DPP chybí opět moderní tramvaje, na běžnou linku vypravil neplánovaně T3
Tramvaj T3SU na lince 7. Foto: Roman Hloch - Tramvaje v České republice
Jako na nostalgické lince si mohli dnes připadat někteří cestující na lince č. 7 v Praze. Dopravní podnik hl. města
Až se budou pořadí místo nostalgie rovnou odříkat, protože „nejsou lidi“ což se může klidně časem stát i u tramvají, tak sem zvědav o čem budete psát potom…
Proč to šlo za nízkopodlažky, to není jako dřív nějaký negarant?
Ten závěr je strašný, šestina – proč takový složitý výraz? Kolem 40. A vše je hned jasné. Dál se pak s čísel v závorkách, stanou slova… Píšu to tak či onak, ale proč to kombinovat. Pište to trochu moderně, stručně a jasně.
Díky za připomínku, máte pravdu. Teď už je to snad podle Vašich představ.
„celkem 42 z nich je ale mimo provoz. Pravidelná údržba (9), provedení údržby podle plánovaného harmonogramu (10), odstavení po velkých nehodách (13) a oprava kol (11)“
Mně vyšlo 43.
Pravdu má náčelník … 😀
No, já osobně mám T3 radši, než cokoliv novějšího. Pravda, starší člověk může mít problém s nástupem, ale jinak…
Z pohledu spolehlivosti T3 určitě lepší, pro někoho možná esteticky lépe vypadající a možnost nasadit pouze jeden vůz (poloviční kapacita). Tím výčet výhod T3 oproti novým tramvajím skončil.
No ta spolehlivost, nevím nevím, výhoda je spíše snadná opravitelnost, kdy nejsou závislí na dodávkách ND ze Škodovky a náhradních dílů jistě mají sposty z vyřazených vozů.
Ergonomie vnitřku T3 je ve srovnání s čímkoli novějším o pět set pater vejš. Tehdá totiž takový věci dělali designéři, a né Kotas.
To je nesmysl, dost místa je v T3 (což je z pohledu cestujícího její jediné pozitivum) jen proto, že má sedadla rozmístěné systémem 1+1. Jakmile byste do nich dal sedla systémem 2+1 (viz T3SU) tak jste na tom úplně stejně. Nicméně to není problém tramvaje jako takové, ale DPP, respektive obecného trendu. Prostě teď frčí do čehokoliv nacpat co nejvíce sedadel.
Ono to souvisí s tím, že moderní MHD by neměla být „socka“, kde je co nejvíce místa na namačkání rekordního počtu cestujících, ale nabídnou hodně místa k sezení a stání je jen na špičkové nárazy. Některé linky v Praze tomu vypravením tedy moc neodpovídají, ale obecně si raději na 20 minut sednu v 15T než stoupnu v T3 🙂
O tom žádná 🙂
No, z mého pohledu je právě ten systém 1+1 o dost šťastnější a rozhodně vzhledem k charakteru využití tramvají i ergonomičtější… Nehledě na designově geniální sedačky (tím myslím perfektně vypadající i perfektně plnící účel a skorem nezničitelné), kterým žádná z dalších tramvajových sedaček nesahá po kotníky.
Jaké sedačky? Drtivá většina pražských T3 (pominu-li těch pár souprav na šoto úletu zvaným „retro linka“) má textilní polstrované sedačky , což je z hygienického hlediska pěkný eklhaft, proti tomu jsou plastové sedačky v 15T4 úplná paráda.
Myslíte klasické kožené (nebo koženkové?), nebo ty nové červené a bílé bakelitové??
To jo, protože kočárek, starší člověk a nedej bože o berlích do života mladých a progresivních šotoušů prostě nepatří.
Hlavně že něco jede :-), považuji za „příliš nadbytečné“ vytvářet aféru z jednoho neplánovaného vypravení tramvaje T3 na místo 15T… zvláště pokud došlo k nehodám vozidel.
„13 tramvají odstaveno po velkých nehodách“ – zajímavá by byla informace, jak dlouho toto odstavení trvá a proč se usilovně nepracuje na urychleném návratu do oběhu. Nejsem si vědom, že bych zaznamenal zprávy o hromadném bourání zrovna tramvají typu 15T v Praze v posledních týdnech. To se určitě nenaštosovalo jenom během prázdnin. A 11 souprav čekajících na opravu kol, to už snad ani nemá cenu komentovat. Tady evidentně selhalo nějaké systémové řešení takovýchto záležitostí.
„Tady evidentně selhalo nějaké systémové řešení takovýchto záležitostí.“
Kdepak to je vcelku běžné.
