 případech z 6. Jsou s tím nějaké potíže?

Frantík

Aktualizuje se to jenom v garážích, asi přejíždí z jiných linek.

liborvavrik82

Může to být tou příčinou. Dnes (úterý) hlásilo zastávky vše vše mimo ranní 200ky. I dříve (s hlasem paní Hazdrové) některé klíčovské vozy zastávky nehlásily. Vozy z jiných garáží jezdím málokdy. Občas na 177. Proto srovnávat nemohu.

jaroslav.dohnalik

Někdy na Apríla by mohlo dojít k namluvení zastávek na nějaké lince hlasem Vočka 🙂

MP22

Já nechápu, proč nepoužijí syntézu a hlas pana Vondráčka nenamluví AI. Používám to v práci pro svůj vlastní hlas a ani moje máma nepozná, že sem ty věty neřekl já. Ušetřilo by se spousta peněz.

Frantík

Proč to rovnou neudělají pro paní Hazdrovou? Mimochodem některé nové zastávky v autobusech zní „zdravě“, ale to je diky dobrému mixování (např. „Nádraží Z’ahradní město““)

praktik

Třeba jim majitel skutečného hlasu nedal k jeho použití jako zdroje pro AI souhlas …

MP22

Což se asi mělo ošetřit už v konkurzu, žejo. Ale to by neměl pan Vondráček doživotní kšeft. Tohle bude za pár desítek let naprosto obří suma, vynaložena naprosto zbytečně.

Facepalm

Víte pendrek. To, co říkáte, má asi takovou logiku, jako kdybyste tvrdil, že AI syntézou hlasu by se hrozně ušetřilo na dabingu, páč by stačilo uměle vytvořit tu Trojana, tu Olivu, tu Jachnickou či Špráchalovou a nic těm vyžírkům neplatit. Akorát, že by to asi stálo hodně na žalobách, ale nepočítám, že jste to domýšlel až tak daleko. A ještě jste zapšklej a závistivej Čecháček, kterej si asi fakt myslí, že jeden z top českých herců se bude desítky let kapsovat zrovna na namlouvání hlášení. To si jako myslíte, že je bude namlouvat každej rok znova? Nebo že to namlouvá… Číst vice »

MP22

Dabing a hlášení zastávek rozhodně není to stejné. Každý střízlivý a inteligentní člověk si uvědomuje rozdíl mezi situačním dabingem a hlášením stanic, kde se nemění prostředí ani emoce výpravy. Vy tu působíte jako tupec, co si zakládá na emocích a fakta jsou vám ukradené, s vámi si nemám co říct.

Facepalm

Nemluvím o rozdílu mezi „situačním dabingem“ (ať už je to cokoli) a hlášením stanic, hovořím o právních aspektech umělé syntézy něčího hlasu, což je asi něco, co zjevně přesahuje vaše mentální schopnosti českého knedlíka, které ráčí být stejně marginální, jako je vaše slušné vychování či znalost té zapeklitosti jménem shoda přísudku s podmětem.

Frantík

„A ještě jste zapšklej a závistivej Čecháček, kterej si asi fakt myslí, že jeden z top českých herců se bude desítky let kapsovat zrovna na namlouvání hlášení. To si jako myslíte, že je bude namlouvat každej rok znova?“

A to, že to nebude namlouvat každej rok znova, byla chyba starého hlášení od Hazdrové. Mělo by to znít stejně, ne že nové zastávky budou znít „starším“ hlasem.

Výhoda syntézy je taky v tom, že není potřeba hlášení rozkouskovávat, ale dá se udělat najednou – tedy výluky by zněly lépe…

Facepalm

Nemusíte mi vysvětlovat výhody umělé syntézy, chápu je.
Já se tu jen pokouším sdělit (zatím neúspěšně), že představa „vezmeme hlas nějakého herce, uděláme ho uměle a tak ušetříme“ je např. z důvodu autorských práv poněkud mimo mísu.

Frantík

Takže paní Hazdrová nesouhlasila? To by samozřejmě dávalo smysl…

Honza V.

A chápete, proč se všechno jídlo nevyrábí jen ze syntetických náhražek? Syntetický hlas, podobně jako automatické překladače, má k inteligenci pořád ještě hodně daleko. Ale zase určitě lepší než drmolení pubertálních vlakvedoucích v RegioJetu.

