obrazok-zdopravy

DPP chce repasovat výzbroj u tramvají 14T a 15T. Uzavřel rámcovou smlouvu za 200 milionů

Tramvaj 14T v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel ŠabíkTramvaj 14T v nových barvách PID. Autor: DPP/Daniel Šabík

DPP nemá technologií pro opravy trakčních motorů.

Pražský dopravní podnik (DPP) uzavřel rámcovou smlouvu s plzeňskou Škoda Electric ze skupiny Škoda Group na opravy a repase trakčních výzbrojí tramvají 14T a 15T a jejich komponentů.

Smlouva je na dobu 48 měsíců nebo do vyčerpání finančního limitu ve výši 200 milionů korun bez DPH.

Repase a opravy se mají týkat aktuální potřeby DPP v rozsahu technické specifikace dané smlouvou. Ta obsahuje seznam agregátů pro oba typy tramvají i ceník jednotlivých dílů.

Elektrické výzbroje opravujeme sami, ale v případě většího poškození posíláme jednotlivé komponenty do opravy výrobci Škoda Electric. Jedná se zejména o trakční motory, pro které DPP nedisponuje potřebnou technologií pro opravy,“ uvedla pro Zdopravy.cz mluvčí DPP Aneta Řehková.

Na problémové 14T si Praha zvykla

Tramvaje 14T provozované od roku 2006 pod obchodním názvem Elektra si rychle získaly v Praze přezdívku Porsche díky designerskému studiu, které navrhlo jejich čelní masku. Šlo o první sériově dodávané nízkopodlažní tramvaje v Praze.

Už od jejich nasazení se ukazovalo, že neotočné podvozky nejsou v obloucích šetrné ke kolejnicím a rozdělením článků na nosné a nesené dochází k většímu zatěžování některých částí.

V srpnu 2014 se tak všechny vozy stáhly z provozu kvůli trhlinám na příčnících v místech úchytů podvozku. Ty se následně u všech tramvají 14T musely podle návrhu z plzeňské Škody Transportation opravit.

Po deseti letech provozu v roce 2016 začal DPP s projektem malých modernizací. Během nich se vyměňuje podélné uspořádání sedadel za klasické příčné, čímž se navíc zvyšuje kapacita tramvaje.

Ničila koleje, štvala cestující. Po modernizaci a opravách si Praha na tramvaje 14T zvykla

Většinu problémů se však podařilo v průběhu let vyřešit a dopravní podnik si nyní spolehlivost vozů pochvaluje.

Letos v únoru vyhrála soutěž na rámcovou smlouvu na opravu tramvají Škoda 14T ostravská společnost Škoda Ekova. Do Ostravy může postupně na prohlídky vyšších stupňů zamířit 52 tramvají.

Podle smlouvy má vyjít periodická prohlídka na 6,8 milionů korun, elektrovýzbroje pak na 2,136. Rámec počítá s celkovou částkou 295 milionů korun. Revize v Ostravě se bude provádět na karoserii a výzbroji.

Čekání na 52T

Novějších tramvají Škoda 15T Forcity nakoupila Praha v minulosti z Plzně 250 kusů, dodávka byla završena v roce 2019.

Podle výrobce šlo tehdy o první sériově vyráběnou 100% nízkopodlažní tramvaj s otočnými podvozky na světě. Provoz tramvají nebyl bez problémů: nejprve se potýkal DPP s problémy u brzd, později s rychlým opotřebováním kol. V roce 2018 DPP bojoval i s vysokým počtem odstavených tramvají 15T, kvůli opravám i běžnému servisu nejezdilo přes 50 vozů.

U prvních sérií dodaných tramvají také chybí klimatizace pro cestující. Praha sice plánovala jejich doplnění, nakonec však byly náklady příliš vysoké a zájem firem nízký.

Oba nízkopodlažní typy by mělo postupně pro dokončení homologace doplnit 40 kusů zcela nových tramvají Škoda 52T. Jedna vyjde na 83 milionů, za zatím objednaných 40 kusů tak DPP zaplatí 3,32 miliardy korun. První dva kusy již na pražských tratí najíždějí potřebné homologační kilometry.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy Dopravní podnik hl. města Prahy dpp Škoda 14T Škoda 15T Škoda Group
59 komentářů