V Praze a u výrobků Škoda… Do nebe volající byly a jsou 14T.
Někde se dělají kontrakty na vypravenost a spolehlivost a tam vozy na opravu nečekají.
Systémovým selháním byl nákup 15T v daném počtu a v dané situaci (o ceně nemluvě).
Měli to udělat jako v Brně. 4 kusy a dost, chceme jiný typ.
Co je to za divný ilustrační obrázek linky 28 na Podbabě? Kdy a proč to tak jezdilo, bude někdo vědět?
https://www.tram-bus.cz/mhd-praha/tramvaje/linky-tramvaji/zrusene/linka-28/
„Některé jsou na pravidelné údržbě (9), jiné čekají na provedení údržby podle (10).“
Podle čeho?
Nejsem odbornik, ale neni podel nejaka tramvajova soucastka, na jejiz udrzbu cekaj?
Tak T3M jsem se na sedmičce v posledních měsících svezl už dostkrát.
Nicméně chtělo by to dalších 250 ks 15T, aby z ulic kromě linky 23 zmizely všechny deriváty T3.
Souhlasím, je vůbec v plánu nějaká další obnova vozového parku? A tím nemyslím další rekonstrukce rekonstrukcí T3, ani modernizace KT8D5 z Maďarska.
Chápu, že různé variace T3 mají své místo při nočním provozu a možná na některých méně vytížených linkách, ale přeci jen už jde o tramvaje značně nevhodné pro denní provoz na vytížených linkách. Navíc pokud je stále aktuální, že DPP v případě zájmu odprodá 14T, tak by asi opravdu bylo vhodné mít nějakou koncepci velkorysejší obnovy.
Bylo by fakt asi nejlepší poslat na východ co nejvíce T3 a ideálně všechny 14T a nakoupit za to něco nového. Ale vzhledem k tomu, že se o tom ani nemluví, tak to bude na léta.
Podle mě nemá T3 jako „sólo“ na nočních linkách žádné opodstatnění. Většinou jsou narvané až po střechu, speciálně v centru. Podle mě na noční a další, řekněme méně vytížené linky by bylo potřeba něco jako Evo2, tedy 1,5 násobek normální tramvaje.
A pak samozřejmě další 15T4, případně jejich oboustrannou variantu jako náhradu spojených T3 a KT.
„Podle mě nemá T3 jako „sólo“ na nočních linkách žádné opodstatnění. Většinou jsou narvané až po střechu, speciálně v centru. Podle mě na noční a další, řekněme méně vytížené linky by bylo potřeba něco jako Evo2, tedy 1,5 násobek normální tramvaje.“ Co považujete za normální tramvaj? T3? Pokud ano tak je vše v pořádku. Pokud myslíte 15T, zřejmě máte na mysli zhruba 0,75 násobek běžné tramvaje. 1,5 násobek by byl delší jak samotná původní tramvaj, čili by se ani nevešel k některým ostrůvkům. Jinak, co se týče těchto tramvajích, tak tam je problém zase v tom, že nejsou vhodné do… Číst vice »
V Praze je stále ještě standardem, tj. normálem T3. Proto jsem také psal o „sólu“. Z čehož plyne, že něco ala EVO2 je cca 1,5 standardní pražské tramvaje. O tom, že nejsou vhodné do denního provozu si dovolím pochybovat, jasně na páteřní linky typu 9 či17 skutečně nikoliv. Ale třeba na takovou 21 naprosto v pohodě. Jinak, aby bylo jasno. Neříkám, že se tento typ tramvají má stát v Praze dominantní. Dominantní by měla 15T4 a její hypotetická oboustranná verze. EVO2 či něco podobného by měl být jen doplněk pro noční linky, méně vytížené linky či ty časy v denním… Číst vice »
Hodně často teď potkávám spíše KT8D5. Zejména na Praze 5 (linky 5, 9, 15). Doteď jich tolik nejezdilo. Pravda že by to chtělo nějakou T16 v dostatečném množství, ale vzhledem ke stavu financí a dalším plánům s T3 (T3R.PLF) se asi nedočkáme…
Ale jezdily, jen na jiných linkách, které jste nepotkával.
Pro začátek aspoň dostat do provozu ty aktuálně nepojízdé 15T. Lze akceptovat těch devět, které jsou na údržbě, ale jak je možné, že 34 jich na opravu/údržbu čeká? Proč už oprava neprobíhá, na co se má čekat a jak dlouho?