MP22

Takže o syntetických hlasech nic nevíte, viďte? Nepleťte si Google překladač s profesionálními programy. Můžete si to někde vyzkoušet i zdarma, tak hurá do toho, budete velmi překvapený. Spojitost se syntetickým jídlem nedokáži najít, je to velice nerozumný příklad. Pod tak hloupé přirovnání byste mohl schovat veškerý pokrok 20.století. Pokud to nechcete vy používat, váš problém, veřejné instituce tohoto typu by ale měli vždy šetřit, pokud se to nabízí a toto je v dnešní době vyhazování peněz z okna. K tomu o RJ, vlakvedoucí rozhodně nedělají puberťáci a drmolí do toho i staré báby, naposledy na cestě z Budapešti a… Číst vice »

provokatér

Jana Vondráčka čeká nyní největší balík zastávek k namluvení – ten předchozí v korunách už dostal.

Facepalm

Další politováníhodnej čecháček.

praktik

Dotaz na hodně podstatnou věc – třeba bude někdo znát odpověď:
Anketa mezi uživateli MHD je sice zajímavá, ale její výsledky by neměly být rozhodující – udělal objednatel té změny nejdřív (= ještě před přidělením zakázky) hodně podrobnou zkoušku úspěšnosti namluvených „cvičných“ hlášení v simulovaném reálném provozu a v různých jeho fázích (rozjezd, brzdění, atd.)?
Jedině výsledek takového provozního ověření by totiž měl být pro konečnou volbu hlasu (a zadání zakázky) tím skutečně rozhodujícím faktorem!

Frantík

V době kdy probíhala ta anketa, byly dané hlasy na linkách 9 a 136, čili se o reálný provoz jednalo (ale samozrejme, ne každý tím jezdí pravidelně aby si poslechl vše).

Nevím, jak tomu bylo v interním výběrku.

Hara_Pes

Dnes ráno jsem poprvé slyšel v buse a moc nebylo rozumět. Autobus prázdný, ale přes zvuk motoru apod se půlka hlášení ztratila.
A to byla pravidelná trasa, kde člověk ty hlášení podvědomě zná.

V tramvajích mi to od začátku přišlo celkem ok. Třeba to je jen reprákama v SORce.

Hara_Pes

Dnes jsem jel a hrůza. Autobus poloprázdný, ticho a přes zvuk motoru nebyla půlka zastávek slyšet.
A to jsem jel na pravidelné trase, takže podvědomě ty názvy znám. Kdo nezná, neuslyší nic.

Frantík

Dualita člověka, aneb naprosto odlišné poměry hlasování u komentářů porovnávající mužský a ženský hlas…

Frantík

Místo minusu bych čekal vysvetleni…

Anonym

Hrůza 😑

Slepý blázen

Ten hlas je velmi dobrý a srozumitelný, jen je škoda, že se nedoplnily některé hlášky a sám jsem to připomínkoval i to, že by se ten hals mohl doplnit na železnici a někdy v budoucnu do metra.

Kuba2

Postřeh z rána: Hlášení „Sídliště Malešice“ je namluveno jiným hlasem a působí to dost rušivě. Že by se část zastávek nestihla? Nebo si někdo myslel, že to spojí třeba ze Sídliště Řepy a Botanická zahrada Malešice a pak se to nějak nezvládlo? Každopádně docela trapas na to, jak dlouho se to připravuje.
Kdyby se použil syntetický hlas, tak by se něco takového nestalo. Vůbec nechápu, proč v roce 2023 se opět všechno namlouvá živým člověkem se vší tou neoperativností, která je s tím spojená.

Martin

Jeste jeden poznatek zminim, netyka se volby hlasu, ale spise elektrotechniky, posledni dobou se casto stava, ze dojde k sekani halseni, vynechani casti slov, atp., To nebyvalo…

Martin

Chapete nekdo proc v autobusech hlasi prestup na metro a konkretni linku, napr. metro B a C, ale v tramvajich jen prestup na metro?

Twix

To je jedna z těch „neměnných tradic“ které by se mohly jednoduše změnit, kdyby někdo chtěl. Asi do poloviny 90. let nebylo v busech vůbec žádné hlášení, tramvaje hlásily zastávky včetně přestupu na metro. V busech se hlášení nově zavádělo a někoho napadlo, že by se u metra hlásila i linka. A tak to zůstalo dodnes…

Honza V.

A v případě přestupu na povrchovou dopravu se nehlásí dokonce ani garantované přestupy.

Frantík

Jo no, v noci jedu na hlavní nádraží a prý není přestup na vlak. To ale nejde asi vždycky sjednotit.
Např. brzká linka 180 u metra A někdy neukazuje přestup; kdyz ale jedu 902 a metro odjizdi za 8 minut, tak ten prestup taky vyznacen není.

