Ostrava bude v celé MHD automaticky počítat cestující, data poslouží i veřejnosti
Trolejbusy Škoda T‘CITY 36 Tr Dopravního podniku Ostrava (DPO) u ostravského hlavního nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Přesnější znalost využití vozidel slouží ke krátkodobému i dlouhodobému plánování dopravy ve městě.
Ptosím, zamĕřte se na bezpečnost. Těch feťáků, kteří vám dokáži ublíži, když je napomenete, za to, že jsou hluční je moc. Byla jsem svèdkem v tramvaji č. 7 z Výškovic. Slovnĕ a vulgárně napadli starší paní, když je napomenula. Nikdo se ji nezastal a pen řidič nic neslyšel. Tak jsem se už dlouho nebála. Asistenti v nedohlednu. A to bylio půl hodiny po poledni. Byli zfetovaní, cvakli zubami. A ta jejich mluva, katastrofa. Chlubili se, jací jsou kriminálníci.
Proc neni v clanku uvedeno, ze automaticky elektronicky system na pocitani cestujicich uz DPO ma davno? Uz se nepouziva nebo se to ted jen nehodi rikat nahlas?
Stejne za tim vidim jen snahu omezit uz tak mizerna spojeni do ne prilis vyuzivanych lokalit a nahnat tak dalsi lidi do aut, aby uz tak zasekanou ostravu jeste vice zasekali, protoze moje linka je plna furt a informace o tom, ze i dva nasledujici spoje jsou taky plne je jaksi k nicemu…
No,jestli ty čidla budou počítat jako,kdysi, když jsme ty čidla měli taky v autobuse,jak jsem dělal v DPO,tak to se nikdy v životě nedopočítájí. Přijel jsem na konečnou s prázdným autobuse a ukazovalo mi to na displeji, že tam mám 7 cestujících. Asi se mi schovali pod sedačky, jelikož jsem tam neviděl ani duši. Jak jsme začali mít připomínky, že to nepočítá dobře,odstranili počty lidí z displeje a byl klid. Už jsme se nikdy ty data nedozvěděli. Akorát nám neustále brali autobus na jiné linky na počítání a my museli jezdit s vraky.
To je ještě dobrý. Horší je situace, kdy dojedete na konečnou, lidi vystoupí, a výsledek je -7 cestujících, takže potřebujete sehnat další, abyste se vůbec dostal na nulu 🙂
to měření není stoprocentně přesné, slouží to spíš k odhadům jestli autbusem jezdí průměrně 10 nebo 50 lidí, v kterých úseích, na kterých zastávkách nejčastěji nastupují/vystupují, atd.
Data o počtu cestujících chápu. Ale taky u sestavení jízdních řádů se musí přemýšlet. Na nádraží Vítkovice jezdí že Zábřehu 2 tramvaje v intervalu 20 minut. Jedou za sebou, první 6 a tři minuty za ní 11. Pak 17 minut nic. Jasně, že 11 bude prázdná.
Jiný příklad je o víkendu bus 48 a tram 7. Bus je narvaný celý den tak, jako žádný spoj v síti DPO. Jezdí v intervalu co 20 minut. No a na Svinov mosty přijíždí od Kotvy vedle sebe linka 7 a 48 a pak 20 minut nic.
Podobným situacím nelze v síti úplně předejít. O tom, jestli jsou vámi zmíněné situace problém nebo ne (tj. jestli by jejich náprava jen nezpůsobila větší problém jinde), nemůžete rozhodnout ani vy, a bohužel ani DPO, a to ani pokud budou mít kompletní data o obsazení spojů. K tomu by bylo potřeba mít data o trasování jednotlivců, tj. odkud kam všichni cestující jedou, kde a mezi jakými linkami přestupují.
Posbírat taková data by dnes nebylo extra drahé ani technicky náročné, ale bylo by to zřejmě nelegální z pohledu ochrany soukromí a zpracování osobních dat.
to že jim nejde úplně předejít, neznamená že se jejich počet nedá minimalizovat. DPO a ODIS mají velký talent v rozbíjení návazností s každou změnou JŘ.
To je možné, ale bez příslušných dat neexistuje žádný exaktní způsob, jak síť minimalizovat, a neexistuje ani způsob, jak objektivně vyhodnotit „rozbíjení návazností spojů“.
Kdyby ještě na vybraných stanicích zavedli nástup jen předními dveřmi, tak by to bylo super. I ten počet cestujících by se snížil.
Jenze to by se managementu nehodilo do tabulek, kdyby se pocet cestujicich snizil. Potrebujou zvysovat i za cenu cernych pasazeru…
Když si mnohdy cestující není schopen přečíst odjezdy na vývěsce, natož trasu jednotlivých linek, a pak zdržuje řidiče debilními otázkami typu, jedete na nádraží / k nemocnici… tak jsou informace o obsazenosti spoje zcela zbytečné.
Krásný demagogický žvást. Asi vypíši anketu o největší žvást roku. Ještě ani pořádně nezačal a už máme favorita. Souvislost mezi tvrzeními nulová a z nich vyplývající kategorický závěr.
Nemohl byste svoji originální myšlenku rozvést do podoby doktorské dizertace?
A jak by hodnotu takových dat změnilo, kdyby se cestující neptali?
To by se mi libilo i v Praze. Zjistit si v apce, zedve minuty za mym narvanym spojem jede poloprazdnej a pockat si na nej, by se urcite hodilo.
Maďar to umí, tedy nevím zda online, ale když nastoupíte do příměstské okolo Budapešti, tak hned vidíte plnost jednotlivých vozů na infotabuli.
Když si mnohdy cestující není schopen přečíst odjezdy na vývěsce, natož trasu jednotlivých linek, a pak zdržuje řidiče debilními otázkami typu, jedete na nádraží / k nemocnici… tak jsou informace o obsazenosti spoje zcela zbytečné.
Nemluvě o tom, že cestující nebude ochoten čekat dalších 30 minut, než pojede třetí spoj volnější.
To už se dá tak nějak vydedukovat z mapa.pid.cz; když má spoj zpoždění a hned za ním jede nezpožděné pořadí stejné linky, tak je většinou prázdné. Ale bylo by fajn to mít potvrzené daty.
A taky by to chtělo spustit osvětovou kampaň, že v MHD se s batohem na zádech nejezdí, pak by ve vozidlech najednou bylo výrazně víc místa.
Nebo by počítání v Praze mohlo vést ke zjištění, že se skončením odpolední špičky je na nábřeží do Braníka bohatá nabídka spojů, ale do Modřan nedostatečná. A konečně by se s tím něco začalo dělat.