Kapacita dílen? Bohužel velkou slabinou 15T je podvozek hned v čele vozu, takže každá průměrná rána se ho už dotkne. Takže oprava trvá déle
Protože v dílnách chybí cca 50 lidí a je téměř nulová šance nové sehnat.
Stačí dát adekvátní mzdu současné době a lidi budou.
Jenže tohle je o managementu.
Spousty firem dávají nástupní benefit v podobě XX tisíc a nebo jiný.
Bohužel DPP je v tomto ohledu kostlivec a není schopen jít s dobou.
Co Vám na T3 vadí? Pro mne lepší než celé T 15 a spol. A už vůbec studené sedačky, kvalita jízdy apod.
Málo míst k sezení, absence klimatizace, neplynulá jízda – cukání.
Klimatizaci nemá ani většina 15T, tam je pro změnu málo místa obecně (ke stání) a cukají jen nejstarší původní T3, ne jejich rekonstrukce. Nějak ty hejty tedy nechápu.
Nicméně do 15T bude doplněna, to u T3 zřejmě nehrozí.
Kromě té absence klimatizace, kterou vnímám také jako problém, bych zmínil především malou kapacitu tramvaje. Míst na sezení je málo a i když stojíte, tak to ve špičce není zrovna komfortní. Tramvaj je poměrně úzká, dveře taky nejsou nejširší a navíc k ním musíte po schůdkách (kromě wany, pravda). V 15T se dá i z přeplněné tramvaje poměrně pohodlně vystoupit, pustit další lidi dovnitř a opět nastoupit. U T3 je to proces o dost méně plynulý.
No, málo míst k sezení ale znamená, že se tam vejdou v pohodě stojící, což se o modernějších tramvajích říci nedá. V takový T15 v podstatě není místo, kam by se dalo stoupnout, aniž by člověk překážel… uspořádání sedaček 2+1 je podle mne naprostý nesmysl, protože jsou díky němu strašně úzký uličky, který bráněj pohybu cestujících (a to se ani nebavím o naprosto pekelném paskvilu jménem Porsche, kde jsou ty oddíly se sedačkami proti sobě, kde je jrna aopěradla snad 30 čísel od okna a když jsou obsazeny obě strany, nejde mezi koleny sedících projít vůbec).
Uspořádání sedaček není problém tramvaje, ale DPP respektive obecného trendu nacpat do prostředků hromadné dopravy co nejvíce sedadel. Pokud nacpete do T3 sedačky systémem 2+1 (např. T3SU) budete na to s místem úplně stejně. Případně KT, opět 2+1 a pro stojící tam mnoho místa není. Pokud bude DPP chtít, tak ŠT dodá 15T4 úplně bez sedadel a nacpete tam celý prapor Čínské národněosvobozenecké armády :-). Jinak nechápu tu nenávist vůči 15T4, je to s přehledem naprosto nejlepší tramvaj v celé ČR. Jako jediná je skutečně nízkopodlažní (žádné podesty), má dostatek širokých dveří (snadný a rychlý výstup a nástup), klimatizaci i… Číst vice »
No nevím. T15 je naprostou antitezí funkčního designu. Zvenku to vypadá těžkopádně a humpolácky, zevnitř je to pro cestujícího k vzteku (ty ani ne metr široký uličky nad podvozky jsou fakt nepochopitelný, celková nízkopodlažnost, kvůli které tam jsou, je navíc naprosto zbytečná). Ale pořád je to zázrak proti naprosto paskvilní T14, kterou bych nepřál snad ani Brnu :). Chápu, že T3 je 50 let stará věc se vším, co k tomu patří, ale z uživatelského hlediska mi tedy přijde mnohem příjemnější než ty „nejnovější“ plzeňský tragédie.
Tak vzhled je věcí názoru, mně se 15T (především ta původní varianta bez oranžového čela) zvenku hodně líbí. Jsou velké, to ano. Ale právě mi přijde, že díky velkým oknům nepůsobí humpolácky, spíš mírně futuristicky :–
Úzké uličky v kloubech jsou opravdu trochu nepraktické, nicméně zas na druhou stranu, alespoň tam nějaké jsou, že.
Nízkopodlažnost pak vychází z požadavku objednatele. A rozhodně mi teda přijde lepší opravdu plně nízkopodlažní tramvaj, než ty různé podivné schůdky uprostřed interiéru dané koncepcí částečné nízkopodlažnosti.
Mě by zajímalo, proč všichni anti-15T (spíše anti-cokolijinéhonežT3forever) tak nutně potřebují courat po tramvaji, která má na 30 m délky 6 dveří? Prostě vylezu nejbližšími dveřmi, které jsou vždycky poruce a dál není co řešit.