Frantisek

No jo, a „přestup na linky S a další vlakové spoje“ hlásí i tam, kde další vlakové spoje nejsou, zato čísla těch linek také nedodají. 🙂

Frantík

Jojo, „Přestup na vlak“ je asi moc moderní.

Adam Ř

(obligátní odpověď o tom, že i metro je vlak)

Adam Ř

pozor, občas se tam nějaký jiný spoj objeví – zrovna teď v neděli jsem v Hlubočepech náhodou potkal historickou T1

Frantík

Nejlepší je, že při výluce to hlásí až moc explicitně (třeba u Václavského náměstí: „Přestup na metro… Bé… a… Á.. směr.. Depo Hostivař), takze kdyz se chce, tak to jde.

Hafan

Je mi lito, ze ve vozech nehlasi zastavky zensky hlas. Vzdy mi to sedelo pocitove i zvukove nejak vic, v Ostrave nebo Plzni jsem nemel nikdy sebemensi problem, ze bych nerozumel nebo neslysel hlaseni. Bohuzel v ankete damske varianty nebyly vubec dobre, ty hlasy v nahravkach nemely dostatecnou znelost, byly hrozne ucajdane a takove zvukove tupe (neumim to popsat lip, sorry, nejsem zvukar) a myslim, ze to bylo primarne spatnym castingem, ne, ze by damy neumely spravne prednest (i kdyz taky tezko rict, co dostaly za instrukce z rezie). Nemely ve vysledku dost vhodny hlas tomuto ucelu. Z nabidky byl… Číst vice »

Škrpál

Hluboké tóny se členitým prostorem se zvukožravým povrchem (davem v oděvu) šíří mnohem lépe a proto může být při zachování srozumitelnosti snížena hlasitost a tudíž i rušivost hlášení. A i v případě, že je hlášení naopak hlasité příliš, lidé vnímají mužský hlas jako méně rušivý. Proto ženské hlasy ve srovnání s mužskými budou ankety vyhrávat i do budoucna. I oba ženské hlasy v metru jsou oproti mužskému na céčku nepříjemně ječící.

Eso363

Jsem si jistý, že lidi si pana Vondráčka zvolili jen proto, ze ho jako jediného z nabídky znali a spojili si ho s jeho dabingovými a hereckými rolemi, nikoliv kvůli kvalitě a vhodnosti hlasu. Jakkoliv ho mám jako herce rád a hlasoval jsem pro něj, tak nyní musím uznat že jeho hlas se absolutně nehodí na hlášení MHD. Jak řekli ostatní, opravdu to není skoro vůbec slyšet ani tomu rozumět. Navíc celkově mi jeho hlas zrovna na tohle vůbec nesedí, možná to je o zvyku, ale prostě když to slyším, tak si hned představím Vočka, Mentalistu, nebo policajty z Mafie… Číst vice »

Škrpál

Špatný hrob. Hlasitost nastavuje údržba, pište e-mail na ROPID s datem, časem a evidenčním číslem vozu..

Honza V.

To by Ropid dostával tisíce mailů denně, kdyby se všechno mělo řešit takhle. Už tak ROPID a IDSK spisovou službu a vyřizování podnětů dlouhodobě naprosto nezvládá.

Frantík

Já jsem nevěděl o koho se jedná, ale přednes mi přišel nejlepší. Vzhledem k hlasování (které ale nevím jak moc bylo nezfalšovatelné) mi však přijde, že to výběrčí rada taky tak plánovala.

Honza V.

Často chybná délka samohlásky, nelogické frázování atd. Lingvistka a fonetička se moc nepředvedla. Hadrová tam těch chyb měla míň.

Honza V.

Hazdrová, překlep.

Frantík

„Příští zastávka: Je na znamení“ je asi nejpitomnější, to souhlasím.

Pako

Opakovaně se prokázalo, že hlukový smog vyluzovaný nejrůznějšími dopravními prostředky obsahuje převážně nižší frekvence odpovídající víceméně přesně spektru mužského hlasu. Proto jsou už po mnoho let preferovány ženské hlasy v navigaci, infotainmentu a vůbec všude, kde technika „hovoří“. Není v tom nějaký sexismus, že by k např. pilotům mužům měla hovořit umělá asistentka. Prostě v hukotu letadla mužský hlas zaniká. To je čistě technické hledisko. Z psychologického hlediska jsme nastaveni na citlivější vnímání ženského hlasu už od prenatálního stádia. Opět bez ohledu zda jsou posluchači muži nebo ženy. Volba mužského hlasu pro hlášení (v hlučném) dopravním prostředku není úplně šťastná.

Kleist

Já bych řek že největší problém dělají nekvalitní repráky a nekvalitní nahrávací zařízení. A taky se nemyslím že se na to aktuální paní podle hlasu hodí.

flétnista

Nahrávací zařízení nekvalitní určitě nebudou.
Kdybychom měli mít ve všech autobusech 8-12 párů repráků od Sonosu nebo Bang&Olufsen, asi by se cena nikomu nelíbila.

Frantík

Zas taky jsem rád že to hlášení nemusím vnímat, pokud se v dopravě vyznám….
nebo informaci ze je zavreno metro A na každé třetí stanici , ze je zavedena nahradni doprava, kterou prave jedu…

Vojtěch Pokorný

Já si myslím, že hlas Vondráčka není tak výrazný a snadno se ztratí v ruchu. Vlastně nikdy jsem ho neslyšel úplně čistě a když ho poslouchám tak se na to musím soustředit.

Frantík

To je podle mě dobře. Nevidomí to zaslechnou když se budou soustředit, cestující co svou trasu znají nemusí být rušeni.

Mimopražský

Možná subjektivní pocit, ale hlášení pana Vondráčka v tramvajích je, pokud se zrovna trefí do vyšší hlukové hladiny, daleko méně srozumitelné než u jeho předchůdkyně. Zcela mimo je skutečnost, že schéma hlášení je odlišné v metru, tramvajích, městských i příměstských autobusech.

Twix

Bohužel změna hlasu nebyla využita ke změně obsahu hlášení, a tak různé nelogičnosti přetrvávají. A také bych řekl že je to méně srozumitelné, ale ne zase tak výrazně.

Jan T.

Největší problém byl doposud nepochopitelně nízká hlasitost, druhý je méně výrazný tón řeči při ruchu provozu. Hlásí se obvykle při brzdění do zastávky, což třeba při níže zmíněné 14T způsobí, že uslyším tak půlku vysloveného. Z tohoto důvodu mám rád retrohlas na lince 23. Je takový mohutný a ještě bývá pouštěný nahlas, takže se v ruchu opravdu neztratí a je srozumitelný. Což by šlo pořešit i ekvalizátorem u pana Vondráčka, kdyby někomu šlo opravud o srozumitelné hlášení a ne kulisu na pozadí, která vlastně není potřeba slyšet. To je můj dojem z nízce nastavené hlasitosti doposud.

MHD

Nízká hlasitost? Proboha ne, už žádné další zvyšování hlasitosti.

MHD

Pokud někdo špatně slyší, může si informaci o zastávkách zjistit na tabuli ve voze.
Nemusí kvůli tomu ostatní ohluchnut. Já mám naopak zkušenost, že především v autobusech Arrivy je to hlášení příliš nahlas. A v prázdném autobuse je to ještě výraznější.

Filip Jirsák

No tak jsou i lidé, kteří si na tabuli ve voze nic nezjistí. Neříkám, že se kvůli nim musí přizpůsobovat hlasitost hlášení, ale bylo by fajn konečně považovat za normální, že se ve veřejném prostoru pohybují lidé, kteří vidí špatně nebo vůbec, neumí číst, slyší špatně nebo vůbec, nerozumí, špatně chodí, nechodí vůbec – a mnozí mohou spadat do více skupin.

Dachs

Hlas, resp. celého herce J. V. znám z jeviště cca od roku 93 a když o pár let později hrál figuru Hanse Castorpa v Mannově Kouzelném vrchu, čtyřhodinová kláda, tak mi spadla brada. Lidi ho ale více „objevili“ až s Goldoniho Lhářem, taky geniální výkon. Do hlášení vnesl sice nezvonivou, ale snad stále zvučnou podobu, a cíl, aby to bylo „pohodové a dobronáladové“, se myslím podařilo naplnit, i když za cenu nižší výraznosti. Ladilo se, zesilovalo, protože ty první dny to vážně nebylo dobré. Už je to pro moje uši většinou ok. Problém podle mě přetrvává v drnčivé, ukvílené 14T,… Číst vice »

P_V

Problém se srozumitelností mám i v jiných typech tramvají. Paní Hazdrová je prostě HLAS, který jen tak někdo nepřekoná.

Kacjb

Co si budeme já radši v autobusech Hazdrovou 🙂

Co metro?

Co metro? Proč tam jsou stále staré různé hlasy..

Jan T.

Asi proto, že tam nepřibývají nové zastávky tak rychle.

Filip Jirsák

Protože metro je pořád brané jako vlajková loď pražské dopravy. Takže má každá linka svůj vlastní hlas. To dává smysl. Horší jsou ty různé přílepky namluvené jinými hlasy. Třeba přijde na metro řada (s obnovou hlášení, různé hlasy doufám zůstanou) po dokončení povrchové dopravy.

Frantík

Myslim ze v metru je to už teď všechno stejně. Akorát výluková hlášení (venku) a angličtinu dělá někdo jiný (umělý hlas?)

Filip Jirsák

„Přestup na linky S a další vlakové spoje“ je alespoň na některé trase pořád jiný hlas, ne? Nejlepší na tom je, že tam bylo nějakou dobu jiným hlasem „přestup na vlaky Českých drah“, pak to namluvili kmenoví mluvčí a pár měsíců na to někdo zjistil, že existují i jiní dopravci, tak se to změnilo na tou současné znění – a to už kmenový mluvčí (alespoň na některé trase) znovu nenamluvil (a Eva Jurinová už to pro B asi nenamluví).

Frantík

Na B byl pouštěn přestup z A, několik pár let už ale zní jako Eva Jurinová (2021?). Na C to bylo přemluveno přibližně ve stejné době.

Vesper

Měli vzít nějakou neuronovou síť, natrénovat ji na hlase paní Hazrdové a potom použít k syntezaci nových hlášení. Tím by se stal odkaz paní Hazrdové nesmrtelný.

Vesper

Pro mínusáře: tohle je příklad AI generovaného hlasu reálných lidí: https://www.youtube.com/watch?v=NebrCLauFio

Martas

A v češtině? 🙂

Kuba

Na Youtube jsou písně v češtině přezpívané AI nacvičené na různých hlasech (převážně některých Youtuberů a taky Babiše, Zemana a Hitlera) a některé z nich jsou poměrně povedené (např. Babiš X – Selfmade, DOVOLENÁ – Agraelus feat. CzechCloud).
https://www.youtube.com/results?search_query=ai+cover+czech

Martas

Buď je to poznat, že je to CzechCloud, nebo Karel Gott (výše) praská přeskakuje apod, jak z 50. let. To už by z těch pseudorepráků, co jsou ve vozech, nebylo slyšet vůbec nic. Do budoucna možná, ale jaké nahrávky by se použily s paní Hazrdovou? Nechci ji ubírat kredit, ale posledních 10 let ji u nových nahrávek přestávalo být rozumět a poslední série byla už úplně špatná (Slavia Nádraží Eden a Barrandov).

liborvavrik82

Umělá inteligence hlášení zastávek na základě reálného hlasu vytvořit umí. Dokonce je v zahraničí využívaná v rádiích pro noční zpravodajství, noční předpověď počasí dle aktuální prognózy meteorologické služby. Potíž je, zatím tato technologie má v současnosti své limity. A to jak na straně kvality vstupních nahrávek, tak v provozu. Je jen otázkou času kdy bude možné s hlasem pana Vondráčka takto pracovat. Osobně jsem byl tak jasnou výhrou pana Vondráčka v anketě překvapen. Hlasoval jsem pro jiný hlas (ženský).

Jan T.

Technologie je už vyspělá, tady jde spíš o to, zda opravdu chceme navždy zakonzervovat jediný hlas. V Praze citelně chybí angličtina, zvlášť u linek, kde přes den jezdí víc turistů než domorodců. A u významných zastávek by se hodilo hlásit památky a zajímavosti v okolí, což je v zahraničí běžné. Jedna cedule Prague Castle za oknem třiadvacítky to fakt nespraví.

Tom

Je otázkou proč se nechávat asimilovat Angličtinou všude si každý umane

Kuba2

Prosím hlavně nepřidávat další akustický smog. Pro dodatečné informace je tady vizuální systém. Vůbec by nevadilo, kdyby hlášení zmizelo zcela, je to akorát pohrobek z doby, kdy vizuální systémy neexistovaly nebo byly příliš drahé.

praktik

Nesmysl: bylaa by to jen arogantní hloupá diskriminace špatně vidících lidí – a věřte, že jich vůbec není málo!

MaT

Ode mne máte minus za tu „syntezaci“. Co se Vám nelíbí na slovu syntéza? 🙂

Véčko

Šotouši na TikToku jsou z toho na prášky…

panpan21

Tak to chce Kinedril 😉

Frantík

Chtěl jsem vás požádat o odkazy, ale na tiktak se asi nedostanu. Něco na YT?

Facepalm

Pokud jsou z něčeho šotouši na prášky, pak je to známka toho, že ona věc je naprosto v pořádku a dává smysl.
A vice versa.